Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by Hiwatt » 04 May 2010 11:16

På lördag 1200 kommer det att vara zeriöz rejzing i Uppsala. Tävlingen har Continental - UCI status. Man tar alltså internationella tävlingspoäng, vilket är direkt avgörande för cyklister som tänker sig en tvåhjulad karriär. Det innebär att det kommer seriösa sockertjackade lycrarövar från hela norra Europa. Förra året körde Bäckstedt sin sista tävling här. Nivån är alltså "på riktigt". Hårt och taktiskt. Ca 120-160 startande (??). Sidvindar är den avgörande faktorn, så det kommer vara attacker och elände under hela resan, och det kommer antagligen bli en spurtuppgörelse.

Tävlingen går på en varvbana (15 varv a 1.2 mil) och de har kommentators bilar. Publikvänligt mao. Man kan även med fördel promenera längs banan och kolla.

Start 1200 - Uppsala Slottet...Botan...typ...kolla kartan
Målgång....4-5 timmar senare...är man där från 1400 tyyypsenast, så missar man inget.

Har du tänkt att se en tävling i ditt liv/i år men inte vill ta dig till Belgien/Tyskland/Danmark....så är det denna du ska se.

Karta:
http://www.upsalack.se/doc/karta_scandi ... e_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

--

Dagen efter, på Söndagen, är det GP. Kort varvabana...30 varv. Antagligen den hårdaste GP-banan i Europa. Extremt branta stigningar, tighta kurvor och kullersten. Tvärdampigt elände. Skitkul att kolla på då det händer saker hela tiden, och man ser nästan hela banan, lite beroende på var man står.

Eliten, och många av "ytlänningarna", startar klockan två. Vid slottet igen...se länk.

Karta start/mål
http://www.upsalack.se/doc/karta_skandis_gp_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Starttider: Elit Senior Junior osv...
http://www.upsalack.se/se/skandisloppet/inbjudan.html" onclick="window.open(this.href);return false;

(Pendel från STHLM kostar som en BigMac och tar 40 minuter. Gångavstånd från stationen...)

(...denna post är kanske inte direkt FG-talibaniserad, sry bout dat/no offens, men eftersom SCF är totalt ointresserade av att marknadsföra sina event kör jag ett litet gräsrootsengagemang...)
The Blood I bleed is Black indeed!

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by olle » 04 May 2010 15:33

Hiwatt wrote:...

Dagen efter, på Söndagen, är det GP.

..Skitkul att kolla på då det händer saker hela tiden, och man ser nästan hela banan, lite beroende på var man står.

http://www.upsalack.se/doc/karta_skandis_gp_2010.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolla på detta förra året, kan bara hålla med om att det är skitkul att kolla på, man behöver inte vänta en kvart innan klungan susar förbi på 10 sekunder, här kommer cyklister hela tiden.

Jag stod bland annat i backen vid helga trefaldighet där ena servicestället är utpekat, kullerstensbacke, nerför! I korsningen Drottninggatan/Trädgårdsgatan går det snabbt i kurvan.

För att få denna post "FG-talibaniserad" gör jag lite reklam för polo-spel som vi Uppsala brukar ha på kl16 på söndagar! Så, ta er hit och kolla på cykling i världsklass och avsluta med lite polospel i sverigeklass!

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by Hiwatt » 05 May 2010 12:06

Kul! Jag (bl.a.) körde GP´t förra året. Helt vidrigt.

De har precis släppt startlistorna för lördagen...det kommer bl.a. åkare från Rabobank´s Cont. lag.
The Blood I bleed is Black indeed!

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by euskadi » 06 May 2010 21:09

bump! snart är det dags

hur dags ska vi ta tåget?

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Re: Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by Hiwatt » 07 May 2010 09:59

euskadi wrote:bump! snart är det dags

hur dags ska vi ta tåget?
Dit:
Avgår- framme
1011-1050**
1023-1058*
1111-1151*
1130-1207*
1145-1225
1150-1247

**favorit.
*förslagsvis.

Starten går 1200...de ska åka 19.5 mil...de snurrar runt i 40Kmh, då tar rejzet ca 5 timmar. Jag kan tänka mig att se start, hänga runt, gå å käka/fika, kolla igen, hålla handen, åka hem.

Hem:
Avgår - framme
1709-1749
1713-1810
1753-1830*

*troligen
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Internationl LVG tävl. UCI/Cont. - nu i helgen. 8/5 Uppsala.

Post by Andye » 07 May 2010 10:30

Jag hakar på och åker gärna tidigt!


Edit: Blir inget åka av för mig , har åkt på en släng magsjuka eller liknande! :(
--------->>><<<<--------------

Post Reply