Page 34 of 41

Posted: 10 Nov 2015 23:58
by russ_meyer
Hahaha! För 51 tusen är det ju rimligt att det åtminstone monteras en smörgås baktill på ramen.

Re: Det blev fel

Posted: 16 Nov 2015 14:13
by Indurain

Det blev fel

Posted: 17 Nov 2015 22:38
by russ_meyer
Image

Nån har vänt bromswirehöljet bakåfram...

Re: Det blev fel

Posted: 26 Nov 2015 13:59
by DawWwes
Image

Ren kapet ju! Passa på o fynda.......

Re: Det blev fel

Posted: 14 Dec 2015 22:01
by J2000E
Snacka om att ha missat hela poängen...

http://www.ebay.co.uk/itm/1Pair-Masi-Ri ... Sw~bFWH26w

Image

Re: Det blev fel

Posted: 14 Dec 2015 22:27
by abacaxi
så vad är poängen?

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 09:22
by måns
Motvikter till ventilen för att balansera hjulet?

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 11:31
by Bompet
J2000E wrote:Snacka om att ha missat hela poängen...

Image
Instruktionen som följer med gör ju det hela klart som korvspad...Eller...
Image
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... c87dd412b8


Jag fattar inte... Upplys mej! Att det inte är motvikter är jag med på. Men är poängen att hålla fast ventilen säkrare, så att den inte "tryckts ut" (av den reaktiva centrifugalkraften (om nån har problem med vad jag just sa, så skapa en ny tråd där vi kan diskutera centripetalkraft och varianter av fiktiva krafter)) vid höga rotations hastigheter? I sådana fall är det dumt att inte ha gängor och en stoppmutter?

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 16:48
by Naugas
Men det är väl balanseringsvikter eller? Kunde en del gamla tubfälgar ha så mycket förstärkning i skarven att det vägdes ut med en motvikt vid ventilen, alltså? Vad jag vet har alla hjul jag använt tvärtom blivit som tyngst vid ventilen, men jag har aldrig kört med tubisar.

Fattar inte heller vilken poäng som missas/vad som blev fel? Fast det saknas skruvar och muttrar i annonsen?

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 19:45
by J2000E
Och där fick jag kamma till mig rejält! Jag satte igång att skriva ett förklarande inlägg om hur världsalltet hänger ihop och vad som är meningen med livet.

Under tiden fick jag för mig att ta fram bevis som stärkte min tes - ösande ur kunskapens horn (internet). Jag får då plötsligt klart för mig att alla andra i världen har rätt och att jag har fel. Jag har haft fel väldigt länge visade det sig.

Jag har alltid varit fullständigt övertygad om att dessa vikter skall monteras diametralt motsatt till ventilen för att kompensera för just ventilens vikt.

Resten av världen verkar dock mena att den faktiskt skall monteras vid ventilen för att kompensera för den motsatta sidans skarv och dess vikt.

Det är jag mot världen. Världen vinner. Jag pudel. Mycket pudel.

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 19:47
by J2000E
PS - gammal hund (pudel) sitter vackert nu. Går att lära gammal hund sitta visar det sig.

Re: Det blev fel

Posted: 15 Dec 2015 20:47
by Naugas
För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.

Re: Det blev fel

Posted: 16 Dec 2015 10:44
by Gustav
jag kommer att tänka på dessa klassiker (Ambrosio Excellence) som ju kommer med motvikt direkt. Nu är frågan iofs redan utredd :)

Image

Re: Det blev fel

Posted: 16 Dec 2015 11:15
by Bompet
Naugas wrote:För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.
Kad du utveckla din syn på på punkt 3? Det var den som gjorde mest ont i min hjärna när jag försökte förstå vad som avses.

Re: Det blev fel

Posted: 16 Dec 2015 12:32
by Bratt
3an känner jag igen. När det är riktigt låga fälgar kan ventilen ibland hamna snett och det gör att man får som en liten bula eller ojämnhet på tuben. Extremt irriterande.

edit: inte så säker dock på att den där lilla brickan skulle hjälpa så mycket mot det...

Re: Det blev fel

Posted: 16 Dec 2015 13:04
by Bompet
Bratt wrote:3an känner jag igen. När det är riktigt låga fälgar kan ventilen ibland hamna snett och det gör att man får som en liten bula eller ojämnhet på tuben. Extremt irriterande.

edit: inte så säker dock på att den där lilla brickan skulle hjälpa så mycket mot det...
Inte så mycket brickan men det faktum att man skapar längre och tajtare genomföring (än bara två borrade hål i själva fälgbanan) med hjälp av monteringsanordningen för brickan. Då är ju risken mindre för att det skall hamna snett.
Image
Kanske är det detta som avses med formuleringen "perfect valve"

Re: Det blev fel

Posted: 16 Dec 2015 19:09
by Naugas
Bompet wrote:
Naugas wrote:För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.
Kad du utveckla din syn på på punkt 3? Det var den som gjorde mest ont i min hjärna när jag försökte förstå vad som avses.
Ensure the perfect valve if put to a hard test by downhill runs, [Ser till att ventilen har det gött när man susar ner i utförsbackar,] an inconvenience that usually pushes the valve out of place [hamnar ventilen fel blir det jobbigt] making the tabular bounce quite noticeably [och det kan bli skakningar] and not allowing the wheel to spin properly. [som gör att hjulet inte snurrar så bra.]

Re: Det blev fel

Posted: 19 Dec 2015 13:19
by herr_brun

Posted: 20 Dec 2015 00:05
by russ_meyer
Lite sen på bollen här men jag har ett par hjul med de där ambrosiofälgarna och fick läsa på om motvikten. Undrar varför det inte är så på fler fälgar?

Re: Det blev fel

Posted: 20 Dec 2015 00:26
by Naugas
Kanske dels för att de flesta hjul blir tyngre vid ventilen, dels att det inte spelar någon roll?