25-28 mm tubdäck

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

25-28 mm tubdäck

Post by FSS » 14 Jun 2010 11:59

Vad finns det att välja på mellan 25 och 28 mm. Jag har hittat Tufo Elite Ride 25 hos Cycle Components för 679 kr vilket känns i dyraste laget. Finns det något alternativ? Helst 25 mm...

johanp
Posts: 56
Joined: 28 Sep 2009 20:22
Location: Göteborg

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by johanp » 14 Jun 2010 13:04

challenge tuber finns hos http://www.vintagebicyclepress.com/Tires.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Triathlon 700C x 23 mm, som är ca 24-25 mm på fälgen
och
Paris-Roubaix 700C x 27 mm

Triathlon är samma som det som för länge sedan hette giro d'italia har jag för mig. skall tydligen vara en av de bästa tuberna som finns.
/Johan

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by euskadi » 14 Jun 2010 20:07

är det pendlardäck du ska ha? jag är lite i samma situation. kör på crossdäck men får ofta punka och det rullar segt. men vill inte heller dra på 22mm eftersom jag ibland tar en omväg genom en park

finns det några hyffsade randoneur däck som tål vassa stenar? eller är det pavé däck som gäller? som läget ser ut för mig lutar det åt pavé när crossdäcken är paj.

User avatar
FSS
Posts: 251
Joined: 08 Nov 2008 17:24
Location: Stockholm

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by FSS » 14 Jun 2010 21:25

Ja lite åt pendlar-hållet, vägbyggen, trottoarkanter, mindre hundar etc.

De där hos vintagebicyclepress.com gav vibbarna av att ha legat i flera år och torkat, särskilt billigt var det inte heller.

Vittoria Open Pave Evo verkar ju fina med sina 320 tpi och i bredd om 24 eller 27 mm, men 690 spänn hos cyclecomponents =/

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Martin Lang » 14 Jun 2010 21:44

euskadi wrote:är det pendlardäck du ska ha? jag är lite i samma situation. kör på crossdäck men får ofta punka och det rullar segt. men vill inte heller dra på 22mm eftersom jag ibland tar en omväg genom en park

finns det några hyffsade randoneur däck som tål vassa stenar? eller är det pavé däck som gäller? som läget ser ut för mig lutar det åt pavé när crossdäcken är paj.
Kör Continental Sprinter - tubdäck 700x22. Har kört på dom i knappt tre månader. Fastnav utan bromsar. Stadskörning, skånsk landsväg, park, trottoarkanter & smällt med en idiot till bilist.

Är mycket nöjd såhär långt! Passar på att slänga ut en fråga samtidigt. körde med tejp vilket först kändes som en smart lösning då det var mina första tubdäck. Tejpen jag valde var en Velox -> http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=40017" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser precis ut som en Tesa matt-tejp men kostar väll tio gånger så mycket ungefär & så är skydds tejpen som man skall dra av, pappersbaserad vilket gör att den går av när man drar ut den mellan däck & fälg. Skit jobbigt! Till frågan. Skall köra en del längre turer i sommar & vill kunna byta däck relativt snabbt när olyckan är framme. Skall jag gå över till lim med för limmade däck eller bara hitta rätt tejp?

Tack i förhand!

Mvh/ Lang
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by euskadi » 14 Jun 2010 21:56

skojigt att du gillar sprinter, jag skrev om continental sprinter här
viewtopic.php?f=1&t=5710" onclick="window.open(this.href);return false;

jag vill ha tåligare samt mer comfort. Sprinter är tåliga, dock inte supertåliga. men ja ggillar sprinter som sagt.



svar på din fråga:
tejp funkar bra. TUFO (orange förpackning, inte gul förpackning) kör jag med. Velox har jag aldrig testat. du byter däck med ett ANVÄNT däck som redan är uttänjt. på så sätt sparar du en halvtimmes jobb.
det fina med tub är att man bara behöver slänga på det nya däcket och pumpa. Det sitter fint på limresterna hem. No way att det rullar av såvida du inte kör stenhård GP.
Väl hemma tejpar du bara om det som du gjorde första gången. ett tips är att köpa nytt däck och ha detta reservdäck som just reservdäck. annar måste du ju tänja ut ytterliggare ett för att ha med dig på turen.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by euskadi » 14 Jun 2010 22:02

FSS wrote:Ja lite åt pendlar-hållet, vägbyggen, trottoarkanter, mindre hundar etc.

De där hos vintagebicyclepress.com gav vibbarna av att ha legat i flera år och torkat, särskilt billigt var det inte heller.

Vittoria Open Pave Evo verkar ju fina med sina 320 tpi och i bredd om 24 eller 27 mm, men 690 spänn hos cyclecomponents =/
priset är inte dyrt. Tubdäck kostar ca 500-1000kr. det är bara så det är tyvärr. det är snarare ganska billigt. att de har legat i flera år är ingen direkt nackdel vad gällande däck. Dock vet jag inte HUR många år de legat. men ca 5-10år inga problem. snarare bra.

det finns iopfs billigare som giro å vad det heter. har dock aldirg testat, men tror de ska vara helt OK!! bör vara för träning och pendling när jag tänker efter...

nya pavédäck ligger på 130usd såg jag. det blir 260usd + frakt. Relativt dyrt... och just däck är ju en trist sak att inhandla. :cry:

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Martin Lang » 14 Jun 2010 22:39

euskadi wrote:skojigt att du gillar sprinter, jag skrev om continental sprinter här
viewtopic.php?f=1&t=5710" onclick="window.open(this.href);return false;

jag vill ha tåligare samt mer comfort. Sprinter är tåliga, dock inte supertåliga. men ja ggillar sprinter som sagt.



svar på din fråga:
tejp funkar bra. TUFO (orange förpackning, inte gul förpackning) kör jag med. Velox har jag aldrig testat. du byter däck med ett ANVÄNT däck som redan är uttänjt. på så sätt sparar du en halvtimmes jobb.
det fina med tub är att man bara behöver slänga på det nya däcket och pumpa. Det sitter fint på limresterna hem. No way att det rullar av såvida du inte kör stenhård GP.
Väl hemma tejpar du bara om det som du gjorde första gången. ett tips är att köpa nytt däck och ha detta reservdäck som just reservdäck. annar måste du ju tänja ut ytterliggare ett för att ha med dig på turen.
Tack! Ska se till & köpa ett eller två extra Sprinter & orange Tufo tejp då. Undrar om det räcker att pumpa upp dom enligt dig eller om man ska dra i dom? enligt Continental ska man ju inte det.
Last edited by Martin Lang on 14 Jun 2010 22:52, edited 1 time in total.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Indurain » 14 Jun 2010 22:42

Sprinter:
http://cgi.ebay.de/Continental-Sprinter ... 255a2f1355" onclick="window.open(this.href);return false;
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Martin Lang » 14 Jun 2010 23:28

euskadi wrote:TUFO (orange förpackning, inte gul förpackning) kör jag med.
http://www.cyclecomponents.com/2/sv/art ... m_2-m.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan de va denna du menar? (Vågar inte förlita mig på andras färglära. ;) )
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by euskadi » 15 Jun 2010 08:38

ja det är den tejpen. finns att köpa på din lokala handlare också gissar jag. där kanske dom visar dig hur du sätter på. Annars finn youtube.


men först och främst ska du sätta på däcken UTAN limtejp eller tublim. du måste prova att få på det rakt samt pumpa upp det till ca 5-6bar och låta det stå en eller två dygn för att töja.

här behövs inga frågor utan du testar dig fram. klarar du att få på det utan att dra i det. så gör det, klarar du inte, så drar lite. Men slit inte eller dra på endast ett ställe.

sen tar du av det. och sätter på det igen. Denna gång på riktigt.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by 48/16 magnus » 15 Jun 2010 10:13

Jag kan rekommendera Tudo Dimond D28 eller D30.
Det är ett crossdäck för torr väderlek. Har kört tre retarder på det däcket (fram eller bak eller både och) utan punka!
En pyspunka som fixade sig själv som med tufos punkagucka.
Grymt däck tror dom har det på racerdepån.

Image

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Martin Lang » 15 Jun 2010 10:20

euskadi wrote:ja det är den tejpen. finns att köpa på din lokala handlare också gissar jag. där kanske dom visar dig hur du sätter på. Annars finn youtube.


men först och främst ska du sätta på däcken UTAN limtejp eller tublim. du måste prova att få på det rakt samt pumpa upp det till ca 5-6bar och låta det stå en eller två dygn för att töja.

här behövs inga frågor utan du testar dig fram. klarar du att få på det utan att dra i det. så gör det, klarar du inte, så drar lite. Men slit inte eller dra på endast ett ställe.

sen tar du av det. och sätter på det igen. Denna gång på riktigt.
Tack för all info! Jag vet ju hur jag sätter på ett tub däck. Men ville bara just veta ang. Att strecha däcken.
Mitt problem med tejpen va just att skyddstejpen gick av så jag ska fråga på min lokala handel! Men tack än en gång!
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by 48/16 magnus » 15 Jun 2010 10:35

Martin Lang wrote: Mitt problem med tejpen va just att skyddstejpen gick av
[/quote]

Jag har haft samma problem som du skyddstejp i papper som gick av.
Tror det ska vara två olika skyddstejp på båda sidorna som här:
" onclick="window.open(this.href);return false;

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by euskadi » 16 Jun 2010 21:18

ja så ska det se ut.

notera dock att man ej bör ha tejp på crossdäck pga lågt tryck i däcken samt att det ofta är blött med väta som tränger in. iofs har glömt vad denna tråd handlar om, Det var inte crossdäck va?

men tackar för tipset magnus! Det är såna däck som jag är ute efter. perfekt för allround.
Tyvärr hade de inte några av dessa idag på min shoppingrunda, men däremot 70% rea på två andra modeller. Svårt att mostå när priset är löjligt billigt. Man får ha överseende på färgvalet helt enkelt.

två olika modeller.

Image
Image

User avatar
Crispet
Posts: 55
Joined: 11 Jun 2008 19:24
Location: Stockholm

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by Crispet » 17 Jun 2010 07:58

En pyspunka som fixade sig själv som med tufos punkagucka.
Vad är det för punkagucka? Har fått pysis på framtuben och det vore ju smidigt att ha en gucka för att slippa slänga.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: 25-28 mm tubdäck

Post by 48/16 magnus » 17 Jun 2010 08:39

Crispet wrote: Vad är det för punkagucka?
Fungerar både förebyggande och efter punktering:
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/art ... 50-ml.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Något nytt som man lagar punktering med:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... nr=TUF0029" onclick="window.open(this.href);return false;

Post Reply