Tvättråd

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Tvättråd

Post by Busken » 06 Apr 2010 07:08

Tjabba!

Jag vet inte hur allmängiltigt det här problemet är men jag slänger upp frågan ändå! Så här är det, jag har ett par cykelhandskar jag tycker mycket om. Handskarna i fråga är inte speciellt dyra men väldigt sköna och av god kvalité, dom är av märket BBB och korta fingrar har dom också. Handskarna används flitigt, alltså 8h om dagen på vardagarna och kanske några timmar på helger också, detta har fått handskarna att lukta "intressant". Och med "intressant" menar jag att dom luktar gammal hund, lukten, eller stanken kanske vi ska säga för att vara ärliga, är påtaglig. Nu är jag från landet och därför tvättar jag inte min uniform mer än 1 gång i veckan, men det tar inte mer än en dag eller kanske två innan handskarna börjar lukta hund igen, ibland luktar dom lite mer spilta (men det hör egentligen inte till saken). Att tvätta handskarna varje dag pallar jag inte, så den möjligheten är utesluten, självfallet kan jag köpa mig fler handskar och variera, som man gör med strumpor. Men det kan ju vara att någon här har varit med om samma fenomen och har några smarta tvätttips, något som får hundlukten att gå ur?

mvh
Er Buske

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tvättråd

Post by pean » 06 Apr 2010 07:11

Koka dem... eller tvätta dem så varmt du törs. En 90-tvätt brukar göra tricket.
Image Image Image Image

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: Tvättråd

Post by Elmer » 06 Apr 2010 07:25

Busken wrote:Tjabba!
mvh
Er Buske
Du sa det själv, variation! Tror det är enda sättet, vad än plagg det är.

User avatar
Nils
Posts: 923
Joined: 27 Feb 2008 19:34
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Tvättråd

Post by Nils » 06 Apr 2010 07:34

Det problemet hade jag med mina underställ 8) Räckte att jag hade dom en förmiddag så luktade dom surt som fan, men nu har jag bytt till 100% merino och problemet är borta. En sån jäkla skillnad alltså! Så även om ullhandskar inte är ett alternativ så tror jag att materialet har en stor inverkan..

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Tvättråd

Post by Ronny » 06 Apr 2010 08:11

Tvätta Busken inget annat hjälper. Har samma problem och jag har varken hand eller fotsvett men handskarna luktar urk fort men inte undra på så mycket snor och annan kroppsutsöndring de får torka bort. Tvättar handskarna i maskin som alla cykelkläder när jag inte ids stå och tvätta för hand varje dag. Förstås mina retrokläder handtvättas samt tempodräkter.
Мясо это убийство

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Tvättråd

Post by Busken » 06 Apr 2010 09:18

jag lider inte heller av handsvett normalt, men denna hundlukt är nog mest gammalt snor, svett, hud, olja och föroreningar i en härlig blanding. Det där med att tvätta i 90-grader eller koka dom funkar tyvärr inte, har provat det flera gånger och efter någon liten timme på hojjen är hundlukten tillbaks. Tyvärr är det så att jag har börjat vänja mig vid lukten, jag har börjat tycka att den till och med är lite behaglig. Det luktar liksom jobba och cykla, två av mina absolut bästa grejer jag vet, jag har som pavlovs hundar blivit klassiskt betingad!

Nu är bara frågan om jag ska inhandla mig 5 olika cykelhandskar, eller 5 handskar av samma modell men i olika färg eller 5 av samma modell MEN märka dom efter veckodagarna? Sen måste jag också hitta ett system för att hålla reda på dom med så att jag inte blandar ihop dom eller tar onsdagshandsken om det är torsdag. Oj, det här blev krånligt, nu blev jag trött...

jag läste föressten på ett annat forum att det kan hjälpa att låta handskarna ligga och dra i ättiksbad i någon timme och sedan tvätta dom i kokande vatten. Dock så kan jag råda alla gribgrab ägare att INTE koka deras handskar, gelen blir till små gryn och försvinner ut ur handsken. Mycket tråkigt!

User avatar
Bompet
Posts: 981
Joined: 06 Jul 2009 08:58
Location: Göteborg 414

Re: Tvättråd

Post by Bompet » 06 Apr 2010 10:06

Har du sniffat på styrlindan/gripsen? Jag hade samma problem som dej och det visade sig delvis bero på att min styrlinda med tiden hade blivit tämligen urkig. Och redan från början hade lindan en konstig odör. Hursomhelst: Styrlindan "smittade" snabbt ner rena handskar.

Handskar blir som påpekats ovan kläggiga hur man än gör, men i mitt fall förvärrades problemet av styrlindan.
Image

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Tvättråd

Post by Alex » 06 Apr 2010 10:21

har haft samma problem med boxningshandskar och lindor, det är som lukten sitter i efter tvätt och aktiveras direkt vid anvandning. något som lindrar en del är att duscha snuskhandskarna med ättika direkt efter tvätt och sedan vädra bort ättikslukten.
jag hoppas för din och din omgivning skull att dina handskar inte luktar värre än gamla blöta sparringhandskar..

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Tvättråd

Post by Bratt » 06 Apr 2010 12:56

Det finns ju spray som du sprutar ner i skorna för att dom inte ska lukta lika mycket, kan det vara något? Borde finnas på mer eller mindre alla skobutiker.

kajli
Posts: 472
Joined: 23 Jul 2009 16:33
Location: STHLM

Re: Tvättråd

Post by kajli » 06 Apr 2010 13:00

Bratt wrote:Det finns ju spray som du sprutar ner i skorna för att dom inte ska lukta lika mycket, kan det vara något? Borde finnas på mer eller mindre alla skobutiker.
Jag köpte en sådan på stadium för några veckor sedan. Skorna blev väl fräschare, och hade man använt det från start hade det säkert blivit ännu bättre. Tyvärr läckte flaskan ut i väskan för några veckor sedan, med resultatet att jag fick klättra i byxor som var dränkta i skiten. Rejält illamående blev resultatet. Så om man prövar detta på handskarna, ta det efter de har använts, inte precis innan.

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Re: Tvättråd

Post by pean » 06 Apr 2010 13:07

Om det inte funkar att koka så kanske det omvända fungear, lägg dem i frysen! Jag brukar lägga mina brallor och lurkiga skor i frysen några dagar, det dödar massa ludna grejer som stinker. Det funkar.

Att ha flera par handskar löser bara problemet kortsiktigt. De kommer med stor sannolikhet alla nå hundstadiet efter lika mycket användning.
Image Image Image Image

User avatar
ArtLec
Posts: 27
Joined: 24 Feb 2010 16:47
Location: Vasastan.

Re: Tvättråd

Post by ArtLec » 06 Apr 2010 16:02

Svårt att komma runt problemet med de små otäcka bakterierna. Frysa sa någon. Det funkar ok och är kanske inte fullt lika dödligt för textilier som att koka dem i 90 grader (tror jag). Viktigt att man låter grejerna torka ordentligt mellan varje användning dock (och tvätt). Liksom lite bäddat för stalldoft om man tar på sig ett par halvsunkiga vantar...

Här är några länkar till hur andra har gjort. Hålla på med vinäger och ättika tycker jag dock går bort. Inte praktiskt, sådär bra resultat, plus att det är svårt att få bort den lukten också.

Sen skulle jag nog rekommendera att du skaffar 2-3 par till. Är du ute varje dag så är det ingen dum investering. Visst, alla kommer att lukta skunk på sikt, men du hinner i alla fall tvätta och torka ett par innan du hasar på dig nästa.

http://www.snowboard-mag.com/node/9367" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.boxinggyms.com/tips/gloves_smell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ehow.com/how_4822577_leather ... fresh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.getridofstuffs.com/odor-remo ... -smell.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Tvättråd

Post by Busken » 06 Apr 2010 22:22

många bra tips, men det verkar som att det mest rör läderhandskar och den klassiska kattpiss-lukten. Mina cykelhandskar luktar som en härlig lurvig hund, typ en sån där får-hund med lång päls. En sån som är så härlig när man har tagit ut den på skogspromenad, sen när den har kommit in i värmen så ligger den och morrar lite framför brasan med pinnar och löv i pälsen och luktar som mina handskar. Alltså en annan lukt, ett annat problem.

om ni undrar vilken färg hundlukt har så kan jag berätta att handskarna ser ut så här om man häller kokande vatten på dom.
Image

Post Reply