innerslangspotät (med bild)

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

innerslangspotät (med bild)

Post by geschwindten » 26 Jun 2008 22:46

Image
En bild säger mer än tusen ord, men va fan är det här?

För ett tag sedan fick jag punka på bakhjulet och idag köpte jag en Continental innerslang.

Fahrrad-schlauch! -> 700 X 18/ 25c.
Prövade att sätta på den och pumpa in lite (lite) luft, då världens bulle visar sig.
Hallå där! jag trycker till lite försiktigt med handen på, men den vill inte ge efter.

Är det jag eller slangen som gör något fel? kan tillägga att slangen inte var hårdfäst kring hjulet
och att det inte var mycket luft alls som pumpades in. Inte kan det vara helt säkert att sätta på däcket,
fylla på luft och cykla iväg? då smäller det väl?

Ny slang? / Några förslag?

Potatis...

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 26 Jun 2008 23:38

Så där blir slangen rätt ofta efter man lagat punka. Har aldrig varit med om problem med det.

autobahn
Posts: 34
Joined: 01 Jan 2008 22:17

Post by autobahn » 27 Jun 2008 09:38

..................................
Last edited by autobahn on 06 Jan 2009 11:22, edited 1 time in total.

User avatar
geschwindten
Posts: 234
Joined: 28 Apr 2008 21:51

Post by geschwindten » 28 Jun 2008 20:26

Lägesrapport:
Var förbi cykelhandlaren igår och förklarade grejen. Fick förklarat för mig att innerslangar uppför sig så och att det bara var att sätta på däcket och pumpa upp - däcket formar till slangen.

Han var hygglig och bytte slangen mot en ny. Nu har man blivit lite mer pro på slangbyte eftersom jag lyckades panga den. Men efter att ha rotat fram en annan här hemma gick det snitsigare. Man behöver ju bara ta av ena sidan av däcket, byta slang och fästa den sidan av däcket igen. Se där. Man får ofta lära sig den hårda vägen.
solomon wrote:Så där blir slangen rätt ofta efter man lagat punka. Har aldrig varit med om problem med det.
Stämmer i högsta grad.
Stefan wrote:Låg slangen i direkt solljus, eller på annat sätt varmt, innan du började pumpa?
Jag var så ivrig att jag satte igång direkt! den fick knappt en gnutta sol alls.

Summan av kardemumman: det kostar inget att vara ett ägg.

Post Reply