smärtor i stjärtament

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
etniskaemil
Posts: 28
Joined: 24 May 2010 21:52
Location: Göteborg

Re: smärtor i stjärtament

Post by etniskaemil » 04 Jun 2010 23:05

xfredrikx wrote:Tycker den här tråden kan klistras! Skitbra tråd!
Håller med till fullo! Har vänt mig mången gång till denna guldgruva när akterpartiet sagt ifrån. Ovärderliga tips från Busken och hans sakkunniga kompanjoner. Har även kunnat diagnostisera min rump-värk till går snart över-värk tror jag.

xfredrikx
Posts: 36
Joined: 19 Dec 2009 16:24
Location: Malmö

Re: smärtor i stjärtament

Post by xfredrikx » 04 Jun 2010 23:10

Om jag inte läst tipset om att sänka sadeln någon knapp centimeter hade jag inte kunnat cykla idag, guldtråd!
Vi föds inte för att vi vill det, och på den vägen är det.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by Fredde » 06 Jun 2010 19:54

Love wrote:..så nu har klövervaselin införskaffats på willys och skall appliceras dans la derriére innan cykling till slottsskogen för öldrickning vidtar.
Du ska inte använda vaselin i cykelbrallan, jag har inte stenkoll på varför men jag tror det har ngt att göra med att kroppen inte absorberar det så bra.

Köp en burk riktigt "gött" hos din LBS för en dryg hundring istället. Inget man behöver använda för turer under 10-15 mil om man har bra cykelbyxor.

/Fredde

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: smärtor i stjärtament

Post by euskadi » 07 Jun 2010 00:38

fredde.se wrote:
Love wrote:..så nu har klövervaselin införskaffats på willys och skall appliceras dans la derriére innan cykling till slottsskogen för öldrickning vidtar.
Du ska inte använda vaselin i cykelbrallan, jag har inte stenkoll på varför men jag tror det har ngt att göra med att kroppen inte absorberar det så bra.

Köp en burk riktigt "gött" hos din LBS för en dryg hundring istället. Inget man behöver använda för turer under 10-15 mil om man har bra cykelbyxor.

/Fredde
jo man kan använda alla produkter i dagens brallor. Men oftast behöver man dock ingenting eftersom de är så bra pads.. Jag är dock en aning förvånad när jag läser att du ska cykla och dricka öl. För en sådan cykeltur behöver man inget vaselin (eller det beror kanske på vem man hookar upp med i 'slottskogen'..... hahahhhahahahah bara skoja såklart, inget illa menat.)...

vaselin kör man främst vid träning och långa turer om man nu behöver det. skippa det vid öldrickandet!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: smärtor i stjärtament

Post by Fredde » 07 Jun 2010 08:17

euskadi wrote:
fredde.se wrote:
Love wrote:..så nu har klövervaselin införskaffats på willys och skall appliceras dans la derriére innan cykling till slottsskogen för öldrickning vidtar.
Du ska inte använda vaselin i cykelbrallan, jag har inte stenkoll på varför men jag tror det har ngt att göra med att kroppen inte absorberar det så bra.

Köp en burk riktigt "gött" hos din LBS för en dryg hundring istället. Inget man behöver använda för turer under 10-15 mil om man har bra cykelbyxor.

/Fredde
jo man kan använda alla produkter i dagens brallor. Men oftast behöver man dock ingenting eftersom de är så bra pads.. Jag är dock en aning förvånad när jag läser att du ska cykla och dricka öl. För en sådan cykeltur behöver man inget vaselin (eller det beror kanske på vem man hookar upp med i 'slottskogen'..... hahahhhahahahah bara skoja såklart, inget illa menat.)...

vaselin kör man främst vid träning och långa turer om man nu behöver det. skippa det vid öldrickandet!
Tjena! :)

Tror anti-vaselingrejen mer handlade om att kroppen inte absorberar det och att huden då istället andas riktigt dåligt.

Ja det är ju ljusår i skillnad på byxa och byxa kvalitetsmässigt.

/Fredde

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: smärtor i stjärtament

Post by Hommus » 07 Jun 2010 21:32

Nu kommer detta låta skitkonstigt men för de som cyklar riktigt långt kan det vara en bra nödlösning om skavet är annalkande. Ett hemligt insidertips från en superrandonneur i västra sverige är något som heter spenfett. Det är en petroleumprodukt precis som vaselin och används till ömmande mjölkkossors spenar för att de både ska kunna mjölkas och bli diade utan att få skav eller torra juver. Finns på 10 litersburkar och funkar även på cyklist-ass.

Saxat från DeLaval: "Spenfettet är mjukgörande och bakteriehämmande. Bildar en skyddande hinna på spenar och juver. Hudvänligt och drygt. Praktisk hinkförpackning.
Innehåller ej vatten och rekommenderas därför särskilt för användning vintertid i kalla lösdrifter. Också mycket bra under betesperioden, då juver och spenar ut sätts för stora påkänningar av väder och vind"

http://www.delaval.se/Products/Hygiene- ... enfett.htm

Förmodar att det går att rulla förbi första bästa bongård och dra ner brallorna, bra tips inför hundramilaren i sommar.....ursäkta mig, uhm, skulle du kunna hjälpa mig med en grej....?

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: smärtor i stjärtament

Post by ArvidSvensson » 07 Jun 2010 22:30

vaselin i skrevet wrote:...
Nu har jag inget superkoll på detta men det jag har hört är att just vasselin är lite för mjukgörande och gör att huden tappar sin spänst. Huden blir skör helt enkelt. Värt att kolla upp innan man ger sig iväg kanske?

Post Reply