träningsrundor malmö

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

träningsrundor malmö

Post by perp » 21 Jun 2010 21:45

hallå
jag skaffade en ny cykel för att sskonvertera men fastnade med växlarna kvar. Jag trivs ganska bra med min stålracer med växlar men jag vet inte var det finns bra rundor att köra så jag tänkte be om tips på bra sträckor.
I första hand vill jag ha rundor omkring 3-6mil.
I helgen gav jag mig ut på en chansning och körde malmö-bara-torup-svedala-oxie-malmö och det var en fin runda med lite tunga backar i bokskogen. Men sträckan svedala-oxie var ganska usel väg och genom oxie tappade jag allt tempo när jag körde fel.
min kondition är i underkanten av normaltränad om det nu spelar någon roll :P
mvh Per

edit: till råga på allt svalde jag en fluga i arlöv på vägen hem
Last edited by perp on 22 Jun 2010 18:49, edited 1 time in total.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: träningsrundor malmö

Post by jp » 22 Jun 2010 09:36

Du har då redan kört en bra tur, men det finns ju många varianter på rundor via bokskogen och Svedala.. Man kan köra upp bakvägen via ekhagsvägen tex som är bra, fortsätta genom arrie och ända ut till havet därifrån.. Kolla också in de små vägarna runt om mölleberga, finare än så blir det inte om du frågr mig.
Image

ringenkingen
Posts: 50
Joined: 19 May 2008 07:40
Location: Malmö

Re: träningsrundor malmö

Post by ringenkingen » 22 Jun 2010 13:53

låter bra, jag vil också cykla oftare än vad mina vänner har lust med, så jag är inte alls omöjlig på 3-5 mils rundor lite då och då. bara hojta till, eller har du facebook? lägg till mig där så styr vi upp något?

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: träningsrundor malmö

Post by perp » 22 Jun 2010 18:47

ringenkingen, jag skickar ett pm med kontaktupg =)
idag blev det av mot cykelstaden lund för att inhandla en pump, malmö-arlöv-lund tor. det var på det stora hela en väldigt dålig upplevelse :) gamla landsvägen till lund var i ganska risigt skick, småvägarna genom alla byar gjorde det tight att dela vägen med bilistern. väl framme i lund gjorde jag två spännande upptäckter; hela staden är gjord av kullersten för mtbcyklister, cykelcity stängde 18 och inte 19 :P

summa sumarum: undvik gamla landsvägen om ni ska cykla lund/malmö det måste finnas en trevliga landsväg

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: träningsrundor malmö

Post by fjonk » 22 Jun 2010 19:04

Är också sjukt sugen på att träna mer med cykeln. Med min förra blev det mer, men nu har jag inte riktigt fått motivationen. Mest för att ingen annan jag känner brukar cykla så mycket. Tycker helt klart att det borde styras upp någon rejäl runda! Sign me up!

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: träningsrundor malmö

Post by Thomas Gervard » 22 Jun 2010 19:23

Vill du träffa lite trevligt cykelfolk så åk med på Onsdagsspurten imorgon. Samling 1910 vid st. knuts torg, eller 1930 vid Blomsterkiosken. 3 mil spurtande och sprudlande cykelkärlek. Och oftast en öl efteråt. Mer info på http://teamsolde.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: träningsrundor malmö

Post by fjonk » 22 Jun 2010 21:40

Låter görtrevligt! Är bortrest för tillfället dock. En annan vecka definitivt! Har ännu inte hunnit rasta min fixie på en riktig lång tur än. Kanske blir svårt att hänga med de växlade? ;)

Thomas Gervard
Posts: 64
Joined: 15 Nov 2009 21:11
Location: Malmö

Re: träningsrundor malmö

Post by Thomas Gervard » 22 Jun 2010 22:02

Nä, vi kör i lugnt tempo mellan spurterna. Hade kanske inte satsat på top-10 i spurterna om du inte har några sjuhelvetes starka ben, men cykla med går ju alltid. Annars tänkte jag nog mest på din växlade hoj.
Oavsett, vi brukar vara 40-50 i klungan (eller stimmet, i det här fallet), så kom inte på en bromslös fixie bara. Hjälm påföres hjässan

yeahyeahyeah
Posts: 24
Joined: 06 Dec 2009 18:10

Re: träningsrundor malmö

Post by yeahyeahyeah » 23 Jun 2010 15:00

malmö-Staffanstorp-lund-lomma-malmö är en ganska fin väg!

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: träningsrundor malmö

Post by fjonk » 23 Jun 2010 22:06

Thomas Gervard wrote:Nä, vi kör i lugnt tempo mellan spurterna. Hade kanske inte satsat på top-10 i spurterna om du inte har några sjuhelvetes starka ben, men cykla med går ju alltid. Annars tänkte jag nog mest på din växlade hoj.
Oavsett, vi brukar vara 40-50 i klungan (eller stimmet, i det här fallet), så kom inte på en bromslös fixie bara. Hjälm påföres hjässan
Okej, låter ju utmärkt! Bromsar finns och hjälm lika så, men alltid det viktigaste, det sunda förnuftet! ;)

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: träningsrundor malmö

Post by jon » 24 Jun 2010 15:53

Jag körde precis Värnhem-Soldes onsdagsspurt-Värnhem solo.
Tog ganska precis 1 timme. Vacker och för Skåne ovanligt "kuperad" terräng. Go vända.
I Dalarnas djupa skogar..

perp
Posts: 206
Joined: 02 Jun 2010 15:29

Re: träningsrundor malmö

Post by perp » 24 Jun 2010 18:58

jag körde precis yeahyeahs runda, den var riktigt fin bitvis och jag misstänker med goda belägg att de mindre fina sträckorna var resultatet av mina pinsamma felkörningar.
sallerup-staffanstorp var riktigt riktigt bra
lomma-malmö var riktigt fin, luktade lite tång och lite tråkig asfalt bitvis, men trevliga vyer. dessutom avslutas rundan med lite labyrintkörning kring segekarusellens alla tunnlar :)

spurterna låter trevliga men jag ska köra nån vecka innan jag kommer och skämmer ut mig :)

Post Reply