fabriksny fixie?

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

fabriksny fixie?

Post by fjonk » 31 Mar 2010 22:25

Hej!

Är i tankar att köpa en fabriksny fixie eller en finare begagnad landsvägsracer, kan inte riktigt bestämma mig, men hoppades att ni kanske kan hjälpa mig åtminstone på fixiefronten. Jag är medveten om att det finns en tråd längre ner med samma syfte, men spekulerar på helt andra cyklar så vill inte kapa den andra tråden!

Som student har man rätt tight budget och därför vill jag inte lägga allt för mycket på en ny eller lätt beggad cykel. Men några som jag fastnat för är Fuji Feather 2010, Bianchi Pista Via Condotti och Specialized Langster.

Fujin och Specialized ligger på samma prisnivå från evan's cycles, medan bianchin går för lite mer. Mitt stora huvudbry är huruvida Bianchin är värd de extra två tusen över Fujin, som är min huvudkandidat? Svår kalkyl när man även får räkna med hur enormt stöldbegärlig bianchin måste vara.

Har någon erfarenhet av dessa cyklar, eller kunskapen att avgöra vilken som är mest värd sina pengar? Tyvärr är jag rätt färsk när det kommer till det tekniska, men jag kan avgöra så långt som att bianchin har schystare sadel, pedaler med korgar och över lag, mer street cred än de andra. All hjälp uppskattas! :)

http://www.evanscycles.com/products/fuj ... %20feather" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.evanscycles.com/products/spe ... y=langster" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.evanscycles.com/products/bia ... y=condotti" onclick="window.open(this.href);return false;

Tack på förhand för hjälpsamma svar!
Last edited by fjonk on 31 Mar 2010 23:21, edited 1 time in total.

euskadi
Posts: 898
Joined: 06 Nov 2007 22:36

Re: fabriksny fixie?

Post by euskadi » 31 Mar 2010 23:04

fjonk wrote:Hej!

Är i tankar att köpa en fabriksny fixie eller en finare landsvägsracer, kan inte riktigt bestämma mig
Valet är enkelt och du verkar redan ha gjort det. Fin landsvägsracer är (för) dyrt. Dock en medelmåttlig lvg skulle funka minst lika bra kanske. men jag antar att det inte är lika lockande.

'Finare landsvägracer', som du skriver, kostar ca 3-4 gånger så mycket som en relativ dyr fixie. Ska landsvägsracern dessutom vara 'fabriksny' får du nog ta ett extrajobb och satsa på att handla under 2011 istället.

Lycka till med ditt cykelköpande!

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: fabriksny fixie?

Post by surpa » 31 Mar 2010 23:20

Slå till på Fujin. Inte lika vanlig som de andra två eftersom det är dåligt med återförsäljare till Fuji i vårt land.
Köp den här http://www.velodromeshop.org.uk/product ... 768-8.html så spar du några hundralappar :D

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: fabriksny fixie?

Post by fjonk » 31 Mar 2010 23:26

euskadi wrote:
fjonk wrote:Hej!

Är i tankar att köpa en fabriksny fixie eller en finare landsvägsracer, kan inte riktigt bestämma mig
Valet är enkelt och du verkar redan ha gjort det. Fin landsvägsracer är (för) dyrt. Dock en medelmåttlig lvg skulle funka minst lika bra kanske. men jag antar att det inte är lika lockande.

'Finare landsvägracer', som du skriver, kostar ca 3-4 gånger så mycket som en relativ dyr fixie. Ska landsvägsracern dessutom vara 'fabriksny' får du nog ta ett extrajobb och satsa på att handla under 2011 istället.

Lycka till med ditt cykelköpande!
Glömde klämma in begagnat där. Men du har rätt! Nya landsvägsracers är för dyra! Men tänkte någon begagnad av högre kvalitet och rätt moderna delar, dock är stål ett krav, rent estetiskt!
euskadi wrote:Slå till på Fujin. Inte lika vanlig som de andra två eftersom det är dåligt med återförsäljare till Fuji i vårt land.
Köp den här http://www.velodromeshop.org.uk/product ... 768-8.html" onclick="window.open(this.href);return false; så spar du några hundralappar
Kan känna samma sak, men sen är inte frågan om man får tillbaka mer för Bianchin om man skulle vilja sälja den. Den går ju ändå för 11lök hos vissa handlare ny. Tyvärr har dom inte den gråa fujin på velodromeshop, tack för tipset ändå! :) Kanske går med evan's lägsta pris garanti ändå, fastän det är olika färg!

User avatar
surpa
Posts: 139
Joined: 10 Jun 2008 09:27
Location: Åkersberga

Re: fabriksny fixie?

Post by surpa » 01 Apr 2010 06:26

Men rött är ju sött och blått är ju flott. Grått är ju.....ganska vanligt det också :D

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: fabriksny fixie?

Post by fjonk » 01 Apr 2010 09:50

surpa wrote:Men rött är ju sött och blått är ju flott. Grått är ju.....ganska vanligt det också :D
True that! Men den röda är lite för matt/rosa för min smak, och ja den blå är helt enkelt babyblå, vilket går fetbort. :P Grått är stilrent!

fogi
Posts: 8
Joined: 05 Sep 2009 10:25
Location: södermalm

Re: fabriksny fixie?

Post by fogi » 07 Apr 2010 20:29

Jag fick min fuji (classic, samma ram som feather) igår, och jag tycker att den är skön att cykla på.
Har dock bara cyklat 3mil hittills.
Bor du i sthlm?


fogi

User avatar
fjonk
Posts: 702
Joined: 25 Mar 2010 20:27
Location: Malmø

Re: fabriksny fixie?

Post by fjonk » 07 Apr 2010 22:33

fogi wrote:Jag fick min fuji (classic, samma ram som feather) igår, och jag tycker att den är skön att cykla på.
Har dock bara cyklat 3mil hittills.
Bor du i sthlm?


fogi
Okej! Nej tyvärr! Såg dock en classic för en vecka sedan här i Malmö. Men har nog bestämt mig för en Bianchi i slutändan! Även om det är lite mer, så tycker jag den är sjukt fin!

Post Reply