Page 2 of 41

Re: Det blev fel

Posted: 07 Dec 2010 08:00
by Gustav
För mig ligger felet i ombyggnaden av ramen. Ser ut att vara en superfin typ Vitus 992-ram, nu med fel dropouts och fel färg. Ambitiöst att våldta aluminium på det där sättet...

Re: Det blev fel

Posted: 07 Dec 2010 08:41
by kakan
Frihjul utan bromsar måste vara det bästa sätta att förstöra sin cyckle på om man läser mellan raderna här.

Hur kommer man på den idén egentlligen?
Hur får man stopp på sin jävla dödsmaskin??

Re: Det blev fel

Posted: 07 Dec 2010 23:30
by Speedman
kakan wrote:Frihjul utan bromsar måste vara det bästa sätta att förstöra sin cyckle på om man läser mellan raderna här.

Hur kommer man på den idén egentlligen?
Hur får man stopp på sin jävla dödsmaskin??
Så här:

Re: Det blev fel

Posted: 07 Dec 2010 23:45
by ArvidSvensson
Speedman wrote:
kakan wrote:Frihjul utan bromsar måste vara det bästa sätta att förstöra sin cyckle på om man läser mellan raderna här.

Hur kommer man på den idén egentlligen?
Hur får man stopp på sin jävla dödsmaskin??
Så här:
Jag körde min Archie Wilkinson frihjulat och bromslöst ett tag förut och vill påstå att den har kortare bromssträcka än en obromsad fixie. Hur då? Jo, med ena foten på bakdäcket kan du komma mycket längre bak med kroppen än om du sitter fast med fötterna. Det är dessutom inga problem att låsa bakhjulet med full tyngd på bakhjulet. Med fastnav får man ta i ordentligt för att låsa hjulet i samma position.

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 00:11
by BamCe

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 08:55
by kakan
ja men då så, då är det ju lungt.

skönt att det inte är ett krav att köra FW_FF
Jag skulle dö, farligt nog för mig att köra fixe.
och när jag tänker efter har jag nog stått i samma röd lyse som maboskid killen

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 15:47
by Jonatan F
Innan massa hipsters skruvar på frihjul på sina fixters måste jag säga att problemet är reaktionstiden (-sträckan) och inte bromssträckan.

Innan du hunnit få upp foten till bakhjulet och sedan flyttat tyngdpunkten har bilföraren som du skulle bromsa för hunnit köra över dig, skrapa upp resterna, lagt dem i en påse, gått med påsen till Fonus där den legat i tre veckor i bredvid mellanmjölken i väntan på begravning, dumpats i jorden, sörjts, grävts upp av arkeologer från en ny civilisation, blivit utställd på museum och blivit ganska dammig...

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 15:56
by Carl
Jonatan F wrote:Innan massa hipsters skruvar på frihjul på sina fixters måste jag säga att problemet är reaktionstiden (-sträckan) och inte bromssträckan.

Innan du hunnit få upp foten till bakhjulet och sedan flyttat tyngdpunkten har bilföraren som du skulle bromsa för hunnit köra över dig, skrapa upp resterna, lagt dem i en påse, gått med påsen till Fonus där den legat i tre veckor i bredvid mellanmjölken i väntan på begravning, dumpats i jorden, sörjts, grävts upp av arkeologer från en ny civilisation, blivit utställd på museum och blivit ganska dammig...
Jag vet inte hur det funkar för dig men jag försöker undvika situationer då man tvingas tvärnita. Med lite planering i cyklandet så flyter det på bra, så att få upp foten och bromsa är ju inte såå stor grej. Allt handlar ju om att planera och se framåt så löser allt sig

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 16:30
by Nomis


"Chris Akrigg is a superb cyclist. Just about any bike he touches can be a trick machine, even his new brakeless freewheel. Impressive!"

Re: Det blev fel

Posted: 08 Dec 2010 17:01
by ArvidSvensson
Jonatan F wrote:Innan massa hipsters skruvar på frihjul på sina fixters måste jag säga att problemet är reaktionstiden (-sträckan) och inte bromssträckan.

Innan du hunnit få upp foten till bakhjulet och sedan flyttat tyngdpunkten har bilföraren som du skulle bromsa för hunnit köra över dig, skrapa upp resterna, lagt dem i en påse, gått med påsen till Fonus där den legat i tre veckor i bredvid mellanmjölken i väntan på begravning, dumpats i jorden, sörjts, grävts upp av arkeologer från en ny civilisation, blivit utställd på museum och blivit ganska dammig...
Jag kan få upp foten lika snabbt som jag måste vänta på vevarna hamnar i rätt bromsläge (jag är ambidextriös). Jag tycker att det är humor att fixiecyklister tycker att bromslös frihjulare är *livsfarligt* på samma sätt som svenssoncyklister tycker att fastnav utan bromsar är *livsfarligt*.

Re: Det blev fel

Posted: 18 Dec 2010 19:04
by klasolsson
Image

Jäkligt snygg på alla sätt MEN är inte sadelstolpen monterad bakofram? Sen är ju styrstammen sjukt hög...

Re: Det blev fel

Posted: 18 Dec 2010 21:00
by snarkus
klasolsson wrote:Image

Jäkligt snygg på alla sätt MEN är inte sadelstolpen monterad bakofram? Sen är ju styrstammen sjukt hög...
Sadelstolpen ser ut att sitta på fel håll, och styret sitter väl högt för att inte slita på skyddet på överröret.. ("Vad är det? Och var kan jag köpa en?!" :wink: )

Re: Det blev fel

Posted: 18 Dec 2010 21:38
by olebole
snarkus wrote:("Vad är det? Och var kan jag köpa en?!" :wink: )

Hahahaha!

Re: Det blev fel

Posted: 01 Mar 2011 16:54
by Jonatan F
Image
För det första: feltema, men framförallt storleken på cykeln som atleten cyklar på, började skratta...

Re: Det blev fel

Posted: 10 Mar 2011 20:01
by MeanMan
Image

Re: Det blev fel

Posted: 10 Mar 2011 21:41
by perp
tight ska de va! =)

Re: Det blev fel

Posted: 25 Mar 2011 21:55
by ArvidSvensson

Men vad i helvete?!! Har inte Chris Hoy sitt Mavic IO åt fel håll? Kolla batongerna i starten när han står stilla. Här missade han kilometerrekordet med 0.005 sekunder. Han hade nog fixat det med hjulet åt rätt håll :shock:

Re: Det blev fel

Posted: 25 Mar 2011 22:45
by atomlab
Passande att just det hjulparet är till salu på bukten! :-)

http://cgi.ebay.co.uk/Mavic-IO-Comete-t ... 43a605676f

Re: Det blev fel

Posted: 25 Mar 2011 22:58
by ArvidSvensson
atomlab wrote:Passande att just det hjulparet är till salu på bukten! :-)

http://wap.ebay.co.uk/Pages/ViewItemPic ... 47&emvcc=0
Ska bli spännande att se vad det hjulparet landar på.

Re: Det blev fel

Posted: 26 Mar 2011 22:46
by boon
Image