Byta lager i ett surly-nav
Byta lager i ett surly-nav
Nu är lagren slut efter en riktigt ruggig vinter och jag är inte sugen på att köpa nytt nav. Är det någon som bytt lagren i ett surly-nav någon gång och vet vad det är för dimensioner och var man kan köpa dom?
Tack på förhand!
/ Nils
Tack på förhand!
/ Nils
Re: Byta lager i ett surly-nav
http://blog.fredde.se/?p=1697" onclick="window.open(this.href);return false;Nils wrote:Nu är lagren slut efter en riktigt ruggig vinter och jag är inte sugen på att köpa nytt nav. Är det någon som bytt lagren i ett surly-nav någon gång och vet vad det är för dimensioner och var man kan köpa dom?
Tack på förhand!
/ Nils
/Fredde
Re: Byta lager i ett surly-nav
Fantastiskt! Tack så mycket
/ Nils
/ Nils
Re: Byta lager i ett surly-nav
Hur är de där naven? Är de värda sitt pris?
http://affesmiddag.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Byta lager i ett surly-nav
Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.
Re: Byta lager i ett surly-nav
Lagrena är ju av typen "2RS" dvs med gummitätning på båda sidorna så hur bra tätningen är hänger ihop med hur bra lager det sitter i.JSP wrote:Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.
Som standard sitter det vanliga snik-lager i (typ samma som sitter i alla nav i den prisklassen) jag byte till SKF och de snurrar ännu.
Man kan ju också tänka sig att man då och då tar bort täckbrickan och lägger in en klutt med fett där, om man vill ha bättre livslängd.
/Fredde
Re: Byta lager i ett surly-nav
Har inte heller haft något som helst problem med gängor som strippats. Har jobbat en hel vinter och ni vet ju hur den har varit i år, så jag tycker inte det är något konstigt alls att lagren har gjort sitt. Bara gött att man kan byta dom istället för att byta hela axeln eller köpa nytt nav.
/ Nils
/ Nils
Re: Byta lager i ett surly-nav
Jag kör SKF jag också så det måste isåfall vara ditt kluttande med fett som gör skillnad. Anywho, det är bra nav för pengarna men det finns säkert bättre om man vill tömma plånboken.fredde.se wrote:Lagrena är ju av typen "2RS" dvs med gummitätning på båda sidorna så hur bra tätningen är hänger ihop med hur bra lager det sitter i.JSP wrote:Dom är helt ok men tätar inte så bra mot lagren så kör man i regn och slask och sånt skär lagren nån gång per år. Inte haft nåt problem med gängor eller så dock så jag skulle säga att man får rätt bra valuta för pengarna.
Som standard sitter det vanliga snik-lager i (typ samma som sitter i alla nav i den prisklassen) jag byte till SKF och de snurrar ännu.
Man kan ju också tänka sig att man då och då tar bort täckbrickan och lägger in en klutt med fett där, om man vill ha bättre livslängd.
/Fredde
Re: Byta lager i ett surly-nav
Nä det var mest en tanke om man vill förlänga livslängden.JSP wrote:Jag kör SKF jag också så det måste isåfall vara ditt kluttande med fett som gör skillnad. Anywho, det är bra nav för pengarna men det finns säkert bättre om man vill tömma plånboken.
Men vaddå kör du slut på SKF-lager på ett år?
Vore kul att veta hur många mil du kör på ett år...
/fredde
Re: Byta lager i ett surly-nav
Ingen aning hur många mil jag kör per år men den går så gott som dagligen året runt. Nu för jag inte direkt bok över lagerbytena men ungefär en gång per år har jag bytt lager.