Komponenter till VISP budgetbygge

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by oskarwallin » 25 Jul 2010 20:23

Bump!

Hur gick det för er som skaffade era ramar för en dryg månad sen? Ordnade det sig med vevlagret Osten? Enligt annonsen på Ebay ska det vara 106-108 mm, vad rekommenderar ni som har provat? Har ni några andra tips angående bygget?

Jag beställde en ram idag, första stoppet blir billackeraren för att få till en schysst lack. Måste bara bestämma mig för vilken färg det ska vara...några förslag? :)

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by ana » 25 Jul 2010 20:36

Någon slags green candy kanske? Alltid tyckt det är en läcker färg. :)
Image

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by klasolsson » 25 Jul 2010 20:38

Jag ska hämta ut min imorrn. Har varit på semester i två veckor plus att tullen ville ha sin bit av kakan. Nåväl. Dyker upp i en "Visa din cykel"-tråd snart.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by ana » 25 Jul 2010 20:42

Hur mycket blev tullen? Skickades den som Gift?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by klasolsson » 25 Jul 2010 22:57

ana wrote:Hur mycket blev tullen? Skickades den som Gift?
Tullen gick på 400kr (25% av totala värdet+frakten). Jag hade efter en veckas semester ett brev från tullen som väntade på mig i brevlådan. De ville att jag skulle stärka paketets innehåll och värde+fraktpris. Jag mailade dom ett utdrag från PayPal på vad jag betalat. Efter två dagar kunde jag hämta ut paketet hos mitt postombud.

Jag har ännu inte hämtat ut ramen men jag tror att de som skickar brukar märka det som gift alt skriver ned värdet. Men det funkade föga tydligen.

User avatar
tommie
Posts: 133
Joined: 31 Jan 2010 19:25
Location: Karlstad
Contact:

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by tommie » 25 Jul 2010 23:25

Jag hämtade ut min visp i Fredags. Åkte på 97:- i tull, de baserade värdet på vad som stod på fraktsedeln($50 & gift).

Fick dock obrandad ram fastän jag beställt det motsatta. Samt att styrlager+vevlager saknades som jag valt till. Han har skickat det och en bonus som plåster på såren, borde dyka upp till veckan.

toopher
Posts: 12
Joined: 22 Jul 2010 13:32
Location: sthlm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by toopher » 26 Jul 2010 08:31

Sökt runt här på forumet om vad folk har betalt för en komplett Visp men inte hittat ngt, så frågar väl någon här!

Jag är ute efter en riktigt riktigt billig singe speed och tänkte först köpa en hoj från Create bikes men de har ju fått en hel del svidande kritik så det blir nog pass på dem...

Användingsområdet är absolut inget hardcore, tänkte ha den att cykla till jobbet framförallt i innerstan (inte mer än 1 mil enkel väg). Är alltså inte i behov av några extrema delar, det enda som är extremt är väl den ansträngda ekonomin...;)

Så, om ni skulle göra en uppskattning, vad kan en komplett Visp gå på? Dvs med ram, sadel, hjul osv...? Är högst osäker på vad man behöver för delar, är ju ganska jättenovis på det här området men vill lära mig!

EDIT: Kom på att jag vill ju ha både fram- och bakbroms, är det förborrat på ramarna för detta?

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by ana » 26 Jul 2010 09:34

Ja, det går att montera bakbroms via ett förborrat hål på baksidan. Men hur man drar vajrarna vet jag inte för det saknas vajerhållare, går väl att lösa med plastdelar kanske, men ramen ser lite speciell ut så kan bli svårt... Aldrig sett en VISP med bakbroms tror jag.

Räkna med att komponenterna kommer bli mycket dyrare än ramen, om du inte kör på eBay där också, men oftast köper man de på dyra webbutiker eller ännu dyrare fysiska butiker i sverige och då blir det dyrt, delvis pga att det ÄR dyrt men delvis också pga att man ofta vill ha någorlunda kvalitet och då sticker det iväg. Inte så kul med biltema-grejjer kanske. ;)

Vill man ha något superbilligt är det nog bättre att köpa någon komplett cykel.

toopher
Posts: 12
Joined: 22 Jul 2010 13:32
Location: sthlm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by toopher » 26 Jul 2010 09:43

ana wrote:Ja, det går att montera bakbroms via ett förborrat hål på baksidan. Men hur man drar vajrarna vet jag inte för det saknas vajerhållare, går väl att lösa med plastdelar kanske, men ramen ser lite speciell ut så kan bli svårt... Aldrig sett en VISP med bakbroms tror jag.

Räkna med att komponenterna kommer bli mycket dyrare än ramen, om du inte kör på eBay där också, men oftast köper man de på dyra webbutiker eller ännu dyrare fysiska butiker i sverige och då blir det dyrt, delvis pga att det ÄR dyrt men delvis också pga att man ofta vill ha någorlunda kvalitet och då sticker det iväg. Inte så kul med biltema-grejjer kanske. ;)

Vill man ha något superbilligt är det nog bättre att köpa någon komplett cykel.
Var rädd för det där... Insåg precis att jag inte har så mycket i verktygsväg heller (antar att ett multitool, hammare och spackelspade inte tar mig så långt?) så det blir väl en färdig...

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by oskarwallin » 26 Jul 2010 17:04

toopher wrote:
Var rädd för det där... Insåg precis att jag inte har så mycket i verktygsväg heller (antar att ett multitool, hammare och spackelspade inte tar mig så långt?) så det blir väl en färdig...
Annars kan du ju alltid köpa en färdig fixie på en gammal ram så att säga, finns en del här på forumet, och på blocket. Eller kontakte Dante på http://cycle.highvalleyhills.com/, han byggde min första fixie, visserligen med ganska billiga och begagnade komponenter, men perfekt att börja med.
ana wrote:Någon slags green candy kanske? Alltid tyckt det är en läcker färg. :)
Image
Inte helt fel! Lite av en italiensk flagga kanske? Fast det kanske vore att häda att låtsas som om den billiga ramen från Taiwan är italiensk...

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by snarkus » 26 Jul 2010 22:36

oskarwallin wrote:
toopher wrote:
Var rädd för det där... Insåg precis att jag inte har så mycket i verktygsväg heller (antar att ett multitool, hammare och spackelspade inte tar mig så långt?) så det blir väl en färdig...
Annars kan du ju alltid köpa en färdig fixie på en gammal ram så att säga, finns en del här på forumet, och på blocket. Eller kontakte Dante på http://cycle.highvalleyhills.com/, han byggde min första fixie, visserligen med ganska billiga och begagnade komponenter, men perfekt att börja med.
ana wrote:Någon slags green candy kanske? Alltid tyckt det är en läcker färg. :)
Inte helt fel! Lite av en italiensk flagga kanske? Fast det kanske vore att häda att låtsas som om den billiga ramen från Taiwan är italiensk...
Äsch, det gör ju italienarna själva :wink:

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by v_klav » 26 Jul 2010 23:30

Gällande tull och så åkte jag på 535:- (25% värdet+frakt som tull-männen själva räknat ihop. Tydligen stod det att frakten var 1500SEK på fraktsedeln då jag inte skickade in papper som styrkte värdet) i tull och moms. Bad om ett kvitto från säljaren som skulle styrka värdet på $50 och gåva. Ringde och tjafsade med tullen som sa att kvitton från Kina inte var värda något då 95% av dem är fejk (?) :). Skickade en överklagan till beslutet och fick efter 4 veckor ett brev med en "check" (PG-utbetalning) värd 535kr.

patchedkid
Posts: 332
Joined: 09 Mar 2009 18:28
Location: tromsø
Contact:

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by patchedkid » 30 Jul 2010 18:11

jag hittar inget svar, hur breda däck får ni in?
http://containerlivet.blogspot.com
- Rädda torneträskdelfinen-

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by klasolsson » 02 Aug 2010 12:22

patchedkid wrote:jag hittar inget svar, hur breda däck får ni in?
Inga problem att få in Randonneur 28or bak iaf men jag kan mäta lite mer ordentligt när jag kommer hem.

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by pjocke » 02 Aug 2010 13:01

ana wrote:Ja, det går att montera bakbroms via ett förborrat hål på baksidan. Men hur man drar vajrarna vet jag inte för det saknas vajerhållare, går väl att lösa med plastdelar kanske, men ramen ser lite speciell ut så kan bli svårt... Aldrig sett en VISP med bakbroms tror jag..
Jag har byggt en VISP med bakbroms, inga konstigheter alls. Jag drog helt enkelt bromswiren i wirehölje hela vägen och satte fast höljet på överröret med buntband. Är man riktigt ambitiös kan man köpa speciella klammer för bromswiren så ser det inte så tattigt ut. En skvätt teflonolja i höljet innan man drar i wiren gör att det fungerar smärtfritt att bromsa, trots det långa höljet.

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by oskarwallin » 02 Aug 2010 21:38

Har någon koll på vevlager till en VISP? Det här bör ju passa (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... s&Visn=Std), har någon förslag på bättre/billigare/mer prisvärt?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by klasolsson » 02 Aug 2010 21:58

oskarwallin wrote:Har någon koll på vevlager till en VISP? Det här bör ju passa (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... s&Visn=Std), har någon förslag på bättre/billigare/mer prisvärt?
Vevlagret till VISP:arna ska ha engelska gängor. Sedan VILKET lager du väljer har ju med vevparti att göra. Vad har du för något?

Här har ni nåt att suga på så länge, mer kommer när fler grejer droppar in:
http://www.flickr.com/photos/klasolsson ... 513203083/

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by oskarwallin » 02 Aug 2010 22:33

klasolsson wrote:
oskarwallin wrote:Har någon koll på vevlager till en VISP? Det här bör ju passa (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... s&Visn=Std), har någon förslag på bättre/billigare/mer prisvärt?
Vevlagret till VISP:arna ska ha engelska gängor. Sedan VILKET lager du väljer har ju med vevparti att göra. Vad har du för något?

Här har ni nåt att suga på så länge, mer kommer när fler grejer droppar in:
http://www.flickr.com/photos/klasolsson ... 513203083/
Jag har inget vevparti än, men jag har kikat runt en del och vad jag förstår så har de flesta track-vevparti fyrkantsaxel?

Ramen ser fin ut på bilderna, även svetsningen kanske inte är 100 :) Blir kul att se fler bilder!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by klasolsson » 05 Aug 2010 16:25

Image

Detta dök upp idag, allt ska sitta på VISP:en, vilken dag som helst kommer en kokkos-gaffel och en hög med klibbor från H-K. Sen blir det åka av!

För en gångs skull ska jag vänta med att bygga ihop den tills dess att jag har ALLA delar på plats. Ihopbyggandet kommer ni att kunna följa här i denna tråd, förhoppningsvis redan nästa vecka.

tunnelbana
Posts: 82
Joined: 21 Jul 2010 21:17

Re: Komponenter till VISP budgetbygge

Post by tunnelbana » 06 Aug 2010 18:20

En fråga till er som har visparna :) Hur känns vispen storleksmässigt.
Jag funderar på att beställa en 58: (är 186cm lång) känns litet enligt mig. Vad säger/tycker ni?

Post Reply