cykel på Kobra i kväll!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 21 Apr 2010 14:00

Jilster wrote:......men bu fuckin hu! Det va fan va det var exceptionellt synd cyklister nu då.

Det är möjligen inte så att det finns nyanser mellan journalist och journalist?

Ta inte kulturen på för stort allvar det finns barn som svälter men visst är det synd om oss cyklister...........verkligen.........jätte synd.
Synd om cyklister? Alltså, jag vetefan vad du menar, men genom mina 27 år på den här planeten så har mina kontakter med journalister bara varit snäppet bättre än mina kontakter med polisen. Det är ytterst sällan jag har mött en ärlig journalist, någon som verkligen skrev/snackade om det dom lovade att dom skulle göra. Någon som hållt sig till övernskommelser om godkännande av text och liknande. Det är mycket möjligt att det finns några bra media-typer där ute, kanske är det dom som jobbar på Kobra? Who knows, men jag som privatperson har otaliga gånger de senaste två åren blivit kontaktad av journalister som har velat skriva/rapportera om denna fixedgear kultur. Några har varit mer vettigare än andra, men ingen har varit vettig nog för att jag skulle nappa....

fan nu är lunchen slut, ut i regnvädret igen! bara 4h kvar nu!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jonatan F » 21 Apr 2010 15:30

Jag kan inte säga att jag är journalist men en liten erfarenhet har jag trots allt. (Jag har varit ungdomsjournalist på lokaltidningen sedan i oktober) och det första man får lära sig är att alltid skicka in texterna man skriver till folk man skriver om. Det är också något jag fölljt, men min poäng är att ni antagligen har träffat på rötäggen med dålig insyn. Ofta går man på blundrar när man inte känner till ett ämne (hur skall man exempelvis benämna "invandrare" utan att stöta sig med någon?) Samma sak om man skriver om cyklister, man får inte tycka något (antingen stöter man sig med cyklisterna eller med fotgängare/billister) och vet själv inte vad som stämmer eftersom man inte har någon insyn.

Sedan finns det som sagt var journalister som skiter i det och förmedlar sina fördomar men jag tror inte de är i majoritet!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 21 Apr 2010 16:28

ja men vafan, alltså kobra gör ju en del bra program. jag tycker dom är lite "förståsigpåiga" ibland och andra gånger tycker jag dom väljer det självklara framför det intressanta. MEN min poäng är den att en journalist från kobra inte står högre i rang än någon annan journalist i min bok. Jag bemöter dom med skepsis, inte som cyklist men som människa. Det har ju inget att gör med dem som personer men med deras yrkesroll. Men nu är det ju också så att jag är en person som är kommen ur många kulturer där man inte är vän med makten eller med dens knähund, dessa hårda kanter kommer säkert filas bort med tiden... eller inte... egentligen vill jag ju bara cykla och ha kul med så mycket folk som möjligt. Jag borde verkligen hålla käften om journalister, medier, polisen och politiker. Känner att jag framstår mer som en bitter rättshaverist med anarko-tendenser... i och för sig är jag väll till viss del det också. MEN DET ÄR INTE HELA MIG, TÄNK PÅ DET! JAG ÄR MER ÄN SÅ!

Prince of the rodeo
Posts: 666
Joined: 24 Jun 2008 01:53

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Prince of the rodeo » 21 Apr 2010 17:11

Jag kan i ärlighetens namn inte förstå mig på dina inlägg Jilster. Jag tycker om att cykla och jag ogillar media och det är nånting som funkar för mig. Vissa gillar grönt andra gillar blått och även om jag tycker illa om nånting så accepterar jag vad folk tycker men vill gärna höra hur dom tänker. Rötäggen finns överallt i alla genrer men journalister granskar jag en extra gång i sömmarna för att vara säker på att dom är vettiga och det som skrevs här från kobra var lite för kort och luddigt för att jag skulle uppfatta det som seriöst. Varför så sur över att några inte tycker som du?

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Indurain » 21 Apr 2010 17:41

Trust no one
Rule #242 - More is good ... all is better.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 21 Apr 2010 18:37

Indurain wrote:Trust no one
precis, eller NO GODS! NO MASTERS! eller NO JUSTICE! NO PEACE! FUCK THE POLICE!

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by 48/16 magnus » 21 Apr 2010 19:10

Jilster wrote: Jag förstår inte varför det väcker så mkt känslor hos cykelfolket och i synnerhet är på fixedgear.
Jag tror att jag förstår, till viss del i alla fall.
Jag tror att entusiaster av olika slag i allmänhet ogillar att få sitt stora intresse reducerat till en artikel eller ett reportage.
Kobra redaktionen gör ju program på olika teman, dom vände sig hit för att dom vill ha material till ett program om cyklar.
Och för att tala för mig själv känner jag mig obekväm i att vara deras material.
Till viss del beror det nog på vad jag tidigare har läst och sett (i synnerhet när det handlat om fixedgear).

/M

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jilster » 21 Apr 2010 20:20

Kul med lite diskussion kring detta.

Tar man inte sig själv och sitt intresse på lite för stort allvar om man inte kan ta kritik från tex media. Inte fan slutar jag cykla fixedgear för att happymaffian, Kobra, trenden eller någon annan instans säger att det är knasigt? Jag gillar känslan av att cykla sen om det så är fixed, landsväg med örti arton växlar, mtb, dh eller cyclocross vad spelar det för roll?

Varje konverterad eller värvad som jag gillar att se det är en seger till cykelns fina sida.

Visst kan man ha sina åsikter om journalister men då står det en helt fritt att avstå från medverkan i programmet. Lite komiskt att så många dissar frågan om medverkan med stor inlevelse sedan hyllar programmet för att vara toppen.

Hade nog hoppats på att fixed kulturen skulle vara lite mer öppen för annorlunda tänk .

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by limitedlizard » 21 Apr 2010 22:01

Det mest pinsamma är att alla ni som är så jävla skeptiska inte ens orkade ta reda på vilken inriktning inslaget var tänkt att ha. Istället stack ni huvudet i sanden, började snacka skit om alla journalister vilket resulterade i att "vi" (om jag törs säga så) kanske gick miste om en bra chans att lyfta fram det roliga med fixed.

Det är bara att gratulera!

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 21 Apr 2010 22:30

David_gbg wrote:Det mest pinsamma är att alla ni som är så jävla skeptiska inte ens orkade ta reda på vilken inriktning inslaget var tänkt att ha. Istället stack ni huvudet i sanden, började snacka skit om alla journalister vilket resulterade i att "vi" (om jag törs säga så) kanske gick miste om en bra chans att lyfta fram det roliga med fixed.

Det är bara att gratulera!
men bu-fucking-hu david! varför tog inte DU kontakt med hon på kobra? Hon skrev ju till och med ut sin mailadress i hennes första och enda post!

edit: bron han cyklar över i slutet av programmet är MIN bro, dr lousies bro. Den markerar gränsen mellan stan och Nørrebronx! Inte långt ifrån där jag sitter och knappar precis just nu!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by viktor » 21 Apr 2010 22:52

Lägg ner nu för f*n!

Jag tycker det är roligt att saker diskuteras och att folk har olika åsikter men nu tycker jag meningsutbytet börjar bli lite väl hätskt.

Folk har olika uppfattningar om saker och ting och i just denna frågan verkar vi inte komma längre utan att bara kasta skit fram och tillbaka.

Det var ett bra program. Synd att det inte var några fixies med, tror att kobra sköt det snyggt.
Men man har även rätt att var misstänksam mot media om man blivit bränd, det är bara naturligt.
Det var heller ingen som hindrade någon från att anmäla sitt intresse.

kärlek
/Viktor

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by limitedlizard » 21 Apr 2010 23:00

Busken wrote:
David_gbg wrote:Det mest pinsamma är att alla ni som är så jävla skeptiska inte ens orkade ta reda på vilken inriktning inslaget var tänkt att ha. Istället stack ni huvudet i sanden, började snacka skit om alla journalister vilket resulterade i att "vi" (om jag törs säga så) kanske gick miste om en bra chans att lyfta fram det roliga med fixed.

Det är bara att gratulera!
men bu-fucking-hu david! varför tog inte DU kontakt med hon på kobra? Hon skrev ju till och med ut sin mailadress i hennes första och enda post!

edit: bron han cyklar över i slutet av programmet är MIN bro, dr lousies bro. Den markerar gränsen mellan stan och Nørrebronx! Inte långt ifrån där jag sitter och knappar precis just nu!
Den enkla anledningen till att jag inte mailade var att jag inte bor i Stockholm, jag hade jag inga planer på att ta ledigt från jobb och betala resa upp för att vara med i programmet.

Men det finns säkert de som mer än gärna hade varit med, men som drog öronen åt sig för att slippa bli utskrattade av fixedgearmobben som huserar här.

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by ap-ungen » 21 Apr 2010 23:10

Håller med David_gbg fullständigt.

Dom på Kobra-redaktionen vet förmodligen inte så mycket om denna kulturen och undrade således om någon av oss var intresserade av att medverka. Att dom inte var speciellt detaljerade i sin förklaring om hur programmet skulle se ut beror kanske på just det.
Det mest tragiska enligt mig är snarare hur folk ger intrycket av att dra öronen om sig och på något sätt försöker behålla sin egen lilla hobby och göra den hemlig. Varför inte istället ställa motfrågor och se om det faktiskt kan vara roligt och finnas något värde i att förklara för allmänheten i Kobra(bra skit) vad fixed gear handlar om?

Istället börjar folk totalsåga journalistik, ta våran gemensamma hobby på alldeles för stort allvar och således ge fixed gear-kulturen ett sämre rykte.

Fan, coola ner lite och njut av att folk blir intresserade av detta fantastiska vi håller på med...

User avatar
Kaffe
Posts: 51
Joined: 20 Aug 2008 18:07

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Kaffe » 21 Apr 2010 23:38

+1 ^

Tycker det var lite befriande att de faktiskt sket i att nämna fixie-kulturen överhuvudtaget och fokuserade på mer väsentliga saker istället. Visar bara att "vår" lilla subkultur trots allt inte är så viktig för cykelvärlden som vi ibland vill tro.

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by gerry » 22 Apr 2010 00:00

Grymt avsnitt, tyckte att det var intressant. Att det inte var något reportage om "fixies" med spelar ingen roll, alltid kul med cyklar ändå :)

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Ronny » 22 Apr 2010 08:14

Förstår inte varför de som inte nu fick vara med är så bittra och måste ge sig på de som istället visade sitt ogillande här på forumet om ett ev. fixiereportage? Är väl bra att forumet är en sk. ventil och filter där vi har kunnat uttrycka vårt ogillande över journalister och annat som stör oss. Tänk om busken hade dykit upp icognito i Kobra vad fan hade vi gjort då? Nog bättre att prata skit om journalister än andra fixiedgear cyklister tycker jag nog.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by 48/16 magnus » 22 Apr 2010 14:36

David_gbg wrote:Det mest pinsamma är att alla ni som är så jävla skeptiska inte ens orkade ta reda på vilken inriktning inslaget var tänkt att ha. Istället stack ni huvudet i sanden, började snacka skit om alla journalister vilket resulterade i att "vi" (om jag törs säga så) kanske gick miste om en bra chans att lyfta fram det roliga med fixed.

Det är bara att gratulera!

Jag har ju förklarat varför jag inte ville vara med i programmet.
Kan du berätta hur du vill att ett fixedgear reportage ska se ut?
Vad vill du säga till sveriges befolkning om "fixedgear kulturen"?
Vad vill du att det ska leda till?
Jag är inte ironisk utan undrar verkligen.

/M

User avatar
Jonas.F
Posts: 818
Joined: 29 May 2008 21:12
Location: Sthlm

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jonas.F » 22 Apr 2010 15:06

Vad är fördelarna med att vara med? jag ser då inga. Nackdelar kan jag dock se.. oberoende inriktning på inslaget.
We are 138

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by limitedlizard » 22 Apr 2010 15:18

48/16 magnus wrote:
David_gbg wrote:Det mest pinsamma är att alla ni som är så jävla skeptiska inte ens orkade ta reda på vilken inriktning inslaget var tänkt att ha. Istället stack ni huvudet i sanden, började snacka skit om alla journalister vilket resulterade i att "vi" (om jag törs säga så) kanske gick miste om en bra chans att lyfta fram det roliga med fixed.

Det är bara att gratulera!

Jag har ju förklarat varför jag inte ville vara med i programmet.
Kan du berätta hur du vill att ett fixedgear reportage ska se ut?
Vad vill du säga till sveriges befolkning om "fixedgear kulturen"?
Vad vill du att det ska leda till?
Jag är inte ironisk utan undrar verkligen.

/M
Mitt inlägg var inte menat till dig personligen bara så du vet. :roll:

Det som jag hade velat lyfta fram är det positiva med cyklingen, alla fördelar som den ger oavsett vilken typ av cykel man kör. Sedan hade det ju varit bra att visa att vi fixedcyklister är helt vanliga killar och tjejer som är ute och cyklar. Just nu är väl bilden hos gemene man att vi är ett gäng självmordspiloter som cyklar med näsan i vädret. Den bilden hade varit rätt skön att bli av med...

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by gaisan » 22 Apr 2010 15:33

Jonas.F wrote:Vad är fördelarna med att vara med? jag ser då inga. Nackdelar kan jag dock se.. oberoende inriktning på inslaget.
Nu är det kanske jag som är naiv och har höga tankar om Kobra. Men jag tror att det fanns en god chans att visa en annan sida av fixedgear-kulturen än vad som vanligtvis syns i media. Hoppa över allt vad alleycats, bromslöshet och skids heter och istället visa upp det nördiga med fastnav och retrohojar.

Här hänger ju ändå rätt många med ett brett cykelintresse och otroligt engagemang. Det byggs hojar, drivs butiker, arrangeras tävlingar i varierande terräng och en rad andra roliga & intressanta aktiviteter. Om ett reportage leder till att någon får upp intresset för att cykla så tycker jag att det är en vinst, oavsett om det är hopvikbar resecykel med korg eller en blixtsnabb asfaltsraket utan bromsar.

Post Reply