Page 39 of 46

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 04 Jul 2016 20:23
by ravelax
^Jag har för mig att nån postade en bild på sin Geliano i växel-tråden här för några år sen... Tror inte vi såg mycket mer av ägaren på forumet sen, dock. Den ramen var inte heller lika extravagant lackad som denna.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 26 Jul 2016 01:12
by J2000E
Satt i skuggan idag och tvättade, "rubbade" och vaxade ramen. Lite små färgbättringar kvar att göra.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 31 Jul 2016 21:14
by J2000E
Mavic förutom styrlager (CR), vevlager (Nadax) och sadelstolpe (CR).

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Posted: 01 Aug 2016 06:33
by russ_meyer
Gräslig/prålig, men ändå cool! Väldigt speciell ram.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 01 Aug 2016 10:16
by ravelax
Kul med Mavic Zap! Hur mycket väger en sån bakväxel?

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 03 Aug 2016 10:50
by J2000E
ravelax wrote:Kul med Mavic Zap! Hur mycket väger en sån bakväxel?
Ja, det blir lite annorlunda på det sättet. Vikt - vet ej men skall ta reda på det.


Igår tog jag lite foton på den här. De här var samlarcyklar från dagen då de tillverkades. De flesta man ser är helt oanvända. Ofta hängande på en vägg - som "konst". Hittade den på ebay Ungern för ett antal år sedan. Den är helt klart ordentligt använd. Man kan undra hur komponenterna ser ut och var de är.

Jag har en speciell plan för denna ram. Att försöka hitta originalkomponenter är lönlöst och den speciella lackeringen är ytterst svår att återskapa. Den kommer bli ett "skoj-projekt". Redan låtit göra special-dekaler...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 14:24
by J2000E
Just i denna stund sitter det i Sverige ett tiotal män (jag kan garantera att det är uteslutande män) i förtvivlan. De har alla slängt sig på telefonen under dagen. Någon har kanske redan satt sig i bilen och styrt kosan ditåt på vinst och förlust.

Är det? Är det inte? Ser inte gaffelkronan ut som...

Fortsättning följer förhoppningsvis. Det finns risk för att man måste gräva djupt i plånboken för att få denna om det är vad dessa män tror att det är. Jag hoppas verkligen att det är det!

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 15:06
by Poak
Du menar den snygga crescent med cromad gaffelkrona? Riktigt snygg! Väntar med spänning på fortsättningen

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 15:15
by DawWwes
Hmm, ser ut att vara! Fast i ett mycket skapligare skick.
garvey wrote:Fina cyklar! Speciellt Champion Legnanon. Helt i min smak som vanligt.
Torka? Då kanske du har tid att ge lite input på denna Masi som jag hittade i detta tyvärr lite risiga skick. Från januari 1972 enligt stämpel på steerer. 58,5cm c-t. Omlackad hos Fåglumbröderna på Racerdepån. Monark-blå lack kvar på steerern så den har nog varit en Monark tidigare. Monark panto kedjering. Frågan är om detta är en Fåglum Masi? Skulle kunna vara Eriks men han slutade som proffs 1971. Den Masi jag har som varit hans är 58cm. Lite liten för att vara Tomas (Tomas Masi jag har är 60cm). Förra ägaren tyvärr bortgången men sonen visade mig lite bilder där förre ägaren körde med en SCIC tröja vilket ju är ett stall Tomas körde för 1973.
En tredje möjlighet är ju att det varit någon annan Monark/Crescent sponsrad cyklist som fått den som fricykel. Vad tänks?

Image
Image
Image

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 22:21
by garvey
Inte säker på vilken du menar men den jag ser är en Rossin Crescent. Vad jag förstår var många Rossin de första åren från Racerdepån typ 1975 till 77 antingen Monark eller Crescent lackade. Jag har en Orange Rossin med Monark dekaler från Racerdepån haha.
J2000E wrote:Just i denna stund sitter det i Sverige ett tiotal män (jag kan garantera att det är uteslutande män) i förtvivlan. De har alla slängt sig på telefonen under dagen. Någon har kanske redan satt sig i bilen och styrt kosan ditåt på vinst och förlust.

Är det? Är det inte? Ser inte gaffelkronan ut som...

Fortsättning följer förhoppningsvis. Det finns risk för att man måste gräva djupt i plånboken för att få denna om det är vad dessa män tror att det är. Jag hoppas verkligen att det är det!

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 22:47
by J2000E
garvey wrote:Inte säker på vilken du menar men den jag ser är en Rossin Crescent. Vad jag förstår var många Rossin de första åren från Racerdepån typ 1975 till 77 antingen Monark eller Crescent lackade. Jag har en Orange Rossin med Monark dekaler från Racerdepån haha.
Så det är en sådan det är. Jag har aldrig sett en Rossin-Crescent.

Här är bilden:
Image

Det jag såg var gaffelkronan, inga lödda fästen förutom flaskställ och till bakväxeln. Tyckte att bromsarna såg ut att vara "långa". Såg helt enkelt mycket spännande ut - och det enda som störde mig var att det ser ut att stå något på "seat stay cap: en". Cykeln ser ut att vara i fint skick och med bra utrustning. Stora klingan verkar hålborrad och har en intressant finish. Utrustningen och avsaknaden av lödda pryttlar gjorde att jag trodde den var äldre. Det samt att jag aldrig sett en Rossin-Crescent gjorde att fantasin skenade lite lagom. Kunde det vara en till Masi... Det verkar jag inte varit ensam om för säljaren hade fått enormt mycket spekulanter på den.

Hela grejen blev helt skruvad för mig. Säljaren och jag hade kommit överens om att jag skulle ringa klockan 20.00 för att försöka identifiera den lite bättre. Jag skulle ut och jaga och ställde telefonlarmet på 19.55 - ljudlöst trodde jag. Sitter på passet och ut kliver en stor fin medalj-råbock. Får den i kikaren och osäkrar. Skall precis trycka av och då går larmet. På full volym.

Det roliga är att råbocken bara blir nyfiken och ställer upp sig ännu bättre (ur mitt perspektiv är det kanske bäst att tillägga). Så det blev inget samtal klockan 20. Jag ringde honom 21 och då var cykeln redan borta. Han hade fått en liten peng (500) mer än vad han begärt. Någon hade kommit dit och lagt på lite för att säljaren hade en annan spekulant som skulle komma "norrifrån" under morgondagen.

Fin cykel. Du får gärna visa bilder på din Rossin-Crescent så jag slipper få hjärtklappning när jag ser en nästa gång... :D

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 18 Aug 2016 23:26
by J2000E
Nu blev det ännu mer skruvat. Jag sökte lite på Rossin Crescent. Hamnade här:
http://www.cykelhobby.com/rossin.htm

Det är ju samma bild... Den killen (säljaren) som jag talade med verkade ha noll-koll på vad han hade. Han verkade inte veta ett smack om cyklar överhuvud taget. Det verkar därför som om att han bara tagit en bild från nätet. Vad var det då han sålde? En orange Crescent... Kan ju ha varit vilket bojsänke som helst.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 19 Aug 2016 07:27
by garvey
Ja låter ju som att någon bara snott bilden från nätet. När jag var i kontakt med Kjell på cykelhobby sa han dock att han ångrade att han sålt sin Crescent Rossin.
Jag har sett bilder på Rossin Crescent från Racerdepån in action på slutet 1970-tal. Tror att alla i landslaget som körde för Crescent eller Monark tävlade på omlackade Rossin cyklar då. De är stiliga och jag gillar dem... speciellt de orangea.
Här är bilder på 2 st. Båda utrustade med nästan helt Campa SR och båda bakväxlarna daterade till 1975. Tyvärr är den kromade gaffelkronan på den blå överlackad. Något som man ofta verkar gjort på de stackars fina nya ramarna.
Image
Image
Image
Image


Image
Image
Image

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 19 Aug 2016 09:26
by Naugas
J2000E wrote:Nu blev det ännu mer skruvat. Jag sökte lite på Rossin Crescent. Hamnade här:
http://www.cykelhobby.com/rossin.htm

Det är ju samma bild...
/.../
Jag rekommenderar att använda google bildsökning på annonsbilder... den där bilden dyker upp direkt, från cykelhobby.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 19 Aug 2016 10:13
by J2000E
F-n vad förbannad jag skulle bli om jag åkt en massa mil för att plocka upp en cykel och att det sedan visade sig att det var en helt annan än på bilden!

Jag har nu lagt till "är det din cykel på bilden" i min mentala "prata" när jag ringer på annonser.

Självklart har man genom åren åkt på en mängd bomkörningar när man varit ute och åkt på tips. Människor som säger "jag har en gammal fin tävlingscykel/bil/båt/moped på landet" ger till 99,9 procent, om det är cykel det handlar om, att det är en vattenledningscykel med bockstyre. Men - det var före mobiltelefoner med kamera. Nu ber man dem ta en bild och så är det klart - och man har sparat tid och mil.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 19 Aug 2016 11:56
by Poak
Fasiken va surt. Sjukt att han valde just den bilden som antagligen är minst lik den cykeln han egentligen har.

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 19 Aug 2016 17:51
by even
Hehe. Det var någon som tänkt rusta upp sin pappas gamla Crescent "med pepitadekal" på happymtb nyligen. Hen (happykorrekt pronomen) undrade om det kunde vara något speciellt. Den hade Positron-växel.

Fader, förlåt dem; ty de veta icke vad de göra

Re: Feta killar behöver växlar

Posted: 24 Aug 2016 15:27
by J2000E
Man har ju olika favoritsaker inom delar av cykelvärlden. Jag går loss på vissa sadlar. De skall passa min r-v, vara snygga och gärna passa till cykelns stil i övrigt.

En storfavorit för slutet av 80-talet är Selle Italias Campionissimo samt dess variant Fausto Coppi edition.

Jag kan inte låta bli att köpa dem när de dyker upp. Vill att de skall vara NOS samt inte kosta skjortan. Det första är svårt och det sista nästan omöjligt. Trots det har jag faktiskt lyckats ett antal gånger. Det har varit BIN från omedvetna säljare och jag har bara råkat klicka mig in på annonsen strax efter att den blivit utlagd.

Idag blev det denna "Coppi" för en tusenlapp. Det är den dyraste jag köpt. Det kan ju tyckas vara "skjortan" - men vad kostar en fin sadel idag? Tusen för en oanvänd och attraktiv sadel får nog ändå tyckas vara OK (mer en argumentation inför mig själv).

Image

Sedan tidigare har jag en vit och en svart Campionissimo och en vit och en svart Coppi edition.

Image
Image

En vacker sadel i min mening.
Image

Om man går lite senare - runt 90 och uppåt gillar jag Flite nästan religiöst.

Image

En svart är självklar men jag har en röd och en celeste också. Skulle gärna ha en gul om jag hittade en...

Image

Säljarens bild:

Image

En annan 80-talare som faller mig i smaken är:

Regal

Image

Image

Går jag ned på 60- och 70-tal är det egentligen bara tre sadlar som gäller för min del:

Brooks Professional
Ideale 90
Cinelli Unicanitor

Image

Hur ser det ut för er (om man inte talar om moderna sadlar)?

Posted: 24 Aug 2016 15:35
by russ_meyer
Flite på två av tre cyklar. Gillar dem skarpt, funkar att cykla en bit på dem utan blöjbyxa också. Har en halvmodern SLR på den sk räsercykeln, den är 10 år och blir väl snart old school den med.

Posted: 24 Aug 2016 18:07
by abacaxi
San marco concor och avocet o2 är mina 80/90-talssadlar. Har inga äldre cyklar. Flite är supersnygg men bred som ett dasslock och ger mig både skavsår och ljumskont.