Tips på korg och rem?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
ana
Posts: 581
Joined: 26 Apr 2010 17:14

Re: Tips på korg och rem?

Post by ana » 26 May 2010 15:28

Jag har http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std" onclick="window.open(this.href);return false;

och dessa remmar: http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ ... r&Visn=Std" onclick="window.open(this.href);return false;

Hyffsat nöjd även om jag tycker att remmarna är i grövsta och längsta laget. Har tidigare kört på biltemaplast+rem och de var lika bra/bättre men inte så snygga.

Angående om de passar på pedalerna, du får kolla om det finns två hål som du kan skruva fast korgen i, annars blir det nog svårt. :)

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Tips på korg och rem?

Post by viktor » 26 May 2010 17:05

Är du stockholmsbo så kan du alltid dra till Gamla Stans Cykel som ligger på Stora Nygatan. Dom har snygga stålkorgar och lite olika remmar. Hade i alla fall det sist jag var där.
Ta cykeln dit så kan du kolla att korgarna passar.
/Viktor

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Tips på korg och rem?

Post by viktor » 26 May 2010 21:21

Image
/Viktor

chrobin

Re: Tips på korg och rem?

Post by chrobin » 29 May 2010 23:07

Labbe wrote:Ingen här som har några erfarenheter av olika typer av korgar? Är helt färsk på detta! =)
Jag tycker stål korgar är bra. Aluminium går sönder, ivarjefall för mig.

inovaP
Posts: 4
Joined: 26 May 2010 07:56

Re: Tips på korg och rem?

Post by inovaP » 29 May 2010 23:12


chrobin

Re: Tips på korg och rem?

Post by chrobin » 29 May 2010 23:13

Sen måste man ha en tång som Theo Bos för att spänna remmarna....

Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips på korg och rem?

Post by Fredde » 29 May 2010 23:14

Labbe wrote:Ingen här som har några erfarenheter av olika typer av korgar? Är helt färsk på detta! =)
Den ena korgen har två grejor som håller remmen och den andra bara en.

Ingen större skillnad att kliva i / kliva ur.

Lite som att vissa gafflar man äter med har fyra tänder och andra har fem... :) Samma grej men lite annan liksom.

Tror de flesta här har erfarenhet av remmar och korgar här, du får nog specificera lite mer vad du undrar.

De som du länkar till är vettiga lite enklare korgar, bara att slå till! :)

Annars har singelspeedshop rätt många kolla här: http://www.singlespeedshop.com/singlesp ... behoer.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns snygga i vitt från Soma.

De är bra och vettiga att beställa från.

/Fredde

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips på korg och rem?

Post by Fredde » 29 May 2010 23:36

Labbe wrote:Kanon! Tack för tipsen!

De va precis de jag va ute efter. Hur de va med kliva i/ur. Ville bara kolla så jag inte gör bort mig när jag köper nåt! =)

Varför använder han en tång? Fattar ingenting?!
Så fötterna ska sitta riktigt jävla bra när han kör som ett svin i velodromen.

/Fredde

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Tips på korg och rem?

Post by Fredde » 30 May 2010 00:10

Labbe wrote:En till liten fråga.
Du kan ju trä den andra remmen under själva kanten och sen upp och ner över de alufärgade delarna så det går nog att lösa.

/Fredde

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Tips på korg och rem?

Post by boon » 31 May 2010 13:04

Fick hem ett par korgar från dom i fredags.
Samma skit som allt annat från Kina, bara olika loggor.
Ska du köpa straps så rekomenderar jag MKS fit doublestrap i laminerad mocka eller Toshis motsvarighet. Dom är inte billiga men det tjänar du igen i slutändan då dom är av högsta kvalitet.
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

xfredrikx
Posts: 36
Joined: 19 Dec 2009 16:24
Location: Malmö

Re: Tips på korg och rem?

Post by xfredrikx » 03 Jun 2010 12:44

http://www.holdfastordie.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi föds inte för att vi vill det, och på den vägen är det.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Tips på korg och rem?

Post by calavera » 06 Jun 2010 19:16

+1
Dom kostar, men kostar mindre än dubbelstraps och korgar av bra kvalité*.

(*MKS, Toshii, etc)

Ilim
Posts: 11
Joined: 14 Apr 2010 21:40

Re: Tips på korg och rem?

Post by Ilim » 06 Jun 2010 21:38

Någon som har sådana? funderar på att köpa ett par och skulle va kul att höra någon som testat.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Re: Tips på korg och rem?

Post by spindelbenen » 06 Jun 2010 22:15

Själv är jag intresserad av att testa KRNKY även fast det verkar som att man måste ha DH-pedaler. Dom verkar dock inte skicka till Sverige än.
Image

Edit: Det var ju samma typ som den där ovan märkte jag just.
Last edited by spindelbenen on 07 Jun 2010 22:25, edited 1 time in total.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Re: Tips på korg och rem?

Post by calavera » 06 Jun 2010 22:27

Ilim wrote:
Någon som har sådana? funderar på att köpa ett par och skulle va kul att höra någon som testat.
Jag har testat och jag gillar dom, kan vara lite bökigare när det är blött att få i fötterna men annars så funkar dom bra och man sliter inte på skorna lika mkt som när man har metallkorgar.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Re: Tips på korg och rem?

Post by spindelbenen » 08 Jun 2010 07:53

calavera wrote:
Ilim wrote:
Någon som har sådana? funderar på att köpa ett par och skulle va kul att höra någon som testat.
Jag har testat och jag gillar dom, kan vara lite bökigare när det är blött att få i fötterna men annars så funkar dom bra och man sliter inte på skorna lika mkt som när man har metallkorgar.
Bra där... Det blir en bra födelsedagspresent till mig själv idag. Frakten kostar ju visserligen fläsk men jag går ju aldrig ut och krökar längre... Sen verkar dom ju oerhört enkla att snabbt kunna hoppa ur om situationen kräver det.

Bara att välja färg då...

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Tips på korg och rem?

Post by kajli » 09 Jun 2010 07:42

calavera wrote:
Ilim wrote:
Någon som har sådana? funderar på att köpa ett par och skulle va kul att höra någon som testat.
Jag har testat och jag gillar dom, kan vara lite bökigare när det är blött att få i fötterna men annars så funkar dom bra och man sliter inte på skorna lika mkt som när man har metallkorgar.
+1 på att de funkar. Jag bytte från korg och metallpedal till holdfast och plastpedal och kunde plötsligt använda vilka skor jag ville utan att riskera alltför stora märken.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Re: Tips på korg och rem?

Post by spindelbenen » 13 Jun 2010 19:56

kajli wrote:+1 på att de funkar. Jag bytte från korg och metallpedal till holdfast och plastpedal och kunde plötsligt använda vilka skor jag ville utan att riskera alltför stora märken.
Det där med plastpedaler antar jag mest är för att det ska vara billigt och lätt? Mina (som nu är i Chicago på väg hem) hade jag tänkt att köra med ett par plattforms i metall som naturligtvis är tyngre än ett par BMX i plast men annars borde det väl vara typ samma sak??

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Tips på korg och rem?

Post by kajli » 14 Jun 2010 11:09

spindelbenen wrote:
kajli wrote:+1 på att de funkar. Jag bytte från korg och metallpedal till holdfast och plastpedal och kunde plötsligt använda vilka skor jag ville utan att riskera alltför stora märken.
Det där med plastpedaler antar jag mest är för att det ska vara billigt och lätt? Mina (som nu är i Chicago på väg hem) hade jag tänkt att köra med ett par plattforms i metall som naturligtvis är tyngre än ett par BMX i plast men annars borde det väl vara typ samma sak??
Jag inbillar mig att plastpedalerna sliter mindre på sulan och känns lite mjukare. Men det kan ju vara ett fantasifoster som min hjärna skapat.

Jag köpte mina på Blue Lug för att de var löjligt billiga och skulle matcha kedja/grips på min hojj. Nu är gripsen borta, kedjan gick av och pedalerna ligger i en påse, ersätta av SPD. Men ska jag ta bort SPD blir det garanterat dem som åker på igen.

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Re: Tips på korg och rem?

Post by spindelbenen » 14 Jun 2010 12:11

kajli wrote:Jag inbillar mig att plastpedalerna sliter mindre på sulan och känns lite mjukare. Men det kan ju vara ett fantasifoster som min hjärna skapat.
Så kan det ju vara plus att den roterande vikten går ju såklart ner. Får testa när dom kommer och sen ta ett beslut om jag ska fortsätta med de tunga pedalerna eller gå på plastalternativet.

Post Reply