Tips på komponenter till high tech/lättviktsbygge?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Tips på komponenter till high tech/lättviktsbygge?

Post by olebole » 30 Jun 2008 15:48

hej
Efter att jag nyligen slutförde mitt första fixiekonverteringsprojekt så känner jag mig nu sugen på att plocka ihop något lite mer "seriöst".
Var först inne på att försöka ebaya hem någon fin italiensk/japansk trackram och skaffa matchande delar. Nu har jag dock mer och mer blivit sugen på att bygga något lite mer high tech och söker därmed hjälp för att hitta passande prylar.
Har tänkt skaffa mig en aluram, typ Leader 735TR, och gärna komplettera med en del kolfiber.

Någon som har tips på lite schyssta komponenter(nav, fälgar, vevparti.... ja allt?) som kan tänkas passa in i denna sortens bygge?

Självklart vill jag komma undan så billigt som möjligt men kan iaf tänka mig att lägga en lite större slant än för den vanliga slit&släng-hojjen



Tack på förhand!

/Ola Ekström

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 30 Jun 2008 16:10

Köp en italoram och sen campa campa campa campa :D

User avatar
Speedman
Posts: 1031
Joined: 06 Nov 2007 23:35
Location: Stockholm
Contact:

Post by Speedman » 30 Jun 2008 16:23

hur stor slant?
pengafokus på ram eller hjul?

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 30 Jun 2008 17:31

Speedman wrote:hur stor slant?
pengafokus på ram eller hjul?
så prisvärt som möjligt och inte föör långt ifrån 10k-sträcket hade väl varit trevligt... Dock sparar jag hellre lite extra för att få något man verkligen vill ha istället för att nöja mig halvvägs!

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Post by Tompa » 30 Jun 2008 19:07

Du kan köpa min Colnago med full Dura Ace pista grupp på... för 11-tusen, då får du en superfina aluminiumram i Columbus scandiumrör med C olnagos fullcarbon pistagaffel och en massa annat mysigt... Kolla in köp & sälj eller skicka ett PM, cykeln finns i Stockholm och är i absolut nyskick (48/16 kan säkert intyga) / Thomas

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=361

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 30 Jun 2008 19:10

Det är bara att slå till på Tompas erbjudande Olebole , bättre ram och komponenter lär du iiiiiiiiiiiinte få tag på för 11 lax .. :)

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 30 Jun 2008 21:21

Jag hade nog köpt den, för dem pengarna. Riktigt fina grejer på den.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 30 Jun 2008 21:55

Den e så förbannat sweet den där rackarn. Hade köpt den om den hade passat (för kort).
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Post by olebole » 30 Jun 2008 23:02

Tompas cykel är helt klart fin och det är ju helt klart ett alternativ... Dock tror jag att den är i minsta laget för mig?

Sen tycker jag att det alltid är lite roligare att köpa/leta ihop delar själv, även fast det blir lite dyrare i slutändan!

mo
Posts: 90
Joined: 06 Nov 2007 21:47
Location: Rawsunda

Post by mo » 01 Jul 2008 09:02

Tompa wrote:Du kan köpa min Colnago med full Dura Ace pista grupp på... för 11-tusen, då får du en superfina aluminiumram i Columbus scandiumrör med C olnagos fullcarbon pistagaffel och en massa annat mysigt... Kolla in köp & sälj eller skicka ett PM, cykeln finns i Stockholm och är i absolut nyskick (48/16 kan säkert intyga) / Thomas

http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?t=361
Så får man dessutom med tillräckligt med spacers för att isolera samtliga vattenledningar hemma...

Nej, nu ska jag inte vara sådan. Den där har jag suktat en hel del efter när du haft den på Happy, fyyyy vad fin den är. Colnago är livets krydda. Jag tycker trådskaparen ska köpa den, finare får han inte för pengarna. Och för liten vette tusan. Jag ser lite för många FG-entusiaster på lite för stora ramar.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 01 Jul 2008 09:21

olebole wrote:Tompas cykel är helt klart fin och det är ju helt klart ett alternativ... Dock tror jag att den är i minsta laget för mig?!
Hur långa ben har du?

Den där Colnagon e så satans värd att jag lätt skulle överge ev "bygga ihop själv stolthet". Jag förstår precis hur du känner, men fan asså... ;-)
The Blood I bleed is Black indeed!

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 01 Jul 2008 10:12

Om man ska bygga nåt lättvikt som ska stå sig mot den så lär man ju landa på det dubbla.
Drömmen om att sätta ihop nåt själv är svår att överge. Men Colnago´n är så grymt fin...
Hade den varit mindre hade den rullat här i norr.

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Belängd...

Post by Tompa » 01 Jul 2008 10:15

På Colnagobilden i annonseni är cykelsadeln i 76cm höjd vevlager-överkant sadel om ni undrar hur stor cykel är lämpad för, gott om spacers är det också ifall ni inte sitter lika lågt som mig (ca 10 cm lägre styre än sadel nu) :-) Thomas

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Belängd...

Post by olebole » 01 Jul 2008 12:45

Tompa wrote:På Colnagobilden i annonseni är cykelsadeln i 76cm höjd vevlager-överkant sadel om ni undrar hur stor cykel är lämpad för, gott om spacers är det också ifall ni inte sitter lika lågt som mig (ca 10 cm lägre styre än sadel nu) :-) Thomas
Detta låter ju faktiskt ganska lagom... 75cm brukar kännas optimalt för mig. Frågan är ju om man inte måste vika sig som en räka för att nå ner till styret?
Hur lång är du Tompa?


Suget smyger sig på mer och mer... Dock blir det ju dyrt om man ska byta till campaprylar :roll:

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Belängd...

Post by snarkus » 01 Jul 2008 12:54

olebole wrote:
Tompa wrote:På Colnagobilden i annonseni är cykelsadeln i 76cm höjd vevlager-överkant sadel om ni undrar hur stor cykel är lämpad för, gott om spacers är det också ifall ni inte sitter lika lågt som mig (ca 10 cm lägre styre än sadel nu) :-) Thomas
Detta låter ju faktiskt ganska lagom... 75cm brukar kännas optimalt för mig. Frågan är ju om man inte måste vika sig som en räka för att nå ner till styret?
Hur lång är du Tompa?


Suget smyger sig på mer och mer... Dock blir det ju dyrt om man ska byta till campaprylar :roll:
Campaprylar överlag blir ju skitdyrt, och sådant som högflänsnav är inte helt enkelt att få tag på heller (eller är det jag som ger upp för lätt.. ) Campa tillverkar bara lågflänstracknav numera enligt mina källor, och de är inte alls lika snygga.

Tompa
Posts: 71
Joined: 18 May 2008 10:19
Location: Stockholm

Re: Belängd...

Post by Tompa » 01 Jul 2008 17:00

olebole wrote:
Tompa wrote:På Colnagobilden i annonseni är cykelsadeln i 76cm höjd vevlager-överkant sadel om ni undrar hur stor cykel är lämpad för, gott om spacers är det också ifall ni inte sitter lika lågt som mig (ca 10 cm lägre styre än sadel nu) :-) Thomas
Detta låter ju faktiskt ganska lagom... 75cm brukar kännas optimalt för mig. Frågan är ju om man inte måste vika sig som en räka för att nå ner till styret?
Hur lång är du Tompa?


Suget smyger sig på mer och mer... Dock blir det ju dyrt om man ska byta till campaprylar :roll:
Jag är 1,78 och har 86cm innermått på benen, sitter på 76cm i sitthöjd på racer och pistahojjen... Sitter du på 75cm får du drygt 10cm drop från sadel ök styre ! :-) T

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Post by euskadi » 08 Jul 2008 19:20

här kommer ett tips till ditt "HIGH END BYGGE". Jag kör själv på dessa "extra thick" klingor på båda mina fixies och kan varmt rekommendera de, bara att slå till...

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... :IT&ih=020

Post Reply