drivlina: 1/8 vs 3/32
drivlina: 1/8 vs 3/32
Har kört med 1/8 för att jag i huvet fått för mig att det håller bättre, tål mer stryk samt att jag tycker det ser fint ut med en fet kedja i rostfritt.
Sheldon Brown säger att 3/32" är OK.
"I would generally advise using the 3/32" (derailer) size. It is lighter, more compatible with your existing chainwheels, and likely to run smoother if the chainline is less than perfect, due to beveled side plates. In my experience, 3/32" chain is no less durable or reliable than 1/8".
Vad är era erfarenheter? Hur många kör 3/32? Jag håller på med en ny cykel nu som ska bli "cross" och gå i skogen. Funderar på att köra 3/32.
Sheldon Brown säger att 3/32" är OK.
"I would generally advise using the 3/32" (derailer) size. It is lighter, more compatible with your existing chainwheels, and likely to run smoother if the chainline is less than perfect, due to beveled side plates. In my experience, 3/32" chain is no less durable or reliable than 1/8".
Vad är era erfarenheter? Hur många kör 3/32? Jag håller på med en ny cykel nu som ska bli "cross" och gå i skogen. Funderar på att köra 3/32.
Martin
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag kör själv med den tjocka varianten. Men jag tycker rent teoretiskt att en smal kedja nästan borde vara starkare om den är byggd för oväxlat eftersom, vad säger man, bultarna, är kortare. Men sen är väl alla trackkedjor 1/8, och en riktig trackkedja av bättre kvalitet är förmodligen gjord för att palla lite mer än en smal singlespeedkedja skulle jag tippa på.
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
de här grabbarna kör 3/32:
likaså han här:
och den här killen:
3/32 håller.
likaså han här:
och den här killen:
3/32 håller.
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Feta bilder. Undrar varför det är standard med 1/8". De flesta kör ju på det. Bara för att det ser snyggt ut? Jag har aldrig träffat på en fixed på 3/32".
Tips på 3/32" kedjor! Kan ingenting om dem men har förstått att det finns en rad varianter beroende på kassetten. Vilka passar bäst för enkeldrev?
Personligen är jag imponerad av billiga kjedjor typ biltema. Jula sålde till och med kedjor för 19 spänn tidigare som var kanon. Använder nu biltemas rostfria (KMC INOX tror jag).
Tips på 3/32" kedjor! Kan ingenting om dem men har förstått att det finns en rad varianter beroende på kassetten. Vilka passar bäst för enkeldrev?
Personligen är jag imponerad av billiga kjedjor typ biltema. Jula sålde till och med kedjor för 19 spänn tidigare som var kanon. Använder nu biltemas rostfria (KMC INOX tror jag).
Martin
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag kör fixed på 3/32 och har gjort det i ett år utan det minsta problem.
http://www.velosolo.co.uk/shopchain.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Izumi NP 3/32" Singlespeed/Track Chain
http://www.velosolo.co.uk/shopchain.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Izumi NP 3/32" Singlespeed/Track Chain
All are designed to be less flexible laterally with tighter tolerances than typical geared chains and therfore offering improved performance for 'non-geared' drivetrains
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
63xc.com med. den är lättare och ej njs-stämplad. mer slitage eventuellt, tror jag.Blattin wrote: Sheldon Brown säger att 3/32" är OK.
π = 44/14
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
3/32" är smalare = smalare kassett = fler växlar på samma kassett.
1/8" har större anläggningsyta mot dreven och slits inte ut lika fort.
/fredde
1/8" har större anläggningsyta mot dreven och slits inte ut lika fort.
/fredde
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Det som sliter en kedja är väl att den "sträcks" när sidbitarna äter sig in i nitarna?fredde.se wrote:3/32" är smalare = smalare kassett = fler växlar på samma kassett.
1/8" har större anläggningsyta mot dreven och slits inte ut lika fort.
/fredde
Betyder inte det att det som avgör (bortsett från material och kvalitet och så) hur fort den slitas är anläggningsytan just där, alltså diametern på niten och tjockleken på "sidobitarna"? Skiljer sig dimensionerna på nit och sidobit mellan 3/32 och 1/8?
Är det däremot tänkbart att större anläggningsyta mot dreven ger effektivare kraftöverföring, även om det kanske är försumbart? Så tänkte jag i alla fall när jag valde att ha många tänder både fram och bak i stället för att ha liten klinga fram och litet drev bak.
Men vad skiljer en kedja för 9-10-delad kassett mot en för 5-6-7? Kedjorna är ju lika breda.
Fler som kör på 3/32? Höj era röster! Var kan man köpa vanliga kedjelås som passar? Har själv användt varianten man snäpper på och av genom att bända kedjan vilket känns sunkigt.
Martin
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag kör 3/32 eftersom det var det som satt på min pista när jag tjacka den.
Har hållt och funkat perfa hela tiden trots all misshandel av kedja och klinga...
Har hållt och funkat perfa hela tiden trots all misshandel av kedja och klinga...
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Skillnaden är bredden. Bredden på rullen inuti kedjan är densamma - 3/32" - men bredden utanpå är olika. "Sidoplåtarna" på en 10-delad kedja är alltså tunnare än på en 7- eller 8- eller 9-delad kedja. Campas 11-delade kedjor är dock smalare än 3/32" tror jag.Blattin wrote:
Men vad skiljer en kedja för 9-10-delad kassett mot en för 5-6-7? Kedjorna är ju lika breda.
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
"Sidbitarna", aka ytterlänkarna rör sig ju inte i förhållande till niten. Det är ju rullen som rullar på niten och niten som slitas. 1/8" har bredare rullar och mer yta på niten och större anläggningsyta mot dreven.Blattin wrote: Det som sliter en kedja är väl att den "sträcks" när sidbitarna äter sig in i nitarna?
Skillnad i kraftöverföring är nog försumbar.
/Fredde
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag kör 3/32" på en cykel utan problem. jag kör den här kedjan http://www.sjscycles.co.uk/product-KMC- ... -13478.htm" onclick="window.open(this.href);return false; som kommer med ett snabblås, funkar bra!Blattin wrote:Fler som kör på 3/32? Höj era röster! Var kan man köpa vanliga kedjelås som passar? Har själv användt varianten man snäpper på och av genom att bända kedjan vilket känns sunkigt.
När det gäller slitage handlar det ju inte bara om hur mkt kedjan slits utan också om hur drevet och klingan slits. en klinga i 3/32" borde ju slitas snabbare, men om det har någon betydelse i verkligheten har jag ingen aning om.
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag brukar hävda att det är hålen som slits avlånga när kedjan töjer sig.
Men det är aldrig någon som håller med så jag kan ha fel.
/M
Men det är aldrig någon som håller med så jag kan ha fel.
/M
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag håller med dej mange!48/16 magnus wrote:Jag brukar hävda att det är hålen som slits avlånga när kedjan töjer sig.
Men det är aldrig någon som håller med så jag kan ha fel.
/M
Om vi säger såhär, allt som rör sig på kedjan slits.
Innerlänkarna slits, rullarna slits och niten slits. Är väl bara ytterlänken som inte har alltför mycket att lida över.
Som mange säger så slitna innerlänkar gör kedjan längre, slitna rullar gör kedjan längre när den ligger på drevet och "klättrar" gärna på drevet, slitna rullar och innerlänkar gör kedjan ännu längre.
Så rullslitaget är mindre på en 1/8" än på en 3/32" och är innerlänkarna av samma bred och material så borde slitaget vara samma. Nu har jag inte mätt med mer än ögonmåttet men man kan ju tänka sig att det är bredare innerlänkar på en 1/8" och i så fall är även slitaget där mindre och i så fall borde hållfastheten också vara högre.
Ska testa att mäta innerlänkstjockleken nästa gång jag har möjlighet!
Fridens!
/Fredde
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Härligt! Jag gillar att vi går till botten med det här.
Visst måste kedjan vara den del av drivlinan som slits snabbast och behöver bytas ut först? Förutsatt att man använder drev av stål då. Jag antar att aluminiumdrev slits betydligt fortare än ståldrev.
Visst måste kedjan vara den del av drivlinan som slits snabbast och behöver bytas ut först? Förutsatt att man använder drev av stål då. Jag antar att aluminiumdrev slits betydligt fortare än ståldrev.
Martin
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Kedjan och dreven slits tillsammans. Köper du nya delar och cyklar slut på kedjan kan du räkna med att dreven också är rejält slitna och en ny kedja kommer ge dig problem.Blattin wrote:Härligt! Jag gillar att vi går till botten med det här.
Visst måste kedjan vara den del av drivlinan som slits snabbast och behöver bytas ut först? Förutsatt att man använder drev av stål då. Jag antar att aluminiumdrev slits betydligt fortare än ståldrev.
En dålig kedja sliter ner nya drev mycket fortare än en ny kedja. Dåliga drev sliter ner en ny kedja snabbt och låter illa.
Jag brukar faktiskt fuska lite med att ha flera kedjor till cyklar/drev jag är mest rädd om sen växlar jag mellan kedjorna efter typ 50 mil / ett antal rundor. Sen när de börjar bli slitna så slänger jag på en ny kedja och kör med de slitna kedjorna i skogen eller på pendel-hojen där brukar jag slita ut delarna tills de trillar av.
Även bakdreven börjar sitt liv på finhojen och slutar på fulhojen.
När jag växlar kedjan brukar jag fetta av den såhär: http://blog.fredde.se/?p=2242" onclick="window.open(this.href);return false;
Ös på rejält med kedjesmörja och låt den ligga i en plastpåse tills det är dags att växla igen.
/Fredde
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
Jag gillar din idé att ha flera kedjor så man alltid har en rengjord färsk att smälla på. Det känns så illa, om kedjan blivit riktigt vidrig, att cykla iväg igen utan att ha gjort rent den. Gäller mest på vintern eller när det är blött ute. Jag ska avgjort börja skifta mellan två kedjor. Då är det bara att kasta på fina kedjan och ta hand om jobbet när tid finns.
Jag kör skakmetoden med lösningsmedel i plastdunk.
Att byta ut allt samtidigt antog jag mest gäller för växelhojar där kassetterna har tunna, veka drev som säkert slits ut mycket fortare än de kraftigare ståldrev man har på en fixed. Hur slits klingorna i förhållande till drev och kedja?
Jag har inte hunnit slita ut något av mina ståldrev ännu men har cyklat ett par hundra mil så det är nog dags att mäta kedjan.
Jag mätte nyss innerlänkar med skjutmått. Mätmetoden har bristande reliabilitet ty instrumentet är svårt att få ned mellan länkarna men både min 1/8-kedja och en 3/32-kedja från 6-delad shimano 600 var lika breda, 1 mm. Bättre mätningar behövs för ett tillförlitligt resultat.
Jag kör skakmetoden med lösningsmedel i plastdunk.
Att byta ut allt samtidigt antog jag mest gäller för växelhojar där kassetterna har tunna, veka drev som säkert slits ut mycket fortare än de kraftigare ståldrev man har på en fixed. Hur slits klingorna i förhållande till drev och kedja?
Jag har inte hunnit slita ut något av mina ståldrev ännu men har cyklat ett par hundra mil så det är nog dags att mäta kedjan.
Jag mätte nyss innerlänkar med skjutmått. Mätmetoden har bristande reliabilitet ty instrumentet är svårt att få ned mellan länkarna men både min 1/8-kedja och en 3/32-kedja från 6-delad shimano 600 var lika breda, 1 mm. Bättre mätningar behövs för ett tillförlitligt resultat.
Martin
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
skjutmått är kanon! jag brukar att mäta skilnaden mellan sliten och ny kedjan (några länkar bara) och byter den efter 1%.Blattin wrote:Jag mätte nyss innerlänkar med skjutmått. <...> Bättre mätningar behövs för ett tillförlitligt resultat.
den här kedjemätaren funkar också bra.
π = 44/14
Re: drivlina: 1/8 vs 3/32
De flesta kassetter har drev av stål. Dessutom använder man väl statistiskt sett varje drev en tiondel så mycket (på 10-delat dvs) som drevet på en fixieBlattin wrote: Att byta ut allt samtidigt antog jag mest gäller för växelhojar där kassetterna har tunna, veka drev som säkert slits ut mycket fortare än de kraftigare ståldrev man har på en fixed. Hur slits klingorna i förhållande till drev och kedja?
Jag byter kedja efter ca 300 mil eller så, och jag byter inte kassett varje gång jag byter kedja.