Hipster

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Hipster

Post by oskarwallin » 15 Mar 2011 19:44

Haha att lund inte är den hippaste av städer kan vi absolut enas om (om man inte tycker halsduk och portfölj är hippt), men nog var det väl lite hippt med longboard ett tag?

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Hipster

Post by euskadi » 15 Mar 2011 19:55

tyvärr oskarwallin. Olebole har rätt. Det var inte hippt för några år sedan. Det var helt fel typer som plockade upp det om man nu kunde se ett ökat intresse inom en målgrupp. :? inte direkt de hippaste människorna.

nåväl skit i longboards det är en hopplös företeelse. detta handlar om hipster och cyklar. jag är som sagt positivt inställd till detta fenomen (även fast det är lite skoj då och då att titta på bilder)
Last edited by euskadi on 15 Mar 2011 19:57, edited 1 time in total.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Re: Hipster

Post by olebole » 15 Mar 2011 19:56

oskarwallin wrote:men nog var det väl lite hippt med longboard ett tag?
Det var det kanske, som cool skejtare var jag nog för upptagen med att gnälla på långbrädarna för att upptäcka det :)

Image

User avatar
Andye
Posts: 2062
Joined: 06 Dec 2007 10:06
Location: Västertorp

Re: Hipster

Post by Andye » 15 Mar 2011 20:17

--------->>><<<<--------------

User avatar
oskarwallin
Posts: 664
Joined: 29 May 2010 17:00
Location: Stockholm

Re: Hipster

Post by oskarwallin » 15 Mar 2011 21:47

euskadi wrote: nåväl skit i longboards det är en hopplös företeelse. detta handlar om hipster och cyklar. jag är som sagt positivt inställd till detta fenomen (även fast det är lite skoj då och då att titta på bilder)
Jaja, longboardsen kan ju kvitta, huvudsaken är ju att folk cyklar och där är vi ense :)

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Hipster

Post by Carl » 15 Mar 2011 21:59

Image

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Hipster

Post by carlhenrik » 16 Mar 2011 00:17

euskadi wrote:..det kommer dö ut om 6månader..

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Hipster

Post by Bratt » 16 Mar 2011 20:28

euskadi wrote:Din fråga förvånar mig. Jag tycker du själv förklarar ypperligt i ditt inlägg varför det inte kommer vara hippt inom en snar framtid.
Så din teori är att fixin endast kommer att stanna i ett halvår till för att det redan varit populärt i några år? Britt- och indiepop höll/håller ju fortfarande i sig trotts att den har varit popis sen 90-talet. Jag tror inte det är så enkelt med trender. Men vi får se vem som har rätt till nästa vår.

User avatar
MeanMan
Posts: 124
Joined: 24 Aug 2009 19:13
Location: smutsiga södern

Re: Hipster

Post by MeanMan » 16 Mar 2011 22:30

Image

kanske inte hör hemma här men ändå...
Just because I talk slow doesn't mean I'm stupid...

scand
Posts: 886
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Re: Hipster

Post by scand » 09 Apr 2011 09:42

Hipster?


kiwiholmberg
Posts: 83
Joined: 11 Oct 2010 09:32
Location: Eskilstuna

Re: Hipster

Post by kiwiholmberg » 09 Apr 2011 13:24

scand wrote:Hipster?

Har inte tänkt på det tidigare, men är inte linus på linjen och pingu precis samma sak? :D

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hipster

Post by Streamliner » 09 Apr 2011 14:03

Bratt wrote:
euskadi wrote:
trots att det kommer dö ut om 6månader så har det ändå dragit fler människor till cyklingen än vad alla sega och sura cykelklubbar gjort tillsammans.
Visst är det Ewan McGregor. Som genast måste sänka sin styrstam.

6 månader? Jag tror det kommer hålla långt mycket lägre än så. Det är en trend som hållit i flera år redan. Vi ser bara fler och fler tillverkare ge ut sina egna modeller och allt fler och fler cykelbutiker tar in dom. Vad får dig att tro att trenden kommer att brytas just i höst?
Kadens skrev för ett par nummer sedan att de tippar 2011 som året då fixietrenden dör. Detta beroende på att just alla cykelfabrikanter känner sig nödgade att göra egna sådana cyklar.

Detta senare faktum skulle då enligt redaktören vara mekanismen som gör att trenden dör, när alla kör fixie, t o m mamma, syrran, gubbar och mormor så blir det inte intressant längre för den unga generationen.

Ungefär som att sajter som Lunarstorm och liknande självdör för att inte bara ungarna hänger där utan även dess föräldrar.

Men själv tror jag att företeelsen singlespeed har en bättre framtid, den är lättare att harmoniera med för alla möjliga typer, även äldre och framför allt så har man inte allt meket med växelförare och sådant som på racerhojar.

Just racerhojarna tror jag är en starkt bidragande orsak till att både fixie och singlespeed blivit så populärt eftersom racerhojar genererar ett behov av att styra ut sig i lycra, cykelbyxor med stoppning (blöjbyxor enligt de som inte cyklar) hjälmar, cykelskor, klossar så man inte kan gå i skorna, specialpumpar, armvärmare, västar, handskar, vattenflaskor, energibars, tävlingshets, ligga på rulle, gruppvurpor, prylmania, carbonramar och carbonprylar, jättestora loggor på allting, kring 40 - 50 loggor är inte ovanligt på ett nutida ekipage ... You name it. Till slut känner man sig tramsig och det tar emot att ge sig ut och cykla, det blir ett helt projekt. Dessutom ett dyrt projekt.

(Själva grejen för den stora massan med fixie var ju helt enkelt att man för nästan inga pengar alls kunde bygga sig en rolig hoj av en skrothög och ha kul med. Detta är ju en grej som de flesta här på forumet inte sysslar med, de mest extrema är tvärtom och söker NOS och NJS-certifierade prylar som man sätter på gamla banramar som kostar skjortan. Det senare var väl så det ursprungligen började i och för sig, med banramar.)

En fixie eller singlespeed tar man bara en tur på när andan faller på oavsett hur man är klädd. Häftigt och skönt.

Jag tror alltså själv på att fixie och singlespeed kommer att finnas kvar men att vi får se alla åldersgrupper på dem, därmed inte sagt att alla skiddar... :D
Loch Ness is Deep.

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Hipster

Post by Gustav » 09 Apr 2011 14:24

Streamliner wrote: Just racerhojarna tror jag är en starkt bidragande orsak till att både fixie och singlespeed blivit så populärt eftersom racerhojar genererar ett behov av att styra ut sig i lycra, cykelbyxor med stoppning (blöjbyxor enligt de som inte cyklar) hjälmar, cykelskor, klossar så man inte kan gå i skorna, specialpumpar, armvärmare, västar, handskar, vattenflaskor, energibars, tävlingshets, ligga på rulle, gruppvurpor, prylmania, carbonramar och carbonprylar, jättestora loggor på allting, kring 40 - 50 loggor är inte ovanligt på ett nutida ekipage ... You name it.
:D
Image

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Hipster

Post by pistolpete » 09 Apr 2011 17:50

Alla som inte skiddar är våldtäktsmän?

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Hipster

Post by kakan » 09 Apr 2011 17:59

pistolpete wrote:Alla som inte skiddar är våldtäktsmän?
Jag skidda utan för porten på vägen hem så jag slipper våldta min tjej.


Hipsters kommer sluta baka surdegs bröd och cykla när någott coolare kommer.
men att cykla fixed handla ju om att cykla fixed, det är kärlek och kärlek till döda ting är evig.

så cyklar du fixed för att någon sagt att det är cool eller cyklar du fixed för att du tycker det är kul. ?

Jag gör det för att slippa växla och costa,
jag är fan bäst
Tackar
_Kakan

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Hipster

Post by jon » 09 Apr 2011 19:16

Streamliner's signatur wrote:Less is more
Känns lite ironiskt va, med tanken på snittlängden på dina inlägg?
:wink:
I Dalarnas djupa skogar..

Sector
Posts: 169
Joined: 15 Apr 2010 13:03
Location: Helltown smutsiga södern
Contact:

Re: Hipster

Post by Sector » 09 Apr 2011 19:23

jon wrote:
Streamliner's signatur wrote:Less is more
Känns lite ironiskt va, med tanken på snittlängden på dina inlägg?
:wink:
+1
"Skidda bör man, annars dör man"

User avatar
Streamliner
Posts: 536
Joined: 16 May 2010 18:12

Re: Hipster

Post by Streamliner » 09 Apr 2011 19:24

jon wrote:
Streamliner's signatur wrote:Less is more
Känns lite ironiskt va, med tanken på snittlängden på dina inlägg?
:wink:
Där tog du en klar poäng :wink:
Det där med "mindre är mer" gäller nog mest design och kanske ibland prylar, gäller ej antalet snackade ord eller bokstäver...
Loch Ness is Deep.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Hipster

Post by Jonatan F » 10 Apr 2011 11:17

kakan wrote: ... att cykla fixed handla ju om att cykla fixed, det är kärlek och kärlek till döda ting är evig.
Amen brotha! Det bästa som sagts här på länge, nästan så att jag lägger det i min signatur...
Har man inget projekt har man inget liv :)

Gustavo
Posts: 246
Joined: 25 Apr 2008 19:09
Location: Sthlm

Re: Hipster

Post by Gustavo » 10 Apr 2011 13:06

Image

Post Reply