Det blev fel

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
russ_meyer
Posts: 1754
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 10 Nov 2015 23:58

Hahaha! För 51 tusen är det ju rimligt att det åtminstone monteras en smörgås baktill på ramen.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Det blev fel

Post by Indurain » 16 Nov 2015 14:13

Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1754
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Det blev fel

Post by russ_meyer » 17 Nov 2015 22:38

Image

Nån har vänt bromswirehöljet bakåfram...

DawWwes
Posts: 251
Joined: 13 Nov 2015 00:06
Location: Örgryte, Gbg

Re: Det blev fel

Post by DawWwes » 26 Nov 2015 13:59

Image

Ren kapet ju! Passa på o fynda.......

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Det blev fel

Post by J2000E » 14 Dec 2015 22:01

Snacka om att ha missat hela poängen...

http://www.ebay.co.uk/itm/1Pair-Masi-Ri ... Sw~bFWH26w

Image
Grön våg för grå man...

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Det blev fel

Post by abacaxi » 14 Dec 2015 22:27

så vad är poängen?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Det blev fel

Post by måns » 15 Dec 2015 09:22

Motvikter till ventilen för att balansera hjulet?

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Det blev fel

Post by Bompet » 15 Dec 2015 11:31

J2000E wrote:Snacka om att ha missat hela poängen...

Image
Instruktionen som följer med gör ju det hela klart som korvspad...Eller...
Image
http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... c87dd412b8


Jag fattar inte... Upplys mej! Att det inte är motvikter är jag med på. Men är poängen att hålla fast ventilen säkrare, så att den inte "tryckts ut" (av den reaktiva centrifugalkraften (om nån har problem med vad jag just sa, så skapa en ny tråd där vi kan diskutera centripetalkraft och varianter av fiktiva krafter)) vid höga rotations hastigheter? I sådana fall är det dumt att inte ha gängor och en stoppmutter?
Image

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Det blev fel

Post by Naugas » 15 Dec 2015 16:48

Men det är väl balanseringsvikter eller? Kunde en del gamla tubfälgar ha så mycket förstärkning i skarven att det vägdes ut med en motvikt vid ventilen, alltså? Vad jag vet har alla hjul jag använt tvärtom blivit som tyngst vid ventilen, men jag har aldrig kört med tubisar.

Fattar inte heller vilken poäng som missas/vad som blev fel? Fast det saknas skruvar och muttrar i annonsen?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Det blev fel

Post by J2000E » 15 Dec 2015 19:45

Och där fick jag kamma till mig rejält! Jag satte igång att skriva ett förklarande inlägg om hur världsalltet hänger ihop och vad som är meningen med livet.

Under tiden fick jag för mig att ta fram bevis som stärkte min tes - ösande ur kunskapens horn (internet). Jag får då plötsligt klart för mig att alla andra i världen har rätt och att jag har fel. Jag har haft fel väldigt länge visade det sig.

Jag har alltid varit fullständigt övertygad om att dessa vikter skall monteras diametralt motsatt till ventilen för att kompensera för just ventilens vikt.

Resten av världen verkar dock mena att den faktiskt skall monteras vid ventilen för att kompensera för den motsatta sidans skarv och dess vikt.

Det är jag mot världen. Världen vinner. Jag pudel. Mycket pudel.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Det blev fel

Post by J2000E » 15 Dec 2015 19:47

PS - gammal hund (pudel) sitter vackert nu. Går att lära gammal hund sitta visar det sig.
Grön våg för grå man...

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Det blev fel

Post by Naugas » 15 Dec 2015 20:47

För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.

User avatar
Gustav
Posts: 2167
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Det blev fel

Post by Gustav » 16 Dec 2015 10:44

jag kommer att tänka på dessa klassiker (Ambrosio Excellence) som ju kommer med motvikt direkt. Nu är frågan iofs redan utredd :)

Image
Image

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Det blev fel

Post by Bompet » 16 Dec 2015 11:15

Naugas wrote:För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.
Kad du utveckla din syn på på punkt 3? Det var den som gjorde mest ont i min hjärna när jag försökte förstå vad som avses.
Image

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Det blev fel

Post by Bratt » 16 Dec 2015 12:32

3an känner jag igen. När det är riktigt låga fälgar kan ventilen ibland hamna snett och det gör att man får som en liten bula eller ojämnhet på tuben. Extremt irriterande.

edit: inte så säker dock på att den där lilla brickan skulle hjälpa så mycket mot det...

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Det blev fel

Post by Bompet » 16 Dec 2015 13:04

Bratt wrote:3an känner jag igen. När det är riktigt låga fälgar kan ventilen ibland hamna snett och det gör att man får som en liten bula eller ojämnhet på tuben. Extremt irriterande.

edit: inte så säker dock på att den där lilla brickan skulle hjälpa så mycket mot det...
Inte så mycket brickan men det faktum att man skapar längre och tajtare genomföring (än bara två borrade hål i själva fälgbanan) med hjälp av monteringsanordningen för brickan. Då är ju risken mindre för att det skall hamna snett.
Image
Kanske är det detta som avses med formuleringen "perfect valve"
Image

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Det blev fel

Post by Naugas » 16 Dec 2015 19:09

Bompet wrote:
Naugas wrote:För övrigt är ju den där texten med tre punkter som förklarar fördelarna helt fantastisk. Var tvungen att läsa igenom den några gånger innan jag trodde mig förstå vad som menades.
Kad du utveckla din syn på på punkt 3? Det var den som gjorde mest ont i min hjärna när jag försökte förstå vad som avses.
Ensure the perfect valve if put to a hard test by downhill runs, [Ser till att ventilen har det gött när man susar ner i utförsbackar,] an inconvenience that usually pushes the valve out of place [hamnar ventilen fel blir det jobbigt] making the tabular bounce quite noticeably [och det kan bli skakningar] and not allowing the wheel to spin properly. [som gör att hjulet inte snurrar så bra.]

User avatar
herr_brun
Posts: 899
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Det blev fel

Post by herr_brun » 19 Dec 2015 13:19


User avatar
russ_meyer
Posts: 1754
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 20 Dec 2015 00:05

Lite sen på bollen här men jag har ett par hjul med de där ambrosiofälgarna och fick läsa på om motvikten. Undrar varför det inte är så på fler fälgar?

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Det blev fel

Post by Naugas » 20 Dec 2015 00:26

Kanske dels för att de flesta hjul blir tyngre vid ventilen, dels att det inte spelar någon roll?

Post Reply