[STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by Jonas.F » 01 Jul 2010 15:53

Grundproblemet är ju att bilister inte ser cyklister som människor utan som objekt som är i vägen. Ja tills det är försent, då inser de att det är en människa de vållat död. Man stöter dagligen på bilister som prejas och har sig man undrar ju vad fan dom tänker med. Nu fick någon betala och det är förjävligt och nästa gång kan det lika gärna vara en vän till mig.
We are 138

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by ArvidSvensson » 01 Jul 2010 16:00

ana wrote:OM man nu ska ha cyklande poliser ska de EJ vara civila. De ska synas och verka förebyggande, inte ligga och lurpassa på rödljuscyklare vid ljumt trafikerade övergångar.
Jag tycker gott och väl att de kan vara civilklädda och sätta dit dels idiotcyklister och inte minst lurpassa på idiotbilister vid just rödljus.

Kavorka
Posts: 84
Joined: 22 Jul 2009 21:01

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by Kavorka » 01 Jul 2010 16:05

Jonas.F wrote:Grundproblemet är ju att bilister inte ser cyklister som människor utan som objekt som är i vägen. Ja tills det är försent, då inser de att det är en människa de vållat död. Man stöter dagligen på bilister som prejas och har sig man undrar ju vad fan dom tänker med. Nu fick någon betala och det är förjävligt och nästa gång kan det lika gärna vara en vän till mig.
Många cyklister oxå otroligt vårdslösa i trafiken. Tappat räkningen på cyklister som svänger ut i trafiken utan att kolla sig för och som hittar på egna filer i vägen.

Speciellt under sommaren, då verkar det vara spanska vägregler som gäller, det vill säga inga.

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by snusmumriken » 01 Jul 2010 16:14

Kavorka wrote:Speciellt under sommaren, då verkar det vara spanska vägregler som gäller, det vill säga inga.
jag kallar dem sommarcyklister! Du ser dem tex inte idag då vädret är lite sämre, men en solig dag hittar de ut!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by Jonatan F » 01 Jul 2010 21:45

Kavorka wrote:
Jonas.F wrote:Grundproblemet är ju att bilister inte ser cyklister som människor utan som objekt som är i vägen. Ja tills det är försent, då inser de att det är en människa de vållat död. Man stöter dagligen på bilister som prejas och har sig man undrar ju vad fan dom tänker med. Nu fick någon betala och det är förjävligt och nästa gång kan det lika gärna vara en vän till mig.
Många cyklister oxå otroligt vårdslösa i trafiken. Tappat räkningen på cyklister som svänger ut i trafiken utan att kolla sig för och som hittar på egna filer i vägen.

Speciellt under sommaren, då verkar det vara spanska vägregler som gäller, det vill säga inga.
För att inte tala om gångare som kliver rakt ut över cykelbanan utan att överhuvud taget lyssna! Heelt kört!

Kan vi enas om att alla är idioter?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Re: [STHLM] Cyklist avliden vid St:Eriksplan

Post by geschwindten » 01 Jul 2010 22:41

En vettig grej som står i körkortsboken är att "trafiken bygger på samverkan mellan alla som rör sig i den"

Det funkar bra att ha med sig i tankarna när man är ute på vägarna, inte att störst går först eller att man själv gör det varje gång. Man får försöka visa hänsyn och hålla sitt eget tempo och anpassa sig efter andras. Det går ju inte alltid att pressa maxfart när det gäller 70 km/h i en snäv kurva på motorvägen eller den farten på en 30 sträcka.

Jag tycker att de flesta cyklister behöver pröva på att köra lite bil också, en del mänskor brukar ju inte ens komma ihåg att stänga dörren efter sig när de åker med i baksätet.

Stämmer in i kören -tråkigt och väldigt synd!

Post Reply