Alien-nav som inte håller måttet

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Post Reply
User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

Alien-nav som inte håller måttet

Post by julle » 25 Jun 2008 16:53

Köpte nya Alien-nav för ett par dagar sedan...
Tycker inte riktigt dom håller måttet. Dels var gängorna väldigt fula, dels kändes stålet väldigt mjukt. Sen läste jag på deras hemsida att drevet som följer med suger pung, vilket inte känns helt betryggande.

Antar man får vad man betalar för, de ligger ju i budgetkategorin.

Feedback på det. Hur har det funkat för er, kära Alien-nav medmänniskor?

Puss å kram
Onykter cyklist

User avatar
j galland
Posts: 433
Joined: 05 Jan 2008 18:41
Location: Årsta Stockholm

Post by j galland » 25 Jun 2008 17:16

Köpte ett miche för 195:- inkl, adapter på eci. till mitt alien nav.
Finns som 16,17,18,19t.

Image

mer "stålkänsla" än "plåtkänsla" som är fallet med det som följde med.

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Jun 2008 20:29

Har inte haft några problem med själva naven men jag kör med Dura-Ace drev istf kuggen som hänger med.

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Post by v_klav » 25 Jun 2008 21:22

jag har kört alien fram&bak sen i våras nångång. har daglig-pendlat så det har blivit några mil. hann inte märka några problem med drevet förutom att de 40Nm som står skrivet på låsringen inte räckte för mig (om det nu är åtdragningsmomentet det syftar på). drevet slirade när jag skiddade under goda friktionsförhållanden. fick låna en gammal låsringsåtdragare för torpedo-nav hos östermalms cykelservice som passade som handsken och drog åt med hela kroppstyngden (ca. 73kg*9,81*0,3m=215Nm ungefär). då satt det. efter ett besök hos bricklane bicycles i london byttes det ändå ut mot en CNC:ad stålkugg.

däremot har jag haft problem med lagren bak. kan hänga ihop med lite hårt spänd kedja innan jag blev upplyst om lämplig kedjespänning. men har svårt att tänka mig att jag för hand förspänt kedjan mer än 400N (som bör vara normal radiell last vid cykling). men lagren är ju utbytbara och ja, man får ju vad man betalar för.

haha, summan av kardemumman är väl att inte har något av högre kvalitet att jämföra med och att jag inte på något sätt är missnöjd med grejjerna.
dessutom är ju joseph trevlig att ha att göra med och skriver alltid ner priset så man slipper moms!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 25 Jun 2008 21:30

v_klav wrote:...
däremot har jag haft problem med lagren bak. kan hänga ihop med lite hårt spänd kedja innan jag blev upplyst om lämplig kedjespänning. men har svårt att tänka mig att jag för hand förspänt kedjan mer än 400N (som bör vara normal radiell last vid cykling)... moms!
Jag har inte ränkat på det men om du mekar med cykeln inomhus vintertid och sedan cyklar i kylan med en kårt spännd kedja borde man lätt kunna få flera hundra newton förspänning i kedjan plus de 400 du trampar och då rasar lagren.

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Post by v_klav » 25 Jun 2008 21:52

jo, visserligen.. men jag jämför med mitt "gamla" suicide-fix nav som är gammalt (anno när 5-stegad frikrans was the shit) och dessutom sitter på en mountainbike med biopace-vevar som fått kämpa hela vintern, har fräschare lager.

men det är klart, nån morgon vågade man sig ut med räsern även om det var minusgrader ute. kanske fick ett måndagsex!

hejdå

Post by hejdå » 25 Jun 2008 22:41

vafan... är det bara ingeniörer här? vad är dealen? jag trodde bara det var hipsters som cyklade med fast nav, inte TI nördar! Känner mig lurad, want my money back!

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 25 Jun 2008 22:52

ja hade lite probs me mittt baknav fick inte fast de i början så de slira vilket efter lite cykling gjorde att hälften av gängorna va borta så vart lite räddå å tog å slängde på de me permanent locktight å drog åta sate å än har de inte paja men kommer väll när man brakar ner för nån tokigt backe.. men dom e cleana tycker jag iaf väl värt stålarna tyckar ja. har allstå hjulparet..

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 25 Jun 2008 23:07

Tråkigt att höra,
jag som sitter och väntar på ett hjulpar.
Skulle väl ha köpt Deep V:s istället men de får bli nästa cykel de.

martenn
Posts: 87
Joined: 15 Jun 2008 21:44
Location: stockholm

Post by martenn » 25 Jun 2008 23:13

nää tror inte du kommer ha nå prob alls. men du borde dock sätta på ett annat drev än de som följer med för dom värkar lite upp och ner men de e bara sätta åt skiten ordentliget från börjar så som jag glömde göra..

User avatar
v_klav
Posts: 100
Joined: 15 May 2008 13:34
Location: stockholm

Post by v_klav » 26 Jun 2008 05:32

vafan... är det bara ingeniörer här? vad är dealen? jag trodde bara det var hipsters som cyklade med fast nav, inte TI nördar! Känner mig lurad, want my money back!
tråkigt att du känner så, men jag är rädd att kth är en av de fixie-tätare områdena i sthlm och där blir ju de flesta, någon gång, ingenjörer.
men förmodligen slutar vi cykla efter examen. då får man ju tjänstebil.....

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by ArvidSvensson » 26 Jun 2008 07:59

v_klav wrote:...men förmodligen slutar vi cykla efter examen. då får man ju tjänstebil.....
Skulle inte tro det. Det var typ tolv år sedan jag lämnade skolbänken och jag cyklar mer än någonsin.

Åter till aliennaven, sätt på ett drev som är till för lite tuffare tag och eventuellt även en lite kralligare låsring. Fetta in gängorna och dra åt hårt som f-n. Dra åt lite till och avsluta med att dra åt som f-n igen. Förmodligen kommer gängorna släppa lite i nästa branta backe (uppför eller nedför) eftersom krafterna på asfalt + benstyrkan är starkare än dina armar när du mekar. Nu är det dags att dra åt som f-n igen. Om du fortsätter att cykla runt utan att dra åt efter ett litet gängsläpp kommer du att pajja gängorna på navet. Spelar ingen roll om det är ett nav modell cheapo-mjukost eller ett atombombsäkert Phil Wood, det kommer att pajja. Har du inga vettiga verktyg kan du dra åt drevet genom att ställa cykeln in i en vägg och gunga med hela kroppstyngden på högerveven alt rotafix-metoden (http://204.73.203.34/fisso/eng/schpignone.htm). Låsringen kan du knacka fast med en trubbig mejsel och hammare men se till att du tar dig till en cykelmek och dra åt ordentligt med en riktig låsringsnyckel.

Jag väger 100 kg, bromsar hårt och skiddar ofta och har inte haft några problem med mitt aliennavpar. Jag har ett dura-ace drev och alienlåsring.

User avatar
Hiwatt
Posts: 758
Joined: 27 Apr 2008 18:42
Location: STHLM
Contact:

Post by Hiwatt » 26 Jun 2008 08:39

värt att tillägga är ju att Alien och allt annat egentligen e designade för att köra på track och inte att skidda varför grejjerna lätt överbelastas.

Alien gängorna funkar men observera att de är nysvarvade, vassa och inte "ned trubbade". Jag skruvade av och på och av och på och av och på och av och på kugge och låsring för att få bort eggen på gängorna. På med fett, dra åt enligt Arvids instr. och de funkar.

Alien kuggen funkar bra, ett tag, men slits snabbare då den inte är härdad. Detta beros ju på hur man kör men man får nog smälla ett par mil om dagen skiddandes i statsmiljö innan man märker ngn skillnad. Landsvägssteka e inga problem. Visst den e lite mjuk vilket innebär viss energiförlust. Men, om man köper hårdkugge och kör med mjukkedja och Converse/Vans skor och baggybraller så är det pengar i sjön. Energimässigt räknat alltså...
The Blood I bleed is Black indeed!

User avatar
julle
Posts: 352
Joined: 24 May 2008 23:22
Location: Sthlm

ok

Post by julle » 26 Jun 2008 21:41

alright... hjulen är ju inte ens byggda ännu, men nu känns det genast bättre.
Onykter cyklist

Post Reply