Byta lager i ett surly-nav

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Byta lager i ett surly-nav

Post by Nils » 12 May 2010 16:53

Nu är lagren slut efter en riktigt ruggig vinter och jag är inte sugen på att köpa nytt nav. Är det någon som bytt lagren i ett surly-nav någon gång och vet vad det är för dimensioner och var man kan köpa dom?
Tack på förhand!
/ Nils

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by Fredde » 12 May 2010 17:35

Nils wrote:Nu är lagren slut efter en riktigt ruggig vinter och jag är inte sugen på att köpa nytt nav. Är det någon som bytt lagren i ett surly-nav någon gång och vet vad det är för dimensioner och var man kan köpa dom?
Tack på förhand!
/ Nils
http://blog.fredde.se/?p=1697" onclick="window.open(this.href);return false;

/Fredde

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by Nils » 12 May 2010 17:59

Fantastiskt! Tack så mycket :D
/ Nils

kaffeaffe
Posts: 273
Joined: 26 Feb 2009 08:48
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by kaffeaffe » 13 May 2010 09:34

Hur är de där naven? Är de värda sitt pris?
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

JSP
Posts: 143
Joined: 27 May 2008 20:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by JSP » 13 May 2010 11:11

Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by Fredde » 13 May 2010 11:26

JSP wrote:Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.
Lagrena är ju av typen "2RS" dvs med gummitätning på båda sidorna så hur bra tätningen är hänger ihop med hur bra lager det sitter i.

Som standard sitter det vanliga snik-lager i (typ samma som sitter i alla nav i den prisklassen) jag byte till SKF och de snurrar ännu.

Man kan ju också tänka sig att man då och då tar bort täckbrickan och lägger in en klutt med fett där, om man vill ha bättre livslängd.

/Fredde

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by Nils » 13 May 2010 11:29

Har inte heller haft något som helst problem med gängor som strippats. Har jobbat en hel vinter och ni vet ju hur den har varit i år, så jag tycker inte det är något konstigt alls att lagren har gjort sitt. Bara gött att man kan byta dom istället för att byta hela axeln eller köpa nytt nav.
/ Nils

JSP
Posts: 143
Joined: 27 May 2008 20:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by JSP » 13 May 2010 15:41

fredde.se wrote:
JSP wrote:Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.
Lagrena är ju av typen "2RS" dvs med gummitätning på båda sidorna så hur bra tätningen är hänger ihop med hur bra lager det sitter i.

Som standard sitter det vanliga snik-lager i (typ samma som sitter i alla nav i den prisklassen) jag byte till SKF och de snurrar ännu.

Man kan ju också tänka sig att man då och då tar bort täckbrickan och lägger in en klutt med fett där, om man vill ha bättre livslängd.

/Fredde
Jag kör SKF jag också så det måste isåfall vara ditt kluttande med fett som gör skillnad. Anywho, det är bra nav för pengarna men det finns säkert bättre om man vill tömma plånboken.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by Fredde » 13 May 2010 15:44

JSP wrote:Jag kör SKF jag också så det måste isåfall vara ditt kluttande med fett som gör skillnad. Anywho, det är bra nav för pengarna men det finns säkert bättre om man vill tömma plånboken.
Nä det var mest en tanke om man vill förlänga livslängden.

Men vaddå kör du slut på SKF-lager på ett år?

Vore kul att veta hur många mil du kör på ett år... :)

/fredde

JSP
Posts: 143
Joined: 27 May 2008 20:56
Location: Stockholm
Contact:

Re: Byta lager i ett surly-nav

Post by JSP » 13 May 2010 23:14

Ingen aning hur många mil jag kör per år men den går så gott som dagligen året runt. Nu för jag inte direkt bok över lagerbytena men ungefär en gång per år har jag bytt lager.

Post Reply