Re: Det blev fel
Posted: 07 Dec 2010 08:00
För mig ligger felet i ombyggnaden av ramen. Ser ut att vara en superfin typ Vitus 992-ram, nu med fel dropouts och fel färg. Ambitiöst att våldta aluminium på det där sättet...
Så här:kakan wrote:Frihjul utan bromsar måste vara det bästa sätta att förstöra sin cyckle på om man läser mellan raderna här.
Hur kommer man på den idén egentlligen?
Hur får man stopp på sin jävla dödsmaskin??
Jag körde min Archie Wilkinson frihjulat och bromslöst ett tag förut och vill påstå att den har kortare bromssträcka än en obromsad fixie. Hur då? Jo, med ena foten på bakdäcket kan du komma mycket längre bak med kroppen än om du sitter fast med fötterna. Det är dessutom inga problem att låsa bakhjulet med full tyngd på bakhjulet. Med fastnav får man ta i ordentligt för att låsa hjulet i samma position.Speedman wrote:Så här:kakan wrote:Frihjul utan bromsar måste vara det bästa sätta att förstöra sin cyckle på om man läser mellan raderna här.
Hur kommer man på den idén egentlligen?
Hur får man stopp på sin jävla dödsmaskin??
Jag vet inte hur det funkar för dig men jag försöker undvika situationer då man tvingas tvärnita. Med lite planering i cyklandet så flyter det på bra, så att få upp foten och bromsa är ju inte såå stor grej. Allt handlar ju om att planera och se framåt så löser allt sigJonatan F wrote:Innan massa hipsters skruvar på frihjul på sina fixters måste jag säga att problemet är reaktionstiden (-sträckan) och inte bromssträckan.
Innan du hunnit få upp foten till bakhjulet och sedan flyttat tyngdpunkten har bilföraren som du skulle bromsa för hunnit köra över dig, skrapa upp resterna, lagt dem i en påse, gått med påsen till Fonus där den legat i tre veckor i bredvid mellanmjölken i väntan på begravning, dumpats i jorden, sörjts, grävts upp av arkeologer från en ny civilisation, blivit utställd på museum och blivit ganska dammig...
Jag kan få upp foten lika snabbt som jag måste vänta på vevarna hamnar i rätt bromsläge (jag är ambidextriös). Jag tycker att det är humor att fixiecyklister tycker att bromslös frihjulare är *livsfarligt* på samma sätt som svenssoncyklister tycker att fastnav utan bromsar är *livsfarligt*.Jonatan F wrote:Innan massa hipsters skruvar på frihjul på sina fixters måste jag säga att problemet är reaktionstiden (-sträckan) och inte bromssträckan.
Innan du hunnit få upp foten till bakhjulet och sedan flyttat tyngdpunkten har bilföraren som du skulle bromsa för hunnit köra över dig, skrapa upp resterna, lagt dem i en påse, gått med påsen till Fonus där den legat i tre veckor i bredvid mellanmjölken i väntan på begravning, dumpats i jorden, sörjts, grävts upp av arkeologer från en ny civilisation, blivit utställd på museum och blivit ganska dammig...
Sadelstolpen ser ut att sitta på fel håll, och styret sitter väl högt för att inte slita på skyddet på överröret.. ("Vad är det? Och var kan jag köpa en?!" )klasolsson wrote:
Jäkligt snygg på alla sätt MEN är inte sadelstolpen monterad bakofram? Sen är ju styrstammen sjukt hög...
snarkus wrote:("Vad är det? Och var kan jag köpa en?!" )
Ska bli spännande att se vad det hjulparet landar på.atomlab wrote:Passande att just det hjulparet är till salu på bukten!
http://wap.ebay.co.uk/Pages/ViewItemPic ... 47&emvcc=0