Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by boon » 01 Jun 2010 23:11

http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

AND.ers
Posts: 343
Joined: 03 Feb 2009 20:38

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by AND.ers » 01 Jun 2010 23:24

Vem blir först med det på retarden? ;).

User avatar
Peter S
Posts: 208
Joined: 29 Jan 2009 22:26
Location: Malmö

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Peter S » 02 Jun 2010 13:01

Ha ha! Eodd nämnde detta imorse. På ngt sätt kändes det nytt och fräsch med mekanisk doping inom cyklingen som omväxling!

Kavorka
Posts: 84
Joined: 22 Jul 2009 21:01

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Kavorka » 02 Jun 2010 13:21

Gillar förbundets kommentar om att doping är en sak men att detta är rena stölden.

Snacka om att dom har gett upp i kampen mot dopingen

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by snarkus » 02 Jun 2010 13:41

Kavorka wrote:Gillar förbundets kommentar om att doping är en sak men att detta är rena stölden.

Snacka om att dom har gett upp i kampen mot dopingen

Det var inte någon representant för "förbundet" som sade det där, utan det belgiska profflaget Quicksteps manager. Kampen mot doping är ständigt pågående.

Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Marqs » 02 Jun 2010 14:52

KERS-system på racercyklar... Ser ännu vildare sprutstrider framför mig... :?
Helt sjukt om de nu är sant!
I F1 tog dom väl iofs bort systemet inför denna säsong men de är nog på väg tillbaka... Tänk om cyklisterna fick ett par extra hk under en kort period, märklig utveckling.
Såg klippet utan ljud nämndes de om batteriet laddades när motorn inte var "inkopplad" på veven?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Busken » 02 Jun 2010 14:58

snarkus wrote:
Kavorka wrote:Gillar förbundets kommentar om att doping är en sak men att detta är rena stölden.

Snacka om att dom har gett upp i kampen mot dopingen

Det var inte någon representant för "förbundet" som sade det där, utan det belgiska profflaget Quicksteps manager. Kampen mot doping är ständigt pågående.
nja... basso vann precis girot... Det är väl som i alla stora sporter, korruptionen är över allt...

edit: för att inte tala om det faktum att menchiov i princip la ner efter att han råkade vinna girot över di luca förra året...

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by måns » 02 Jun 2010 15:06

Alltså, motor+batteripaket väger i standardutförande 1.9kg, verkar det ens rimligt? Känns som att man skulle förlora så mycket mer på andra sträckor än man vinner i lutande spurt. Känns också rätt orimligt att cykeln skulle passera obemärkt om den vägde så mycket mer. Tror mest det handlar om smutskastning eller ett raffinerat/taskigt PR-trick från de som tillverkar motorn.

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by snarkus » 02 Jun 2010 16:00

Busken wrote:
snarkus wrote:
Kavorka wrote:Gillar förbundets kommentar om att doping är en sak men att detta är rena stölden.

Snacka om att dom har gett upp i kampen mot dopingen

Det var inte någon representant för "förbundet" som sade det där, utan det belgiska profflaget Quicksteps manager. Kampen mot doping är ständigt pågående.
nja... basso vann precis girot... Det är väl som i alla stora sporter, korruptionen är över allt...

edit: för att inte tala om det faktum att menchiov i princip la ner efter att han råkade vinna girot över di luca förra året...
Basso har avtjänat sitt straff. Han må vara en dopare i mångas ögon (inklusive mina) men sålänge det inte finns bevis på att han dopat sig ånyo är han en fri man.
I dagarna stängdes däremot Alejandro Valverde av för sin inblandning i Operacion Puerto. Synd att det tog 4 år för rättsmaskineriet att sätta dit honom men det är iallafall ett steg framåt.
Denis Menchov kommer leda Rabobank i Tour de France i år. Han deltog även ifjol, efter sin seger i Girot. Att anklaga honom enbart för att han slog en dopare är att vara ute på ganska tunn is.

Var korruption kommer in i bilden kan jag för övrigt inte se.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Busken » 02 Jun 2010 20:04

snarkus wrote:
Busken wrote:
snarkus wrote:
Kavorka wrote:Gillar förbundets kommentar om att doping är en sak men att detta är rena stölden.

Snacka om att dom har gett upp i kampen mot dopingen

Det var inte någon representant för "förbundet" som sade det där, utan det belgiska profflaget Quicksteps manager. Kampen mot doping är ständigt pågående.
nja... basso vann precis girot... Det är väl som i alla stora sporter, korruptionen är över allt...

edit: för att inte tala om det faktum att menchiov i princip la ner efter att han råkade vinna girot över di luca förra året...
Basso har avtjänat sitt straff. Han må vara en dopare i mångas ögon (inklusive mina) men sålänge det inte finns bevis på att han dopat sig ånyo är han en fri man.
I dagarna stängdes däremot Alejandro Valverde av för sin inblandning i Operacion Puerto. Synd att det tog 4 år för rättsmaskineriet att sätta dit honom men det är iallafall ett steg framåt.
Denis Menchov kommer leda Rabobank i Tour de France i år. Han deltog även ifjol, efter sin seger i Girot. Att anklaga honom enbart för att han slog en dopare är att vara ute på ganska tunn is.

Var korruption kommer in i bilden kan jag för övrigt inte se.
Kom igen nu snarken! Dom som tjänar pengar på cyklingen vill väll upprätthålla det status qou som gäller nu! Du gillar ju reggea snarken, du vet hur det funkar, chant down babylon! Skämt åt sido, UCI och de olika olympiska kommiteerna/cykelförbunden får väl ta i med hårdhanskarna och börja stänga av folk som dopar sig på livstid. Finns ju ingen annan sport där man kan dopa sig och sedan komma tillbaks på samma sätt som i cyklingen. Om en sport plågas av doping så hårt som vår älskade cykelsport har gjort dom senaste 10 åren så får man ta i med hårdhandskarna och rensa i leden tänker jag... Eller ja... vafan... jag vet inte, jag är nog mest bara bitter eftersom att Basso vann i år och att Diluca körde sönder så många förra året...

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by viktor » 02 Jun 2010 23:13

Känns inte motorn lite väl långsökt.. I demovideon kan man höra ett väldigt tjutande från motorn, om jag blev ifrånåkt av nån med en cykel som låter som en borrmaskin så skulle i alla fall jag bli lite misstänksam.
/Viktor

andersmedluvan
Posts: 60
Joined: 21 Jan 2009 19:43
Location: Götteborg

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by andersmedluvan » 02 Jun 2010 23:57

De 1.9 kg är ju inget som känns speciellt på rakan utan det är ju just i backarna det skulle betyda något. Mycket möjligt att man kan ladda batteriet när man bromsar i nedförbackarna.

Tjutandet man hörde behöver inte vara själva motorn endast, och även om det var så är det inte säkert man hör det med 40km/h fartvind.

Tveksamt om han verkligen har använt det dock, att han rörde på fingret är inte speciellt konstigt. Kör man några timmar så kan man behöva strecka lite på fingrar/händer osv.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by jon » 03 Jun 2010 03:15

I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Hiwatt » 03 Jun 2010 07:03

Oerhört tröttsamt jidder, viftas irriterat bort. Irriterat. Flugor runt bajs.

Cyklist som kallats för motorcyklist (pga av hans taktik/åkstil) + "ny" motor-innovation + Kackig film som är kackigt manipulerad med godtyckliga hänvisningar = God PR. Genialt.

"Journlisterna" /budbärarna sväljer detta med hull och hår: "Vilken tur! dopingskandalerna har ju uteblivit detta Giro! Ring han Gustav och fråga honom lite...ställ inga frågor om t.ex. hur det kändes att vinna sista etappen i Girot, första svensken som gjort det på 12 år. Fråga inte hur han jobbade för att dra fram "motorcyklisten" i Paris Roubaix (klippet), Skit i det! Gå direkt på motorn! Mekanisk doping! Sjukt på! DEN HÄR STORYN ÄR SÅ DJÄVLA RIMLIG!!!!"

Samtidigt på en Ding-ding värld´s redaktion "shit! De snodde våran rubbe!"

Ett annat resonemang skulle kunna vara följande -

Kackig film som inte bevisar något - och aldrig kommer att bevisa ngt - innebär att alla skulle kunna köra med motor, vilket innebär att alla tävlar på lika villkor (dock mot reglerna).

Ett tredje skulle kunna vara att det faktiskt stämmer. Jag skulle inte bli förvånad, men att WADA väljer att inte utreda får anses som ett tecken på att denna storyn passar bättre i en buskisrevy där marknadsförare/cirkusdirektörer och "journalister"/clowner använder cykelsporten som trampolin.

[hoppas ingen förstår att jag är lite irriterad samtidigt som jag liksom garvar åt det - no ofens osv]
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
oskarrgh
Posts: 69
Joined: 15 Apr 2010 15:16
Location: Uppsala

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by oskarrgh » 03 Jun 2010 09:15

Känns det också inte ett rätt mycket bökigare sätt att fuska på. Ren och skär spekulation här men doping involverar ju ur min synvikel potentiellt ett mindre antal personer medans om man nu ska börja pilla med motorer etc så involverar ju det mekaniker och kanske till och med tillverkare. Vilket ju bör bidra med att risken för att bli påkommen ökar ganska markant.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by Hiwatt » 03 Jun 2010 14:38

oskarrgh wrote:Känns det också inte ett rätt mycket bökigare sätt att fuska på. Ren och skär spekulation här men doping involverar ju ur min synvikel potentiellt ett mindre antal personer medans om man nu ska börja pilla med motorer etc så involverar ju det mekaniker och kanske till och med tillverkare. Vilket ju bör bidra med att risken för att bli påkommen ökar ganska markant.
Word - vilket isf skulle innebära att ganska många är in on it...
The Blood I bleed is Black indeed!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by euskadi » 03 Jun 2010 20:57

jag tror många team fuskar på olika sätt. dock tror jag EJ på denna rövarhistoria med motor.

ett halvgammalt fusk har varit att lägga is i ramarna. då har mekaniker etc varit inblandad i systematiskt fusk. förmodligen på intiativ av sportdirektören

idagsläget har (nästan) samtliga cyklar tyngder i ramarna eftersom de annars skulle väga under 6.8kg. Kolla bara Milrams samtliga hojar. Focus izalco ram 860g /lightweight hjul 1100g/sram red grupp, ja ni fattar.

men ofta tyngs dessa ramar upp till minivikten 6.8kg av is som sedan smälter under loppet, eller innan loppet.
nu har man dock börjat kontrollera cyklar random även efter loppen. så detta knep kanske inte funkar längre.

Ingen tänker på att det droppar från ramarna om hela laget kommer med 'nytvättade' cyklar som det dryper om till startlinjen. mekanikern hade lite körigt och hann inte tvätta i tid, så han gjorde det 2min innan loppet.

så i terorin kan detta vara utbrett bland alla lag. istället för tyngder har man en motor. Ingen röntgar ju ramarna vid en tävling? men nej, ärligt talat, jag tror inte detta existerar med motor i klungan. det är bara too much om det skulle stämma....

ps. källan till denna is-historia är en italiensk polare. han har en gammal klubbkompis som numera är mekaniker i ett italienskt pro tour lag. Detta är inte förstahands info jag sitter på!!

Ingen vet om det är italienska laget som gjorde/gör så eller andra lag! ta detta med en nypa salt...

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by snusmumriken » 03 Jun 2010 21:30

frysa vatten i ramen är ett ganska välkänt tricks för att få upp vikten till start. Så tror din andra hands info stämmer bra :)

User avatar
oskarrgh
Posts: 69
Joined: 15 Apr 2010 15:16
Location: Uppsala

Re: Fabian Cancellara använde motor på cykeln?

Post by oskarrgh » 04 Jun 2010 12:07

snusmumriken wrote:frysa vatten i ramen är ett ganska välkänt tricks för att få upp vikten till start. Så tror din andra hands info stämmer bra :)
Påminner mig om nått reportage om en boxare/brottare som innan invägning satt i en bastu iförd våtdräkt och cyklade för att få komma under viktsgränsen.

Post Reply