Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 25 Jul 2015 14:32

Tack,

Trevligt - två stycken svart-gröna i Sverige!

Några frågor:
Har din "muff" framtill? Vore kul att få det helt säkert verifierat. Jag skrev bara "relativt säker på att den har det också" för det är svårt att se på bilden.

Vad har din för serienummer?

För att gaffla in årsmodell vore det intressant att veta vilken version av C-record-grupp som satt på. Har du kvar grejerna? Har du bilder på dem?

Min kom med första generationen Record ergopowerhandtag, Record vevlager, styrlager och nav men sedan var det en salig blandning av delar i övrigt. Tror den plockats med under många år.

Min ram har lite skrapmärken men alla är på den svarta färgen vilket gör att det är relativt lätt att bättra den.
Grön våg för grå man...

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 25 Jul 2015 18:41

Lovar att återkomma med alla svar när jag är hemma igen.

Vad jag minns så har min också någon slags muff, vilket jag hittills trott vara en spraykant. Lacken är på sina ställen sprucken likt pulverlack och därmed drog jag slutsatsen att det är tjocka lager lack som står bakom den där märkliga detaljen. Får som sagt återkomma när jag tittat närmare.

Är hyggligt säker på att bakväxel är andra generationen, och deltorna samma (alltså den första som aldrig behövdes återkallas). Allt finns kvar, ska se till att rota runt lite.
J2000E wrote:Tack,

Trevligt - två stycken svart-gröna i Sverige!

Några frågor:
Har din "muff" framtill? Vore kul att få det helt säkert verifierat. Jag skrev bara "relativt säker på att den har det också" för det är svårt att se på bilden.

Vad har din för serienummer?

För att gaffla in årsmodell vore det intressant att veta vilken version av C-record-grupp som satt på. Har du kvar grejerna? Har du bilder på dem?

Min kom med första generationen Record ergopowerhandtag, Record vevlager, styrlager och nav men sedan var det en salig blandning av delar i övrigt. Tror den plockats med under många år.

Min ram har lite skrapmärken men alla är på den svarta färgen vilket gör att det är relativt lätt att bättra den.
Image

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 28 Jul 2015 10:08

Flyttade verkstad rätt nyligen och hittade en hel del saker som jag inte visste att jag hade. Till och med prylar som jag trålat ebay för att få tag i visade det sig att jag redan hade... Skrämmande...

Det roligaste fyndet när jag kom ned i sedimentlagren vid utgrävningen var dock denna:

Image

Passar bra till Ferretti team-cykeln. Har ett svagt minne av att jag fick den av en vän till en vän till en fd. flickvän för länge sedan. Ska finnas en autograf av Gösta på den men jag kan i dag inte se att det finns någon. Förmodligen bleknat bort.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 30 Jul 2015 17:02

Mycket Bianchi nu. Jag har en Specialissima (på 60-talet Bianchis toppmodell) från runt 1964 sedan tidigare. Importerad från USA via ebay. Helt slut i lack och krom. Den har fått nytt krom och kanske blir lackad och klar till någon gång strax innan jag lägger näsan i vädret för gott.

Men när det kom ut en till på blocket kunde jag inte låta bli. Den var bra kamouflerad men de viktiga kännetecknen fanns där och ramstorleken är rätt för mig.

Har betalat den och Wooria här på fixed hjälper mig att hämta upp den. Så j-vla schysst! Säljaren ville inte skicka och jag ställde frågan här på siten och det ser ut att fungera hela vägen.

Cykeln har tävlingshistoria enligt ägaren och den skall gå att få verifierad. Jag tror att den är omlackad i ett tidigt stadium av sitt liv. Ramnumret visar på att det är en Specialissima från cirka 1965 men dekalerna är lite senare.

Här kommer lite bilder. Utrustningen kan man i stort bortse ifrån - förutom styrstam och lite småprylar. Det mesta är utbytt - en del för länge sedan och resten alldeles i närtid. Det är ramen det handlar om i första hand.

Image

Image

Image

Annonsbilden:

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 30 Jul 2015 17:48

Shit vilket fynd, kul! Spännande. Roligt med en lite äldre cykel, och dessutom att det är det andra fantastiska blocketfyndet du gör på kort tid. Man kanske borde börja hålla ett bättre öga där trots allt...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Aug 2015 08:39

Insändare på olika cykelsidor har ibland påstått att Caurus är ett modellnamn som bara användes i Europa och då speciellt i Tyskland. Jag vet inte om detta är helt sant men det är mycket träffar på Caurus i Tyskland.

På ebay så hittade jag igår ytterligare en ledtråd till Proto/Caurus-mysteriet. En tysk Bianchi-katalog från vad som sägs vara 1990.

"Spezialissima Proto" har Caurus-dekaler. Någon form av tysk-italiensk röra där Specialissima har blivit Spezialissima... Detta är första gången jag sett att Proto skulle höra till Specialissima-familjen - och för att förvirra alla ytterligare så har de klistrat den full med Caurus.

Det här borde dock ge vid handen att Caurus i MAX-rör är Proto: s - åtminstone om de är i celeste lack. Jag kommer från och med nu kalla min för Proto med lite större säkerhet. För att gardera mig kommer jag dock även fortsättningsvis säga Caurus-Proto.

Å andra sidan så visar den här broschyren också på hur förvirrande och okonsekvent cykelvärlden är och hur svårt det är att i efterhand veta vad som är vad och varför... Speciellt amerikanska samlare läser och tolkar broschyrer i det närmaste religiöst. "Det där är en -73: a och den är inte i originalskick för broschyren bla, bla, bla...". Jag önskar att de inte skulle uttala sig så kategoriskt. Ju mer jag läser på om cyklar och märken desto mer förstår jag hur osäkert allt är. Jag försöker numera säga "cirka" så mycket jag kan och kommer ihåg att göra det. Om vi tar exemplet med "Spezialissima" ovan så var det säkert bara en tysk copy som hittade på det/någon som missade korrekturläsningen/anpassade det till marknaden. För de religiösa så skulle det senare kunna komma att vara sanning och den enda rätta vägen.

Image

När jag letade runt så hittade jag också denna - vad som ser ut att vara en x4, TSX-rör, i Caurus-kostym.

Image

Hmmm... Ingen tvekan om att de för någon marknad använde Caurus på alla nivåer.
Grön våg för grå man...

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 19 Aug 2015 21:59

Helt OT även om det faktiskt handlar om feta killar (jag) och växlar... Hittade nyss igen den fyrväxlade Sachs mopedmotor jag bytte till mig för nära trettio år sedan - hur pass vanliga är de egentligen? Jag stötte bara på en annan under min mopedtid, men det säger inte så mycket. Är det något speciellt med dem, eller fungerar och håller de "som de ska"?

Upptäckte i samma veva också att någon stulit/plockat med sig den Crescent 2000 som i delar stått bekvämt och vackert lutad under en gran hos mina föräldrar. Jaja, hoppas den blev uppskattad. Hade egentligen tänkt sätta motorn i den, nu blir det nog ett Raketarsle även om jag inte har någon direkt emotionell anknytning till den modellen.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 20 Aug 2015 07:35

Kul!

Vis av erfarenhet svarar jag per PM.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Aug 2015 07:57

Passerade en loppmarknad i helgen. Inget ställe man förväntar sig cykelrelaterade prylar. Kom hem med en NOS Le Simplex Competition framväxel. Tidiga versionen från 1949 och några år till. Heta grejer i klungan på TdF.

Hur stor är sannolikheten? På en loppmarknad, i Sverige, ny och oanvänd samt att jag skall gå förbi och se den?

Säljaren visste inte vad det var och inte var den kom från. Sådant här fascinerar mig - jag vill veta den här växelns meanderslingrande väg fram till mig.

Image

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by klasolsson » 24 Aug 2015 08:26

^^en sån hade ja på min första Crescent för några år sen.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Aug 2015 08:47

Både Crescent och Monark (och förmodligen alla tillverkare som hade en riktig tävlingscykel i katalogen) använde sig av dessa. De är i sig inte speciellt ovanliga - men en helt ny och oanvänd är lite extra trevligt.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 25 Aug 2015 21:11

Inser redan från början att det här inlägget nog inte kommer bli bra. Det finns avsevärt värre problem här i världen att kverulera kring. Jag måste dock vädra min oro – och därmed återigen blotta min medelålders, vita och feta strupe.

Det har sagts i generationer. Om nästan allt. Och nu är jag där.

Jag förstår inte de här nya cyklarna/grupperna/komponenterna.

Så nu är det sagt.

Jag inser givetvis att för någon som idag är 16-25 och som sitter och drömmer med katalogerna i hand så är det självklart hur de olika grupperna förhåller sig till varandra och vad de kan vara tänkta för och för vilken målgrupp. Så har det nog alltid varit. Jag visste exakt rangordning, kvalitet och eventuell status på/för de grupper som fanns från runt 1970 och till cirka 1985. Hjälpligt även fram till runt 1995. Sedan är det kört. Det är bara att inse – jag hänger inte med längre. Det är naturligt och jag accepterar det.

Vad är då problemet? Jo, i mitt kverulerande så tycker jag ändå att jag ser saker som är på väg åt fel håll. Jag försöker frigöra mig från min egen, med åldern mer eller mindre givna, rädsla för nya saker och istället så gott det går - försöker jag vara objektiv. Det är dödsdömt men jag försöker ändå.

Som helhet känns det som att cyklar och cyklande blir allt mer polariserat – men ändå med vissa likheter mellan ytterligheterna. De ”vanliga” cyklarna blir billigare och billigare samt sämre och sämre i kvalitet. De skall användas ett par år och sedan kastas. Komponenter går inte att reparera och det uppmuntras inte heller av handeln/reparatörerna. Tävlingscyklar/specialcyklar i den andra änden - blir dyrare och dyrare men i likhet med de billiga så verkar de inte vara tänkta för någon form av framtid. En årsmodells komponenter är inte kompatibla med nästa års. ”Näeru – du måste köpa heeela paketet och då rekommenderar jag att du lika gärna kan köpa en helt ny serru!”

Orsak, följd och samband är kanske inte helt enkelt att följa men att samhället – trots visst påbörjat miljötänk ändå genererar mer skrot och sopor än någonsin är sant. Man kan lägga ett miljömässigt livscykelperspektiv på det hela och då blir det ganska absurt. Ett vanligt vardagsfordon och ett avancerat sport/tävlingsredskap – samt alla varianter där mellan. Under cirka 100 år från sin födelse och mognad var den symbolen för frihet, funktionalism, kvalitet och klokskap samt gav möjlighet till generationer av återbruk – för att sedan på 10-15 år ha blivit förminskad till en förbrukningsvara. Slit och släng.

OK – det där var den större bilden som jag ser den. Jag tycker det är åt h-vete. Jag älskar tanken på att man kunde reparera en bakväxel efter 15 års användande och att cykelhandlaren inte höjde på ögonbrynet när man efterfrågade nya bussningar till växelns parallellogram – för att sedan köra 15 år till. Jag älskar livstids garanti och att kunna ha en sak som står sig över tid. Kalla det miljötänk eller att jag är bakåtsträvare – det spelar ingen roll.
Jag återkommer därmed till de saker jag tycker mig se och som jag menar är på väg åt fel håll – lite mer preciserat. Det där med objektivitet kontra gammalt hederligt bakåtsträvande som jag nämnde tidigare…vet jag inte hur det går med – det får andra avgöra. Allt är givetvis en del av ovan något osammanhängande litania om cyklar i allmänhet och kopplat till att jag inte längre förstår de nya grupperna - men också - och kanske även ett försök kring sunt förnuft…

Snart går det inte längre att få tag på högkvalitativa, servicebara nav att ekra upp med vanliga ekrar på fälgar som inte är högprofil. Är det en slump att det plötsligt är ”inne” med fetare däck på landsvägscyklar? Självklart inte – fälgarna har högre och högre profil för att ekrarna ska vara färre och färre. Till slut måste man ha fetare däck för att inte gå sönder i kroppen. Grupper säljs inte längre med nav. Man skall köpa hjul till – som är en enhet som är kompatibel med andra delar i gruppen. Hjulen kostar skjortan. Hjulen går inte att laga om du kör på något. Då får du köpa ett nytt hjul. Kanske finns modellen kvar i år också.

Skillnaden mellan sadelhöjd och styrstamshöjd blir större och större. Människan har inte ändrats i samma utsträckning. För att kompensera blir bockstyrena grundare och grundare. Detta är väl inget problem förutom att de ramar, styrlager, styrstammar och styren som var standard tidigare gav möjlighet till avsevärt större justermån (dvs. – idag när du kapat av ditt gaffelrör och du sedan har tröttnat på din nästan nya cykel så är det färre möjligheter till anpassning för någon annan).

Ingen komponent passar till någonting annat längre. Mellan märken, grupper, årsmodeller, etc. Det är en oändlig kedja av kompatibilitetsfascism som råder – i en djävulskt planerad och för brukaren/köparen oöverskådlig röra - skapad av marknadsstrateger på knark. Punkt.

Nu är jag trött och ber att få återkomma med mer surmagat skrivande någon annan dag.

För att lätta upp det hela kan jag meddela att allt inte var bättre förr. Bland annat så såldes de flesta cyklar i Sverige med utväxlingar som bara rena elitcyklister hade användning av. Även på standardcyklar. Varför vet ingen. Det är bättre nu för tiden…

Knyter ihop säcken med att ta upp det jag skrev i början – det finns större problem än ”slit och släng-cyklar” och det här blev nog inte så bra men jag behövde skriva av mig.

Kanske skulle döpa om tråden till ... behöver valium.
Grön våg för grå man...

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Alex » 26 Aug 2015 09:29

Jag tycker absoulut inte det var ett dåligt. Tvärt om. Dock så tycker jag kanske inte det stämmer 100%, men det är värt att diskuteras.

Nu kan jag inte uttala mig om de elektroniska grupperna eftersom jag knappt har någon erfarenhet av dom..

Jag tycker kompabilitetsdilemmat är något överdrivet. Det går ju faktiskt att blanda något mer än många mekaniker hävdar. Både mellan grupper och fabrikat. Även mellan olika gamla komponenter. Jag kör t ex Chorusreglage och bakväxel för 10-delat med en många år äldre 9-delad Recordkassett och det funkar prima! Men vissa hävdar ju att detta inte alls går för sig..

Materialen kommer man ju inte ifrån att de är mindre beständiga, men förhållandet mellan vikt och hållbarhet är väl något som cykelvärlden alltid har tampats med..?

Jag hatar verkligen slit och släng mentaliteten! Nuförtiden kostar det oftast skjortan om man vill ha kvalitetskomponenter som är lätta att fixa själv, man det finns. Oftast är det ju mindre, amerikanska fabrikat som T ex Chris King, Paul Comp, White ind. etc. Annars så tycker jag att mbt-världen är mycket bättre på att tillhandahålla bra kvalitet och utbytbarhet av slitdelar.. Även en del billiga kinadelar är förvånansvärt enkla att reparera och uppgradera, typ Formula nav.. byter man orginal maskinlagrena, som kan slitas rätt fort, till typ SKF lager så rullar dom ju oftast fint länge.

Det var mina två ören.. nu kommer säkert jag få massa hat men det är ok.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 26 Aug 2015 16:51

Att det fanns en gemensam standard och att saker och ting passade mellan olika cyklar hör ju till de verkliga undantagen bland tekniska produkter generellt. Finns det ens någon motsvarighet i andra sammanhang? Just det här med kompatibilitet är något av det trevligaste med gamla cyklar tycker jag, och en anledning till att jag gillar att hålla på med dem.

Cykelindustrin styrs av vinstmaximering, inte av någon långsiktig miljöplanering eller samhällsnytta. Det enda jag känner att jag kan göra själv är att förkasta det som inte passa in i mina värderingar, och i det lilla försöka sprida min syn på verklig kvalitet. Lång livslängd, hög feltolerans, pålitlig teknik, samt möjlighet att reparera och enkelt och gärna billigt, byta ut slitdelar är mina prioriteringar. Genom att jag tycker de sakerna är de viktigaste, ligger det nära till hands att bara se med förakt på modern cykelindustri i stort. Fast jag har i ärlighetens namn lite svårt med tävlingscyklar rent generellt, även äldre - tävlingsinriktning har i stort bara lett till att göra saker värre ur mitt perspektiv... Rent materialmässigt har tävlingsverksamhet lett till utveckling, det är väl det enda. Utförandet blir bara mer och mer specialiserat och begränsande, och folket i de breda leden, de som köper grejerna, ifrågasätter inte utbudet på ett sätt som förändrar något.

Några få förändringar sker till det bättre dock - just det här med bredare däck är en sådan sak tycker jag. Att det har blivit "modernt" med lite bredare däck på landsvägscyklar är något jag förutspådde för många år sedan - det är helt enkelt bättre på alla sätt och vis för de flesta, även i racing. Både snabbare och bekvämare. Jag väntar dock fortfarande på att det blir rutin att välja däcksbredd utifrån kroppsvikten, och att olika modeller av racerdäck ska finnas upp till 35 mm bredd, sisådär. Först vid den bredden kan någon som väger 100+ få uppleva hur det känns för någon som väger hälften (som ett cykelproffs tex) när de cyklar på ett 25 mm:s däck.

(För att fortsätta med en liten avvikare, så är en annan sak jag förutspår, att fokus på landsvägsramars egenskaper helt kastas om - att man gör de flexigare istället för styvare. Jag tror att man någon gång kommer inse att det finns mycket effekt att vinna på att matcha flexet i ramen mot cyklistens trampteknik och kraft. Mina förhoppningar om stänkskärmar som standard på racercyklar blir nog aldrig mer än en önskedröm...)

Att inte precis alla gamla standarder försvunnit och ersatts med proprietära lösningar beror väl på att det fortfarande finns stora enskilda komponenttillverkare. Mindre cykelproducenter kan tillsammans skapa en större efterfrågan och hitta nischer (om än bara image-mässiga) än vad tex SRAM skulle klara av om de bestämde sig för att göra helt egna cyklar. Vilket innebär att de får sälja mer och tjäna mer pengar. Jag vet inte om jag är lämpad att ge mig in i någon debatt om hur vedervärdigt det är att tillverkare ändrar hur mycket vajer reglagen drar från ett år till ett annat, eftersom jag egentligen mest gillar friktionsreglage och tycker sjudelat är det optimala, men, ja, nu har jag ju ändå sagt att det är vedervärdigt... Att just Shimano har gjort det ovan nämnda tycker jag är ganska märkligt faktiskt, och kan inte se någon förklaring till det alls.

Så - jag protesterar i det lilla genom att faktiskt vara nöjd med att stå still i utvecklingen och inte bry mig om nymodigheter. Jag behöver inte komma några meter före någon annan i mål när jag är ute och cyklar, och jag vill att min cykelram ska tåla en trottoarkant om den råkar tippa omkull någonstans medans jag dricker kaffe. Jag vill kunna fortsätta cykla utan att hjulet tar i ramen om det går en eker, och jag känner mig trygg i att framgaffeln håller ihop och böjs istället för att splittras om något händer med den. Stålram. Nittonhundratal.

Sittställningen och låga styren är väl ett helt eget kapitel... men det hänger ändå ihop med racing. Inte en människa väljer att sitta som en landsvägsproffs frivilligt. Det handlar enbart om att man måste sitta så för att cykla så snabbt som möjligt. Lyckas man träna sig till att klara av den sittställningen utan akuta smärtor är väl det bra, men jag tycker det är ett problem att folk som inte har ett behov av att cykla så snabbt det bara är möjligt tror att man ändå måste sitta så. Det här är nog en parallell till det J200E sa, att cyklar förr i tiden hade för hög utväxling trots att de flesta inte hade användning för det. För de allra flesta skulle det vara lämpligt att titta på hur tävlingscyklisterna satt på fyrtio-femtiotalet. Då hade man begränsade kunskaper om aerodynamik, men cyklarna var fullt utvecklade och det var stenhård konkurrens. I brist på vindtunnlar hade man alltså istället fokus på effektivitet och uthållighet.

Tack och lov så finns det fortfarande en marknad för fyrkantsvevpartier, växelvajrar och cantileverbromsar. Att de produkterna har låg status är något man får leva med, och jag har börjat lära mig att se det vackra i det råa funktionella. En ny Altus bakväxel för 225 kr växlar trots allt lika bra eller tom bättre under vissa förhållanden än en Campa Nuovo. Jag jobbade under några år som cykelreparatör, gick igenom tusentals cyklar och delar, och en av de roligaste sakerna rent tekniskt var att se hur sådana här billiga och mellandyra komponenter fungerade. Att se hur småsaker i utformningen av vajerskruvar, fästen och kåpor kunde påverka funktionen, både direkt, men framförallt i längden. Man förutsätter att en XTR-bakväxel ska fungera exemplariskt, men där har man resurser och sparar inte på krutet i tillverkningen. Men de växlar som sitter på biltemacyklarna ger mig helt ärligt mer respekt för konstruktörerna än vad en XTR ger. En liten tröst, men ändå - vänd blicken från dagens toppkomponenter.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Feta killar behöver växlar

Post by grangeyard » 26 Aug 2015 18:42

J2000E wrote: [...]
Som helhet känns det som att cyklar och cyklande blir allt mer polariserat – men ändå med vissa likheter mellan ytterligheterna. De ”vanliga” cyklarna blir billigare och billigare samt sämre och sämre i kvalitet.
[...]
Bra perspektiv i hela inlägget.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Feta killar behöver växlar

Post by grangeyard » 26 Aug 2015 18:43

Naugas wrote:[...]Att det fanns en gemensam standard och att saker och ting passade mellan olika cyklar hör ju till de verkliga undantagen bland tekniska produkter generellt. [...]
Bra perspektiv i hela inlägget.

User avatar
peteholmberg
Posts: 529
Joined: 25 May 2012 13:26
Location: Sthlm.12648

Re: Feta killar behöver växlar

Post by peteholmberg » 26 Aug 2015 20:53

J2000E wrote: [...]
Som helhet känns det som att cyklar och cyklande blir allt mer polariserat – men ändå med vissa likheter mellan ytterligheterna. De ”vanliga” cyklarna blir billigare och billigare samt sämre och sämre i kvalitet.
[...]
De "vanliga" cyklarna blir dåliga i kvalitet för att genomsnittsköparen inte vill betala för en cykel. En cykel är inget glamouröst, lyxigt eller status-symbol som t ex en bil är.

Kravlistan för en medelköpare är:

- Ska gå att pendla från förorten till city, gärna lite snabbare än grannen.
- Ska kunna köras i skog för ibland vill man ju göra det (läs aldrig)
- Ska vara lätt
- Ska ha komponenter som tål att köras året om
- Ska kunna stå ute året om
- Ska inte behöva så mycket service
- Ska inte vara dyr

Och allt detta för en så billig peng som möjligt.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 27 Aug 2015 00:29

Jag tycker inte att man ska överdriva standardiseringen förr, trots allt. Det fanns ju en massa olika nationella standarder där framförallt den franska sticker ut som knepig vad gäller kompatibilitet, då som nu. Sen fanns det ju i komponentdjungeln mängder av mer eller mindre proprietära lösningar, även om de kanske inte alltid gällde samma saker som idag (växelörat på dropouts t.ex., alla betydande europeiska märken hade sin egen standard, tills japanerna gjorde entré och började använda Campas).

Däremot känns gamla cyklar ofta mer begripliga, tycker jag. Saker är inte lika slimmade och integrerade som de ofta är på modernare cyklar, allt syns tydligt och är lätt att komma åt typ. Särskilt förtjust är jag i den gamla typen av styrlager med tandad låsring (som längst hängde kvar på franska cyklar), som jag tycker är en bra och väldigt lättmekad lösning. För egen del tycker jag också nästan alltid att den snyggaste cykeln är en slank stålhoj med rakt topprör och quillstam.

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 27 Aug 2015 06:58

Världens undergång hotar utan ständigt minskade produktionskostnader/ökad avkastning. Prylar som håller är fiender till ekonomisk tillväxt, vår herre och Gud.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Q&D » 27 Aug 2015 19:12

[quote="Naugas"
......... och tycker sjudelat är det optimala, .....[/quote]

Vad gör 7delat så optimalt förutom att 7 är ett schysst nummer rent allmänt?
1x10 tycker jag annars är ett kalaskoncept, har aldrig gillat framväxeln riktigt.

Post Reply