Crescent Valkenburg

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
igor
Posts: 3
Joined: 13 May 2010 19:57

Crescent Valkenburg

Post by igor » 13 May 2010 20:11

Åker i dagarna fixed för första gången, på en nyinköpt Crescent Valkenburg. En mycket angenäm upplevelse. Bra fart och känsla. Är dock väldigt okunnig på området. Finns det någon som skulle kunna berätta om cykeln - vilka delar skulle kunna bytas ut för bättre prestanda, vilka nackdelar finns? Kanske återkommer med fler frågor framöver :)

[img][http://media.photobucket.com/image/cres ... rg.jpg/img]

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Crescent Valkenburg

Post by snarkus » 13 May 2010 21:00

igor wrote:Åker i dagarna fixed för första gången, på en nyinköpt Crescent Valkenburg. En mycket angenäm upplevelse. Bra fart och känsla. Är dock väldigt okunnig på området. Finns det någon som skulle kunna berätta om cykeln - vilka delar skulle kunna bytas ut för bättre prestanda, vilka nackdelar finns? Kanske återkommer med fler frågor framöver :)

Image
Kör på den tills något går sönder eller tills du känner att det är någon del som begränsar dig - då är det läge att byta ut delen ifråga! Fram tills dess har du ju en perfekt cykel.

Valkenburg är förresten ett mentalsjukhus i Kapstaden.

igor
Posts: 3
Joined: 13 May 2010 19:57

Re: Crescent Valkenburg

Post by igor » 13 May 2010 21:02

Låter vettigt:)
Jaså ett mentalsjukhus också..

palla
Posts: 16
Joined: 19 Jul 2010 11:09
Location: 054

Re: Crescent Valkenburg

Post by palla » 04 Aug 2010 20:00

vem kan berätta vad det bruna(sadel, linda och straps) på valkenburg 1948 är för material?

jag är vegan, så jag sitter och håller tummarna för att det är syntestiskt läder.
någon som ha en valkenburg som kan bita lite i den och berätta?

jag har f.ö mailat crescent-agenturen och ett gäng cykelbutiker utan resultat..

*håller tummarna*

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Crescent Valkenburg

Post by fjonk » 04 Aug 2010 20:26

Tror linda och sadel är syntet, men remmarna till korgarna kan nog vara läder.

palla
Posts: 16
Joined: 19 Jul 2010 11:09
Location: 054

Re: Crescent Valkenburg

Post by palla » 04 Aug 2010 21:34

fjonk wrote:Tror linda och sadel är syntet, men remmarna till korgarna kan nog vara läder.
låter fint.
hur pass mycket "tror" du det?
remmarna är ju inga problem att byta, så det vore nice

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Crescent Valkenburg

Post by snusmumriken » 04 Aug 2010 21:49

vadå, så du kan tänka dig köpa en cykel med läderremmar för att sen byta ut dem till syntet? Är inte det knäppt? Köpa läder och sen slänga det? Eller är det jag som inte fattar veganism? :|

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Crescent Valkenburg

Post by pjocke » 04 Aug 2010 21:54

snusmumriken wrote:Är inte det knäppt? Köpa läder och sen slänga det? Eller är det jag som inte fattar veganism? :|
I mitt huvud är det solklart att man som vegan inte kan köpa ett material av animaliskt ursprung för att sedan byta ut det mot ett syntetiskt. Då har man ju konsumerat det animaliska materialet och därmed skapat en efterfrågan som inte hade funnits om man hade valt att inte köpa produkten till förmån för en syntetisk från början.

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Crescent Valkenburg

Post by snusmumriken » 04 Aug 2010 22:00

ja det va min tanke med. Kanske jag som missförstod snackat om läderremmarna :)

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Crescent Valkenburg

Post by fjonk » 05 Aug 2010 12:37

palla wrote:
fjonk wrote:Tror linda och sadel är syntet, men remmarna till korgarna kan nog vara läder.
låter fint.
hur pass mycket "tror" du det?
remmarna är ju inga problem att byta, så det vore nice
Kan bara utgå ifrån de gångerna jag sett på cykeln. I mina ögon ser det inte ut som äkta läder och på en cykel i den prisnivån känns läderlinda och sadel föga trolig. Men remmarna är jag hundra på är läder.

ambivalent
Posts: 7
Joined: 09 Jul 2010 18:13

Re: Crescent Valkenburg

Post by ambivalent » 05 Aug 2010 13:06

fjonk wrote:Tror linda och sadel är syntet, men remmarna till korgarna kan nog vara läder.
Allt detta stämmer gott.

palla
Posts: 16
Joined: 19 Jul 2010 11:09
Location: 054

Re: Crescent Valkenburg

Post by palla » 05 Aug 2010 17:26

ok, då har jag koll på det.
tack!

angående vegan-dilemmat så blir lösningen denna:

eftersom cykeln bara tillverkas i en tappning, där det inte går att helt välja bort
animaliska produkter i första läget, så får man hitta andra lösningar.
Om det blir denna cykel så kommer jag be i butiken att de plockar av läderremmarna innan jag köper cykeln (ev lyckas jag pruta någon hundrig iom detta, ev inte)

hursomhelst så har butiken ett par oanvända läderremmar som ligger och skärpar, samtidigt som crescent isåfall kommer få mail om detta av mig.

då har jag ställt mig utanför det ledet som härleds till animalier. i win.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Crescent Valkenburg

Post by ArvidSvensson » 05 Aug 2010 17:34

palla wrote:ok, då har jag koll på det.
tack!

angående vegan-dilemmat så blir lösningen denna:

eftersom cykeln bara tillverkas i en tappning, där det inte går att helt välja bort
animaliska produkter i första läget, så får man hitta andra lösningar.
Om det blir denna cykel så kommer jag be i butiken att de plockar av läderremmarna innan jag köper cykeln (ev lyckas jag pruta någon hundrig iom detta, ev inte)

hursomhelst så har butiken ett par oanvända läderremmar som ligger och skärpar, samtidigt som crescent isåfall kommer få mail om detta av mig.

då har jag ställt mig utanför det ledet som härleds till animalier. i win.
Låter litegrann som när statoil ska klimatkompensera. "Sådärja, nu kan jag sova gott!" :wink:

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Crescent Valkenburg

Post by snarkus » 05 Aug 2010 19:11

palla wrote:ok, då har jag koll på det.
tack!

angående vegan-dilemmat så blir lösningen denna:

eftersom cykeln bara tillverkas i en tappning, där det inte går att helt välja bort
animaliska produkter i första läget, så får man hitta andra lösningar.
Om det blir denna cykel så kommer jag be i butiken att de plockar av läderremmarna innan jag köper cykeln (ev lyckas jag pruta någon hundrig iom detta, ev inte)

hursomhelst så har butiken ett par oanvända läderremmar som ligger och skärpar, samtidigt som crescent isåfall kommer få mail om detta av mig.

då har jag ställt mig utanför det ledet som härleds till animalier. i win.
Är inte det samma sak som att beställa en hamburgare på McDonalds och sen lämna kvar köttbiten på brickan när man går därifrån?

palla
Posts: 16
Joined: 19 Jul 2010 11:09
Location: 054

Re: Crescent Valkenburg

Post by palla » 05 Aug 2010 20:32

snarkus wrote:
palla wrote:ok, då har jag koll på det.
tack!

angående vegan-dilemmat så blir lösningen denna:

eftersom cykeln bara tillverkas i en tappning, där det inte går att helt välja bort
animaliska produkter i första läget, så får man hitta andra lösningar.
Om det blir denna cykel så kommer jag be i butiken att de plockar av läderremmarna innan jag köper cykeln (ev lyckas jag pruta någon hundrig iom detta, ev inte)

hursomhelst så har butiken ett par oanvända läderremmar som ligger och skärpar, samtidigt som crescent isåfall kommer få mail om detta av mig.

då har jag ställt mig utanför det ledet som härleds till animalier. i win.
Är inte det samma sak som att beställa en hamburgare på McDonalds och sen lämna kvar köttbiten på brickan när man går därifrån?
du glömde osten! och dressingen:)
jag ser det mer som att köpa en hamburgare och be om bara bröd, eller tillochmed att bara köpa pommes. i slutändan har jag ju faktiskt inte haft med lädret att göra, som det ju blir i fallet kvarlämnad hamburgare.

..ändå inte helt otippat att det skulle bli åsiktsdisco här, veganism är tydlig svårt att förbise även på arenor som denna.
hoppas ni är nöjda med svaren, köttisar :D

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Crescent Valkenburg

Post by pjocke » 05 Aug 2010 22:12

palla wrote:veganism är tydlig svårt att förbise även på arenor som denna.
Det är nog inte veganismen i sig som är svår att förbise, snarare det dåliga applicerandet av den i det här fallet. Det finns massor av andra cyklar som inte kommer med läderremmar från fabrik...

User avatar
snusmumriken
Posts: 288
Joined: 10 Apr 2010 13:15
Location: STOCKHOLM!!!

Re: Crescent Valkenburg

Post by snusmumriken » 05 Aug 2010 22:16

min cykel kom såhär
Image

Bias B
Posts: 51
Joined: 24 Feb 2008 14:30
Location: Varberg

Re: Crescent Valkenburg

Post by Bias B » 05 Aug 2010 22:51

snusmumriken wrote:min cykel kom såhär
Image
+1

palla
Posts: 16
Joined: 19 Jul 2010 11:09
Location: 054

Re: Crescent Valkenburg

Post by palla » 06 Aug 2010 20:51

Haha, lysande bild!

Moralpaniken är över, så ni kan andas ut alla ni stackare som tycker att jag häcklar
... Alla detaljer är syntet.

borna
Posts: 36
Joined: 20 Jun 2010 15:49

Re: Crescent Valkenburg

Post by borna » 01 Sep 2010 11:23

Hej!

Någon mer som har lite mer kött på benen och kan berätta lite mer om cykeln? har provat den två gånger hos lokala butiken, någon som kan berätta, för/nackdelar?

Stor anledning därför jag suktar efter denna är pga. att den har bromsar. Annars är det lite svårt då jag bor enbart vid feta nerförsbackar och heavytrafic. Annars hade jag suktat efter fuji cykeln, den är otroligt fet :)

Post Reply