Cykelsport.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Cykelsport.

Post by Linkert » 26 Jun 2010 23:45

Är sugen på att börja tävla lite. Vet att det ska vara fartbaserat, alltså inte sådant som
cykelpolo, det intresserar mig icke.

Pursuit är jag lite sugen på, verkar vara min grej. Hur börjar man? Skaffa riktig räserhoj, med häftig framåtlutning, sen? (blev inspirerad av Colin Sturgess)

Andra förslag? Skulle vara coolt att tävla i snabbhet helt "street" på nätter, alltså ta dig från punkt A till B, först dit vinner ^^

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Cykelsport.

Post by Fredde » 27 Jun 2010 00:07

Linkert wrote:Sen?
En velodrom är en fördel ;)

/Fredde

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Cykelsport.

Post by Linkert » 27 Jun 2010 09:27

fredde.se wrote:
Linkert wrote:Sen?
En velodrom är en fördel ;)

/Fredde
hah, ja visst. Men vart hittar man en schyst sådan i Stockholm tro? Inte hört att de ens existerar i Sverige :P

Bromaniac
Posts: 62
Joined: 17 Apr 2010 10:12
Location: Sthlm
Contact:

Re: Cykelsport.

Post by Bromaniac » 27 Jun 2010 09:33

Finns i Falun:

http://www.yaarena.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Cykelsport.

Post by ArvidSvensson » 27 Jun 2010 09:45

Linkert wrote:...
Andra förslag? Skulle vara coolt att tävla i snabbhet helt "street" på nätter, alltså ta dig från punkt A till B, först dit vinner ^^
Skanstull - Roslagstull. Jag tror rekordet ligger på 14 minuter. Dagtid.

edit: hittade tråden. Jag hade helt fel ang. både sträckan och tiden.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Cykelsport.

Post by euskadi » 27 Jun 2010 11:17

i pursuitrace, som du nämner, har man inte framåtlutade ramar längre. Det togs bort för många år sedan....

om du har en racer kan du följa med i nån av sthlms cykelklubbar. det är gratis och de kör garanterat fort och hårt( om man nu vill). man delas upp i olika fartgrupper som man får välja.

hur gammal är du? är du 15-19år kanske fredrikshof är bäst. Det finns fler pers i den ålder.
Är du äldre finns det fler klubbar att välja mellan. bäst är ändå kanske valhall/fredrikshof i sthlmstrakten.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Cykelsport.

Post by Linkert » 11 Aug 2010 23:04

En annan fråga jag har när det kommer till cykelsport är, hur följer man cykelsporten som bäst utan en TV? (syftar mest på den som utspelas i velodrom arena, typ keirin och liknande)
Gärna just den japanska, asiatiska delen av sporten, de verkar roligare att titta på :)

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Cykelsport.

Post by snarkus » 11 Aug 2010 23:28

Linkert wrote:En annan fråga jag har när det kommer till cykelsport är, hur följer man cykelsporten som bäst utan en TV? (syftar mest på den som utspelas i velodrom arena, typ keirin och liknande)
Gärna just den japanska, asiatiska delen av sporten, de verkar roligare att titta på :)
Att följa japansk keirin är väl som att följa trav. Se Speedmans gamla tråd om hans Japanresa för mer insyn i det.
UCI:s världscup på bana går på vintern och jag tror den går att se live och on-demand på cycling.tv för en ganska billig peng. VM på bana går också under vintern, eller framåt vårkanten. I år arrangerades VM på Ballerup Super Arena utanför Köpenhamn i slutet av mars. Nästa år går det i Nederländerna, också i slutet av mars. Jag är inte hundra men jag tror att de här är disciplinerna som ingår i både världscup och VM. Vissa av grenarna ingår i sommar-OS också, men dit är det ju ett tag.
Cykelsporten i stort kan man följa på Cyclingnews och för levande bilder finns bland annat Eurosport Player, och fulstreamad belgisk internet-teve (fast den sidan verkar vara nere f.n.).

garino
Posts: 9
Joined: 11 Aug 2010 10:35

beßerCykel

Post by garino » 12 Aug 2010 15:01

detta verkar va ett långt bättre ställe för dessa frågor, alla frågor, än vad detta skitprettoställe är, fyllt av besserwissrar. nån som faktiskt kan vad hon/han snackar om och inte bara sysslar med låtsasfysik hela dagarna, har man respekt för. låt våra relationer här stärkas för att se till att vi alla blir bättre på allt som har med cykel att göra

Post Reply