Bromsfonden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Bromsfonden

Post by Bubblan » 30 Jul 2008 20:23

Se så, nu slutar vi tjafsa om bromsar hit och dit, att medverkan i TV gör att polisen får upp ögonen för fixedfolket osv. Vi startar helt enkelt en "Bromsfond".

Svenska Ducatiklubben har en "Bullerfond" och en "Skyltfond".

En bot från sheriffen för bromslöst framförande av cykeln går på 500:-. Vi kan säga att dom som cyklar bromslöst och är intresserade av att få sina, troligtvis väldigt sällsynta, bromsböter betalda får betala in 30:- per år till "Bromsfonden". Pengarna staplas på högar och när någon medlem av denna fond då blir ertappad och bötfälld så betalas hela/halva(?) boten av pengar från fonden. I slutet av året när vi inser att bromsfonden är hyfsat onödig så tar vi alla fondpengar och köper alkohol och går på Skansen. Och den 1:a jan så startar fonden om på nytt.

Skitbra.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Benne
Posts: 18
Joined: 09 Jul 2008 00:18
Location: Stockholm

Post by Benne » 30 Jul 2008 20:46

Fett bra idé tycker jag. Fonden kanske kan betala en och annan rödljuskörning också. Jag kanske är löjlig, men det är ju fantastiskt, busigt och roligt att köra mot rött...

hehe

hejdå

Post by hejdå » 30 Jul 2008 21:17

Benne wrote:Fett bra idé tycker jag. Fonden kanske kan betala en och annan rödljuskörning också. Jag kanske är löjlig, men det är ju fantastiskt, busigt och roligt att köra mot rött...

hehe
det tycker jag var en utomordentligt dum idé! Att köra mot rött är INTE något man ska promovera, cykla säker säger jag! Där emot så tycker jag att bromsfonden skall vara nationell, att pengarna som blir över varje år skall spenderas på ett fint pris som sedan delas ut vid bromsfondens årliga tävling (där skiddande självklart är en av grenarna). Bromsfonden kan således bli en varm filt som skyddar fattiga cyklisters femhundringar från att fly plånboken OCH en nationell mötesplats, en struktur för att främja fastnavs kulturen i sverige! Om någon med koll på nuffror sätter upp ett postgiro så kan vi ju yxa ut ungefär vilket event som vi ska låta gå av staplen när bromsfonden håller sin första årliga bankett!

edit: jag är alltså helt och fullt seriös med det här!

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 30 Jul 2008 21:21

Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 30 Jul 2008 21:33

Benne: Rödljuskörningar får var man sponsra själv.

Busken: Självklart så skall bromsfonden vara nationell, ingen tvekan. Även folk utanför Stockholm uppskattar nog några droppar alkohol och en tripp bland exotiska djur på Skansen.

Bruse: Du har ingen talan innan du plockat bort din broms. Punkt.
Cogs 'n Kegs

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 30 Jul 2008 21:34

bruse wrote:Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.
Den finna statestiken för fixie åkare vs krockar skulle hjälpa här.
+ att den enda jag känner till som cyklar utan bromsar är Ted Shred (eller va han nu heter).

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 30 Jul 2008 22:30

Bubblan wrote:Bruse: Du har ingen talan innan du plockat bort din broms. Punkt.
:D

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 30 Jul 2008 22:37

bruse wrote:Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.
Är nog beredd att hålla med Bruse här. Oavsett om han har frambroms eller inte på cykeln.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 30 Jul 2008 22:42

Seb wrote:Den finna statestiken för fixie åkare vs krockar skulle hjälpa här.
+ att den enda jag känner till som cyklar utan bromsar är Ted Shred (eller va han nu heter).
Speedman har väl cyklat med frihjul utan broms? - Rätta mig om jag har fel.


Jag kan erkänna att jag ökade på antalet fixiecykelolycker i stockholm förra veckan. Smällde med en Mini Cooper och plockade dennes backspegel och fick lite skrubbsår på ena knäet...
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 30 Jul 2008 23:56

ohm wrote: Jag kan erkänna att jag ökade på antalet fixiecykelolycker i stockholm förra veckan. Smällde med en Mini Cooper och plockade dennes backspegel och fick lite skrubbsår på ena knäet...
På grund utav att du körde bromslöst eller för att du körde vårdlöst? ;)
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 31 Jul 2008 00:07

asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Last edited by Jonas414 on 31 Jul 2008 00:10, edited 1 time in total.

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Post by Håkan » 31 Jul 2008 00:09

jon wrote:
ohm wrote: Jag kan erkänna att jag ökade på antalet fixiecykelolycker i stockholm förra veckan. Smällde med en Mini Cooper och plockade dennes backspegel och fick lite skrubbsår på ena knäet...
På grund utav att du körde bromslöst eller för att du körde vårdlöst? ;)
På grund av att bilisten valde att göra en u-sväng över heldragen linje precis efter att ha kört om mig.
Karta där jag smällde, korsningen sturegatan, östermalmsgatan: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?va ... +stockholm . Trodde han skulle stanna och parkera (vilket hade varit det normala på den vägen) men icke!
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

User avatar
0x000003
Posts: 68
Joined: 08 May 2008 15:51
Location: Malmö

Post by 0x000003 » 31 Jul 2008 07:10

johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Man kan ju sätt handtaget på något befängt ställe där man knapt når det (behöver väll inte sitta på styret enligt lag?) och cykla på?

Jag kan förstå både den estetiska och körkänslomässiga tanken med en cykel helt utan skrammel, avskalad från allt - men faktum är att jag nog tycker att frambroms på en i övrigt avskalad cykel är ganska snyggt...

User avatar
Jonas414
Posts: 554
Joined: 15 Mar 2008 23:10
Location: 414 GBG

Post by Jonas414 » 31 Jul 2008 09:31

0x000003 wrote:
johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Man kan ju sätt handtaget på något befängt ställe där man knapt når det (behöver väll inte sitta på styret enligt lag?) och cykla på?

Jag kan förstå både den estetiska och körkänslomässiga tanken med en cykel helt utan skrammel, avskalad från allt - men faktum är att jag nog tycker att frambroms på en i övrigt avskalad cykel är ganska snyggt...
jag kan också förstå det estetiska och körkänslomässiga...inget fel med det! :D
och håller med om att en snygg broms med tillhörande snyggt bromshandtag e fin, fint!!

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 31 Jul 2008 11:05

Det är ingen dum idé.

Stulen-cykel-fond vore ännu bättre.

Jag kan lätt bidra till båda. Rödljuskörningar får man ansvara för på egen hand.

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 31 Jul 2008 12:35

calavera wrote:
bruse wrote:Varför skriva under boten och därmed erkänna brottet? Vägra skriv under boten och låt det gå till domstol, så vi får det uträtt, om det är olagligt eller ej.
Är nog beredd att hålla med Bruse här. Oavsett om han har frambroms eller inte på cykeln.
När jag skrev att Bruse inte har någon talan så tänkte jag egentligen inte på att han har en frambroms. Det struntar jag fullständigt i, även cyklister med broms är varmt välkomna i "Bromsfonden". Det jag tänkte på är Bruses ganska så aktiva historia som agitator på Happy när det kommer till bromsdiskussioner, och jag hade inte tänkt att den här tråden skulle handla om bromsens vara eller icke vara...
johndoe wrote:asså....spelar det nån roll om man kör med broms eller inte? ere verkligen så jävla ocoolt att ha en liten metallbit där?? man kan ju ha bromsen där utan att använda den, för den som vill, sen så slipper man ju böter oavsett vad som sägs av fabror blå....jag kör med broms och jag förstår att jag e en tönt för att det e så....yada, yada....
Det är verkligen inte "ocoolt" att ha en broms. Själv är jag sjukt ocool redan från födseln och jag tror inte att jag blir mycket tuffare för att jag cyklar utan broms. Som jag skrev ovan, den här tråden är inte tänkt som en "bromsens vara eller icke...". Johndoe, du får vara precis hur "töntig" du vill, sen om det har att göra med att du har broms eller din besatthet av gamla skosnören eller ej bryr jag mig inte om. Jag är lika nördig jag.
Cogs 'n Kegs

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Post by carlhenrik » 31 Jul 2008 12:57

Självklart att det inte är ocoolt! Jag är ju på väg att montera en frambroms, hehe.

User avatar
Seb
Posts: 52
Joined: 11 Jul 2008 15:49

Post by Seb » 31 Jul 2008 13:07

Jag tror Squid skrive nån stans att det är farligare att köra med bromsar än utan, för att man luras till att cykla fortare än vad man egentligen klarar av.

"If you want a bike with brakes,
stick with the single speed. If you want a
fixed-gear, leave the brake off. Because,
literally, you do have a brake. Your legs
slow it down. And, if you’re afraid too—if
you think, “I need the brake because I
want to be able to stop,” then take the
brake off, and don’t go that fast. And when
you’re ready to go faster, go faster"


Men jag tror allting handlar om vilken skola man kör efter en annan skön lirare på 63cx eller vad dom heter råde till att köra med handbromsen på alltid eller i varje fall det första året.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 31 Jul 2008 13:51

Äh det nu blir det ju broms-debatt av allt igen iallafall. Kom vi inte överens om att vi hade Happy till sånt?

Jag skulle vilja att fonden var oberoende och inte säga varken ja eller nej till broms, men jag ser ju orimligheten i detta då allt som inte är ett ja ger en ståndpunkt att det är ok att köra utan, och en sådan fond måste väl dessutom rättfärdiga sin existens och försvara sina medlemmar.

Liknelsen med Ducati-klubben är bra. Båda är ett lagbrott, men vår hållhake är väl att det lätt ser ut som att tumma på säkerheten, medan buller inte direkt och uppenbart utgör en trafikfara.

Fixerad
Posts: 46
Joined: 04 Jul 2008 16:05
Location: Stockholm

Post by Fixerad » 31 Jul 2008 14:11

Seb wrote:Jag tror Squid skrive nån stans att det är farligare att köra med bromsar än utan, för att man luras till att cykla fortare än vad man egentligen klarar av.

"If you want a bike with brakes,
stick with the single speed. If you want a
fixed-gear, leave the brake off. Because,
literally, you do have a brake. Your legs
slow it down. And, if you’re afraid too—if
you think, “I need the brake because I
want to be able to stop,” then take the
brake off, and don’t go that fast. And when
you’re ready to go faster, go faster"
Jag måste säga att Squid har helt fel- att köra med bromsar låter en köra snabbare, eftersom man vet att man kan få stopp på skiten, medan en bromslös förare hindras att köra med full potential just på grund av ett ineffektivt bromssystem. Hans argument är så jävla dumt, varför hindra sin cykling om man redan har ett effektivt redskap för att stanna? Glamouriseringen har nått nya höjder.

Post Reply