Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + Bilder på bygget...

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + Bilder på bygget...

Post by Marqs » 26 May 2010 10:56

Hey, Sedan mindre än ett dygn tillbaka är jag nybliven ägare till vad jag hoppas kan bli ett bra riktigt bra bygge. Var på årlig lösöresauktion hos polisen och gjorde vad jag vill tro iaf den bästa affären på länge. En Raleigh racer årsmodell 1980... Blev min för 350:-. Tanken var från början att bara hitta en enpetad slit å släng/fylle cykel men nu har helt andra planer börja gro :).
Lutar åt ett SS-bygge :oops: mest för att jag har ett fint bianchi hjulpar från min landsvägscykel liggandes. Har börjat titta lite smått vad för delar som behövs och hur skicket på cykel egentligen är... Det som väckte mest frågor/oro är att dropouten på högersidan är betydligt större än på vänstersidan. Ser väldigt skumt ut.. Kan den ha fått sig en smäll eller ska det av någon anledning vara så? se bild 2...

Testmonterat framhjulet
Image

Den stora dropout"öglan"
Image
Last edited by Marqs on 08 Jun 2010 22:39, edited 1 time in total.

User avatar
JapanAir
Posts: 73
Joined: 20 Jun 2009 11:52

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by JapanAir » 26 May 2010 11:28

Ser ut som någon slipat ner den.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Gustav » 26 May 2010 19:28

Jag tycker det ser ut som att den ha vridit sig, alltså har växeln fått sig en smäll.
Vågar inte säga för mycket, men det där går nog att fixa men en skiftnyckel. Second opinion tack...
Image

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Ronny » 26 May 2010 19:34

Stämmer nog vad Gustav säger. Ta loss vxl sen skruvar du dit en bult och med den riktar du gaffelörat. Finns special verktyg för att rikta vxl örat för att få växeln korrekt men bonnamek funkar lika bra.
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Fredde » 26 May 2010 20:02

Jag skulle tagit en lång fyrkantsprofil/plattjärn och borrat två håll i den ena änden ca 3cm ifrån varandra. Ett skulle jag skruvat fast i växelörat och ett längst in i drop-outen då borde man med rätt stor prick-säkerhet kunna rikta in den...

Har du lite värme i närheten är det nog att föredra!

Lycka till!

/Fredde

User avatar
Therese
Posts: 80
Joined: 03 Sep 2009 14:13
Location: London

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Therese » 26 May 2010 21:58

Personligen skulle jag rusta upp den till original skick och behalla som road bike.

Sjalv har jag en Raleigh Limited Edition fran 1988, fran deras limited editions for deras 100 ars jubileum, da dem gjorde 100 stycken i akta guld plattering - min ar dock chock rosa fast hon behover fortfarande mer upprustning.

Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Marqs » 26 May 2010 23:43

Tackar för alla bra svar:)
Ska ge mig ut på min inglasade balkong imorgon när ljuset återvänder och se om de går att rikta lite lätt...
Har gått på jobbet i 8h nu och funderat vidare på bygget. Lutar fortfarande åt en ombyggnad. Visst de kanske är synd att "förstöra" en klassiker men samtidigt känner jag att jag räddar en 30-årig cykel från vad som garanterat hade blivit en skrotcontainerdöd om jag inte köpt den.
Nu blir de till att sätta sig in i vad man behöver köpa osv,,, Funderade om man bör/ska/behöver byta främre drevet för att de ska bli så bra som möjligt med ny kedja/bakdrev. sen letar jag efter ett bra Single speed conversion kit till mitt Campagnolohjul oxå om någon sitter inne på tips...
Har hitta till Singlespeedshop.de och dom verkar ha en hel del godis, ska ta mig igenom onlinebutikstråden också så fort jag kan sluta kolla på massa fina cyklar...
Här är iaf en bild som liknar den vision som under dagen växt fram i mitt huvud :D
http://www.flickr.com/photos/tenkely/29 ... otostream/

Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + dropoutfråga

Post by Marqs » 08 Jun 2010 22:38

Då har man grävt ner sig i SS å Fixie-träsket då.. :D
Gaffelörat rätades utan problem sen skickades ram å gaffel på blästring & pulverlackering. Delar beställdes kors å tvärs i Europa (singlespeedshop & bikebuster) Biltema besöktes (sadelstolpe och lite verktyg...) Å sen var de bara att vänta på paket. Sista grejerna kom i förmiddags och nu är den i stort färdig.
Är SS nu och får rulla så ett tag iaf. Bromsarna kommer blir kvar för symmetrins skull hur som helst :roll:
Han med en kort provtur på kanske 400 m innan de blev regn å de bara var att gå in... Men allt kändes kanon.
Skitkul helt enkelt att bygga något eget!!
Å så några bilder...

Image

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + Bilder på bygget...

Post by Jonatan F » 08 Jun 2010 22:40

Skitsnygga hjul! :) är dom fixed/ss eller bara ss?
Har man inget projekt har man inget liv :)

Marqs
Posts: 14
Joined: 26 May 2010 10:25

Re: Polisauktionsfynd Raleigh årsm:1980 + Bilder på bygget...

Post by Marqs » 08 Jun 2010 22:48

Tackar:) Bara SS... Därför jag kommer körs SS ett tag iaf. Är originalhjulen från min Bianchi som bara låg och "skräpade"...

Post Reply