Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 25 Jul 2017 13:33

Byggde lite i går kväll. Lite blandat begagnat och NOS.

Campagnolo Omega V-fälgarna bytte jag till mig av någon på ett fixie-swap på Söder. Kommer inte ihåg vilken gång (varit på två).

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 29 Jul 2017 18:08

Hänt lite. Krängde på ett par Veloflex Pavé. Det var en riktig brottningsmatch. Det värsta jag varit med om i däck-väg faktiskt. Monterat växelvajer etc. Kransen blev till slut en Regina America SL (ergal/aluminium) och en Regina SL kedja. Kransen är bruneloxerad så det är matchy-matchy med fälgarna. Jätteviktigt... Första gången jag väljer krans för att färgen är rätt.

Image
Image
Grön våg för grå man...

DawWwes
Posts: 251
Joined: 13 Nov 2015 00:06
Location: Örgryte, Gbg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by DawWwes » 29 Jul 2017 19:22

Åh, nu börjar du riva mig i ansiktet! -jävluskt snyggt bygge! Går nog inte att bygga ett snyggare hjulpar.

Byt stolpen till en corsa, sen är du hemma!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 29 Jul 2017 21:47

Tackar!

Sadelstolpen...

"Sadelstolpe, styrstam och styre är det enda som varit med från början."

Näe... Som jag skrev så har den varit på hojen hela tiden. Den är en konstant. Nostalgi helt enkelt.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Jul 2017 22:23

Bromsar, handtag och vajer.

Image
Image
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 02 Aug 2017 20:38

Klar.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

DawWwes
Posts: 251
Joined: 13 Nov 2015 00:06
Location: Örgryte, Gbg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by DawWwes » 07 Aug 2017 23:04

Det enda cykelköpet som grämt mig ordentligt är min bianchi Caurus med tsx rör,, men idag var det nog.
idag landande nämligen ett mavic 610 RD vevlager för ramar utan gängor, sönderdraget eller sönderrostade som i detta fall. Nu är det iallafall monterat och redo att börja bygga på. Innan jag hugger in på SC´n kommer caurusen vara klar.
Hann även montera ett corsa record styrlager.


Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Aug 2017 08:34

Trist när resten ser så bra ut men med det där vevlagret monterat kommer den aldrig behöva ett annat. De är ju i princip outslitliga.

Själv har jag till slut tagit tag i ett dåligt samvete. Har en mitten-sjuttiotals Specialissima 52 c/c som jag köpte på blocket 2009 för att det satt en komplett sats tidig Super Record på den. Fint skick. Den har bara stått i verkstaden sedan dess. Nu har jag tvättat, rubbat, bättrat och vaxat den. Nu känns allt bättre.

Bianchi-teamet körde på dessa vid någon tidpunkt - åtminstone gjorde Giacinto Santambrogio det. En "1.8" ram finns dokumenterad kopplad till honom.

ImageImage

Små rostbubblor under bakbromshöljet fick åtgärdas:

ImageImage

Färgmatchning är som vanligt en utmaning men det här blev OK - åtminstone då det kommer vara under höljet.

Den här kommer säljas vid tillfälle. Förmodligen internationellt då den är i "Japan-storlek".
Grön våg för grå man...

User avatar
Je85
Posts: 521
Joined: 24 Jun 2013 10:36
Location: Knivsta

Feta killar behöver växlar

Post by Je85 » 11 Aug 2017 09:17

Jag kan ev va intresserad av ramen^


Skickat från min iPhone med Tapatalk

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 11 Aug 2017 10:43

Dyr. Kör via PM.
Grön våg för grå man...

jonatanh
Posts: 12
Joined: 20 Jul 2011 09:34

Re: Feta killar behöver växlar

Post by jonatanh » 14 Aug 2017 17:08

Hej!

För några veckor sedan sprang jag på den här snyggingen på en secondhandbutik. Den var i stort sett gratis så jag köpte den trots att den är aningen för stor för mig.

Har försökt förstå mig på Benottos backkatalog men har inte kommit fram till mer än att den: turligt nog är byggd i Italien (och inte i Mexiko) någon gång slutet av 80 / början av 90, men att cyklarna som är byggda med rör från Oria inte verkar ingå i Benottos vanliga modell-range. I några avseenden påminner den om Benottos high end modell "5000" (kromade stays, intern bromsvajer och lackerad i fishnet-mönster som enligt någon källa ska ha varit reserverad för just 5000-modellen) medan annat talar emot detta.

Jag avser att sälja iväg denna på ett eller annat sätt och tänkte därför höra om ni har några åsikter om vad det egentligen är för cykel, om den ska säljas hel eller i delar, ca-pris och var man bör annonsera för att nå rätt publik?

Tyvärr finns några mindre lackskador men skicket är på det hela taget fantastiskt.

Ram: Benotto, Oria Special 0.8TT, 56cm C-C, Gipiemme dropouts
Vevparti: Campagnolo Athena + LOOK pedaler
Hjul: Roval Aerodynamic + Sachs Maillard-kasset 12-20 + Wolber Piste tubdäck
Växlar: Campagnolo Athena
Bromsar: Modolo Flash
Sadel, styrlager och (förmodligen) styrstam: Benotto
Sadelstolpe: NN

Fler bilder här https://ibb.co/album/muywgF.

Tack på förhand // J

Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 14 Aug 2017 22:22

Jag vet inget om Benotto-ramar.

Bakväxeln är dock en C-record och vevpartiet ett Chorus. Att skilja Chorus från Athena vad gäller framväxlar kan i varje fall inte jag.

Med tanke på mixen av delar så tror jag att du får mest om du slaktar den.

Benotto tillhör väl inte det mest eftertraktade märket (oavsett om det är en bra ram eller ej). Det som är av "värde" på cykeln för samlare/nördar är bakväxeln och ev. hjulen. Dock ser det ut som om åtminstone bakhjulet har slitits mycket på bromsbanan (mer på de bilderna som inte syns här) vilket gör att veterannördar kanske inte är så "på". Även de relativt tidiga LOOK-pedalerna kan gå iväg till en samlare om du har lite flyt - men det är inga pengar i dem.

Vevpartiet är bra grejer men det är inte många som samlar på Chorus - att använda dem är dock inga problem.

Resten av delarna har inget annat än bruksvärde.

Vill du göra det enkelt för dig skaffar du en annan bakväxel och säljer hojen komplett för 2000 - 3000 (men den kommer inte "springa ut genom dörren" på den högre nivån) och säljer bakväxeln separat.

Slaktar du den så är jag intresserad av bakväxeln och Maillard/Sachs-kransen.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 05 Sep 2017 10:48

I already have a Bianchi Specialissima project thread going:
http://www.bikeforums.net/classic-vinta ... hread.html
But as always with projects there are times when things has to dry, sit or just need to be contemplated. That time I use to prepare for the next project.

With this Bianchi I am going to do something that is against my very nature. And it hurts. But in a good way…

My normal instincts say that this frame needs to be restored. New paint and decals.

But.

I already have bikes that are in a nice original condition and others that I have restored to “as new” condition. I need to expand my mind a bit. I need a bike that is left just the way it is – more or less.

This, I have decided, will be it. Here is a couple (at least) of reasons:

1. This bike is somewhat unusual. It is a late 60ies - up to around 1970 Bianchi Specialissima. There are not many around. I have only found a couple on the net with the same type of decals.

For a while I got confused over the “165” serial. Pointing to it being from 1965. Since then I have learnt that Bianchi likely brazed a batch of frames and then finished them by demand – long after 1965. Or another possibility being pre-stamped seatlugs with 165 used for later frame builds. Any way - there are examples of verified bikes sold at least up to around 1970 with earlier serials and later decals – and frame details. In the first case (batch theory) there must also have been some modifying taking place as a 1965 frame would not take, for instance, Campagnolo Record brakes (1967). Mine does. And others similar to it. A 1965 frame would need longer reaching brakes. We will probably never know for sure to a 100 percent about anything taking place at an Italian maker of this time (or later)… I do however have a “164” Bianchi Specialissima too and the rear brake bridge on that one is way further up the stays.

Reason 2. Apart from the missing paint there is no rust except a few very small pinhead spots on head lugs and fork crown. So it is missing paint on quite large portions… but it has obviously not been standing outside long enough for it to corrode. Will it be standing out in the rain under my ownership? No.

Reason 3. In a world of repainted vintage bikes – would it not be nice to - in the future - be able to see one in its original and battered state?

(You may see I clearly need to convince myself here…)

Reason 4. If, I say if, I in the future would like (and be fit enough) to participate in an L´Eroica event – I need a bike that is classic, usable, good looking and authentic. With its Record and Nuovo Record parts it is perfect for it. Spare parts I have en masse. Its appearance – or lack of it – means I do not need to pamper it religiously. A lot like myself…

Reason 5. I do have a 1(9)64 Bianchi Specialissima with all new chrome. Planned with a celeste paint job. Why have two of almost the same? Why not show the contrast?

Reason 6. I give up. I have a gazillion reasons for this frame to be left as it is. I will bother you no further than with these.

I bought it locally here in Sweden for 1200 kronor which is about 126 USD. Locally does not mean close by though. The seller did not want to send it but a couple of real gentlemen I got to know thru a bike site over here - “Fixedgear” - helped me by picking it up and even transport it to me. I am forever grateful. Thanks!

It had a lot of parts that did not belong on it but I have come to believe the Campagnolo parts and the 3ttt Gran Prix bar and styrstam probably do. The no circlip front derailleur (up to circa 1970), long reach curved brake handles, etc. They fit the bill for a late 60ies-1970 bike.

Here are some pictures. It had obviously been used as an everyday bike for a while. The seller knew it had been used for competition earlier and he gave me some leads to by whom but my investigations has not turned anything up as of yet.

Seller’s picture:

Image

My pictures:

Image
Image
Image
Image
Image

I am going to reuse some of the Campagnolo parts and add period parts where missing. I do have drilled chainrings, gear levers, brakes, brake levers, and rear derailleur parts. This bike would be a fitting use for those. I am going for a Gran Prix or early version 3ttt Record styrstam and 3TTT bar or a Cinelli 1A styrstam and bar combo – I have not decided yet. I have them all so it will not be a big problem. A Brooks Professional saddle - I know for sure. A “Patent” only Nuovo Record rear derailleur fits it well. High flange Record hubs on Mavic MA2 rims and 25 or 28 Vittoria Corsa clinchers for their good looks and user friendliness. I have a white Silca Impero for a Campagnolo band on holder which makes me think white cotton bar wrap. TA steel bottle cage (white plastic fitting – but more yellowish actually). White cable housing. White, Alfredo Binda toe clip straps. White is so practical… But in his case I believe it to be a good choice as the white parts will soon be looking dirty and used and therefore complementing the frame condition well.

Maybe not giving it back its glory - I will however thoroughly enjoy putting this bike together and resurrecting it – giving it, at least, back its honor. Even if I started this post by saying “it hurts”…
Grön våg för grå man...

unsuspected
Posts: 123
Joined: 12 May 2015 09:50
Location: Hufvudstaden

Re: Feta killar behöver växlar

Post by unsuspected » 05 Sep 2017 21:06

Vad tycker den samlade expertisen om denna?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=38077
Köpes: Bianchi Super Pista 55cm Celeste ram eller komplett cykel!

User avatar
ravelax
Posts: 3933
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 05 Sep 2017 23:23

unsuspected wrote:Vad tycker den samlade expertisen om denna?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=38077
Instegsräser till alldeles för högt pris.

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 450
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by SåsenFrÅsen » 06 Sep 2017 11:19

ravelax wrote:
unsuspected wrote:Vad tycker den samlade expertisen om denna?
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=38077
Instegsräser till alldeles för högt pris.
+1. Sen är kanske inte ny kedja och växelvajrar en helrenovering

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 06 Sep 2017 22:34

Put in some hours after work today. Very satisfying evening.

Started, as usual, with a thorough cleaning (before work this morning). Put the frame and fork on a warm electric radiator to get it to dry out completely. Got home from work. Used a rubbing compound (I believe it is called claying by some). A gently abrasive compound that removes oxidized paint, small scratches and such. In this I stayed clear of the decals as they obviously are prone to wear. The frame had some strange green paint spills on it that I removed by gently scraping it off with a razor blade. I also had to remove some more of the celeste paint that was too loose to be left there. Decals, fairly recent (90ies), from our Swedish annual 300 km race “Vätternrundan” and some other decals that had nothing to do with this frame was also removed. And as a last step I waxed it. The shine came out nicely (on what paint that was left…). There are no dings at all on this frame. I hate dings in tubes and that was one of the things I really got the seller to check for – but until I had it in my hands could not be completely sure of.

Image
Image¨
Image
Image

Headset. These integrated headsets may all look the same if not studying them closely. There are several different versions though. On the top of the line Bianchi frames they were made by Campagnolo. I have not seen a Specialissima with anything other than Campagnolo made headset parts. Within the Campagnolo headsets there seem to be some small variations too as this one differs from the one on my “164”.

Image
Image

Mysterious “M dot”
Image

I did not take any pictures of it but these headsets use 3,15 mm (1/8) loose ball bearings. A lot of them. A lot.

Mood pic from the crypt.

Image
Grön våg för grå man...

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by KvarterenRundt » 07 Sep 2017 08:36

Vackert JE! Bra att du sparade lacken, kan inte se något som helst dåligt med det. Vad använder du för rubbing/lera? Något speciellt märke/färg på leran?

User avatar
ravelax
Posts: 3933
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 07 Sep 2017 21:17

Underbar ram, verkligen! De där integrerade styrlagren är verkligen läckra. Härlig patina också!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 08 Sep 2017 17:53

KvarterenRundt wrote:Vackert JE! Bra att du sparade lacken, kan inte se något som helst dåligt med det. Vad använder du för rubbing/lera? Något speciellt märke/färg på leran?
Tack! Rubbing - vet inte men något som jag köpte i en bilfärgsbutik i Uppsala för länge sedan. Skall kika när jag går till garaget nästa gång. Den är mer rinnande än vanlig rubbing (som jag kommer ihåg den från förr).

Körde ett inlägg till på bikeforums:

Natural light calls for some new pictures. As I already had built a set of wheels for my "164" Bianchi and because of that project being put far in the future - the set can be used for this one for some time. Record high flange hubs, Mavic MA2 rims (without decals) and Vredestein foldable 25: s. The tires I am not sure of - I found them long ago but as mock up they suffice.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Grön våg för grå man...

Post Reply