Bike by Me!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
AND.ers
Posts: 343
Joined: 03 Feb 2009 20:38

Re: Bike by Me!

Post by AND.ers » 23 Jun 2010 14:16

Tips. Om du kollar på dom riktiga bilderna under "modeller" så ser det inte speciellt bra ut. Cyklarna är kasst monterade,smutsiga. Den röda cykeln har ett trasigt styrlager. Antar att cyklarna är fotade i Kina. Men det ger knappast ett bra intryck att det är någon amatör som monterat cyklarna och att en av "exempelcyklarna" är trasig. Så ett tips är att faktiskt ta in några prototyper till Sverige och se till att ordna en bra fotosession här i landet då alla cyklar är hela,rena och korrekt monterade. Sen bör ni även skaffa fram en geometritabell på dom olika ramstorlekarna. Sen ska ni nog ändra lite i texterna. Istället för "förseglade maskinlager mellan ram och framgaffel" så kan ni skriva "styrlager med maskinlager". Så slipper ni totalt avslöja att ni inte vet så mycket om cyklar.

Hälsningar från en som agerat teknisk expertis vid utformning av några cykelkataloger.

johanonabike
Posts: 3
Joined: 23 Jun 2010 13:10

Re: Bike by Me!

Post by johanonabike » 23 Jun 2010 14:53

Tack!

Det är mycket riktigt bilder från vår leverantör, och det är av exemplar som inte gått igenom kvalitetskontrollen. Vi tog ett tufft beslut om vi skulle visa bilderna eller inte, och vi körde på att visa dem, fel eller rätt, men det har varit sånt tryck på sidan efter att få se något.

Vi vet att de bilderna som vi kommer få upp inom kort på de cyklar som kommer med vår första sändning kommer vara helt grymma. Då kommer vi ta bilder som gör cykeln rättvisa. Hoppas vi :)

Vi ska uppdatera det där om lagren också.

Jag slänger upp en comment så fort vi har fått upp vår måttpedagogik, så kanske vi får lite feedback på det också?

Tack för grym feedback Anders.

/J

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Bike by Me!

Post by Sönke » 23 Jun 2010 18:25

Kanske har in revolutionerat moppevärlden men ni kommer aldrig göra det inom cyklelvärlden med dom cyklarna. Ledsen att säga det men, ditt "smör" här på forumet döljer inte faktumet att cyklarna är skit . Ge upp dina försök på Fixedgear.se. Tyvärr för er är den stora delen av människorna här insatta i detta med cyklar och om du nu är ute efter feedback tycker jag nog du har fått tillräckligt, eller?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Bike by Me!

Post by carlhenrik » 23 Jun 2010 19:11

Sönke wrote:Ledsen att säga det men, ditt "smör" här på forumet döljer inte faktumet att cyklarna är skit.
Framförallt döljer det inte faktumet att de är ett gäng som inte vet ett skvatt om cyklar, utan bara försöker tjäna snabba cash.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Bike by Me!

Post by Busken » 23 Jun 2010 19:18

Sönke wrote:Kanske har in revolutionerat moppevärlden men ni kommer aldrig göra det inom cyklelvärlden med dom cyklarna. Ledsen att säga det men, ditt "smör" här på forumet döljer inte faktumet att cyklarna är skit . Ge upp dina försök på Fixedgear.se. Tyvärr för er är den stora delen av människorna här insatta i detta med cyklar och om du nu är ute efter feedback tycker jag nog du har fått tillräckligt, eller?
+1

Det är så fruktansvärt tydligt att ni tänker med plånboken och inte med cykelhjär... låt mig omformulera mig. Det är så fruktansvärt tydligt att ni inte har något cykelhjärta, det känns mer som ni är ute efter att tjäna pengar. Ni saluför en undermålig produkt, ni har väldigt lite kunskap om produkten ni säljer och ni ber om gratishjälp på ett forum för att utveckla er affärs idé. Knappast något som känns kul om ni frågar mig, och det gör ni ju faktiskt! Personligen så sticker det ni håller på med i mina ögon, ni säljer createcyklar som går ut i butik för 3999 för 5000, ut över detta så säljer ni dom utan att ge adekvat information om komponenter, geometri eller storlek på cykeln. Känslan jag får när jag går in på er hemsida är samma känsla jag får när jag står på statoil och tittar på deras badminton-set, man vet liksom att det inte riktigt blir bra. Hur som haver så är Sverige ett land där vem som helst får starta företag, jag tror nog att det finns massor av svenskar som gärna slänger ut 5000 på en cykel som ser lite cool ut, som dom kan ta till jobb/skola, ställa ute och låsa lite som dom själva vill. Men det handlar inte om cykelhjärta, det handlar om omsättning för er och ett trevligt bruksföremål för kunden. Ungefär som att sälja dammsugare eller trädgårdsmöbler...

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: Bike by Me!

Post by Prince of the rodeo » 23 Jun 2010 19:45

Pallade inte läsa allt, såg bara chrobs inlägg och jag instämmer helt. Jag lärde mig cykla fixerat på en vranglig lvgkonstruktion med suicide. Jag uppskattar sakta men säkert dyrare och bättre komponenter nu men har minst lika roligt med min gamla stålhäst som saknar ekrar och glappar i drevet som med min finhoj.

Nu öl på långholmen hej!

borna
Posts: 36
Joined: 20 Jun 2010 15:49

Re: Bike by Me!

Post by borna » 23 Jun 2010 20:59

Hur revolutionerade de moppevärlden? något jag måste ha missat, någon som kan förklara det för mig?

För 5 tusen, kan man få mycket cykel för pengarna om han satsar rätt, om jag har uppfattat det rätt, jag är rätt ny. Men jag må säga, som nybörjare och ej fixiägare har jag märkt att man märker vad som är bra och dåligt, tycker eran hemsida är soft, men 5000!!! svindyrt, jag kan köpa en createbike, eller andra fina cyklar liksom!

http://www.nishiki.se/Racer/Road_Master" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bike-mailorder.de/shop/Singl ... 20788.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.evanscycles.com/products/fuj ... e-ec018091" onclick="window.open(this.href);return false;

Satsar man 5000:- har man råd med Nishiki cykeln, annars fuji cykeln är jävligt fräsch för sitt pris, och de reviews jag har läst så verkar den jäkla bra!

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Bike by Me!

Post by jp » 23 Jun 2010 22:15

Busken wrote: .... samma känsla jag får när jag står på statoil och tittar på deras badminton-set, man vet liksom att det inte riktigt blir bra.
:) dagens liknelse.

Cykelkärlek osv är ju fint, men i slutändan är det skitsamma om rambyggaren är en robot i kina eller Bilenky, jag har precis köpt en ram av ett fabrikat som förmodligen uteslutande bryr sig om vinsten... och det gör mig inget alls, det är ju cyklistens inställning som avgör om det blir roligt eller ej. Dessutom, folk som vet att detta inte är upp till SIN standard köper ju knappast och andra som köper är förmodligen bara glada att de hittat sin färgkoordinerade customhoj på ett enkelt sätt. Ingen blir lurad, verkar som folk antyder det lite?

Det enda jag kan känna aversion mot är användandet av detta forat, tycker det skal vara helt befriat från komersiella intressen, bortsett från köp o sälj. För hur man än vrider och vänder på det så är denna tråden en jättefin reklampelare, oavsett kritik. All publicitet är som bekant bra..
Image

johanonabike
Posts: 3
Joined: 23 Jun 2010 13:10

Re: Bike by Me!

Post by johanonabike » 23 Jun 2010 22:28

Busken, Carlhenrik och Sönke. This calls for a challenge!

Om ni vill lägga orden ni kastar på mig och Bike by Me i handling så antar ni väl följande utmaning:

Deltävling 1: Stockholm - Falun
Start: Stockholm 22/7 kl. 12:00.

Deltävling 2: Falun Velodrome
Start: Falun 23/7 kl. 08:00
http://www.yaarena.se/808.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Deltävling 3: Falun - Gagnes och Skankaloss festivalen.
Start Falun: 23/7 kl. 12:00
http://skankaloss.com/Gagnef_2010.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Avslutning sker med dopp i dalälven. Bäst av tre deltävlingar vinner.

Tävlingen måste utföras av oss 4, cyklarna måste vara fixed, och jag måste cykla på en original cykel från bike by me, den som vi säljer på hemsidan.

Det är ni mot mig (precis som på det här forumet) och förloraren/arna måste bjuda den andra personen/erna på inträdet på Skankaloss samt posta följande text på denna tråd: "Jag ber om ursäkt. Jag är skit och X (vinnaren/arna) har rätt i allt. From nu ska jag skriva mindre och cykla mer."

Ni har ju mycket bättre cyklar enligt er själva, ni är tre mot en. You can't loose. Cykelhjärta eller cykelhat? Jag vet att det här kan bli beskyllt för att vara ett PR-trick, men åtminstone så är det inte ett billigt sådant, jag kommer cykla tills jag och biken blöder.

Ska också meddela att jag som längst i ett sträck cyklat 1,5 mil ever och jag har aldrig cyklat velodrom. Än.

borna
Posts: 36
Joined: 20 Jun 2010 15:49

Re: Bike by Me!

Post by borna » 23 Jun 2010 22:31

johanonabike wrote:Busken, Carlhenrik och Sönke. This calls for a challenge!

Om ni vill lägga orden ni kastar på mig och Bike by Me i handling så antar ni väl följande utmaning:

Deltävling 1: Stockholm - Falun
Start: Stockholm 22/7 kl. 12:00.

Deltävling 2: Falun Velodrome
Start: Falun 23/7 kl. 08:00
http://www.yaarena.se/808.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Deltävling 3: Falun - Gagnes och Skankaloss festivalen.
Start Falun: 23/7 kl. 12:00
http://skankaloss.com/Gagnef_2010.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Avslutning sker med dopp i dalälven. Bäst av tre deltävlingar vinner.

Tävlingen måste utföras av oss 4, cyklarna måste vara fixed, och jag måste cykla på en original cykel från bike by me, den som vi säljer på hemsidan.

Det är ni mot mig (precis som på det här forumet) och förloraren/arna måste bjuda den andra personen/erna på inträdet på Skankaloss samt posta följande text på denna tråd: "Jag ber om ursäkt. Jag är skit och X (vinnaren/arna) har rätt i allt. From nu ska jag skriva mindre och cykla mer."

Ni har ju mycket bättre cyklar enligt er själva, ni är tre mot en. You can't loose. Cykelhjärta eller cykelhat? Jag vet att det här kan bli beskyllt för att vara ett PR-trick, men åtminstone så är det inte ett billigt sådant, jag kommer cykla tills jag och biken blöder.

Ska också meddela att jag som längst i ett sträck cyklat 1,5 mil ever och jag har aldrig cyklat velodrom. Än.
Du har kollat förmycket på Mini vs Porsche jippot :wink:

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Bike by Me!

Post by 48/16 magnus » 23 Jun 2010 22:37

Det där var ett bra drag :)

/M

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Bike by Me!

Post by Viggen » 23 Jun 2010 22:40

johanonabike wrote:Busken, Carlhenrik och Sönke. This calls for a challenge!

Om ni vill lägga orden ni kastar på mig och Bike by Me i handling så antar ni väl följande utmaning:

Deltävling 1: Stockholm - Falun
Start: Stockholm 22/7 kl. 12:00.

Deltävling 2: Falun Velodrome
Start: Falun 23/7 kl. 08:00
http://www.yaarena.se/808.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Deltävling 3: Falun - Gagnes och Skankaloss festivalen.
Start Falun: 23/7 kl. 12:00
http://skankaloss.com/Gagnef_2010.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Avslutning sker med dopp i dalälven. Bäst av tre deltävlingar vinner.

osv...
Jag tror att om detta blir av så har någon här definitivt gripit efter mycket, jag vet i alla fall en i den där trion som har starka ben..

Jag ger dig Buskens cykelbudslår från den Smutsiga Södern:
Image

Må du darra som ett asplöv.

ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Bike by Me!

Post by ana » 23 Jun 2010 23:02

Det här var oväntat! Och roligt. :mrgreen:

Hampan
Posts: 550
Joined: 22 Sep 2009 22:28
Location: Stockholm

Re: Bike by Me!

Post by Hampan » 23 Jun 2010 23:04

Eller varför inte bara låta några cykelkunniga här på forumet testa varsin hoj, förslagsvis dom tre ovan nämnda, för att sedan lämna ett ärligt utlåtande. Om cyklarna nu håller måttet och är värda pengarna så tror jag inte att dom är sämre än att dom kan erkänna det. Om inte annat så skulle ju "Bike by me" iallafall få en jäkla massa feedback på cyklarna, bra eller dålig, och inte som nu, bara en hemsida med taskiga bilder.

Det finns ju ingen mening med att ställa man mot man om det nu är cykelkvalitet det handlar om. Jag är tex. övertygad om att jäkligt många här på forumet skulle kunna förnedra mig i en cykeltävling på vad skit som helst med två hjul...

Där har du en utmaning som kan hjälpa eller stjälpa företaget!
_____________
Fista STHLM

borna
Posts: 36
Joined: 20 Jun 2010 15:49

Re: Bike by Me!

Post by borna » 23 Jun 2010 23:15

Jag skulle gärna ta en cykel! Har cyklat hela mitt liv, MTB, kärringcykel, räcer osv. Men aldrig en fixed. Vore kul och ge mina synpunkter!

Läste i en bok för inte så länge sedan (säljs för övrigt i den engelska sektionen i pocketshop någonstans på centralstation/stockholm). Bästa sättet att tjäna pengar är att ge bort saker gratis. Må vara sant, bästa marknadsföringen någonsin.

FTF&M

Re: Bike by Me!

Post by FTF&M » 24 Jun 2010 00:09

Last edited by FTF&M on 15 Jun 2011 16:15, edited 1 time in total.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Bike by Me!

Post by Jonatan F » 24 Jun 2010 00:16

FTF&M wrote:Fattar ingenting!? :shock:

Nå jävla väljfärgpådinhoj.se vs. da real deal mashaframa. Att ni ens orkar kommentera de där hojarna, saknas ju bara stödhjul. Båda parter kan ta sina tuffa fastnavscyklar och stoppa upp i ****. Upp i **** kan även den där "utmaningen" stoppas, den är helt ointressant. Hojen är cirkus punkt slut. Men om nån lirare vill glida runt påren, soft, kör din grej, kul att du hojar. Så länge väljfärgpådinhoj.se är ärliga i sin marknadsföring och inte utger sig för att sälja robusta trackramar har de min välsignelse.

Now, who´s up for some ice cream?

FTF&M
Internett har inte bara rationaliserat bort ironi, det har rationaliserat bort allt som skulle kunna kallas artighet oxå.

Jag tycker det kunde vara kul med någon sorts test av cyklarna. Typ, opartisk cykelsnubbe (vem nu det skulle vara) kör samma sträcka med båda cyklarna och säger vad han/hon tyckte. Bra pr för företaget, vi får ett slut på troll-kommentarerna. Win-win. (kanske inte helt win-win men wtf)

Själv tycker jag att det är ett kul initiativ, möjligen övervärderade cyklar menå andra sidan, de är individuella vilket alltid drar upp priset. Entreprenörskap FTW!

Disclaimer:
"look out it's frozen"
Jag står inte för något jag säger... fast jo, fast ne, fast kanske, eller? och jag är trött som ett as...
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Bike by Me!

Post by carlhenrik » 24 Jun 2010 00:44

Hehe, skulle inte tro det. Ärligt talat så vill jag inte på något sätt förknippas med ditt företag.

Men kul med race och så. Mitt tips är ett skita i utmaningen. Kör loppet själv, då tävlar du bara mot cykeln och dina egna gränser plus att du och varumärket slipper "förlora". Allt fokus hamnar på er fina och färgglada cykel. Dokumentera allt i en blogg och jaga upp lite press när det väl är dags. Treriksröset -> Smygehuk kanske? Kör hårt.

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Bike by Me!

Post by tropfrog » 24 Jun 2010 08:26

Att de flesta på fixedgear skulle såga cykeln det förstod jag direkt nät jag såg det. Dock tycker jag det är konstigt att man sågar en cykel utan spec, jag menar: Hur vet man vad man sågar? Jag tror också att det är en skitcykel, men jag kan ju inte veta.

Den främsta kritiken jag tycker borde gå fram är att man aldrig skall släppa ett marknadsföringsmaterial förrän det är färdigt. En skithemsida som visuellt är en katastrof, buggar som attan och med massor av "kommer snart" kommentarer tyder på att det är folk som har så bråttom att tjäna pengar att det inte finns någon gräns. För mig är sidan ett enda varningsrop. Om de slarvar med hemsidan, hur ser det då ut med leverantörskontrakt? Är det säkert att de kan leverera? Hur är det med garantier, kommer de att sköta sina åtaganden?

Ni kanske är seriösa mäniskor med ärliga avsikter, det vet inte jag. Det jag vet är att sidan varnar för köp istället för att inbjuda. Själv skulle jag aldrig köpa en cykel på nätet ändå. Jag vill bygga själv, eller åtminstonde provcykla innan om jag vill köpa.

Om ni vill skicka en cykel för provning så kan jag se till att åtminstonde 10 pers i Götet ger sin åsikt.

MVH
Magnus

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Bike by Me!

Post by Bompet » 24 Jun 2010 10:24

johanonabike wrote:Deltävling 2: Falun Velodrome
Start: Falun 23/7 kl. 08:00
Så bra! Då är det nog äntligen dags att ta reda på lite mer om geometrin på cyklarna du säljer:
-Hur högt sitter vevlagerhuset på dina cyklar?
-Vad är det för längd vevarmarna?
-Klarar ni kravet på 105mm pedalfrigång?
-Eftersom bock är det enda godkända styret i velodromen funderar jag på när ni börjar erbjuda det "original"?

För nog vet du väl att det ställs krav på cyklar som släpps upp i velodromen? Det fick du ju veta på grundkursen som är obligatorisk för att du över huvud taget ska få köra i Velodromen, oavsett cykel. Konstigt...jag hittar inte dej på listan över utbildade cyklister?
http://www.yaarena.se/887.php" onclick="window.open(this.href);return false;

För övrigt är den 23:e en fredag och då öppnar Velodromen klockan 10:00.
http://www.yaarena.se/873.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Men det var ju bäst av tre...
Image

Post Reply