Byggtråd: Min Obree cykel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 16 Oct 2010 05:14

Då har slipjobbet satt igång. Gick bättre än jag trodde. Har börjat köra grovt papper på på låga varv på rondellen. Bilderna här är efter bara ca 10min slipning. Så om jag lägger ner några timmar på det här så kommer det bli kanon.

Image

Image

Image

Image

Image

Mycket viktigt med bra skydd när man slipar epoxi. Har tejpat igen ventilationen på glasögonen för man villl inte ha dam i ögonen.

Image

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nils » 16 Oct 2010 08:02

Ser så jäkla proffsigt ut!kommer du att kunna få bort vecken där diagonalröret börjar eller får du spackla?

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 16 Oct 2010 08:54

Nils wrote:kommer du att kunna få bort vecken där diagonalröret börjar eller får du spackla?
Kommer nog inte helt få bort dom och jag kommer absolut få spackla här och där på ramen och gaffel/styrcombon.
Här är lite bilder från Aegis fabriken när dom just spacklar ramarna.
Kolla alla bilder här:
http://www.flickr.com/photos/brianwjone ... 579999030/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det jag insett med det här projektet är att det här med plast och kolfiber är ett minst sagt underskattat handverk. Jag har säkert lagt ner mer än dubbelt så mycket tid på på den här ramen än på stålramarna jag byggt. Otroligt mycket jobb, många meckiga moment

Image

Image

Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Ronny » 16 Oct 2010 09:06

Tyvärr efter Sönkes post kan jag aldrig se något fågelaktigt i den ramen igen.
Ska du måla den rosa?
Мясо это убийство

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Nils » 16 Oct 2010 09:41

Jag har funderingar på att göra en skulptur i kolfiber alt glasfiber, kanske hör av mig angående tips mm.

User avatar
fixielense
Posts: 57
Joined: 17 May 2010 01:43
Location: göteborg

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by fixielense » 16 Oct 2010 21:08

Nils wrote:Jag har funderingar på att göra en skulptur i kolfiber alt glasfiber, kanske hör av mig angående tips mm.
Image

mycket OT men apropå saker i plast, Kyrka i plast.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by ArvidSvensson » 16 Oct 2010 21:11

fixielense wrote:...
mycket OT men apropå saker i plast, Kyrka i plast.
Jag har svårt för kyrkor.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by atomlab » 16 Oct 2010 21:23

Den där skulle jag nog ha lite bättre för.
Beror ju såklart på funktionen.

APD. Chrobin jag har en kedja till dig!
Image

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 16 Oct 2010 23:02

^ whooohooo. Tack tack atomlab!!! Ska du till polon imorron?

Blanda blanda. Använder loctite's finspackel.
Image

Spackla spackla
Image

Image

Image

slipa slipa
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Fredde » 16 Oct 2010 23:07

chrobin wrote:slipa slipa
Du lämnar lite utrymme vid axelhålet va så du kan fila upp det lite va?? :)

Var nere och provsmakade oxen på Söderkisen idag, smakade bra! :)

/Fredde

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Slangen » 17 Oct 2010 09:31

chrobin wrote:
Mycket viktigt med bra skydd när man slipar epoxi. Har tejpat igen ventilationen på glasögonen för man villl inte ha dam i ögonen.

Image
Fantastiskt bygge men jag hoppas verkligen att du ser till att epoxin är ordentligt uthärdad innan du slipar, i synnerhet om du inte jobbar i heltäckande dräkt vilket man bör göra även efter ordentlig härdning.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 17 Oct 2010 12:43

Slangen wrote:
Fantastiskt bygge men jag hoppas verkligen att du ser till att epoxin är ordentligt uthärdad innan du slipar, i synnerhet om du inte jobbar i heltäckande dräkt vilket man bör göra även efter ordentlig härdning.
Se så ja, nu lugnar vi ner oss lite. Det där kan jag dementera, och jag har jobbat med härdplaster sen -93. Slipa med mask, men heldräkt behövs inte.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Busken » 17 Oct 2010 12:57

det här är både spännande och inspirerande. Min fru fällde kommentaren "hah... det där skulle du ALDRIG få lov att göra för mig!", Kan säga att det sporrade mig till att komma igång med något liknande!

User avatar
Slangen
Posts: 346
Joined: 31 May 2009 08:09
Location: ENSKEDE
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Slangen » 17 Oct 2010 18:05

svennelainen wrote:
Slangen wrote:
Fantastiskt bygge men jag hoppas verkligen att du ser till att epoxin är ordentligt uthärdad innan du slipar, i synnerhet om du inte jobbar i heltäckande dräkt vilket man bör göra även efter ordentlig härdning.
Se så ja, nu lugnar vi ner oss lite. Det där kan jag dementera, och jag har jobbat med härdplaster sen -93. Slipa med mask, men heldräkt behövs inte.
Då borde du känna till att ej tillräckligt uthärdad epoxi som slipas och exponeras mot huden kan ge kraftiga allergiska reaktioner och eventuella permanenta problem. Jag skall inte tråka ner en underbar tråd men jag har fått allergiska problem själv när jag slipat ett båtskrov behandlat med epoxi för tidigt(läs:otålig)och då var jag ganska vältäckt. Jag lärde mig hur försiktig man skall vara senare när jag gick en utbildning i slutet av 90-talet för renovering av äldre mahognyskrov på ett par varv i norra Italien, de lät epoxin härda i minst två veckor. Förlåt om jag e en tråkmåns, alla gör som de vill och läser på om de vill...

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 17 Oct 2010 19:23

De är lugnt för min del, klart att du får påvisa din orolighet. Jag har dock plöjt några seminarier, kraven för registrerad C-verksamhet, dokumentation från KEMI för import och lagringskrav på härdplaster (min firma importerar bla epoxi), kraven från miljöinspektionen hos min hemkommun och Arbetsmiljöverket. Det finns inga rekommendationer inom svensk industri eller från Arbetsmiljöverket att ha heldräkt vid slipning. Det finns några rapporterade fall av kontaktallergi vid slipning och det hos personer med eksem eller annan allergi. Det är lamineringen, dvs de rent ohärdade komponenterna som är den stora risken. Det förkommer alltid ohärdade molekylkedjor även i postprocessad epoxi, dock i så små mängder och knutet till dammet att kontaktallergi är en liten risk. Däremot ska bra ansiktsskydd användas samt evakuerande ventilation.

Sen är det absolut inte dumt att använda heltäckande klädsel, fast det är en helt annan sak. :)

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 17 Oct 2010 20:05

Det är lugnt boys. Jag kör alltid heltäckande klädsel med handskar. Det gör jag oavsett om det är giftigt eller inte det jag slipar. Tycker det är skönt att slippa bli dammig.
Sen har jag aldrig börjat slipa epoxin tidigare än 36h efter att jag laminerat. Man ska absolut ha respekt för epoxi.
Hade en föreläsning på skolan jag gick där dom tog upp hur giftigt MDF damm är. I Tyskland är MDF damm cancer-klassat och man MÅSTE ha munskydd så fort man bearbetar det. Sen finns det en del ädel träslag som i sig är så giftiga att man måste ha munskydd när man jobbar med dom.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by svennelainen » 17 Oct 2010 22:01

Jorå, har man kört cirkelsågen varm i mahogny är det inte lika kul längre. Bisarrt elak rök...

chrobin

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by chrobin » 18 Oct 2010 00:23

Image

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Streamliner » 18 Oct 2010 07:32

Snyggt! Då blev det en fredsduva? Tycker du ska fortsätta på temat och göra någon mindre rördekal också typ Reynolds XXX och sätta på sadelröret, om man nu kan säga att du har ett sådant.
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Byggtråd: Min Obree cykel

Post by Jonatan F » 18 Oct 2010 08:12

Det är väll precis en sådan dekal han precis gjort? Eller är jag efter nu?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Post Reply