Haffad av sheriffen-tråden

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 04 Apr 2009 16:32

Vad gäller rätten att inspektera cykeln om den har broms eller inte har polisen rätt att göra som de vill det kallas för "flygande besiktning" och görs väl på alla fordon som de misstänker att de inte är funktionsdugliga.

Edit: Man kan ha sina åsikter om poliser huruvida de valde yrket för att de har ett Auktoritets behov eller inte, men bemöt dem med respekt och svara artigt på frågor så brukar man komma undan nästan alla gånger det är mitt tips.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Post by zeraien » 04 Apr 2009 18:41

sancho wrote:Vad gäller rätten att inspektera cykeln om den har broms eller inte har polisen rätt att göra som de vill det kallas för "flygande besiktning" och görs väl på alla fordon som de misstänker att de inte är funktionsdugliga.

Edit: Man kan ha sina åsikter om poliser huruvida de valde yrket för att de har ett Auktoritets behov eller inte, men bemöt dem med respekt och svara artigt på frågor så brukar man komma undan nästan alla gånger det är mitt tips.
Det är sant, jag tänkte inte på flygande besiktning... men man kan ju fråga sig om "flygande inspektion" gäller cykel?
Enligt lagen så gäller det ju bara motordrivet fordon... "Flygande inspektion sker för kontroll av beskaffenhet och utrustning av motordrivet fordon eller släpfordon..."

Jag säger inte att du har fel, utan vill bara ha så mycket arsenal som möjligt om det blir blind date med farbror blå. Jag har absolut inget emot poliser, de gör ju bara sitt jobb, men man behöver inte sätta dit sig själv på teknikaliteter för det.

Det finns ju minst ett känt fall där något fick sota för att han inte hade broms (iofs körde han mot rött också).

Så - var artig och trevlig, men kan man inte även ha några andra ess i ärmen?

Sen kan man ju säga att åtminstone jag blir alltid nervös när jag dealar med poliser, så man lär ju absolut inte ta tillvara på något vettigt som skrivs här, men vem vet?


Förresten en annan viktig detalj om man nu åker fast.. Om man får flera bötespunkter så är det bara den dyraste punkten man betalar fullt pris på, de övriga böterna får man 50% rabatt på! Jag fick erfara det 2004 när jag åkte fast för bland annat fortkörning. Undrar om det är någon som vet om det fortfarande är så?

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Post by Ronny » 04 Apr 2009 18:55

sancho wrote:
Edit: Man kan ha sina åsikter om poliser huruvida de valde yrket för att de har ett Auktoritets behov eller inte, men bemöt dem med respekt och svara artigt på frågor så brukar man komma undan nästan alla gånger det är mitt tips.
+1 Stämmer bra att oavsett vad man kan tycka så fyller de en viktigt funktion som vi inte kan klara oss utan och jag är alltid artig mot dem när jag själv har trampat omkring galet i trafiken.
Мясо это убийство

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 04 Apr 2009 21:48

Oj vad jag känner för att ta en gammal hoj med fotbroms, styla den som en typisk fixie, ge mig ut i sthlms-trafiken & vänta på att bli stoppad och frågad "Har du nån broms på den där?", visa bromsen och svara "VARFÖR I H-E skulle jag inte ha det?" Vad svarar de då.. "Ööh, för att cykeln ser ut som en sån som inte brukar ha det..?" Polisen har väl fått lära sig vad som visuellt kännetecknar en fixie och att de (nästan alltid) körs utan handbroms, att en cykel som ser ut som en fixie då skulle kunna ha FOTbroms är väl nästintill omöjligt..

Jmf: Med poker där man använder bluffar m.m ("deception") för att bli mer oförutsägbar.. om en del av alla "visuellt typiska" fixies polisen stoppar visar sig vara footies sätter man nog lite myror i huvet på dem..

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 04 Apr 2009 22:01

torch wrote:Oj vad jag känner för att... bla bla bla...
Snacka om att söka en situation! Glöm inte att behålla ringklockan och reflexerna på. Eller så sover du på saken och kommer fram till att det är bättre att vara glad i trafiken.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 04 Apr 2009 22:06

ArvidSvensson wrote:
torch wrote:Oj vad jag känner för att... bla bla bla...
Snacka om att söka en situation! Glöm inte att behålla ringklockan och reflexerna på. Eller så sover du på saken och kommer fram till att det är bättre att vara glad i trafiken.
åh, vilket härligt måtto: "var glad i trafiken".

Hägg
Posts: 77
Joined: 30 Oct 2008 10:45
Location: Västerås
Contact:

Post by Hägg » 04 Apr 2009 22:09

Inte jävlas med farbror blå, är man snäll är han snäll tillbaka (oftast). Är man artig och inte har gjort något ordentligt regelvidrigt kommer man nästan alltid undan med en varning eller iaf överseende med ytterligare eventuella lagöverträdelser.

Att jävlas med polisen kommer bara resultera i en sur polis som inte kommer vara lika medgörlig med nästa person som stoppas.

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Post by Andye » 04 Apr 2009 22:15

Om man nu inte är villig att montera en frambroms,ringklocka,reflexer eller lampor(när det är mörkt) så får man faan ta smällen som en man. =)

Bubblan är ett typexempel på hur man bör föra sig och så länge alla kör med en skön stil så slipper vi få dårarsomkörmotröttochbråkarmedalltochalla stämpel.


+1 på "Vara glad i trafiken"
--------->>><<<<--------------

User avatar
torch
Posts: 83
Joined: 20 Dec 2008 04:57
Location: uppsala

Post by torch » 04 Apr 2009 22:44

Okej, jag tog i lite mycket där. Jag menar inte att jävlas, men jag hade iaf lugnt och sansat frågat varför de stoppar just mig och inte (lika ofta iaf) nån gammal damhoj utan handbroms. Själv kör jag med frambroms, så det var bara hypotetiskt. Självklart ska man vara glad och hänsynsfull i trafiken!
Andye wrote:Om man nu inte är villig att montera en frambroms,ringklocka,reflexer eller lampor(när det är mörkt) så får man faan ta smällen som en man. =)
+1 på den, kanske särskilt när det gäller broms/lampor.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 05 Apr 2009 06:46

Andye wrote:Om man nu inte är villig att montera en frambroms,ringklocka,reflexer eller lampor(när det är mörkt) så får man faan ta smällen som en man. =)
+1

Jag har frambroms för min egen säkerhetsskull, inte för att jag "måste" (eller hur vi nu vill tolka lagen). Jag har även ringklocka, för att det fungerar bra att skingra fårskocken av söderslödder på Götgatan.

Men reflexer vägrar jag sätta på cykeln, det är ju bara för fult. Lite fåfäng vill jag allt vara.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

Post by zeraien » 05 Apr 2009 10:18

torch wrote:Oj vad jag känner för att ta en gammal hoj med fotbroms, styla den som en typisk fixie, ge mig ut i sthlms-trafiken & vänta på att bli stoppad och frågad "Har du nån broms på den där?", visa bromsen och svara "VARFÖR I H-E skulle jag inte ha det?" Vad svarar de då.. "Ööh, för att cykeln ser ut som en sån som inte brukar ha det..?" Polisen har väl fått lära sig vad som visuellt kännetecknar en fixie och att de (nästan alltid) körs utan handbroms, att en cykel som ser ut som en fixie då skulle kunna ha FOTbroms är väl nästintill omöjligt..
Jag har iofs sett en hel del hojjar som ser ut som en fixie men har fotbroms och inget annat. Skulle nästa vilja påstå att jag har sett lika många parkerade fotbroms-speeds som fixies under de senaste månaderna. Det är nästintill omöjligt att se skillnaden förrän man noterar den där klämman som krävs för fotbroms. Så vi har några "decoys" redan! heh

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 05 Apr 2009 11:23

Det är ju perfekt! Hoppas dom stoppar många sådana skapelser så att dom tillslut tröttnar.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 05 Apr 2009 11:26

bruse wrote:
Andye wrote:Om man nu inte är villig att montera en frambroms,ringklocka,reflexer eller lampor(när det är mörkt) så får man faan ta smällen som en man. =)
+1

Jag har frambroms för min egen säkerhetsskull, inte för att jag "måste" (eller hur vi nu vill tolka lagen). Jag har även ringklocka, för att det fungerar bra att skingra fårskocken av söderslödder på Götgatan.

Men reflexer vägrar jag sätta på cykeln, det är ju bara för fult. Lite fåfäng vill jag allt vara.
Skulle aldrig sätta ringklocka på fixen. Däremot har jag ringklocka på min feta dirtbike. Rätt gadget på rätt ställe.

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 05 Apr 2009 14:50

bruse wrote:
Andye wrote:Om man nu inte är villig att montera en frambroms,ringklocka,reflexer eller lampor(när det är mörkt) så får man faan ta smällen som en man. =)
+1

Jag har frambroms för min egen säkerhetsskull, inte för att jag "måste" (eller hur vi nu vill tolka lagen). Jag har även ringklocka, för att det fungerar bra att skingra fårskocken av söderslödder på Götgatan.

Men reflexer vägrar jag sätta på cykeln, det är ju bara för fult. Lite fåfäng vill jag allt vara.
Så ringklockan funkar för dig? Har mest erfarenhet att alla ignorerar den så jag har ingen längre, skulle dock vilja ha en som låter som en skrikande broms, brukar vara det enda som funkar, ifall man vill att folk ska flytta på sig. Visserligen, flyttar dom på sig så brukar det ju ändå fördetmesta vara åt fel håll!

Reflex/däck och lampor har jag, dumt att ge haffa ytterligare skäl att ge böter.
Last edited by calavera on 12 Apr 2009 09:12, edited 1 time in total.

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 05 Apr 2009 18:54

Ringklockan funkar på en del ställen, andra inte. Ibland kan den få motsatt effekt, att folk hysteriskt börjar springa mer ivägen istället. En avvägning sker från fall till fall.

dtb
Posts: 362
Joined: 26 Dec 2007 23:55
Location: sthlm

Post by dtb » 08 Apr 2009 18:04

inte haffad men ett roligt litet möte med en konstapel idag.

cyklar ner hamngatan mot norrlandsgatan där jag hade planerat att svänga vänster på nåt sätt. ser en piket och överväger alternativen men bestämmer mig för att lugnt och fint stanna. stannar till vänster om piketen strax framför. märker hur piketen kör fram till mig och hur konstapeln vevar ner rutan. mycket hinner gå igenom huvudet på den korta stund av tystnad innan han öppnar munnen. jag tänker bland annat att jag inte har broms på cykeln och att den enda anledning polismannen har att sätta dit mig på är just detta men icke. istället mäler han: "hörrödu, du får väl se till att stanna på rätt sätt" shit hinner jag tänka, vad har jag gjort för fel. "du måste ju stanna vid linjen här bakom." fortsätter polisen. jag blir helt till mig och hävdar snabbt och bestämt att: "men jag står ju mitt i cykelboxen." varpå han ger mig ett sånt där klickljud i mungipan och en blinkning med ögat och säger: "aha det är det det är" och verkar skämmas lite samtidigt som jag ser hans kvinnliga kollega ge mig ett lite vagt men medkännande leende som bekräftar att hon också är medveten om polismannens märkliga sätt.

det var lite roligt faktiskt. det slutade med att han körde över linjen in i cykelboxen för att tillrättavisa en som handlat helt enligt reglerna.

User avatar
zeraien
Posts: 62
Joined: 23 Feb 2009 18:37
Location: Stockholms innerstad
Contact:

ibland undrar man

Post by zeraien » 08 Apr 2009 18:16

dtb wrote:det var lite roligt faktiskt. det slutade med att han körde över linjen in i cykelboxen för att tillrättavisa en som handlat helt enligt reglerna.
ibland undrar man vad som händer där inne under mössan... vissa poliser är ju skumma.. eller så var han en sådan som drar roliga skämt, fast ingen har fattat att de är roliga... heh

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Panos » 08 Apr 2009 18:26

Piketen är andra bullar. Dom e mycket lugnare och roligare!
Vet när jag jobbade som mcbud i Stockholm så körde jag på den högra heldragna linjen på Fleminggatan (körde om en Pikebuss i lugn hastighet)...Ställde mig precis framför pikén vid rödljuset...Han vevar ner o säger ''Jävla fint balanserat på den heldragna linjen''...''förresten..E de inte kallt o köra nu på vintern?'', samtidigt som han sippar på en 7eleven-kaffe. Hans kollegor satt bredvid o garvade. :D
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Post by jon » 08 Apr 2009 23:12

Till er som fattar danska.
Hittade denna tråden på fixie-king.dk:
http://fixie-king.dk/forum/viewtopic.php?t=3297

Måste komma ihåg det argumentet om jag någon gång blir stoppad och utfrågad ang bromsar...
I Dalarnas djupa skogar..

User avatar
Martin B
Posts: 119
Joined: 11 Feb 2008 20:09
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin B » 09 Apr 2009 09:57

Grymt bra att säga "utan exta bromsar" eller "fastnavsbroms" istället för "bromslöst". :)

Post Reply