Mash / Vigorelli / Alu?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Jherik
Posts: 36
Joined: 19 Nov 2008 15:34

Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jherik » 24 May 2010 14:31

Börjar bli mer och mer sugen på en aluminuimram, och har fått in pris från LBS på Cinelli Mash & Vigorelli ramkitt, dock kanske i saftigaste laget. Ungefär som priserna på diverse webbshopar.

Någon som har några reflektioner på dessa ramar, eller andra kanske? Är de värda sina pengar?

Kan tillläggas att jag aldrig cyklat på en aluhoj, vad är egentligen den stora väsentliga skillnaden mot min trackram i stål?

Någon annan ram man borde kolla in?

Många dumma frågor. Tacksam för svar..

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jonas414 » 24 May 2010 15:15

Hej!

Nu talar jag bara ur mitt perspektiv på de alu-ramar jag haft (5 st) och jag tycker dom är lite stötigare än stål, kvicka och styva, kanske därav stötigheten? Iaf, senaste jag hade var en Vigorelli och den var go, klart prisvärd om man vill ha lite bättre finish än tex dolan, som jag också haft och som jag också tyckte var rätt så go. Det bästa är väl kanske att testa ngns alu-ram, så får du lite känsla iaf av vad det är för ngt. Sen kan du alltid söka här med hjälp av sökfunktionen, finns massor av trådar som handlar om alu. Det var väl det jag hade att säga, sen om jag har rätt eller fel, det får ju den hårda cykelmaffian här avgöra!! haha..
Lycka till med inköpen!

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jonas.F » 24 May 2010 15:33

Ja som sagt lite stötigare och så, sen är väl känslan mer V8 70tal på stål än snarare Volvo V40t på alu, men dom är rappa i axet.

Mash och Vigorellin har ju väldigt olika geometri så tänk över det, annars tycker jag lätt mashen är grymast.
We are 138

User avatar
gumae
Posts: 166
Joined: 22 Jan 2008 07:56

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by gumae » 24 May 2010 15:48

Jag körde på min Leader ram i alu i nästan 2 år tills en person fick för sig att gå rakt ut framför mig på cykelbanan.. Ramen vek sig på mitten och går nu inte att använda till mer än dekoration i lägenheten.. Den var mycket lätt och hade inte jätte tjock gods i rören men mycket kvick å snabb!

Har nu kört på min Vigorelli i en vecka och jag bara älskar den! Lite styvare och lite tyngre men så snabb!! Köppte den ny för 5800 inkl. frakt från Belgien och tycker det var värt vartenda öre! Sen kan man ju diskutera den vita Cinelli sadelstolpen jag köppte.. 2400 är nog liiiite väl mycket för en stolpe men å så snygg den är till hojen ;)
---------------------BIKE ON-----------------------

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Busken » 24 May 2010 16:05

vi är alla olika, jag gillar mina cyklar lätta och styva. Stålhojjar är ju härliga på sitt sätt, men det är inte mycket som slår att låta stockarna piska skiten ur lite legerat aluminium! Vad skiljer stål från aluminium? Stötigheten är inget jag riktigt tänker över, att stålramar dämpar stötar och är behagligare är för visso sannt, men nu har jag spenderat 8h om dagen på en aluhoj det senaste halvåret och det är inget som stör mig.

En stålram har du absolut inga problem att köra på med en alusadelstolpe, en styv aluram kan i vissa fall behöva en kolfiberstolpe för att mjuka upp det lite för röven. Jag körde i början med specialized roubaix linda på mitt styre för att dämpa vibrationer. Det var behagligt men inte nödvändigt, cinellis korklinda funkar precis lika fint!

Axet i en aluram med lätta hjul är enormt mycket bättre än i en stålram. Ramen svarar dig direkt och transporterar kraften från dina ben via kedjestagen rakt ner till hjulen och asfalten! Stålramen känns här lite mjukare och segare. Sist men inte minst så är det ju också vikten, aluramen är oftast otroligt mycket lättare än en stålram. Och det är en otroligt härlig känsla att sätta sig på en lätt och styv ram. Som Arvid en gång sa: det känn som att springa på luft.

Vigorellin är en ganska tung aluram, fin i finishen men också ganska extrem. Det är loggor överallt och inte ett rör är det andra likt, fyrkatigt, oversize, ovalt och droppformat. Den är härlig men lite dyr för vad man faktiskt får om du frågar mig. Mashramen är inget jag är speciellt glad över, fin i lacken ja. Konstig i geometrin, ja. Värd det priset? Nja, man kan ju få ganska många andra fina ramar för det priset.

Terry dolan gör många fina aluspett, deras ram track champion skulle jag rekomendera. Giants Omnium TCR track kan jag också rekomendera, inte allt för dyr, en otroligt styv baktriangel och fruktansvärt lätt är den... snygg? Njaaaee... men det är ju inte prio 1 i alla lägen.

edit: ang aluramar och krockar så kan man i det fallet göra generalisationen att stål böjer sig/blir skevtt och alu viker sig/går av. Har du en gång vikt din aluram är den död. Vidare så finns det dom som hävdar att en stålram lever för evigt och är evigt styv medans en aluram blir mjukare med tiden. Detta är sant både för stål och alu. Aluminiumet dör dock fortare än stål. Dock så håller alla aluramar jag kört på för världskrig, jag har slagits med allt från bilar till grusvägar, bussar, lastbilar och trappor på mina utan något problem...

Jherik
Posts: 36
Joined: 19 Nov 2008 15:34

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jherik » 24 May 2010 16:26

Oj, mycket spännande läsning! Evigt tacksam för all hjälp/input! Låter ju onekligen intressant när man läser speciellt dina ord busken, är väl ett bygge att piska, behandla & svetta ner jag är ute efter!

Mina reflektioner verkar då sanna, att Mashen kanske inte är en jätteultimat ram för mig (ack så snygg dock) och de peningarna den kostar för att den är hypad. Ska kolla upp de du nämnde busken!

Har ju dock ett par B43 hjul idag, som inte är superlätta. Är väl kanske därför jag snöat in på mashen och vigorellin, då man ser många byggen med de typen av hjul. Men hjul kan man ju byta ut!

De billigare aluramarna från t.ex. Leader är inget att satsa på?

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Fredde » 24 May 2010 16:34

Jag kör mest med alu och får nog säga att jag inte riktigt köper det där med stötighet och vibrationer. Det påverkar mycket mer med vad du har för däck och sittställningen i övrigt än materialet på ramen.

Man kan ju alltid ha en liten burk och lägga löständerna i så kan man ha dem i ryggfickan... :D

/Fredde

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Busken » 24 May 2010 17:04

fredde.se wrote:Jag kör mest med alu och får nog säga att jag inte riktigt köper det där med stötighet och vibrationer. Det påverkar mycket mer med vad du har för däck och sittställningen i övrigt än materialet på ramen.

Man kan ju alltid ha en liten burk och lägga löständerna i så kan man ha dem i ryggfickan... :D

/Fredde

Jag störs inte alls av någon stötighet på min aluram. Men jag har också lågprofilsfälgar på lågflänsnav. Högprofil på högfläns bäddar ju för styvare hjul och mer vibrationer upp i ramen. Innan jag bytte ut min alustolpe så var cykeln lite mindre behaglig att köra på än vad den är i dag. Men det är ju lite hårklyveri alltså, jag är ju extremt uppmärksam på hur min cykel känns och hur den beter sig eftersom att jag spenderar så mycket tid på den.

@jhenrik: Personligen hade jag inte valt en leader. Hade hellre lagt pengarna på en Dolan. Det finns ju en massa billiga aluramar att få tag på langster, visp osv. Till syvende och sist så handlar det ju om hur din budget ser ut och vad du ska använda hojjen till. Cinelli Mashramen är ju fruktansvärt fin på många sätt och vis, dock så hade jag hellre valt en Dolan Seta i kokkosfiber för dom pengarna. Det finns ganska mycket att få tag på begagnat om du kollar runt på ebay, ofta går moderna aluramar mycket billigare än gamla stålramar då det inte är samma samlar värde i nya aluramar. Kom just på att ett annat ganska billigt alternativ är danska visions velodrom ram TSG Sprint. Vet att det finns några på forumet som kör på dom ramarna och är mycket nöjda. Men som sagt, det där med vilken cykel man kör på och vilka delar som sitter på handlar väl om budget och hur mycket du använder den. Mycket använding = kvallitets delar = dyrt. Lite använding = Snygga delar = billigare.

Om du har b43 fälgar med oreducerade nipplar på billigare nav så kan du räkna med att en vigorelli ramlar in på 8+ kg viktmässigt. Vigorellin är inte en ram man ska viktväkta på iofs, och om du tänker använda hojjen till att glida runt på stan med, ta ett par långturer då och då och pendla med så tror jag inte du kommer märka så förbaskat mycket av de där kilona du kan spara med lättare hjul och ram.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by jp » 24 May 2010 17:19

Har kört stål ända fram tills i förrgår då jag fick på aluramen och för första gången fick testa the real deal och Holy shit, efter tre meter var jag frälst. Vilken jävla fart och kraftskillnad! Jag blev faktiskt förvånad. Min gamla ram var som en simmande orm i jämförelse.

Körde närmare 10 mil igår, utan bibs, till en början så upplevde jag det som stötigare och undrade om jag skulle behöva köpa carbonstolpe, men såhär i efterhand är mitt första intryck att det är en överdriven rädsla.
Image

Jherik
Posts: 36
Joined: 19 Nov 2008 15:34

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jherik » 24 May 2010 18:46

Det här med vikt är svårt tycker jag, har aldrig riktigt testat någon riktigt lätt cykel och kännt hur det känns. Men förstår att ju lättare cykel man har desto trevligare blir det.

Har blivit mer och mer intresserad av långturer, så är en sådan ram jag letar efter. Som kan ta ut mig på sköna turer på de skånska smala asfaltsvägarna. Som känns bra liksom, inte ryggknäck och sånt..

Någon som vet var man köper VISION Sprint TSG bäst, hittade på http://webike.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; men är det en äldre/nyare modell. Verkar inte som de man hittar på bildsök har den gaffeln?

Onekliget prisvärt annars!

@jp Vad har du köpt för någon?

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Busken » 24 May 2010 18:59

Jherik wrote:Det här med vikt är svårt tycker jag, har aldrig riktigt testat någon riktigt lätt cykel och kännt hur det känns. Men förstår att ju lättare cykel man har desto trevligare blir det.

Har blivit mer och mer intresserad av långturer, så är en sådan ram jag letar efter. Som kan ta ut mig på sköna turer på de skånska smala asfaltsvägarna. Som känns bra liksom, inte ryggknäck och sånt..

Någon som vet var man köper VISION Sprint TSG bäst, hittade på http://webike.dk/" onclick="window.open(this.href);return false; men är det en äldre/nyare modell. Verkar inte som de man hittar på bildsök har den gaffeln?

Onekliget prisvärt annars!

@jp Vad har du köpt för någon?
Jp har en fuji track comp. En minst sagt kompetent ram till vad den kostar.

Så här känner jag omkring cyklar. Jag vill ha dom lätta, snabba och styva. Jag gillar att kötta! Plattan i mattan, pressa mig själv och köra tills benen skakar och kräkset ligger bakom knuten. Det går utmärkt att göra det på stålhojjar också, men jag gillar accelerationen och fartkänslan i en aluhoj. Det går otroligt mycket snabbare att trampa från 37km/h till 45 på min pinarello än vad det gjorde på min gamla berlinetta.

Nu gillar jag också att cykla längre turer, men jag spenderar 99% av min cykeltid i stadsmiljö och därför har jag en hoj som passar ganska så utmärkt till detta. Den är kvick och aggresiv, faktum är att den är så kvick och aggresiv att längre turer inte är att föredra på den. Det går självfallet helt utmärkt att göra det, MEN varje gång jag är ute på långturer med den så drömmer jag om en växlad räcer med bockstyre.

Varför?

Jo, en fixie är för visso en ganska så ultimat cykel att mangla fram på inne i stan och lika ultimat är ju en räcer att ligga och köra långa turer på. Har på det senaste varit ute och hojjat med ett gäng polare, lånat en finare cannondale. Jag kan lova dig att det är otroligt mycket roligare än att köra fixed på långturer. Farten är en helt annan, cyklingen också. Men energin lagd i att trampa fixed 15 till 20 mil känns betydligt större än den man använder med frihjul, bromsar och växlar. Nu är vi ju alla olika och jag ska egentligen inte råda dig till att INTE köpa dig en fixie. Hade jag dock stått i valet och kvalet om att köpa mig en ny hoj och siktade på många långa och sköna turer så hade jag valt en instegsräcer!

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by scand » 24 May 2010 19:28

Jag kör på en Vision sprint, köpte den via danskarna(trackbike shop) Tror att jag gav dryga 3k med gaffel och styrlager.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jonatan F » 24 May 2010 20:07

En eloge till buskens uttömmande svar! "BRRRRABRRRRABRRRRRRA pawpawpaw"
Har man inget projekt har man inget liv :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Fredde » 24 May 2010 21:34

Busken wrote:Hade jag dock stått i valet och kvalet om att köpa mig en ny hoj och siktade på många långa och sköna turer så hade jag valt en instegsräcer!
Busken, skärpning nu... ;)

/Fredde

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Ronny » 24 May 2010 22:17

fredde.se wrote:
Busken wrote:Hade jag dock stått i valet och kvalet om att köpa mig en ny hoj och siktade på många långa och sköna turer så hade jag valt en instegsräcer!
Busken, skärpning nu... ;)

/Fredde
- :wink:
Мясо это убийство

Jherik
Posts: 36
Joined: 19 Nov 2008 15:34

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jherik » 25 May 2010 07:48

Njea, nog för att växlat eggar mig lite, men jag är nog inte riktigt redo för den grejen. Många växlar att hålla reda på, som kan krångla :wink:

Tittade en del på Dolan ramarna, Pre-Cursa och Track Champion. Track Champion rekomenderade du ju Busken, är Pre-Cursan ett lika bra köp? Ser ut att vara skön, ingen knasig geometri vad jag kan förstå mig på!

Lite tråkigt med alla dekaler bara, men de är kanske borttagningsbara?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jonatan F » 25 May 2010 08:26

Man kan ju alltid köpa en billig stålram med växlar om det är så :wink:
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by olebole » 25 May 2010 10:53

Är det låg vikt som prioriteras så är pre cursan kanske inte det bästa valet. Det finns många aluramar, vigorellin t.ex, som är 3-4hekto lättare. Annars är det säkert en styv och snabb ram!

Ett annat billigt alternativ är ju Nelsons pista som iaf jag tycker är riktigt snygg

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by viktor » 25 May 2010 12:04

Jag har ju min lilla Moser som är alu men utrustad med en colnago stålgaffel. Har ju faktiskt bara kört den på rullar och velodrom men den känns betydligt mycket kvickare och lättare än min fulfixie eller den växlade stålracern.
Det jag undrar är hur mycket materialet i gaffeln påverkar känslan på cykeln. Var ju lite inne på att byta gaffel mest för viktens skull men det känns onödigt eftersom jag har hjul som väger typ 2ton just nu(1), men hur mcket påverkas känslan? tycker min gaffel känns jävligt styv och nästan lite stötig.

(1)Hjulen är det första som kommer uppgraderas så fort jag får råd. Står mellan Mavic ellipse, navigator carbon pista eller american classic hjul. Så då kanske det blir aktuellt att uppgradera gaffeln bara för viktens skull.. men den är så snygg.
/Viktor

Jherik
Posts: 36
Joined: 19 Nov 2008 15:34

Re: Mash / Vigorelli / Alu?

Post by Jherik » 25 May 2010 12:59

Nelsonen är ju onekligen väldigt snygg! Ska kollas in, tack för tipset!

Post Reply