Snubblade över en ram....Chesini?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Oddbob » 06 May 2010 15:10

Hallå! Var nere hos lbs och kollade efter gamla racer-ramar. Gav honom en hundring för denna. http://img203.imageshack.us/i/dscn1494w.jpg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mycket fästen o dålig lack men fan jag gillar färgen.
Min fråga, vet någon kvaliten på denna ram eller har annan erfarenhet
av den. Jag har aldrig hört talat om "Chesini".
Lätt o nätt var den iallafall om man jämför med min crescent(tungt stålhelvete).

Tjena....

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Bratt » 06 May 2010 15:31

En italienare

http://www.cykelhobby.com/chesini.htm

Kör hårt!

en billig gaffel som kan funka kanske om du inte ska leta vidare på den beggade marknaden.

Image
http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOLP/on-o ... r-fork-red

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Bompet » 06 May 2010 15:36

Här är nån som vet mer:
http://cykelhobby.com/chesini.htm

För en hundring kan man nog säga att det var ett fynd...
Fina pedaler, Gelmino Chesini autograf på toppröret vid sadelstolpen, pantograf på vevarmen...Tjusigt!

Edit: Oops Bratt hann före med cykelhobbylänken
Image

Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Oddbob » 06 May 2010 15:43

Roligt, men vad gör jag? Kapar allar fästen och försöker fylla i med med liknande röd färg eller slipar ner allt och lackar om? Vet inte...

Tack för tipset Bratt

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Viggen » 06 May 2010 15:55

Kapa förihelvete inte alla fästen! En så fin ram är det synd att "förstöra"! Speciellt som det inte lär finnas så många Chesini:s kvar. Behåll den i orginal-lack och lev med den fina patinan, klart mycket snyggare än att ta bort signaturen och sen göra något "spexigt" modernt av den eller försöka fylla i med något liknande som antagligen kommer se rätt sjaskigt ut i slutändan.

Släng inte bort delarna heller om du bestämmer dig för att göra en fixie av den. Tvätta den rejält och försök putsa upp den istället, sväng på en gaffel med fäste för frambroms, dra på en broms fram och hitta ett passande vevparti och sen dra ut och trampa trampa trampa och njut av att du har en förbannat mycket snyggare cykel än alla andra taffliga repaint's!

Mina två cent angående vad du borde göra med den, eller så ger du dig ut på nätet med ljus och lykta för att hitta de delar som den kom med orginal och rusta upp den till ett snyggt växlat retro-åk!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Bompet » 06 May 2010 15:55

Oh dear! Att nämna "kapa alla fästen" eller "slipa ner" i samband med en gammal lvg ram i det här forumet brukar få saker att hända...

Och i princip håller jag med. Du har fyndat en trevlig ram. Låt den vara vad den är: En lvg ram som man kan bygga en fin retro-linjecykel på. Om du vill köra den fixerad så gör det, men ta inte bort fästen o dyl. Låt dem vara kvar. Och vad gäller lacken så tycker jag den har en trevlig patina.

När jag tittar närmre på bilden ser de iofs inte ut som nån top-of-the-line Chesini modell. Men ändå...
Image

User avatar
webbe
Posts: 114
Joined: 30 Jun 2009 20:55
Location: Hägerstensåsen

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by webbe » 06 May 2010 15:56

webbe wrote:Börjar bli nöjd, nytt framhjul bara,

Image

Image

Såhär ser min ut.

Oddbob
Posts: 31
Joined: 22 Apr 2010 17:42

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Oddbob » 06 May 2010 16:12

Kanske tror att jag följer strömmen nu men, Fan vad skönt att nån sa det. Det var min första tanke när jag såg den att låta den vara som den är, blir lite mer karaktär då. Men velig som man är börjar man tänka i andra banor när man studerat den en stund. Jag går på första intrycket o låter den vara o leva vidare....tack för ärligheten

Edit: Måste bara säga att den definitivt ska fixeras, fick ihop crescenten
för ett par dar sedan och e redan fast, måste ha mer fixed gear...mer

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Andye » 06 May 2010 16:32

Kolla på chesini loggan på headtuben , där bör det stå vad det är för modell om det
är någon av dom lite finare varianterna.
--------->>><<<<--------------

User avatar
Viggen
Posts: 3188
Joined: 06 Oct 2009 09:26
Location: Jämtlands fjäll
Contact:

Re: Snubblade över en ram....Chesini?

Post by Viggen » 06 May 2010 21:50

Väl tänkt! ser fram emot att se den i en "visa din cykel"-tråd nära mig senare :)

Post Reply