Borttappat eBay-köp

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Borttappat eBay-köp

Post by pjocke » 12 Apr 2010 17:34

Jag har återigen haft världens oflyt med ett nätköp jag gjort. Eftersom butiken i England som jag beställde min Suginoklinga från råkade sälja den till någon annan och inte skulle få in fler förrän i slutet av april beställde jag en från Ben's Cycle i USA istället. Jag köpte den via deras eBay-butik, och betalde via Paypal den 21/3. Paktet har gått iväg, och lämnade enligt USPS staterna den 24/3. Sedan dess har ingenting hänt. Jag har kontaktat säljaren och förhört mig om hur det fungerar vanligtvis, och enligt dem handlar det om att paktet inte har scannats när det kom till Sverige. Jag kontaktade Postens kundtjänst och enligt dem scannas alla försändelser som ankommer, och kan därefter spåras via posten.se. Alltså har paketet lämnat USA men inte kommit till Sverige. Eftersom det gått nästan tre veckor sedan paktet skickades med priority mail börjar jag misstänka att det är borta, och har därför försökt få avsändaren att hjälpa till med att spåra det. Det vill de dock inte hjälpa till mig, och jag har nu öppnat ett case på eBay med hjälp av buyer protection.

Finns det något annat jag kan göra? Borde jag inte kunna kräva av säljaren att han/de åtminstone försöker få USPS att undersöka ärendet? De vill inte ens svara på om paktet var försäkrat eller inte, utan skickade bara trackingnumret som svar, trots att jag angett det själv i mitt ursprungliga mail.

Vad är nästa steg? Beställa från någon annan och låtsas som att det inte hänt?

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Borttappat eBay-köp

Post by pjocke » 12 Apr 2010 17:44

Läser inte eBay heller vad man skriver?
[...] Hence, we are putting this case on hold for 10 days since this
is an international shipping, we usually give the shipping time a longer
duration, the maximum time that we can give the seller is 25-30 days.
Also, we advise you to ask a tracking number from the seller so that you
can also get the most current status of your item.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Borttappat eBay-köp

Post by måns » 12 Apr 2010 17:52

24/3 är inte jättelänge sedan tycker jag, jag hade väntat ett tag till innan jag börjat befara det värsta.

Ibland när jag handlat från USA har grejerna fastnat i tullen/gråzon/vetefan på någon flygplats innan avgång, men det har ändå varit registrerat som "ankommit till flygplats avsändarland" el. dyl., men det har alltså inte gått iväg än. Så även om USPS säger att det har lämnat kan det vara ute och snurra någonstans.

Nu vet jag inte om det är möjligt, men kan det vara så att det är DHL eller Schenker som tagit hand om paketet när det landat i Sverige? Isf. har du en del långa roliga samtal i diverse telefonköer framför dig. De ringer nämligen ett par signaler på ens mobil från okänt nummer när man aldrig är hemma eller hinner svara och så kör de tillbaks med paketet, och efter en vecka eller två skickas det tillbaks till avsändaren eftersom man inte hämtat ut det. :evil:

Ursäkta blajjet. Jag tror inte det är kört, jag misstänker bara att det kan ta sjukt lång tid från USA om man har otur och paketet fastnar nånstans. Just efter att paketet s.a.s. "lämnat USA" har det nämligen inget trackingnummer innan det registreras av posten..

Nu är jag för trött, hungrig och larvig. Hoppas du får ditt paket snart.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Borttappat eBay-köp

Post by laban » 12 Apr 2010 17:53

Har du provat att söka hos posten.se med ditt tracking nummer? Har paketet kommit till Sverige så går det att tracka hos posten! Kan ta ett tag innan detta uppdateras hos usps.

Hoppas det kommer till rätta.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Borttappat eBay-köp

Post by måns » 12 Apr 2010 17:54

Du kan också mata in vilka siffror du än har och hoppas att nåt funkar på http://www.track-trace.com/post" onclick="window.open(this.href);return false; .

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Borttappat eBay-köp

Post by pjocke » 12 Apr 2010 17:55

måns wrote:Hoppas du får ditt paket snart.
Ja. Det börjar bli jävligt tjatigt. Hubjub är typ de enda i EU som kan få fram den där jävla klingan innan månadsskiftet verkar det som, och ska jag ha den måste jag beställa innan midnatt imorgon. Men vaffan ska jag med två, liksom... OM nu den andra dyker upp.

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Borttappat eBay-köp

Post by jon » 12 Apr 2010 20:26

pjocke wrote:
måns wrote:Hoppas du får ditt paket snart.
Men vaffan ska jag med två, liksom... OM nu den andra dyker upp.
Köp en annan storlek då så kan du latja med att byta utväxling om den skulle dyka upp...
I Dalarnas djupa skogar..

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Borttappat eBay-köp

Post by pjocke » 12 Apr 2010 20:50

måns wrote:Du kan också mata in vilka siffror du än har och hoppas att nåt funkar på http://www.track-trace.com/post" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nope, ingenting där. Förutom träffen på USPS då, så klart. posten.se är fortfarande in denial.

Nåja. Jag får väl ge mig till tåls ett par dagar till. Men jag vill ju cykla...

troutbum
Posts: 142
Joined: 03 Feb 2010 18:24

Re: Borttappat eBay-köp

Post by troutbum » 12 Apr 2010 21:05

Posten verkar tyvärr inte ha så stor koll på paket från utlandet..
Ringde efter ett paket till mig från wiggle, som jag trodde schenker skulle få, dom svarade mig dock att paketet anlänt och att posten hade tagit emot det.

Posten där emot kunde inget säga hurvida ens paketet hamnat i Sverige, 2 dagar senare ringde jag igen och fortfarande ingenting.
När jag sen kommer hem visar det sig att paketet hade blivit lämnat hemma hos mig...

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: Borttappat eBay-köp

Post by euskadi » 12 Apr 2010 21:52

som det tidigare har skrivits, 3veckor är inget att oroa sig över. det är förmodligen i tullen och och genomsöks långt bak i kön av alla paket i deras stickprov. Det kan ta 2månader.

Ditt tracking number kommer att funka på posten sajt om några veckor förmodligen.

Säljaren svarar inte pga detta inte har gått lång tid (och han tycker förmodligen att du är jobbig tyvärr)....

Nej du kan gissningsvis inte få några pengar tillbaka och det är ingen idé att öppna något case om du har korrekt tracking number av säljaren. Vad kan säljaren göra åt saken om det är i tullen? Vad kan säljaren göra om posten har tappat bort ditt paket? det är inget han kan påverka och det måste ebay ta hänsyn till.

saker tappas bort ibland, men det händer sällan. Ditt kommer säkert fram innan sommaren! lycka till!

User avatar
jon
Posts: 1331
Joined: 15 Dec 2007 23:57
Location: DALARNA

Re: Borttappat eBay-köp

Post by jon » 13 Apr 2010 17:40

:lol: Jocke du måste nog vara den mest otålige paketväntarna jag någonsin stött på. Som euskadi säger så kan grejer från staterna ta tid, tror dom kollar paket därifrån hårdare i tullen...
I Dalarnas djupa skogar..

pjocke
Posts: 1335
Joined: 16 May 2009 09:59
Location: Malmö

Re: Borttappat eBay-köp

Post by pjocke » 13 Apr 2010 18:06

jon wrote::lol: Jocke du måste nog vara den mest otålige paketväntarna jag någonsin stött på. Som euskadi säger så kan grejer från staterna ta tid, tror dom kollar paket därifrån hårdare i tullen...
Meeh! Tre veckor är fan aslänge. Grejerna från Kina tog fem dar att komma till Sverige. Men jag ska vänta ut de amerikanska svinen och deras postgång om det så blir det sista jag gör!

starbomb
Posts: 206
Joined: 09 May 2009 17:50
Location: Malmö

Re: Borttappat eBay-köp

Post by starbomb » 13 Apr 2010 20:46

min erfarenhet säger att det inte är jänkarna som strular utan svenska posten...tog dubbelt så lång tid för posten att tullbehandla sakerna som det tog för paketet att ta sig från säljaren till svenska gränsen...fast då blev det också inreggat i postens spårsystem så jag visste ju var de fanns

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Borttappat eBay-köp

Post by Indurain » 13 Apr 2010 21:03

Ha lite tålamod, paketet kommer....
Rule #242 - More is good ... all is better.

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Borttappat eBay-köp

Post by laban » 13 Apr 2010 21:40

euskadi wrote: Nej du kan gissningsvis inte få några pengar tillbaka och det är ingen idé att öppna något case om du har korrekt tracking number av säljaren. Vad kan säljaren göra åt saken om det är i tullen? Vad kan säljaren göra om posten har tappat bort ditt paket? det är inget han kan påverka och det måste ebay ta hänsyn till.
Om det inte dyker upp ngt paket tror jag absolut att han får pengarna tbx om han öppnar ett case.

Men tror oxå det dyker upp snart. Väldigt lite som kommer bort på riktigt, brukar bara ta xtra tid.

Lycka till iaf.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Borttappat eBay-köp

Post by Ronny » 13 Apr 2010 21:55

Jo pengar kan du nog få tillbaka speciellt om säljaren inte förser ett tracking nummer när ett sådant ska finns.
Мясо это убийство

User avatar
Mark Anthony
Posts: 188
Joined: 15 Jun 2008 20:10

Re: Borttappat eBay-köp

Post by Mark Anthony » 20 Apr 2010 19:55

Any news? Did you receive your package or have you contacted eBay? Just curious and I can maybe learn from your experience, not trying to be nosy...

Post Reply