Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 03 Jun 2011 08:37

snarkus wrote:
Streamliner wrote:De där klingbultarna ser trevliga ut! (Snacka om nördighet, men vad gör man...)
Ser väl ut som helt vanliga köpe-klingbultar som är laseretchade, men vad vet jag :roll:

Exakt! Fast kvalitén är kanske bättre, vad vet jag, och har man allt annat high-end på sin cykel så kan det ju vara kul att det står Royce på dem också. :wink:
Loch Ness is Deep.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 12 Jun 2011 02:46

Lite fortsatt fixande. Har en tid funderat på att köra med diskhjul, mest för att jag är svag för diskhjul men även för att det i min värld är mer aero. Har varit lite fram och tillbaks med vilken disk som skulle passa, men när det dök upp ett Campa Kashmin disk i köp och sälj slog jag till

Image

Visste att jag skulle bli tvungen att smalna av navet men det var nog inga problem. Det visade sig att navet var minsta problemet......Suck...Skiten var ju för bred redan innan navet. Ja ja, den får väll hamna på nån annan cykel då.

Image

Jaha vad ska jag göra nu. Man kan ju alltid bara göra hjulsidor till hjulet jag redan har. Kanske kolfiber eller.. Nä nu är jag ganska trött på att plasta och dona. Vad finns det för alternativ? Efter lite efterforskning på div plaster och skivmaterial slutatde det på Flygplansplywood. En tre skicks björkplywood av mycket högkvalitet, lätt och starkt. Skivorna finns i 0,4mm, 0,6mm 0,8mm, 1mm osv. Jag valde en 1mm.

Image

Image

Sen var det bara att limma fast skivorna med epoxi. Ruggade upp hjulet en aning så epoxin fastnade bra sen var det bara att lägga i press.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Då kanske man ska köra disk fram också...??

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Naugas » 12 Jun 2011 11:26

chrobin wrote:/---/
Det första Obree sa efter han slog rekordet var " My arms are killing me"
Jag börjar förstå varför. Jävlar vad ont det gör, tänk tandverk i armbågarna...
Benen är fan ingenting jämfört med händer och armar. Men det blir bättre dag för dag.
/---/
Oj, jag föreställde mig att det bara var nästan vilsamt att ligga sådär... Går det att säga var/hur i armbågarna det gör ont? I själva leden på grund av brytningen i den, eller är det senfästena för triceps på baksidan av armbågen? Det är ju ett extremläge för leden, och mycket småkorrigeringar av armmusklerna när de är som svagast i ett ytterläge. Är det möjligen värt att pröva lite stoppning, typ liggunderlag mellan händerna och bröstet, för att få någon bråkdels grad öppnare vinkel i armbågen? Kanske inte regelmässigt under träning, men om det faktiskt gör så jäkla ont kan det vara ett sätt att mildra det något just under rekordförsöket och kunna fokusera på benen lättare.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 29 Jun 2011 06:44


Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nomis » 29 Jun 2011 08:57

Grymt!

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by rallykalle » 29 Jun 2011 09:55

chrobin wrote:
Coolt.
Du kan dessutom sälja ljudspåret som hörövning för gymnasieskolor. Jävlar vilken dialekt.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 30 Jun 2011 06:14

Fick nya vevlager häromdan. Så kallade hybridlager med kulor av kiselnitrid (keramiska) och slitbanor av metall. Beställde dom genom World Wide Bearings. Riktigt fina lager.

Image

Image

Här har ni ett klipp där man först ser ett vanligt Dura ace lager sen dom nya keramiska.



Ett problem när man håller på med smala vevlager som både Obree och Yamaguchi (och jag) har hållit på med är att det blir problem med flex. Obree berättade att på VM 93 fick mekanikerna byta däck efter varje runda pga att cykeln flexade så mycket att kedjan tog emot däcket när han stod och trampade i starten. Så för att styva upp mitt lager passade jag på att plasta fast lagerkopparna i ramen. Så dom kommer jag inte kunna byta men det går att byta själva lagrena. En del av grejjen med en superbike är ju att den ska vara väldigt opraktisk på det mesta utom det den är byggs för.. Vet att GT superbikes från 96 hade nått sorts limmat vevlager som inte heller gick att byta på en kvart.

Image

Image

Image

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 10 Jul 2011 07:24

Image

Image

Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Enigma » 10 Jul 2011 07:33

Trevliga bilder de där 2 sista, är det Leif Garvers Batmobile replika ?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Bratt » 10 Jul 2011 14:44

Körde förbi den för två timmar sedan. Ingen paragon tyvärr.

User avatar
Aera
Posts: 79
Joined: 01 Jul 2010 22:18
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Aera » 10 Jul 2011 14:50

Paragon ser lite snabbare ut. :P

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 11 Jul 2011 09:12

Från senaste nr av Rolöör.

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 28 Jul 2011 01:00

Efter att ha sett den här filmen om hur man utvinner och förädlar titan var jag ju tvungen att skaffa nått i titan till cykeln.



Så idag fick jag ett paket med två titanskruvar till vänster veven.

Image

Bort med gamla ruttna stålskruvar och dit med läckra titan skruvar.

Image

Image

Nu sitter det bara en rutten stålskruv men den får nog sitta där. Kanske ska byta till en med aero skalle.

Image

Sen har jag hållit på med en ny kedja oxså. Framklingan är ju en 3/32 och nu har jag kört med en 1/8 kedja och drev. Men nu har jag betämt mig för att köra 3/32 rakt igenom. Så efter att ha surfat runt på div BMX racing forum införskaffade jag mig en SRAM PC-870 kedja. Egentligen gjord för 7/8-delat men tydligen en favorit bland många BMX'are

Image

Image

Image

Så nu måste jag bara köpa ett nytt drev eller svarna ner det jag har...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 28 Jul 2011 12:53

"Kanske ska byta till en med aero skalle."

Om inte skruven behöver sträckas (ser så ut på bilden) kan du använda en sånnhär:
Image

Men det beror ju lite på vilken del som är gängad om det är armen eller veven.

De finns även i lite längre längder men jag har ingen aning om vad de heter. Svenne eller Arvid vet säkert :)

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by TalliDan » 28 Jul 2011 22:40

Fredde wrote:"Kanske ska byta till en med aero skalle."
De finns även i lite längre längder men jag har ingen aning om vad de heter. Svenne eller Arvid vet säkert :)
Precis vad jag hade tänkt föreslå:) De brukar kallas för stoppskruv och finns förutom i olika längd och M-gänga även med "platt" respektive "spetsig" topp.
Image
Image
När bär det av mot södern btw?

DAN
...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 29 Jul 2011 09:34

TalliDan wrote:De brukar kallas för stoppskruv och finns förutom i olika längd och M-gänga även med "platt" respektive "spetsig" topp.


DAN
Stoppskruv var det ja! Tackar! Googlade på alltifrån "liten ful skruv med spets" till "pinnbult insex" och hittade ände bara den där pluggen.

:)

Ja vilket datum var det? Vill minnas ChR sa det var i Oktober?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by pjocke » 29 Jul 2011 10:27

Fredde wrote:Ja vilket datum var det? Vill minnas ChR sa det var i Oktober?
10/10 stod det väl i Kadens om jag inte minns fel.

User avatar
Ventilen
Posts: 137
Joined: 07 Oct 2008 13:52

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ventilen » 29 Jul 2011 13:15

Fredde wrote:
TalliDan wrote:De brukar kallas för stoppskruv och finns förutom i olika längd och M-gänga även med "platt" respektive "spetsig" topp.


DAN
Stoppskruv var det ja! Tackar! Googlade på alltifrån "liten ful skruv med spets" till "pinnbult insex" och hittade ände bara den där pluggen.

:)

Ja vilket datum var det? Vill minnas ChR sa det var i Oktober?
Grub screw på engelska.
Cycling is like a church - many attend but few understand.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 30 Jul 2011 00:32

Bra ide där med skruven Fredde. Blir att dra till Sifert och fråga efter en liten ful skruv med spets.

Försöket kommer göras nån gång i slutet av oktober.

Sen den här tidningen Kadens, den kanske inte är så dum änndå. Fina bilder av Luca Mara.

Image

Image

Image

Image

Image

Gillar den här bilden när jag håller upp min risiga ritning

Image

User avatar
Mark Anthony
Posts: 188
Joined: 15 Jun 2008 20:10

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Mark Anthony » 31 Jul 2011 22:50

chrobin wrote:hhhmmmmmm...
Hittade den här bilden från Yamaguchi's verkstad.
Ett vevlager med bredden 40mm och en nav, även det 40mm brett custom beställda från Campagnolo. Har givetvis mailet herr Koichi för att få veta mer.

Image
Did Mr. Yamaguchi ever reply? I have been in contact with him for some 6 years now and tried 3-4 years before that without him answering once. So in my experience, he's not a quick reply type of person.

Look forward to reading updates about Ballerup. Best of luck!

Post Reply