Byggtråd: Min Obree cykel
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Sköna laboratorium tester av Obree och Superman positioner.
Den här superman positionen är inte nådig
Den här superman positionen är inte nådig
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Samtliga dessa vindtunneltester är väl utförda i Italien?
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Just ja, man behöver ju inte titta frammåt, bara följa linjen i banan.
- oskarwallin
- Posts: 664
- Joined: 29 May 2010 17:00
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Obree-positionen ser ju klart bekvämare ut, men vilken är bäst aerodynamiskt sett? Och hur påverkar de olika positionerna kraften på pedalerna?
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Vad gäller hårdhet så finns det en del att leva upp till i just Manchester:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/c ... 8598803.ab
Själv brukar jag pipa över skrubbsår om jag ramlar på väg till jobbet.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/c ... 8598803.ab
Själv brukar jag pipa över skrubbsår om jag ramlar på väg till jobbet.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Grattis Ch till mer än "100 000 views"!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
100 sekiner på sin plats.chrobin wrote:På allmän begäran ligger nu donations knappen uppe igen. Alla pengar går oavkortat till resan.
http://42kmtimmen.tumblr.com/
/ ChR
Ha en underbar resa!
/Speedmannen
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Förberedelserna fortsätter.
Hur fasiken kan kedjan ha blivit så skitig av att cykla inomhus. Så skitig at det blev att låna farsans ultraljudstvätt.
Sen fick den ligga och torka lite
Sen dags för smörjning.
Hepp
Sen införskaffade jag mig ett nytt vevlager. Dura Ace denna gång
blev att montera dom nya lagrena i svarven och korta av dom lite
Ramen på operations bordet för lite skönhets ingrepp rund vevlagret.
Sen behövs ju en transportlåda till hojjen. Eftersom den inte passade i nån vanlig cykelväska blev det till att bygga en egen i plywood.
Hjulen ska fällas in lite smidigare
Bara en vecka kvar nu...
Hur fasiken kan kedjan ha blivit så skitig av att cykla inomhus. Så skitig at det blev att låna farsans ultraljudstvätt.
Sen fick den ligga och torka lite
Sen dags för smörjning.
Hepp
Sen införskaffade jag mig ett nytt vevlager. Dura Ace denna gång
blev att montera dom nya lagrena i svarven och korta av dom lite
Ramen på operations bordet för lite skönhets ingrepp rund vevlagret.
Sen behövs ju en transportlåda till hojjen. Eftersom den inte passade i nån vanlig cykelväska blev det till att bygga en egen i plywood.
Hjulen ska fällas in lite smidigare
Bara en vecka kvar nu...
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Min första post i denna helt otroliga tråd.
Två förslag till transportlådan:
1. Otroliga mängder skumplast inuti.
2. Kulhörn som sparar plywooden i transporten. Som typ dessa:
http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... lhorn2.jpg
Lycka till med resen!
//F
Två förslag till transportlådan:
1. Otroliga mängder skumplast inuti.
2. Kulhörn som sparar plywooden i transporten. Som typ dessa:
http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... lhorn2.jpg
Lycka till med resen!
//F
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
3. Vinkellist mellan alla kulhörn.Fiffi wrote:Min första post i denna helt otroliga tråd.
Två förslag till transportlådan:
1. Otroliga mängder skumplast inuti.
2. Kulhörn som sparar plywooden i transporten. Som typ dessa:
http://www.hifikit.se/showpic.php?p=pro ... lhorn2.jpg
Lycka till med resen!
//F
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Precis!
Och så bör du göra små stavar mellan de två stora sidoväggarna.
För att förhindra att väskan mosas och spricker. Stavarna fördelar ut trycket när små hårda saker staplas och kastas på din fina väska i bagagehanteringen.
Bagagehanteringen på Arlanda kallas f.ö. internt för "Krossen".
Hälsningar från en som flyger med konstiga väskor med ömtåligt innehåll mest hela tiden.
Och så bör du göra små stavar mellan de två stora sidoväggarna.
För att förhindra att väskan mosas och spricker. Stavarna fördelar ut trycket när små hårda saker staplas och kastas på din fina väska i bagagehanteringen.
Bagagehanteringen på Arlanda kallas f.ö. internt för "Krossen".
Hälsningar från en som flyger med konstiga väskor med ömtåligt innehåll mest hela tiden.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Stavar emellan är viktig som speedman säger. Har transporterat allsköns bråte inkl. ömtåliga musikinstrument i plywoodlådor och alla lådor har stavar samt inga öppna hål som bärhandtag utan handtagen får bli monterade på lådan.
Om inte lådan plastats så är frågan om de ens godtar den vid incheckning.
Om inte lådan plastats så är frågan om de ens godtar den vid incheckning.
Мясо это убийство
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
+ filtmatta på utsidan
Är det en nitisk person vid incheckningen så blir det nog problem med hålen.
/Fredde
Är det en nitisk person vid incheckningen så blir det nog problem med hålen.
/Fredde
- Pirre The Trucker
- Posts: 618
- Joined: 17 Oct 2010 20:26
- Location: Sthlm
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Är det för mycket luft i lådan så att säga som kommer den alldeles säkert att gå sönder. Det gäller att den är väldigt välpackad och "stum".
Se också till att den håller om den ligger ner platt för det kommer den garanterat att göra. Man ska i princip kunna stå på lådan, då duger det ganska bra. Pilar och text med att den ska stå upp funkar generellt aldrig.
Kollit är i den formen att det lockas att lasta andra kollin ovanpå.
Jag jobbar i branchen så jag vet hur det brukar gå till.
Se också till att den håller om den ligger ner platt för det kommer den garanterat att göra. Man ska i princip kunna stå på lådan, då duger det ganska bra. Pilar och text med att den ska stå upp funkar generellt aldrig.
Kollit är i den formen att det lockas att lasta andra kollin ovanpå.
Jag jobbar i branchen så jag vet hur det brukar gå till.
Bicicletta ogni giorno toglie il medico di torno
------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Ny byggtråd för lådan!
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Tack för alla tips! Handtagen kommer täckas för från insidan och det där med pinnarna hade farsan redan tipsat om då han också brukade resa med märkliga lådor i jobbet.
Skulle bara dubbelkolla måtten på SAS hemsida för specialbaggage. Helvete, min låda var 4cm för stor, suck... Det finns tre mått 157cm, (h+l+b) 200 och 277cm, min var 204cm och det skulle innebära att jag skulle behöva betala 900:- istället för 450:- om jag fick ner den under 200cm. Så det blev att såga ner lådan och nu är den 194cm tot.
Sen kom det ett trevligt paket från trackcorner.se
pitcrew skor
skoöverdrag
handskar, tack trackcorner!
Trillade även in en bok om Obree's ärkerival Chris Boardman. Många känner säkert till deras dueller och att dom var varandras totala motsatser. Boardman visste hur många g syre och hur många röda blodkroppar han hade i lilltån jämfört med Obree som aldrig tränat med pulsklocka eller hållit på att dutta med onödigheter som watt siffror. Och givetvis i en bok om Boardman finns en hel del för mig okännda bilder på ärkerivalen Obree.
Fanns en hel del andra sköna bilder också
Ikväll börjar jag den smått zen buddistiska prossens att limma tubdäcken.
Kommer typ ta hela helgen.
Skulle bara dubbelkolla måtten på SAS hemsida för specialbaggage. Helvete, min låda var 4cm för stor, suck... Det finns tre mått 157cm, (h+l+b) 200 och 277cm, min var 204cm och det skulle innebära att jag skulle behöva betala 900:- istället för 450:- om jag fick ner den under 200cm. Så det blev att såga ner lådan och nu är den 194cm tot.
Sen kom det ett trevligt paket från trackcorner.se
pitcrew skor
skoöverdrag
handskar, tack trackcorner!
Trillade även in en bok om Obree's ärkerival Chris Boardman. Många känner säkert till deras dueller och att dom var varandras totala motsatser. Boardman visste hur många g syre och hur många röda blodkroppar han hade i lilltån jämfört med Obree som aldrig tränat med pulsklocka eller hållit på att dutta med onödigheter som watt siffror. Och givetvis i en bok om Boardman finns en hel del för mig okännda bilder på ärkerivalen Obree.
Fanns en hel del andra sköna bilder också
Ikväll börjar jag den smått zen buddistiska prossens att limma tubdäcken.
Kommer typ ta hela helgen.
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Då var det dags att limma tuberna.
Som jag tidigare nämnt så är det ett par kanttråds hjul som det ska sitta ett par tubdäck på. Så det första blir att fixa till fälgen.
Kanttrådsfälgen
kolfiber remsor
epoxi + kolfiber + eltejp
hepp
Sen ska det limmas. Kör med Michelin's tublim som är samma som Vittoria Mastik. Sägs att det ska vara det starkare klistret på marknaden.
Penslar på ett tunnt lager på fälgen och ett lager på däcket.
När man ska pensla lim på däcken så är det smidigt att pumpa upp dom så att dom vänder sig.
Sen får fälg och däck torka typ en halvtimme.
Innan jag limmar däcket stryker jag på ett tunt lager lim på fälgen som gör det möjligt att justera däcket när jag monterar. Sen är det bara att smacka dit dom
Direkt efter jag monterat så pumpar jag upp till ca 12bar (dom klarar 15bar)
Däcken tål stenhårt tryck men annars är dom ganska ömtåliga så det gäller att ta hand om dom. Tvätta, torka och inspektera.
Inte super lätta
hepp!
Efter limningen var det dags att montera det nya vevlagret
Sen är det nog läge att börja städa...
Som jag tidigare nämnt så är det ett par kanttråds hjul som det ska sitta ett par tubdäck på. Så det första blir att fixa till fälgen.
Kanttrådsfälgen
kolfiber remsor
epoxi + kolfiber + eltejp
hepp
Sen ska det limmas. Kör med Michelin's tublim som är samma som Vittoria Mastik. Sägs att det ska vara det starkare klistret på marknaden.
Penslar på ett tunnt lager på fälgen och ett lager på däcket.
När man ska pensla lim på däcken så är det smidigt att pumpa upp dom så att dom vänder sig.
Sen får fälg och däck torka typ en halvtimme.
Innan jag limmar däcket stryker jag på ett tunt lager lim på fälgen som gör det möjligt att justera däcket när jag monterar. Sen är det bara att smacka dit dom
Direkt efter jag monterat så pumpar jag upp till ca 12bar (dom klarar 15bar)
Däcken tål stenhårt tryck men annars är dom ganska ömtåliga så det gäller att ta hand om dom. Tvätta, torka och inspektera.
Inte super lätta
hepp!
Efter limningen var det dags att montera det nya vevlagret
Sen är det nog läge att börja städa...
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Körde du olimmat i Falun?
/Fredde
/Fredde
Re: Byggtråd: Min Obree cykel
Du gör ett sånt jävla bra jobb Chrobin!
Men du ser till att sänka trycket i däcken rejält innan du spikar igen lådan och lämnar in den vid incheckningen va? Det vore tråkigt om däcken smäller på grund av tryckförändringen på flygplanet under flygningen
Men du ser till att sänka trycket i däcken rejält innan du spikar igen lådan och lämnar in den vid incheckningen va? Det vore tråkigt om däcken smäller på grund av tryckförändringen på flygplanet under flygningen