Vilka affärer ska man vända sig till för SS/Fixie-frågor?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Vilka affärer ska man vända sig till för SS/Fixie-frågor?

Post by gerry » 27 Jun 2008 10:05

Tänkte höra mig för lite här om folks erfarenheter av cykelaffärer och deras hjälpsamhet när det gällt frågor om fixed eller SS.

Själv har jag vänt mig till Cykloteket och Cycling (båda i sthlm) för hjälp. Killen på Cykloteket mumlade något om ebay när jag frågade om hjul så han var inte till någon större hjälp men killen på Cycling var grymt schysst och kunde svara på det mesta. En jävligt schysst affär överlag verkar det vara också.

Vart brukar ni vända er när ni behöver lite proffessionell hj'älp? Och vart ska man INTE vända sig?

Image

"Cykel utan broms? Låsring? Vad fan pratar du om?"

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 27 Jun 2008 10:10

De senaste tre dagarna har jag varit runt på de flesta butikerna i shtlm och Cycling var helt klart trevligast!

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 27 Jun 2008 10:17

Gamla stans cykel kan väl rekommenderas i alla cykelärenden. Tycker speciellt att Martin är en hyvens kille som ger god hjälp och har stort cykelengagemang.

Aron
Posts: 191
Joined: 16 Jun 2008 23:32
Location: Stockholm

Post by Aron » 27 Jun 2008 10:59

Ah, där får jag instämma. Glömde bort gamla stans cykel :)
Kan ha lite äldre delar och är trevliga

User avatar
vader
Posts: 87
Joined: 08 Jan 2008 09:26
Location: Sthlm

Post by vader » 27 Jun 2008 11:11

Cykloteket har ett jätesortiment för nya, växlade cyklar och spandexkläder.
Tyvärr är det allt de har.

Var inne där och ville ha en long reach frambroms, nytt vevlager och verktyg för att ta bort/montera vevlagret till min fixie.
Det hade dom inte inne, men det räckte inte som svar, utan jag fick en utläggning om att SCF förbjuder användning av cyklar utan frihjul i sina tävlingar och därför säljs inte sånt på Cykloteket.
-Men vevlager och broms ska jag ju ha, det är ju helt normala grejer, framhärdade jag.
-Du får kolla ebay. Det är som gamla veteranbilar, det där.

Sedan gick jag in på Cycling. Han plockade upp en katalog, pekade på Shimanos long reach, sa att den kunde han få hem på några dagar och det skulle kosta nån hundring eller två.
Vevlager hade de under disken. Verktygen var slut, men då gick han ner i källaren och kom upp med sitt egna (Parktool), vilket jag fick köpa för en hundring.

I mina ögon är dessa två sthlms sämsta resp. bästa cykelaffärer.

Sen är Cykelcity, Gamla Stan, Cykellabbet och allt vad de nu heter helt ok.
Men frågan gällde vilken som var bäst och då faller min röst på Cycling.
Man får alltid en trevlig pratstund och helt otroligt bra hjälp med allt!

User avatar
spindelbenen
Posts: 151
Joined: 19 Dec 2007 21:23
Location: Hammarby

Post by spindelbenen » 27 Jun 2008 11:33

vader wrote:Cykloteket........ fick en utläggning om att SCF förbjuder användning av cyklar utan frihjul i sina tävlingar och därför säljs inte sånt på Cykloteket.
Hahahahaha. Grym affärsbiträde det där. :D

Fast om vi hade haft en velodrom i Sverige borde ju ickefrihjulscyklar vara ok, fast singlespeed i velodromen kanske är ballare?

Humor oavsett....

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 27 Jun 2008 11:34

Kan inte annat än instämma i kören av stämmor som sjunger "Cycling". Mer engagerad ägare än Rikard får man leta efter. Dom är alltid trevliga, oerhört kunniga och brinner verkligen för det dom gör. Cycling är skiten helt enkelt!

Stans absolut sämsta cykelbutik är Cykelstaden. Inte nog med att dom har Sveriges fulaste hemsida så är dom dryga, otrevliga och okunniga. Visst kan dom troligtvis mer om cyklar än vad jag kan, men det är ändå skandal. Nu är väl Cykelstaden lite som Cykel Björk, dit folk går för att köpa treväxlade Monarks med barnkorg, men nej. Usch. I brist på bättre saker att göra så ringde jag dem för cirka tre veckor sedan och frågade om dom skulle kunna montera ett vevlager på min påhittade cykel, det kunde dom, men det var en väldigt svår uppgift och jag skulle räkna med att få vänta i nästan två veckor innan dom lyckats med det.

Tar det 10 min att skruva i ett vevlager?
Cogs 'n Kegs

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Post by gerry » 27 Jun 2008 13:48

Bubblan wrote:Kan inte annat än instämma i kören av stämmor som sjunger "Cycling". Mer engagerad ägare än Rikard får man leta efter. Dom är alltid trevliga, oerhört kunniga och brinner verkligen för det dom gör. Cycling är skiten helt enkelt!
Vem är det som är Rikard? Jag har bara pratat med en ganska ung kille med lite krulligt hår?

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 27 Jun 2008 16:58

Bubblan wrote:Kan inte annat än instämma i kören av stämmor som sjunger "Cycling". Mer engagerad ägare än Rikard får man leta efter. Dom är alltid trevliga, oerhört kunniga och brinner verkligen för det dom gör. Cycling är skiten helt enkelt!

Stans absolut sämsta cykelbutik är Cykelstaden. Inte nog med att dom har Sveriges fulaste hemsida så är dom dryga, otrevliga och okunniga. Visst kan dom troligtvis mer om cyklar än vad jag kan, men det är ändå skandal. Nu är väl Cykelstaden lite som Cykel Björk, dit folk går för att köpa treväxlade Monarks med barnkorg, men nej. Usch. I brist på bättre saker att göra så ringde jag dem för cirka tre veckor sedan och frågade om dom skulle kunna montera ett vevlager på min påhittade cykel, det kunde dom, men det var en väldigt svår uppgift och jag skulle räkna med att få vänta i nästan två veckor innan dom lyckats med det.

Tar det 10 min att skruva i ett vevlager?
kan det inte varit så att de bara hade mycket att göra? Ett jobb är ofta snabbt gjort men många bäckar små så att säga.... vet iof inte om så var fallet och otrevlig behöver man ju för den delen inte vara...
...

User avatar
Bubblan
Posts: 1797
Joined: 10 Dec 2007 19:23
Location: sthlm.
Contact:

Post by Bubblan » 27 Jun 2008 17:14

gerry wrote:
Bubblan wrote:Kan inte annat än instämma i kören av stämmor som sjunger "Cycling". Mer engagerad ägare än Rikard får man leta efter. Dom är alltid trevliga, oerhört kunniga och brinner verkligen för det dom gör. Cycling är skiten helt enkelt!
Vem är det som är Rikard? Jag har bara pratat med en ganska ung kille med lite krulligt hår?
Han är också väldigt duktigt och trevlig. Rickard är en av de "äldre" herrarna, har för mig att han har mörkt hår, men nu står det stilla bara för det.
Gdago wrote:kan det inte varit så att de bara hade mycket att göra? Ett jobb är ofta snabbt gjort men många bäckar små så att säga.... vet iof inte om så var fallet och otrevlig behöver man ju för den delen inte vara...
Dom har säkerligen mycket att göra, det är jag helt övertygad om. Men dom är ena skojare. När jag inte hade någon som helst koll på cyklar så lämnade jag in en sketen gammal MTB för lite modifiering. Han vred på huvudet, skakade på huvudet osv... Dom sakerna han skulle fixa ville han ha 3000:- för, dum som jag var lämnade jag in den. När den fortfarande inte var påbörjad efter 3 veckor gick jag dit och hämtade den, gick till Cykel Björk längre ner på gatan. Där fick jag hämta den dagen efter, helt klar till en kostnad av 1225:-.
Cogs 'n Kegs

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 27 Jun 2008 17:53

Dr. Spoke är kungen när det gäller fixed & SS. Rickard & Cykling i all ära men de är lite gröna när det gäller SS/fixed jämfört med Phil (skotten) & Snackjanne (dansken). Deras butik (Norvelo) har inte öppnat officiellt ännu men det är alltid öppet. Ligger på Vanadisvägen precis vid Vanadisplan.

Gdago
Posts: 161
Joined: 20 Feb 2008 15:38
Location: M-LINE

Post by Gdago » 27 Jun 2008 20:00

Bubblan wrote:
gerry wrote:
Bubblan wrote:Kan inte annat än instämma i kören av stämmor som sjunger "Cycling". Mer engagerad ägare än Rikard får man leta efter. Dom är alltid trevliga, oerhört kunniga och brinner verkligen för det dom gör. Cycling är skiten helt enkelt!
Vem är det som är Rikard? Jag har bara pratat med en ganska ung kille med lite krulligt hår?
Han är också väldigt duktigt och trevlig. Rickard är en av de "äldre" herrarna, har för mig att han har mörkt hår, men nu står det stilla bara för det.
Gdago wrote:kan det inte varit så att de bara hade mycket att göra? Ett jobb är ofta snabbt gjort men många bäckar små så att säga.... vet iof inte om så var fallet och otrevlig behöver man ju för den delen inte vara...
Dom har säkerligen mycket att göra, det är jag helt övertygad om. Men dom är ena skojare. När jag inte hade någon som helst koll på cyklar så lämnade jag in en sketen gammal MTB för lite modifiering. Han vred på huvudet, skakade på huvudet osv... Dom sakerna han skulle fixa ville han ha 3000:- för, dum som jag var lämnade jag in den. När den fortfarande inte var påbörjad efter 3 veckor gick jag dit och hämtade den, gick till Cykel Björk längre ner på gatan. Där fick jag hämta den dagen efter, helt klar till en kostnad av 1225:-.


ok, då e det faktiskt en helt annan femma...kef som man säger i orten...
...

User avatar
bruse
Posts: 515
Joined: 24 Jan 2008 14:36
Location: Stockholm
Contact:

Post by bruse » 28 Jun 2008 07:43

Cykloteket är som NK, öppet på söndagar, och du bör veta vad du vill ha.

Enda nackdelen jag ser med Cyckling, är det går inte att komma därifrån. Jävlar vad de snackar. ;~) Slut nackdel, trevliga och serviceintriktade är det positiva.

Sportson på Katarina ban har ios färdiga fixie/ss, emn jag måste alltid provcykla nåt när jag är där. De släååer inte ut mig annars ;~) Trevliga som attan.

Sportson Kungsholmen är motsatsen. Inte direkt otrevliga, men "vill du nåt, hojta till, jag sitter därbak å lunchar" så är man ensam i butiken...

Post Reply