Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
-
chrobin
Post
by chrobin » 28 Feb 2011 14:19
Fredde wrote:Körde du olimmat i Falun?
/Fredde
Visst gjorde jag det. Tuberna kilade sig fast riktigt bra på fälgen, men det är ju så himla kul att hålla på att dutta med lim och grejjer.
Venj00 wrote:Du gör ett sånt jävla bra jobb Chrobin!
Men du ser till att sänka trycket i däcken rejält innan du spikar igen lådan och lämnar in den vid incheckningen va? Det vore tråkigt om däcken smäller på grund av tryckförändringen på flygplanet under flygningen
Absolut. Dom ska bara sitta med fullt tryck i typ ett dygn tills limmet helt torkat.
/ ChR
-
Jannemaan
- Posts: 6
- Joined: 11 Feb 2011 09:01
Post
by Jannemaan » 28 Feb 2011 17:41
carlhenrik wrote:Jävlar vad bra det här kommer bli.
Tredje post - vad jävla rätt du fik!!
Last edited by
Jannemaan on 28 Feb 2011 21:50, edited 1 time in total.
-
Kneecap
- Posts: 727
- Joined: 22 Aug 2008 12:38
Post
by Kneecap » 28 Feb 2011 20:38
Venj00 wrote:Du gör ett sånt jävla bra jobb Chrobin!
Men du ser till att sänka trycket i däcken rejält innan du spikar igen lådan och lämnar in den vid incheckningen va? Det vore tråkigt om däcken smäller på grund av tryckförändringen på flygplanet under flygningen
Undrar hur länga myten om att trycksatta saker exploderar i lastrummet på vanliga flygplan ska hålla i.. De senaste typ 30 åren har lastrummen samma tryck som i kabinen.. Annars så skulle mer än en resenär få problem med raklödder på spray, hårspray, färdigvispad grädde m.m som dom har i väskorna.. Inga problem med däck på cyklar heller.. Jag har haft tuber med 11 bar i som legat i lastutrymmet utan några som helst problem..
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 28 Feb 2011 20:57
^ trycket i däcket ökar mer om du sätter dig på cykeln än om du håller det utanför planet på 10000 meters höjd, fartvinden inräknad. Pumpade däck är jättebra på att skydda fälgar
-
Venj00
- Posts: 54
- Joined: 20 Sep 2008 20:31
- Location: Falun
Post
by Venj00 » 01 Mar 2011 01:27
Det kan mycket väl fungera att transportera fullpumpade däck på flygplanet, men det är ju tråkigt om det skulle smälla när man kan göra något åt det.
Kabinhöjden i ett vanligt flygplan ligger på drygt 6-8000'. Tryckminskningen per höjd är drygt 1 hpa/30' vid dessa höjder, vilket ger ~260 hpa lägre tryck i kabinen på höjd.
1013 hpa * 10 bar = 10130 hpa i däcket på marken.
1013-260 = 753 hpa i kabinen.
10130/753 = ~13.5 bar
Ligger man då precis på gränsen kan jag mycket väl tänka mig att däcket kan gå sönder.
Men som Arvid säger, trycket lär väl öka en del när man hoppar upp på cykeln och cyklar iväg. (Tänkte inte på det... som Lorry skulle säga)
Ursäkta sidospåret!
-
Stevie DeVille
- Posts: 9
- Joined: 11 Feb 2011 10:10
Post
by Stevie DeVille » 01 Mar 2011 08:08
Men konstaterades det inte i ett tidigare inlägg att man trycksätter lastrummet också?
-
viktor
- Posts: 668
- Joined: 02 Jul 2009 21:55
- Location: Linköping
Post
by viktor » 01 Mar 2011 08:50
Jo men trycket i kabin/lastrum är inte samma som på marken. Du har säkert märkt i start och landning att det poppar lite i öronen. Själv får jag ont i huvudet vid landning av någon konstig anledning.
Hur som, kabinen är alltså trycksatt men inte till samma tryck som vid havsnivån utan snarare till ett tryck som motsvarar 2000-3000m (lite osäker på siffrorna men tror att 3000m brukar vara den övre gränsen).
Att dom inte trycksätter till havsnivån har att göra med att dom då skulle behöva göra flykroppen tåligare för att motstå den högre tryckskillnaden. Tåligare = mer vikt = dåligt.
/Viktor
-
Aera
- Posts: 79
- Joined: 01 Jul 2010 22:18
- Location: Stockholm
Post
by Aera » 01 Mar 2011 09:39
Om man är rädd för att däcken ska explodera och vill åka med pumpade däck kan man ju lasta på dem i exempelvis en del militärflygplan som kör med 101kPa och ~293 K ständigt (istället för att variera mellan temperaturen mellan typ 273 K och 300 K samt tryckutjämna till enbart ~2500 m), men det lär ju bli lite omständigt.
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 01 Mar 2011 13:24
chrobin wrote:Nu så!! Resan bokad och klar. Drar tidigt på morgonen den andra Mars.
Kör hårt nu ChR!
Men vilka sidor ska man sitta och titta på i morgon / övermorgon? Finns det ngn webbkamera? Uppdaterar du ngn webbsida? Twitter?
Hur blir det med vadslagning?
/Fredde
-
chrobin
Post
by chrobin » 01 Mar 2011 14:32
^ tack Fredde. Arvid kommer bulvan posta lite mms bilder här i tråden imorron. Typ runt 12-13 svensk tid skulle jag gissa på. Jag har ju ingen aning om hur dan kommer se ut. Jag är lika spänd som ni.. Nä nu måste jag gå på toa igen....
/ ChR
-
Fredde
- Posts: 4217
- Joined: 21 Jul 2008 18:08
- Location: Stockholm
Post
by Fredde » 01 Mar 2011 14:37
chrobin wrote:Nä nu måste jag gå på toa igen....
En vän i nöden:
Jag håller tummarna!
/Fredde
-
scand
- Posts: 886
- Joined: 18 Dec 2007 08:43
- Location: Årsta STHLM
Post
by scand » 01 Mar 2011 14:54
Lycka till!
-
Viggen
- Posts: 3188
- Joined: 06 Oct 2009 09:26
- Location: Jämtlands fjäll
-
Contact:
Post
by Viggen » 01 Mar 2011 14:57
God tur!
-
viktor
- Posts: 668
- Joined: 02 Jul 2009 21:55
- Location: Linköping
Post
by viktor » 01 Mar 2011 14:59
Lycka till och se till att njuta av hela resan och inte bara tänka på prestation.
/Viktor
-
Hoven
- Posts: 304
- Joined: 19 Jan 2010 20:25
- Location: Örebro
-
Contact:
Post
by Hoven » 01 Mar 2011 18:43
Lycka till!
-
Naugas
- Posts: 915
- Joined: 31 May 2010 08:40
- Location: Kiruna
Post
by Naugas » 01 Mar 2011 20:57
Venj00 wrote:
/-Lufttrycksuträkningar-/
Men som Arvid säger, trycket lär väl öka en del när man hoppar upp på cykeln och cyklar iväg. (Tänkte inte på det... som Lorry skulle säga)
Ursäkta sidospåret!
Hmm, det kan väl ändå inte bli någon märkbar tryckökning när däcket belastas? Blir det ens någon volymändring alls i däcket, korden är ju stum och det buktar ut på sidorna när däcket trycks ihop?
Angående däcksklistring - jag har sett på många ställen att en stor faktor för rullmotståndet för tubdäck är hårdheten på klistret - det ska tydligen vara ett riktigt hårt klister för att rulla lätt. Vet någon här mer om det, eller något om hårdheten för olika klister?
-
ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
-
Contact:
Post
by ArvidSvensson » 02 Mar 2011 07:08
Bang! Nu kör vi!
Håll utkik i
det här settet på flickr. Jag lägger upp Chrobins senaste bilder där.
Incheckad och klar!!