Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Viggen » 18 Oct 2010 12:51

Snyggt chrobin, så sjukt snygt!

Jonathan: Det där är ett homage/parafras till/på Columbus, inte Reynolds ;)

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 19 Oct 2010 14:41

Spackling och slipning, spackling och slipning...
Det gäller ju att få den så slät så att dom små luft molekylerna möjligtvis spiller ut sina kaffe lattes men inte mer när jag kommer farandes.

Image

Image

Image

Stökig arbetsplast....
Image

slipa slipa slipa..
Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 23 Oct 2010 16:32

Idag hade jag finbesök i verkstan av tidningen KADENS som var där och fotade ett reportage. Kul och lite nervöst. Dom ska komma tillbaks och fota när cykeln är klar också.

Sen så har slipningen fortsatt och jag är nu nästan klar. Började slipa av det grövsta med ett 60papper. Graderingen på ett sandpapper anger hur många slipkorn ett såll släpper igenom per kvadrattum. Så om det står 60 så släpper sållet igen om 60 korn osv.
Sen har jag gått vidare med 80, 100, 120, 240papper och nu avslutar jag med en våt slipning med 1400papper. Jag ÄLSKAR att slipa, verkligen!! Det är sjuuukt kul. Och våt-slipa är nästan bäst. För er som inte har gjort det så går våtslipning ut på att man har ett väldigt fint sandpapper som man blöter genom att bara doppa det i en hink med vatten. Sen är det bara att slipa som vanligt. Vattnet fungerar som smörjning och håller pappret rent. Resultatet är en super slät yta. Sen har jag i den mån jag har kunnat använt slipkloss annars kan ytan bli ojämn.

Har lite uppdaterade vikter:
Ram 1970g (har slipat bort mer än 400g)
Gaffel/styr combo 720g

Image

Image

Fan va smalt det är....
Image

Image

Kult spacklet PP100 för det sista fixet
Image

Gängtapp för att gänga framgaffeln för hjulaxeln.
Image

Våtslipning. så roligt. Snart dags för grundmålning, som även den ska våt-slipas. Hurra!!
Image

rogart
Posts: 101
Joined: 05 Oct 2009 20:48
Location: Kalmar

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by rogart » 23 Oct 2010 18:28

Snyggt jobbat :) Tänker du spara några ytor där kolfibern syns eller tänker du lacka alltihopa?

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 23 Oct 2010 18:55

rogart wrote:Snyggt jobbat :) Tänker du spara några ytor där kolfibern syns eller tänker du lacka alltihopa?

Nä, jag kommer lacka hela.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 26 Oct 2010 23:50

Erik A.K.A Solomon kom förbi en sväng och visade hur långt dom har kommit med grafiken. Vill inte avslöja för mycket men det kommer bli helt galet bra!!

Image

Image

Image

Image

Sen var jag och köpte nya nr av Rouleur och jag skulle ju kunna tro att dom hade gjort det här nr speciellt till mig. Ett riktigt kanon nr med bl.a reportage om Specialites Ta klingor, ett jätte fint reportage om Time kolfiber ramar där dom lyfter fram vilket handverk det är med kolfiber, ett reportage om Nagasawa + mycket annat.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 27 Oct 2010 22:57

Sådärja. Då var vevlagerhylsan på plats.

Image

lagrena ska ju in mycket längre men vill inte göra det för ens epoxin är genom härdad.

Image

Image

Lite kontroll mätning

Image

Imorron är det dags för grundmålning!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Andye » 28 Oct 2010 07:32

Härligt Chrobin !!!!!
--------->>><<<<--------------

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 28 Oct 2010 09:09

Jag skulle på ett så pass sofistikerat bygge inte välja ett vevlager som har så pass mycket rullmotstånd. Inte ens efter massor av mil kommer de i närheten av traditionella vevlager.
Мясо это убийство

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 28 Oct 2010 09:15

Ronny wrote:Jag skulle på ett så pass sofistikerat bygge inte välja ett vevlager som har så pass mycket rullmotstånd. Inte ens efter massor av mil kommer de i närheten av traditionella vevlager.
Vad menar du med traditionella?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Indurain » 28 Oct 2010 10:41

Traditionella:
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 28 Oct 2010 11:36

^ Problemet är hur jag skulle få ett sån där traditionellt axel att passa ett 40mm vevlager.
Skulle behöva kapa axeln på två ställen och sen svetsa ihop det spikrakt. Sen kan man väll diskutera hur bra fyrkatstapp är.. Finns väl en anledning varför inga kör med det idag.....

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by tropfrog » 28 Oct 2010 12:49

Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 28 Oct 2010 13:18

tropfrog wrote:Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus
Vänta lite nu. Tror ni på fullaste allvar att att Campagnolo, Shimano och gänget tillverkar sämre lager idag än igår och att det dessutom beror på att de inte "orkar"? Att Pro-tour cyklisterna kör på tröga lager och tänker "jahopp, campa orkar inte tillverka bra grejjer längre så jag får väl köra på modernt junk"?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 28 Oct 2010 14:25

ArvidSvensson wrote:
tropfrog wrote:Anledningen att de inte används idag är nog främst produktionsteknisk.
MVH
Magnus
Vänta lite nu. Tror ni på fullaste allvar att att Campagnolo, Shimano och gänget tillverkar sämre lager idag än igår och att det dessutom beror på att de inte "orkar"? Att Pro-tour cyklisterna kör på tröga lager och tänker "jahopp, campa orkar inte tillverka bra grejjer längre så jag får väl köra på modernt junk"?
- Justerbara lager med lösa kulor går att ställa så de har mindre friktion är vanliga kulor men gränsen är ju väldigt fin mellan lite friktion och glapp. Vilket kräver lite mer kunskap och underhåll.

- Kapslade lager är som glödlampor antingen är de okej eller färdiga för soptunnan, inget att justera, inget att pilla på - bara att byta.

Så frågan är vad man vill åt, minimalt med friktion eller minimalt med underhåll? RPM eller make? :)

För cykelhandlaren är det ju självklart att man vill ha kunder som inte springer där och får prylarna justerade i tid och otid utan bara byter när något är kass.

Man kan ju anta att man i kapslade keramiska lager har tillräckligt låg friktion för att det inte ska vara den begränsande punkten i drivlinan utan en bra kompromiss mellan friktion och underhåll.

/Fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 28 Oct 2010 14:44

Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 28 Oct 2010 15:10

Men, handlar det inte om tre olika saker kontra fyrkantsaxel:

1 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är lättare?
2 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar är styvare?
3 - Hollowtech och liknande vevlager/axlar ger anledning att sälja nya system?
Loch Ness is Deep.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 28 Oct 2010 15:11

svennelainen wrote:Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.
Menar du koniskt- vs spårkullager?

/Fredde

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 28 Oct 2010 15:28

Fredde wrote:
svennelainen wrote:Det är inte hela sanningen. Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar. Även om det går trögt när det roteras för hand så är friktionsförlusten betydligt mindre när det trampas runt.
Menar du koniskt- vs spårkullager?

/Fredde
Vad sitter i ett Hollowtech?.. ;)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 28 Oct 2010 15:34

svennelainen wrote:Ett kullager som belastas har en statisk belastning som ger mindre friktion i andra riktningar.
Ett spår. Därför jag undrade vad du menade för lager med "kullager" i ditt resonemang?

/Fredde

Post Reply