Bromsfonden
Bromsfonden
Se så, nu slutar vi tjafsa om bromsar hit och dit, att medverkan i TV gör att polisen får upp ögonen för fixedfolket osv. Vi startar helt enkelt en "Bromsfond".
Svenska Ducatiklubben har en "Bullerfond" och en "Skyltfond".
En bot från sheriffen för bromslöst framförande av cykeln går på 500:-. Vi kan säga att dom som cyklar bromslöst och är intresserade av att få sina, troligtvis väldigt sällsynta, bromsböter betalda får betala in 30:- per år till "Bromsfonden". Pengarna staplas på högar och när någon medlem av denna fond då blir ertappad och bötfälld så betalas hela/halva(?) boten av pengar från fonden. I slutet av året när vi inser att bromsfonden är hyfsat onödig så tar vi alla fondpengar och köper alkohol och går på Skansen. Och den 1:a jan så startar fonden om på nytt.
Skitbra.
Svenska Ducatiklubben har en "Bullerfond" och en "Skyltfond".
En bot från sheriffen för bromslöst framförande av cykeln går på 500:-. Vi kan säga att dom som cyklar bromslöst och är intresserade av att få sina, troligtvis väldigt sällsynta, bromsböter betalda får betala in 30:- per år till "Bromsfonden". Pengarna staplas på högar och när någon medlem av denna fond då blir ertappad och bötfälld så betalas hela/halva(?) boten av pengar från fonden. I slutet av året när vi inser att bromsfonden är hyfsat onödig så tar vi alla fondpengar och köper alkohol och går på Skansen. Och den 1:a jan så startar fonden om på nytt.
Skitbra.
Cogs 'n Kegs
det tycker jag var en utomordentligt dum idé! Att köra mot rött är INTE något man ska promovera, cykla säker säger jag! Där emot så tycker jag att bromsfonden skall vara nationell, att pengarna som blir över varje år skall spenderas på ett fint pris som sedan delas ut vid bromsfondens årliga tävling (där skiddande självklart är en av grenarna). Bromsfonden kan således bli en varm filt som skyddar fattiga cyklisters femhundringar från att fly plånboken OCH en nationell mötesplats, en struktur för att främja fastnavs kulturen i sverige! Om någon med koll på nuffror sätter upp ett postgiro så kan vi ju yxa ut ungefär vilket event som vi ska låta gå av staplen när bromsfonden håller sin första årliga bankett!Benne wrote:Fett bra idé tycker jag. Fonden kanske kan betala en och annan rödljuskörning också. Jag kanske är löjlig, men det är ju fantastiskt, busigt och roligt att köra mot rött...
hehe
edit: jag är alltså helt och fullt seriös med det här!
Benne: Rödljuskörningar får var man sponsra själv.
Busken: Självklart så skall bromsfonden vara nationell, ingen tvekan. Även folk utanför Stockholm uppskattar nog några droppar alkohol och en tripp bland exotiska djur på Skansen.
Bruse: Du har ingen talan innan du plockat bort din broms. Punkt.
Busken: Självklart så skall bromsfonden vara nationell, ingen tvekan. Även folk utanför Stockholm uppskattar nog några droppar alkohol och en tripp bland exotiska djur på Skansen.
Bruse: Du har ingen talan innan du plockat bort din broms. Punkt.
Cogs 'n Kegs
Den finna statestiken för fixie åkare vs krockar skulle hjälpa här.bruse wrote:Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.
+ att den enda jag känner till som cyklar utan bromsar är Ted Shred (eller va han nu heter).
Speedman har väl cyklat med frihjul utan broms? - Rätta mig om jag har fel.Seb wrote:Den finna statestiken för fixie åkare vs krockar skulle hjälpa här.
+ att den enda jag känner till som cyklar utan bromsar är Ted Shred (eller va han nu heter).
Jag kan erkänna att jag ökade på antalet fixiecykelolycker i stockholm förra veckan. Smällde med en Mini Cooper och plockade dennes backspegel och fick lite skrubbsår på ena knäet...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Last edited by Jonas414 on 31 Jul 2008 00:10, edited 1 time in total.
På grund av att bilisten valde att göra en u-sväng över heldragen linje precis efter att ha kört om mig.jon wrote:På grund utav att du körde bromslöst eller för att du körde vårdlöst?ohm wrote: Jag kan erkänna att jag ökade på antalet fixiecykelolycker i stockholm förra veckan. Smällde med en Mini Cooper och plockade dennes backspegel och fick lite skrubbsår på ena knäet...
Karta där jag smällde, korsningen sturegatan, östermalmsgatan: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?va ... +stockholm . Trodde han skulle stanna och parkera (vilket hade varit det normala på den vägen) men icke!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Man kan ju sätt handtaget på något befängt ställe där man knapt når det (behöver väll inte sitta på styret enligt lag?) och cykla på?johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Jag kan förstå både den estetiska och körkänslomässiga tanken med en cykel helt utan skrammel, avskalad från allt - men faktum är att jag nog tycker att frambroms på en i övrigt avskalad cykel är ganska snyggt...
jag kan också förstå det estetiska och körkänslomässiga...inget fel med det!0x000003 wrote:Man kan ju sätt handtaget på något befängt ställe där man knapt når det (behöver väll inte sitta på styret enligt lag?) och cykla på?johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Jag kan förstå både den estetiska och körkänslomässiga tanken med en cykel helt utan skrammel, avskalad från allt - men faktum är att jag nog tycker att frambroms på en i övrigt avskalad cykel är ganska snyggt...
och håller med om att en snygg broms med tillhörande snyggt bromshandtag e fin, fint!!
När jag skrev att Bruse inte har någon talan så tänkte jag egentligen inte på att han har en frambroms. Det struntar jag fullständigt i, även cyklister med broms är varmt välkomna i "Bromsfonden". Det jag tänkte på är Bruses ganska så aktiva historia som agitator på Happy när det kommer till bromsdiskussioner, och jag hade inte tänkt att den här tråden skulle handla om bromsens vara eller icke vara...calavera wrote:Är nog beredd att hålla med Bruse här. Oavsett om han har frambroms eller inte på cykeln.bruse wrote:Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.
Det är verkligen inte "ocoolt" att ha en broms. Själv är jag sjukt ocool redan från födseln och jag tror inte att jag blir mycket tuffare för att jag cyklar utan broms. Som jag skrev ovan, den här tråden är inte tänkt som en "bromsens vara eller icke...". Johndoe, du får vara precis hur "töntig" du vill, sen om det har att göra med att du har broms eller din besatthet av gamla skosnören eller ej bryr jag mig inte om. Jag är lika nördig jag.johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Cogs 'n Kegs
- carlhenrik
- Posts: 918
- Joined: 06 Nov 2007 21:38
- Location: Sthlm
Jag tror Squid skrive nån stans att det är farligare att köra med bromsar än utan, för att man luras till att cykla fortare än vad man egentligen klarar av.
"If you want a bike with brakes,
stick with the single speed. If you want a
fixed-gear, leave the brake off. Because,
literally, you do have a brake. Your legs
slow it down. And, if you’re afraid too—if
you think, “I need the brake because I
want to be able to stop,” then take the
brake off, and don’t go that fast. And when
you’re ready to go faster, go faster"
Men jag tror allting handlar om vilken skola man kör efter en annan skön lirare på 63cx eller vad dom heter råde till att köra med handbromsen på alltid eller i varje fall det första året.
"If you want a bike with brakes,
stick with the single speed. If you want a
fixed-gear, leave the brake off. Because,
literally, you do have a brake. Your legs
slow it down. And, if you’re afraid too—if
you think, “I need the brake because I
want to be able to stop,” then take the
brake off, and don’t go that fast. And when
you’re ready to go faster, go faster"
Men jag tror allting handlar om vilken skola man kör efter en annan skön lirare på 63cx eller vad dom heter råde till att köra med handbromsen på alltid eller i varje fall det första året.
Äh det nu blir det ju broms-debatt av allt igen iallafall. Kom vi inte överens om att vi hade Happy till sånt?
Jag skulle vilja att fonden var oberoende och inte säga varken ja eller nej till broms, men jag ser ju orimligheten i detta då allt som inte är ett ja ger en ståndpunkt att det är ok att köra utan, och en sådan fond måste väl dessutom rättfärdiga sin existens och försvara sina medlemmar.
Liknelsen med Ducati-klubben är bra. Båda är ett lagbrott, men vår hållhake är väl att det lätt ser ut som att tumma på säkerheten, medan buller inte direkt och uppenbart utgör en trafikfara.
Jag skulle vilja att fonden var oberoende och inte säga varken ja eller nej till broms, men jag ser ju orimligheten i detta då allt som inte är ett ja ger en ståndpunkt att det är ok att köra utan, och en sådan fond måste väl dessutom rättfärdiga sin existens och försvara sina medlemmar.
Liknelsen med Ducati-klubben är bra. Båda är ett lagbrott, men vår hållhake är väl att det lätt ser ut som att tumma på säkerheten, medan buller inte direkt och uppenbart utgör en trafikfara.
Jag måste säga att Squid har helt fel- att köra med bromsar låter en köra snabbare, eftersom man vet att man kan få stopp på skiten, medan en bromslös förare hindras att köra med full potential just på grund av ett ineffektivt bromssystem. Hans argument är så jävla dumt, varför hindra sin cykling om man redan har ett effektivt redskap för att stanna? Glamouriseringen har nått nya höjder.Seb wrote:Jag tror Squid skrive nån stans att det är farligare att köra med bromsar än utan, för att man luras till att cykla fortare än vad man egentligen klarar av.
"If you want a bike with brakes,
stick with the single speed. If you want a
fixed-gear, leave the brake off. Because,
literally, you do have a brake. Your legs
slow it down. And, if you’re afraid too—if
you think, “I need the brake because I
want to be able to stop,” then take the
brake off, and don’t go that fast. And when
you’re ready to go faster, go faster"