cykel på Kobra i kväll!

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

cykel på Kobra i kväll!

Post by j galland » 20 Apr 2010 18:28

"Kulturmagasin. Avsnitt 6 av 11. Kommer cykeln att konkurrera ut bilen? I spåren av bilindustrins djupa kris har cykeln blivit den hippaste kulturprylen. "Kobra" följer cykelbibeln Rouleurs hovfotograf Camille J McMillan när han fotograferar ben. Legendariska popikonen David Byrne från Talking Heads berättar om sin nyutkomna cykeldagbok. Och så arkitektkontoret i Köpenhamn som fått det omöjliga uppdraget att förvandla Mexiko City till världens största cykelstad."

21:30 på kanal 2

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by boon » 20 Apr 2010 18:31

Blev inget fixed reportage mao?
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jonatan F » 20 Apr 2010 18:41

j galland wrote:"Kulturmagasin. Avsnitt 6 av 11. Kommer cykeln att konkurrera ut bilen? I spåren av bilindustrins djupa kris har cykeln blivit den hippaste kulturprylen. "Kobra" följer cykelbibeln Rouleurs hovfotograf Camille J McMillan när han fotograferar ben. Legendariska popikonen David Byrne från Talking Heads berättar om sin nyutkomna cykeldagbok. Och så arkitektkontoret i Köpenhamn som fått det omöjliga uppdraget att förvandla Mexiko City till världens största cykelstad."

21:30 på kanal 2
Låter typiskt media-snackar-fixed så något lär det ha blivit
Har man inget projekt har man inget liv :)

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 20 Apr 2010 18:52

jag tycker fortfarande dom borde göra ett reportage om "vill ni vara med på tv" tråden som dom startade här på formuet, det hade varit stor humor!

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by 48/16 magnus » 20 Apr 2010 20:26

Busken wrote:jag tycker fortfarande dom borde göra ett reportage om "vill ni vara med på tv" tråden som dom startade här på formuet, det hade varit stor humor!
Det skulle vara humor, för mig får dom göra vad dom vill men Jag är väldigt glad om vi slipper ett nu-blåser-vi-rödljus-utan-bromsar-reportage eftersom hela den grejen är ett problem som bara finns i media.
Det var länge sedan jag hörde om någon som fått böter för avsaknad av bromsar nu så det skulle vara trist om det tog fart igen.
Och David Byrne är min hjälte så jag sitter klistrad vid tvn.
http://svt.se/kobra" onclick="window.open(this.href);return false;

/M

User avatar
gaisan
Posts: 227
Joined: 11 Apr 2008 13:07
Location: GBG 413

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by gaisan » 20 Apr 2010 21:02

Som väntat ett vettigt program som gav mersmak. Hade gärna sett ett längre inslag om Mexico City.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by euskadi » 20 Apr 2010 21:02

Oj vad bra programmet blev tillslut! Första inslaget från Belgien var bland det bästa jag sett på länge.
boken som de bla rekommenderade som hastigast heter 'Cyklisten' och är skriven av Tim Krabbé. Jag har den och kan varmt rekommendera åter igen.

jag måste nog kolla in den där boken skriven av team sky snubben som hade foton av den där galna fotografen. Visste ej att han skrev krönikor i NY times? Det blir lite googlande ikväll på det. Det verkar helt klart mycket intressant.

vilken extrem tur att ingen härifrån forumet fick vara med och skidda så man hade fått skämmas igen! :wink:

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jonatan F » 20 Apr 2010 21:13

Gillart!
Har man inget projekt har man inget liv :)


euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by euskadi » 20 Apr 2010 21:20

^^tackar! där har vi boken som det talades om till huvudsak. Verkar som sagt lovande.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by 48/16 magnus » 20 Apr 2010 21:55

euskadi wrote:Oj vad bra programmet blev tillslut! Första inslaget från Belgien var bland det bästa jag sett på länge.
+1

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jilster » 21 Apr 2010 08:14

Ja det kanske är läge att se över er misstänksamhet. Verkligen trist att Kobra redaktionen möttes av sånt oseriöst blaj och förakt mot en ärlig fråga om ni ville vara med i ett seriöst reportage om cykling.

Trist, men kanske inte så oväntat storstads fenomen.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Busken » 21 Apr 2010 08:26

bränt barn är drygt mot elden eller hur säger man? Jag får inte mer tillit till en journalist bara för att dom jobbar med kobra, ville dom verkligen göra ett "knäck" om våran lilla värld kunde dom ha stått på sig och förklarat sin idé. Det är ju inte precis första gången som någon från media vill göra ett scoop om "den nya cykeltrenden"...

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jilster » 21 Apr 2010 08:47

......men bu fuckin hu! Det va fan va det var exceptionellt synd cyklister nu då.

Det är möjligen inte så att det finns nyanser mellan journalist och journalist?

Ta inte kulturen på för stort allvar det finns barn som svälter men visst är det synd om oss cyklister...........verkligen.........jätte synd.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by K-dregg » 21 Apr 2010 08:55

Det var riktigt bra faktiskt, Hade också gärna sett mer om mexico city fast ur cykelaspekt, Minns att jag läste om deras critical mass där dom tog över en motorväg och det verkar rätt galet..

Sen tycker jag också att det finns fog för en viss misstänksamhet mot journalister och deras sätt att hantera information..

Jag förstår inte riktigt vad du menar Jilster? Om jag skulle figurera i media(Föga troligt) skulle jag vilja att det repotage eller den artikeln skulle ge en riktigt representation av mig och det sammanhang det handlade om.. Har kompisar som intervjuats om graffitti och försökt ge sin syn på det och blivit fullständigt vantolkade i artikeln..

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by 48/16 magnus » 21 Apr 2010 10:04

Jilster wrote:Ja det kanske är läge att se över er misstänksamhet. Verkligen trist att Kobra redaktionen möttes av sånt oseriöst blaj och förakt mot en ärlig fråga om ni ville vara med i ett seriöst reportage om cykling.

Trist, men kanske inte så oväntat storstads fenomen.

Vem vet dom kanske hade gjort ett jätte bra fixedgear reportage, eller jättedåligt.
Vem som helst (även du Jilster ) var fri att ta kontakt med kicki halmos på kobra. Det var säkert någon som ville vara med och det är helt ok för mig, men vad som inte är ok för mig är att det ses som en självklarhet att man så klart vill vara med på TV.
Jag kan tänka mig massor av tillfällen då exponering i media är nödvändig Ex Om man är fotograf och släpper en fotobok, om man är cykelhandlare som behöver nå ut till kunder, cyklister eller klubbar som behöver sponsring, mm mm

Mitt cykelintresse har ett egenvärde. Det växer och frodas ute i verkligheten utan att det uppmärksammas i mainstream media.
Jag vill så klart att alla ska cykla och på något konstigt sätt börjar nästan alla i min omgivning bli cykelintresserade och jag får och jag får fler och fler "cykelvänner".

stay indie :wink: / M

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Ronny » 21 Apr 2010 10:24

48/16 magnus wrote:

Jag vill så klart att alla ska cykla och på något konstigt sätt börjar nästan alla i min omgivning bli cykelintresserade och jag får och jag får fler och fler "cykelvänner".

stay indie :wink: / M
Jo och det är morfisk resonans :wink: Se bara alla tomtar som nu ska köra dubbel disko, " Ronny kan och jag törs" :lol:
Мясо это убийство

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by Jilster » 21 Apr 2010 12:24

48/16 wrote:Vem vet dom kanske hade gjort ett jätte bra fixedgear reportage, eller jättedåligt.
Ja livet är lite av en chansning Magnus. Det är ju det som är grejen. Valet är dock fritt. Att istället välja att spela svår och missförstådd underground cyklist med tråkig attityd var mindre trevligt. En börja med syrliga kommentarer och resten av apflocken stämde in.
48/16 wrote:Vem som helst (även du Jilster ) var fri att ta kontakt med kicki halmos på kobra. Det var säkert någon som ville vara med och det är helt ok för mig, men vad som inte är ok för mig är att det ses som en självklarhet att man så klart vill vara med på TV.
Jo jag var en av de personerna som kobra kontaktade och jag valde att säga nej tack då jag inte heller är så intresserad av att vara med i TV. Det kändes som det räckte med just nej tack. Jag tipsade dock om eran fina sida då jag ev trodde att det fanns folk som var intresserade.
48/16 wrote:Mitt cykelintresse har ett egenvärde. Det växer och frodas ute i verkligheten utan att det uppmärksammas i mainstream media. Jag vill så klart att alla ska cykla och på något konstigt sätt börjar nästan alla i min omgivning bli cykelintresserade och jag får och jag får fler och fler "cykelvänner".
Det är väl jätte bra? Om man kan nå ut till de som inte fattat cyklingens alla fördelar med hjälp av mainstream kobra hur skulle det kunna vara något negativt? Kan man vända en av alla i strömmen av SUV tänkande, soffpotatisar med amerika ideal så måste det väl va bra? Hur man än vänder på dom? Med fina cyklar, reportage i tv, fördelar ekonomiskt, fördelar kroppsligt eller va det nu må vara?
Jag förstår inte varför det väcker så mkt känslor hos cykelfolket och i synnerhet är på fixedgear. Är det rapporttaget för några år sedan som fick ett par fixed cyklister att framstå som.............ähum låt mig säga inte så creddiga?

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by snarkus » 21 Apr 2010 13:16

kan vara så enkelt som att ett reportage om fixed gear hade fokuserat på faktumet att "cyklarna inte har några bromsar". jag tror inte barnsitsar och jobbpendling fått så stort utrymme.

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: cykel på Kobra i kväll!

Post by K-dregg » 21 Apr 2010 13:35

Det känns lite som att du betraktar alla på fixedgear.se som en uniform "storstads" grupp som delar samma värderingar om vad som är creddigt eller inte.. Har lite svårt att se vart du vill komma?

Post Reply