Bianchi Pista Via Condotti

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Bianchi Pista Via Condotti

Post by Hoven » 15 Apr 2010 17:54

Tja.

Någon som testat, hört något om eller har en Bianchi Pista Via Condotti?

Den ser ju riktigt fresh ut, skulle vara kul att höra om någon har något att säga om den!

/David

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 15 Apr 2010 22:20

Har köpt en som är på väg, kommer med lite intryck och bilder inom en förhoppningsvis snar framtid!

FTF&M

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by FTF&M » 16 Apr 2010 09:07

googlade den, såg inte så nice ut :(

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 16 Apr 2010 15:55

FTF&M wrote:googlade den, såg inte så nice ut :(
Smaken är som baken!

Har trackingnr. på min nu och den befinner sig i tyskland! Kommer antagligen på tisdag så rapport kommer då!

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Hoven » 16 Apr 2010 16:32

Låter ju kul, kom gärna med lite info om den då!

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 20 Apr 2010 13:38

Äntligen har den anlänt! Ska bara komma hem från jobbet så kommer intryck och kanske någon bild senare!

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by snarkus » 20 Apr 2010 14:01

tycker den ser riktigt bra ut, klassisk bancykel.

Image

Läderlappen
Posts: 65
Joined: 08 Oct 2009 12:07
Location: Göteborg

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Läderlappen » 20 Apr 2010 14:34

Min blick fastnar snarare uppe till höger. Jag är sjukt svag för kromade muffar mm. Så där snackar vi ett trevligt tillskott.

Den svetsade är väl inte så dum den heller.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 20 Apr 2010 20:14

Image

Då var den monterad och testad. Vädret i Malmö är dock inte det bästa, så blev bara någon vända på gatan. Cykeln är vacker och lätt som fan! Moccasadeln är snygg, och luktar gott dessutom! Den rullar bra som förväntat och det är väl med viss ovana man sätter fötterna i korgarna.

Allmänt så tycker jag delarna som sitter på är ursnygga och har absolut inga planer på att byta något. Det enda jag inte kan greppa riktigt är hur remmarna på korgarna ska sitta? Någon som kan förklara?

Ett lite mer utvecklat utlåtande kommer när en riktig runda tagits! Och bilden kanske inte är min bästa, men ni får hålla till godo! Frågor på det? ;)

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by snarkus » 20 Apr 2010 20:50

fjonk wrote: Då var den monterad och testad. Vädret i Malmö är dock inte det bästa, så blev bara någon vända på gatan. Cykeln är vacker och lätt som fan! Moccasadeln är snygg, och luktar gott dessutom! Den rullar bra som förväntat och det är väl med viss ovana man sätter fötterna i korgarna.

Allmänt så tycker jag delarna som sitter på är ursnygga och har absolut inga planer på att byta något. Det enda jag inte kan greppa riktigt är hur remmarna på korgarna ska sitta? Någon som kan förklara?

Ett lite mer utvecklat utlåtande kommer när en riktig runda tagits! Och bilden kanske inte är min bästa, men ni får hålla till godo! Frågor på det? ;)
Tänk på att moccasadeln kommer fälla och färga av sig ganska mycket ett tag framöver, så vita byxor går bort.

User avatar
hedström
Posts: 270
Joined: 20 Aug 2009 13:51
Location: Kungsbacka

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by hedström » 20 Apr 2010 20:54

"Den var väl fin..." sa min fru precis vilket får tas som ett mycket positivt utlåtande nu för tiden... :twisted:
fjonk wrote: Det enda jag inte kan greppa riktigt är hur remmarna på korgarna ska sitta? Någon som kan förklara?
Jag googlade detta för några dagar sedan om hittade den här bilden som jag tycker är bra!
Image

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 20 Apr 2010 21:44

snarkus wrote:Tänk på att moccasadeln kommer fälla och färga av sig ganska mycket ett tag framöver, så vita byxor går bort.
Okej, det ska jag tänka på! Inte för att jag har några vita byxor, men mina beige chinos får nog se upp.
hedström wrote:"Den var väl fin..." sa min fru precis vilket får tas som ett mycket positivt utlåtande nu för tiden... :twisted:
fjonk wrote: Det enda jag inte kan greppa riktigt är hur remmarna på korgarna ska sitta? Någon som kan förklara?
Jag googlade detta för några dagar sedan om hittade den här bilden som jag tycker är bra!
Image
Ja, det håller jag med om! ;) Tack! Bilden hjälpte en del! Synd bara att hålen i pedalerna är för små för att trä remmen igenom, får bli under helt enkelt. Fungerar mycket bättre nu!

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 22 Apr 2010 09:57

Så, då var den cyklad med måste säga att jag är otroligt nöjd! Var lite orolig angående utväxlingen 48/16 när det kom till backar men den fungerade galant.

Nu när jag är ny fixiecyklist kommer handbromsen väl till pass, tar ett litet tag att vänja sig vid den annorlunda drivlinan när man cyklat gubbcykel i en månad nu sen min Crecent såldes. Några tips för en effektiv inbromsning med benen? Funkar rätt bra nu, att sakta ned, men att bromsa är jag ännu inte så grym på.

Annars så går den som ett skott, och storleken är helt rätt, vilket Evan's Cycles var väldigt hjälpsamma med att bestämma. Cykeln kom väl förpackad och helt inom leveranstiden, så kan bara rekommendera att handla från Evan's. Kan även rekommendera en Bianchi Pista Via Condotti för den som vill ha en (i mitt tycke) snygg fixie som man inte behöver sänka så mycket pengar i i efterhand. Sadel, linda, pedaler och korgar är precis som jag vill ha det i alla fall.

Sen om det inte är lika creddigt som en skitpåkostad konversion eller en gammal trackram skiter jag i. ;)

User avatar
Hoven
Posts: 304
Joined: 19 Jan 2010 20:25
Location: Örebro
Contact:

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Hoven » 23 Apr 2010 08:58

Den ser riktigt fin ut! Tur att det inte vart ännu mer förseningar för dej!

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Streamliner » 21 May 2010 23:02

Hej, mycket intressant. Jag är intresserad av hur frakten gick till, blev den levererad av Posten eller något fraktföretag? Hur lång tid tog leveransen från det du beställt?Det känns lite riskabelt att köpa utomlands, hade du några skador i lack och så? Hur var den emballerad? Som du förstår så är jag väldigt sugen på att slå till jag också... :D
Loch Ness is Deep.

pse
Posts: 1074
Joined: 07 Aug 2009 23:59
Location: Örebro

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by pse » 22 May 2010 01:47

Jisses. Vacker!

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 22 May 2010 09:39

Streamliner wrote:Hej, mycket intressant. Jag är intresserad av hur frakten gick till, blev den levererad av Posten eller något fraktföretag? Hur lång tid tog leveransen från det du beställt?Det känns lite riskabelt att köpa utomlands, hade du några skador i lack och så? Hur var den emballerad? Som du förstår så är jag väldigt sugen på att slå till jag också... :D
Blev fraktad med UPS, tog väl inom två veckor. Hörde inte så mycket från dem och just då var det som värst med askmolnet, så blev lite orolig att jag skulle få vänta längre på den. Den enda skadan jag sett efter noggrann inspektion är en tunn repa i klarlacken längst ned ovanför vevhuset. Syns bara om man letar, så besvärar mig inte. Men den var bra emballerad. Kartongen hade fått sig någon kyss, men den var väl inpackad i bubbelplast och delarna var avskärmade från varandra med tjock kartong så de inte skulle skada varandra.

Efter första månaden kan jag säga att jag inte ångrar mig ett dugg. Fixie känns helt rätt efter att ha gått från gammal landsvägsracer från 80-talet. Framför allt i stan. Så om det är denna, eller någon annan fabriksfixie du slår till på, kommer du säkerligen bli nöjd! Tex. Crescent Valkenburg är ett riktigt prisvärt alternativ med i mångt och mycket samma komponenter som denna, om du känner dig osäker med frakt osv. Då har man ju även möjlighet att testköra och har garanti i sverige. Hojjen vid möllan har en Valkenburg i skylten och Anderssons ute vid mobilia har en, de är alltid hjälpsamma och tar inget överpris.

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Streamliner » 22 May 2010 10:58

Tack för det :D Jaså Hojen har Valkenburg hemma. Såg att Fridhems på Rönneholmsvägen har en också. Valkenburg är så lik din så man först blir lite konfunderad men så inser man att Bianchi och Crescent ingår i CycleEurope båda två. Det är förmodligen samma ram? I vilket fall så känns Crescenten lite enklare än din, den har ju inte heller cromade gaffeländar samt är inte lika unik som din som ju inte säljs i Sverige. Fördelen med Valkenburg är som du säger flera och den är ju också 2000 kr billigare så där har man lite pengar att ta av om man vill byta sadeln samt till styrlinda av riktigt läder.

Hur är det på Pistan, finns det möjlighet att sätta en bakre broms? Tvärstaget på gaffelbenen bör väl vara lite kraftigare och anpassat för att det ska bli stabilt nog tror jag.

Jag har beställt en hel del prylar, både cykeldelar och möbler som gått via UPS och liknande, de har bra kvalitet på sina leveranser då de kör med container i stället för styckegods mellan länderna.

Väldigt intressant, jag ska kolla dina tips!
Loch Ness is Deep.

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by fjonk » 22 May 2010 11:48

Streamliner wrote:Tack för det :D Jaså Hojen har Valkenburg hemma. Såg att Fridhems på Rönneholmsvägen har en också. Valkenburg är så lik din så man först blir lite konfunderad men så inser man att Bianchi och Crescent ingår i CycleEurope båda två. Det är förmodligen samma ram? I vilket fall så känns Crescenten lite enklare än din, den har ju inte heller cromade gaffeländar samt är inte lika unik som din som ju inte säljs i Sverige. Fördelen med Valkenburg är som du säger flera och den är ju också 2000 kr billigare så där har man lite pengar att ta av om man vill byta sadeln samt till styrlinda av riktigt läder.

Hur är det på Pistan, finns det möjlighet att sätta en bakre broms? Tvärstaget på gaffelbenen bör väl vara lite kraftigare och anpassat för att det ska bli stabilt nog tror jag.

Jag har beställt en hel del prylar, både cykeldelar och möbler som gått via UPS och liknande, de har bra kvalitet på sina leveranser då de kör med container i stället för styckegods mellan länderna.

Väldigt intressant, jag ska kolla dina tips!
Ja, precis, samma vevparti, fälgar (tror jag), broms, sadel och styrstam. Sen skiljer sig faktiskt ramen, Pistan har ett något aeroformat bottenrör, vilket är förbannat snyggt om man frågar mig. Vad jag sett på crescenten så är det helt vanligt runt. Dock så är framgaffeln muffad på crescenten, vilket kan väl anses som lite snyggare/finare.

Allmänt så har den fin finish tycker jag och trots att jag tyckte sadel och linda såg plastigt ut på bild blir jag osäker på om det är äkta läder eller ej nu när jag sett den irl. Mycket möjligt att det är äkta på åtminstone sadeln. Sadeln är av märket Velo, samma som bianchin. Annars var däckdimensionen något större på crescenten. 23 på Bianchin men tror det är 25 på Crescenten. Men vad jag läst ska det knappt vara någon skillnad i rull.

Jajjemen, finns borrat hål för det om man vill, men ska nog undvika det för min egen del. Apostlahästarna fungerar rätt bra i kombination med frambromsen för nödlägen.

Linkert
Posts: 409
Joined: 24 May 2010 17:36

Re: Bianchi Pista Via Condotti

Post by Linkert » 24 May 2010 17:55

Cyklar också på Bianchi Pista Via Condotti. Det är min första fixie och jag är helnöjd med upplevelsen!

Ännu är jag inte redo att montera av handbromsen, men jag har börjat skidda en del så det är nog bara en tidsfråga.

Mig ser man nog oftast flyga runt bort åt Sundbybergshållet och längs med Götgatan i Stockholm. Någon som vet ett bra café där man kan ha koll på sin cykel eller kanske till och med ta in den? (gärna att de kan sitt kaffe på professionell nivå då jag är mycket kräsen) (hiva mig ett pm)

(Ursäktar storleken för de med pytteupplösning.)

Image

Post Reply