Det här med träning.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
chrobin

Det här med träning.

Post by chrobin » 31 May 2010 22:21

Hej hej.

Jag må veta hur man skruvar och bygger cyklar men har inte speciellt stor koll på cykling som träning.

Fattar att det är olika träning för olika dicipliner men skulle vilja få nått övergripande.
Lång / kortdistans, högt/ lågt tempo, skogen / landväg, stora/ små ben, gym mm
Vad är vad och vad är vad bra till...
Dom som tränar här på forumet, kompleteran ni med annan träning eller blandar ni bara cykel dicipliner.
+ och - med cykel träning

/ ChRobin

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Det här med träning.

Post by Fredde » 31 May 2010 23:30

Tjena!

Jag cyklar bara, eller jag tog en sväng på gymmet förra vintern för att köra lite extra marklyft men sen är det bara cykling. Joggade några turer förra året.

Tycker det är riktigt trevligt att blanda olika typer av cykling.

Funderar på att komplettera med simning eller klättring för att hålla efter nacken och ryggen lite mer.

Men det jag brukar träna är väl:
- Långrundor (15-40 mil) bra för psyket och kondisen

- Temporundor 5-10 mil solo-rundor med 5km-20km intervaller bra för styrkan och skönt att sitta och tänka för sig själv. Lite osocialt dock.

- MTB 2-4 timmar ibland 14, aktivt, händer hela tiden saker, bra träning för mer än benen, inte så mycket pannben, socialt och trevligt, blir lite kompaktare än om man ska nöta landsväg i 30. Omväxlande med fix ibland och frihjul ibland.

- Psykling, en favorit, 8-15 mil i så jävligt väder som möjligt, gärna minusgrader och hackade tänder - en riktig pannbens-svällare! :) Funkar bara på vintern :(


/Fredde

kid24
Posts: 82
Joined: 18 May 2010 08:28

Re: Det här med träning.

Post by kid24 » 01 Jun 2010 04:16

Hej hej.

Förrutom att vara eran local dealer på kromade delar så arbetar jag även som personlig tränare. Det är så enkelt som du själv sa, det du tränar på blir du bra på (gren specifik). Dock vänjer sig din kropp väldigt snabbt till den monotoma typen av träning oich därför är ett bra sätt att komma vidare till nästa platå atyt ta in delar utan vo2max träning/dist/explosivitets-muskel träning mm.

Enklaste vore om du skrev vad du har för mål med träningen, och när du vill ha det uppnåt (tex datum för lopp)

Kid

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Det här med träning.

Post by jp » 01 Jun 2010 07:49

Har precis börjat köra i skogen och förutom att vara sjukt kul så upplever jag det som det ger stor effekt på mina benmuskler ganska direkt, jättebra träning om man bara kört asfalt tidigare, förmodligen för att det är lite annorlunda anspänningar man gör. Man blir ju tvungen att absorbera och dämpa allt ojämt i underlaget med benen istället för att bara sitta där på röven och trycka.

Sen känner jag att jag lär mig mer cykelkontroll varje gång jag är ute och det är ju aldrig fel heller.

Har tidigare klättrat några år och tränat överkroppen hårt då och jag känner att jag har en del nytta av att vara stark i "dra till mig styret" rörelsen också. Tänker då främst i stående sammanhang som spurt och kraftigt motlut.
Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 01 Jun 2010 08:08

Akta er för att dra i styret bara! Jag har dragit av två styrstammar (olika cyklar) på det viset så nu trycker jag bara!

Jag antar att du JP är ganska rutinerad men tyckte det kunde vara värt att nämna, för andra om inte annat...
Har man inget projekt har man inget liv :)

pj
Posts: 36
Joined: 07 Dec 2008 17:29

Re: Det här med träning.

Post by pj » 01 Jun 2010 09:41

Jonatan F wrote:Akta er för att dra i styret bara! Jag har dragit av två styrstammar (olika cyklar) på det viset så nu trycker jag bara!

Jag antar att du JP är ganska rutinerad men tyckte det kunde vara värt att nämna, för andra om inte annat...

Hur menar du nu?

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: Det här med träning.

Post by jensrasmus » 01 Jun 2010 10:00

Jonatan F wrote:Akta er för att dra i styret bara! Jag har dragit av två styrstammar (olika cyklar) på det viset så nu trycker jag bara!

Jag antar att du JP är ganska rutinerad men tyckte det kunde vara värt att nämna, för andra om inte annat...
Ja det känns obehagligt när det knakar så där i stemmen när man drar. Tänkte på det när Rommelåsbacken (stup år fel håll) skulle bemästras senast på Girot. Är det någon som ska dra av styret så är det Jp. Man får väl satsa på att bara köpa nytt när det kommer till styre / styrstam. Inga gamla alu.stemmar för min del tack, spelar ingen roll hur snygga de är, det är bara inte värt att falla över en bruten vintage styrstam i en spurt hur snygg den än är/var.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Det här med träning.

Post by Busken » 01 Jun 2010 11:50

köper man ordentliga delar är det minimal risk att dom går sönder! Den som med armkraft sliter av en thomson styrstam får en guldstjärna av mig!

ang träning så är väl det viktigaste att ha ett mål med träningen. Tex komma i tävlingsform eller klara x antal repetitioner av en övning. Ta 10 mil på tid X osv. När jag tränar cykling så är det uteslutande intervaller, tänker att jobbet ger mig mycket av det andra. Dock så borde jag träna MER syreupptagningsförmåga då den inte är helt på topp.

Något som hjälpte mig att komma igång var ett tips jag fick ifrån Hiwatt, att föra en mycket kortfattad träningsdagbok. Det kan jag rekomendera, skriva upp det som gick bra och om något gick dåligt. Vidare så är regelbundenhet extremt viktigt för mig, måste ha fasta tider på träningen och det är extremt viktigt för mig att inte skita i det även om jag är trött eller om det regnar. Hellre prestera dåligt än att inte prestera något alls.

Jag har försökt att gå på gym men jag klarar inte riktigt av det, blir otroligt uttråkad och rastlös av att sitta vid maskiner. Att folk kollar på en och man känner sig dum och självmedveten spelar väl också in. Jag kör en del kroppsträning hemma, ländrygg och bål behöver jag. Har en dröm om att göra armhävningar också, men det är ta mig fan allt för jobbigt.

Jag gissar att du inte är i toppform chrobin, du jobbar ju vid datan och spenderar mycket tid i verkstaden med att skruva på grejer. Cykling är en utmärkt form att komma igång och träna med, det är ju roligt att cykla och det går ganska snabbt att uppnå "resultat". Alltså, första turen du tar är kanske på 1.5 mil, andra turen blir på 3 mil och sen kör du några på 4 till 6 mil. Det känns bra, du upplever dig snabbare, starkare och som du får bättre flås.

De gånger jag har löptränat har det varit betydligt mer tungrott, att komma igång med löpningen har varit mycket mer smärtsamt än att komma igång med cyklingen. Men ja... det är min input i alla fall...

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Det här med träning.

Post by Elmer » 01 Jun 2010 13:51

Jonatan F wrote:Akta er för att dra i styret bara! Jag har dragit av två styrstammar (olika cyklar) på det viset så nu trycker jag bara!

Jag antar att du JP är ganska rutinerad men tyckte det kunde vara värt att nämna, för andra om inte annat...
Vad i allsin dar var det för styrstammar?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Det här med träning.

Post by Fredde » 01 Jun 2010 13:58

Elmer wrote:
Jonatan F wrote:Akta er för att dra i styret bara! Jag har dragit av två styrstammar (olika cyklar) på det viset så nu trycker jag bara!

Jag antar att du JP är ganska rutinerad men tyckte det kunde vara värt att nämna, för andra om inte annat...
Vad i allsin dar var det för styrstammar?
Och framför allt, vad tar du bänk Jontan? :)

Hur som, mål är bra - skitbra! Jag har alltid bestämt mig innan tex hur långt jag ska köra ett pass och sen kör man så. Varken mer eller mindre.

Funbeat.se är ett bra ställe att föra träningsdagbok, det brukar jag göra med lite info om fart och utväxling och sånt.

/Fredde

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 01 Jun 2010 16:13

Hmm.... nu har man rört till det igen...

Stammarna var två gamla standardsaker, den ena aluminium den andra stål.

Den ena hörde till min fars treväxlade hoj och den andra satt på min (numera min systers) 0vxl mormorshoj. Jag hade för vana att i tunga uppförsbackar trycka ner pedalen och hålla emot med händerna i styret, alltså attackerade hela benmuskulaturen den stackars styrstammen. Det blev, efter många mils cykling, för mycket, den ena gick av när jag vurpade lätt, den andra var mer dramatisk:

Vi hade cyklat runt Götakanal i några dagar och när vi kommit fram, lastat av cyklarna skulle vi trampa ner till sjön för att bada. Då kände jag att något var löst, försökte ta fart och så, plötsligt, lossnade hela styret... Eftersom det var en så gammal cykel fanns det ingen skruv som höll ihop stammen med kilbulten i botten (cykeln hade en klämma runt gaffeln istället) så jag satt med styret bokstavligen talat i handen. Tio minuter tidigare hade jag cyklat för fulla muggar (upploppsrace med resten av familjen) en halvmeter ifrån kanalens kant... Tänk om styret lossnat då... (tur att man är religiös!)

Image
Farsans stam.
Har man inget projekt har man inget liv :)

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Det här med träning.

Post by euskadi » 01 Jun 2010 18:14

hmm jonathan, det där beror nog inte på att du slitit av styrstammarna med egen armkraft...
de har nog tyvärr varit dåliga/sönder sedan innan. sen utlöstes allt när du bände i en uppförsbacke. Tur att du inte blev skadad, men inget du behöver var rädd och ängslig för att det ska hända i varje backe när du ställer dig upp!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Det här med träning.

Post by Jonatan F » 01 Jun 2010 18:22

gött att veta :) Jag trodde det var lång tids utmattning som var boven men skönt o slippa bekymra sig över det :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: Det här med träning.

Post by Hommus » 01 Jun 2010 21:09

Så här tänker jag. Skit i gymmet, det är dyrt och ger dig ångest. Jag kör superenkel träning med gummiband som komplement till cykling. Kostar 300 spänn för ett bra träningsgummiband och i det har du ett helt gym för överkroppen. Har det hängande framme så jag ser det ofta och blir påmind. Ett dussin bra övingar som kan kompletteras med situps. Plugga på ordentligt så att rätt övningar görs på rätt sätt. Annars är det bara cykling i alla dess former. Kör tung utväxling hela vintern, 48x15. Mitt i veckan blir det SS-Mtb i Änggården på morgon innan jobb eller kväll, alltid en timme hårt, ibland kräkhårt för att det är gött och sen hem. Sjukt bra för hela kroppen och bra för tekniken. På helgerna är det långturer, 16 mil i söndags med en idé om att bara cykla på största klingan fram, liten utmaning för att bli starkare. Cyklas det i klunga, dra långa förningar i motvind, en kvart i taget även om de andra bara drar 4. Backträning stående ger bra mjölksyreträning och är kul. Jag cyklar ibland så fort jag kan vattensidan runt Göteborg över broarna, en liten tävling med mig själv där jag har min egen tid att plocka sekunder på. På hösten blir det SS-cross som jag skulle säga är den mest fysiska cyklingen om du pressar på lite, samma sak här, 40 minuter stenhårt i Slottskogen och sen hem. Cykla mycket och sätt upp små mål eller utmaningar. Slutligen: Ät mycket hommus i alla dess former, ett kilo i veckan minst: Hommus ger starka ben. Bifogar en bild på en typisk veckoranson av träningshommus
Image

kid24
Posts: 82
Joined: 18 May 2010 08:28

Re: Det här med träning.

Post by kid24 » 02 Jun 2010 04:22

Det kommer underlätta nåt så enormt om du skriver ad du har för mål med din träning för att kunna hjälpa dig med ett upplägg som passar dig.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Det här med träning.

Post by olebole » 02 Jun 2010 10:27

kid24 wrote:Det kommer underlätta nåt så enormt om du skriver ad du har för mål med din träning för att kunna hjälpa dig med ett upplägg som passar dig.

Alla här har väl samma mål? Alltså att bli vrålstark och vinna retaarden? :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Det här med träning.

Post by Ronny » 02 Jun 2010 20:55

Chrobins frågor visar att han ute på okänd mark men när man börja tänka i träningsbanor har man avsikten att bli bra/bättre på cykel. Många cyklar dagligen och del tror det är träning vilket det inte är. En del tränar en specifik disciplin inom cykling men står likväl och stampar på samma fläck livet igenom utan att prestera bättre vilket de flesta önskar de gjorde. Tjusningen är att kunna cykla fort men intensiv effektiv hård cykelträning tar tid och gör ont. Jag har lärt upp en del att hantera cykel rätt och träna efter mina koncept vilka är just mina…Många försöker på genvägar till att bli en bra cyklist, som träna spinning (vevgubbar) och kanske träna lite gym som nu verkar bli populärt i och med Falun velodromen (Hoy spöket). Men som en otränad rambyggarfena behöver du inte tänka i de banor att bli bra i en specifik disciplin. Den här prestationsångestbiten som följer med det är ganska onödigt och definitivt den med att börja snacka om vo2max m.m. Många komplicerar enkla saker som utvecklas och kommer mycket naturligt när man börja träna regelbundet. Din ålder är inget negativt i sammanhanget utan blott hängivenheten krävs sen kanske du har talang för något specifikt inom cykling som märks långt senare. Man börjar inte med att “jag ska bli tempocyklist”.
Att träna ensam som nybörjare är inte lätt och man bör ha kontakt med någon som är erfaren cyklist då helst de som tävlat. Detta för cykelteknik m.m. och träning. Har på känn att du inte är en klubbmänniska like lite som jag själv som tycker det är en ganska skitnödig stämning i de flesta klubbarna då främst bland motionärerna. Intresserar mig heller inte längre för tävling utan blott retro cykling.
Jag skulle rekommendera dig att träna vxl cykel men det finns ju de som kör back to basic metoden som fredde som verkar göra det bra märkligt nog. Han har kommit en bra bit på vägen och har förstått att träning kräver sin tid och skalle.
Jo, jag tränar bara cykling och bara kört lite benpress förr men drar på mig muskler för lätt så jag skippade det.. vill inte bli biffig och tung som Hoy. Så det övergripande blir att träna blott cykling vilket räcker för att hantera de olika disciplinerna som du blott märker av vad de kräver i sin tur när du har kommit en bit på vägen att bli vältränad. Som sagt cykling tar tid...
Мясо это убийство

kid24
Posts: 82
Joined: 18 May 2010 08:28

Re: Det här med träning.

Post by kid24 » 03 Jun 2010 04:24

olebole wrote:
kid24 wrote:Det kommer underlätta nåt så enormt om du skriver ad du har för mål med din träning för att kunna hjälpa dig med ett upplägg som passar dig.

Alla här har väl samma mål? Alltså att bli vrålstark och vinna retaarden? :)

Haha, då kanske jag kan bryta mönstret :)
har aldrig haft cykel som prio inom mina utövade tävlingar utan har fokuserat på kampsort samt olika delar av kraftsporter. På seanste tiden började suget efter att köra Tri-athlon komma krypande och där även intresset för cyklande :)

Men som sagt även hos elit cyklister är det mer än att bara sitta o nöta hoj dag in dag ut, detta går att variera i all evighet för att tex på VO2max eller dist. Även olika delear av muskelökning är nödvändig öfr att kunna prestera maximalt under loppet kvicka drag.

kid24
Posts: 82
Joined: 18 May 2010 08:28

Re: Det här med träning.

Post by kid24 » 03 Jun 2010 04:27

Ronny wrote:Chrobins frågor visar att han ute på okänd mark men när man börja tänka i träningsbanor har man avsikten att bli bra/bättre på cykel. Många cyklar dagligen och del tror det är träning vilket det inte är. En del tränar en specifik disciplin inom cykling men står likväl och stampar på samma fläck livet igenom utan att prestera bättre vilket de flesta önskar de gjorde. Tjusningen är att kunna cykla fort men intensiv effektiv hård cykelträning tar tid och gör ont. Jag har lärt upp en del att hantera cykel rätt och träna efter mina koncept vilka är just mina…Många försöker på genvägar till att bli en bra cyklist, som träna spinning (vevgubbar) och kanske träna lite gym som nu verkar bli populärt i och med Falun velodromen (Hoy spöket). Men som en otränad rambyggarfena behöver du inte tänka i de banor att bli bra i en specifik disciplin. Den här prestationsångestbiten som följer med det är ganska onödigt och definitivt den med att börja snacka om vo2max m.m. Många komplicerar enkla saker som utvecklas och kommer mycket naturligt när man börja träna regelbundet. Din ålder är inget negativt i sammanhanget utan blott hängivenheten krävs sen kanske du har talang för något specifikt inom cykling som märks långt senare. Man börjar inte med att “jag ska bli tempocyklist”.
Att träna ensam som nybörjare är inte lätt och man bör ha kontakt med någon som är erfaren cyklist då helst de som tävlat. Detta för cykelteknik m.m. och träning. Har på känn att du inte är en klubbmänniska like lite som jag själv som tycker det är en ganska skitnödig stämning i de flesta klubbarna då främst bland motionärerna. Intresserar mig heller inte längre för tävling utan blott retro cykling.
Jag skulle rekommendera dig att träna vxl cykel men det finns ju de som kör back to basic metoden som fredde som verkar göra det bra märkligt nog. Han har kommit en bra bit på vägen och har förstått att träning kräver sin tid och skalle.
Jo, jag tränar bara cykling och bara kört lite benpress förr men drar på mig muskler för lätt så jag skippade det.. vill inte bli biffig och tung som Hoy. Så det övergripande blir att träna blott cykling vilket räcker för att hantera de olika disciplinerna som du blott märker av vad de kräver i sin tur när du har kommit en bit på vägen att bli vältränad. Som sagt cykling tar tid...

Nu tog du väl ut svängarna lite?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Det här med träning.

Post by Hiwatt » 03 Jun 2010 07:20

"Jag har försökt att gå på gym men jag klarar inte riktigt av det, blir otroligt uttråkad och rastlös av att sitta vid maskiner."

kör fria vikter. Max 40 minuter. Darkthrone i lurarna.

Marklyft - ta reda på maxvikt (lyft allt vad du kan en gång. allt ska ut liksom)

2-3 reps@ 90-95% maxvikt
vila helt i 4 minuter

repetera 3-4-5ggr. Observera att det går lätt de första repsen...sedan blir det tyngre. Bestäm dig för antal reps + set innan. typ "jag ska göra 4x3set då ska jag ha så här mukke vikt på FÖR ATT ORKA ALLA" Vikterna i sig e helt ointressanta. "jag orkar 200 kilo.." jaha..

Benpress squat med skivstång
Samma deal

-

Totalt tid i gym ex ev värm - 30-40 minuter. Det ska/får inte ta längre tid.

Leder till hormonell balans (testosteronet goes ape-shit - fettförbränning ökar). Inga stora/tunga muskelfibrer rekryteras, knappt ngn märkbar viktökning. Kombon squat+mark ger dig samtliga muskler du behöver. Betoning på squat. Snabb återhämtning (obs inte köra mer än max 40 minuter total tid). Du bör vara pigg när du lämnar gym.

Effekt på cykel - din "mass specific force" (yeah!) blir högre - du blir alltså inte tyngre utan enbart starkare, och mer explosiv.

Höjdhoppare brukar träna på detta sätt, skidåkare och löpare oxo och cyklister....
The Blood I bleed is Black indeed!

Post Reply