Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 27 Aug 2015 20:23

Q&D wrote:
Naugas wrote: ......... och tycker sjudelat är det optimala, .....
Vad gör 7delat så optimalt förutom att 7 är ett schysst nummer rent allmänt?
1x10 tycker jag annars är ett kalaskoncept, har aldrig gillat framväxeln riktigt.
En bra balans i alla egenskaper - drevens tjocklek gör att de har lång livslängd, kassetten är tillräckligt smal för att få en ok vinkel på ekrarna (redan sjudelat är faktiskt på gränsen tycker jag, det är mest bara konstigt att niodelat och över inte imploderar spontant...), kedjorna är hållbara och billiga (antagligen lätta att tillverka, lite grövre material än de smalare), och sist men inte minst - det fysiska avståndet mellan dreven och toleranserna i växelsystemet gör att friktionsväxlar fungerar optimalt. Bryggkaffe och sjudelat.

På min kommande MTB hade jag helt klart kunnat tänka mig ensamklinga fram och en liten klubb med drev bak, men det tar emot när jag ser hur tillverkarna hånskrattandes (antagligen bokstavligt, på styrelsemötena) klappar varandra på ryggen när de tänker på hur dom bildligt rövknullar oss med de där sjuka priserna på 10-11delade mtb-växelsystem. De tar ut sådana jävla överpriser och man har inget annat val än att betala.
Last edited by Naugas on 27 Aug 2015 20:26, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Feta killar behöver växlar

Post by grangeyard » 27 Aug 2015 20:26

Q&D wrote:
Vad gör 7delat så optimalt förutom att 7 är ett schysst nummer rent allmänt?
1x10 tycker jag annars är ett kalaskoncept, har aldrig gillat framväxeln riktigt.
Men inte på vilken hoj som helst eller?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 27 Aug 2015 20:50

Q&D wrote: Vad gör 7delat så optimalt förutom att 7 är ett schysst nummer rent allmänt?
1x10 tycker jag annars är ett kalaskoncept, har aldrig gillat framväxeln riktigt.
Framväxel eller ej tycker jag beror mycket på hur kassetten/kransen är stegad. Många drev bak minskar ju kanske behovet av en frmväxel, jag har 1x8 på en hoj och är mycket nöjd med det. Däremot hade jag inte velat vara utan framväxel på en äldre hoj med femdelat, t ex. Även storleken på klingorna påverkar ju hur många användbara växlar man får.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 27 Aug 2015 21:15

Jag kör en majskolv på 12-22 på min växlade, gillar att alltid ha rätt växel tillgänglig, och då är det najs med två fram. Med typ 11-32 minskar ju behovet drastiskt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Q&D » 28 Aug 2015 09:13

Naugas wrote: En bra balans i alla egenskaper - drevens tjocklek gör att de har lång livslängd, kassetten är tillräckligt smal för att få en ok vinkel på ekrarna (redan sjudelat är faktiskt på gränsen tycker jag, det är mest bara konstigt att niodelat och över inte imploderar spontant...), kedjorna är hållbara och billiga (antagligen lätta att tillverka, lite grövre material än de smalare), och sist men inte minst - det fysiska avståndet mellan dreven och toleranserna i växelsystemet gör att friktionsväxlar fungerar optimalt. Bryggkaffe och sjudelat.

På min kommande MTB hade jag helt klart kunnat tänka mig ensamklinga fram och en liten klubb med drev bak, men det tar emot när jag ser hur tillverkarna hånskrattandes (antagligen bokstavligt, på styrelsemötena) klappar varandra på ryggen när de tänker på hur dom bildligt rövknullar oss med de där sjuka priserna på 10-11delade mtb-växelsystem. De tar ut sådana jävla överpriser och man har inget annat val än att betala.
För många år sedan hade jag en 18växlad cykel med friktionsreglage, men jämfört med den CX jag köpte nydligen med Shimano Tiagra komponenter så är det en makalös skillnad.
Undrar om man inte där skulle kunna säga att man åker teknologisk snålskjuts på prestigemodellerna. Tiagrakomponenterna ligger på en prisnivå som knappast kan bli så mycket lägre och samtidigt presterar de i paritet med toppmodellerna (i perspektiv från en gladmotionär).

Bakhjulens assymetri har jag också tyckt märklig med de breda kassetterna. Man förstår ju att ekrarna på drivsidan tar upp klart större krafter.
Eftersom det håller för eliten så har jag släppt det men om det är någon som kan länka till en studie hur det påverkar så tar jag gärna del av det.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 28 Aug 2015 09:28

Man märker problem med ekrarna mest vid långturer med tung packning. Downhill är ingenting i jämförelse...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Sep 2015 20:24

Det blir lite på utrikiska då jag skall publicera det hela på ett internationellt forum.

A very special Champion Strada/Legnano

In the mid fifties Thord Lönnquist, Stockholm, Sweden, started his company ECI (Europeiska Cykel Importen) and soon his bikes started to break the Crescent/Monark dominance among racers. He established contacts in Italy and France to go about it seriously. In the early sixties he started his own team, CK Champion, and some of Sweden’s best cyclists joined him. “The yellow” (Crescent) and “The blue” (Monark) teams now had stiff competition to meet in “The Green” team. Thord also registered the name Champion as a bike brand.

The earlier fifties frames are said to have been made in-house but during the sixties frames were bought from, among others - Legnano, Urago and Torpado. Thord pioneered in bringing continental race parts and frames to Sweden. The seventies and eighties saw Colnagos, Cinellis, Bianchis, Gelianos, and a lot of other brands rolling out thru the shop doors. Thord ran his bike shop, jammed with top of the line frames and components, up to the late eighties and then his son took over and still runs it. Thord died in 1998 - much too early.

As the early team frames were Legnano I do have a theory that the green colour of the team was just a function of it being Legnanos signature colour – and being that - the team adopted it.

The bike presented here is a Champion Strada but it is also a Legnano Roma Olimpiade. Legnanos top of the line offering. The bike is probably from 1964. Apart from the obvious difference regarding the decals it has all the tell tale signs of a LRO – the longer and slotted seat lug, 27 mm seatpost, the seatstay attachment to the seat lug, investment cast Campagnolo dropouts, etc. The LRO normally has a serial number horizontally at the back of the seat lug – and so did this frame. I write “did” as it was ground away at the factory or at least before it got painted (see pictures). Instead this frame has a totally different kind of serial number on the bottom bracket shell. There are indentions on the head tube where the Legnano head badge was supposed to be mounted and fastened.

The only thing that puzzles me is the Vitus decal.

Equipment is Campagnolo Record, a Milremo styrstam, a CTA handlebar, Mafac Racer brakes. The bike originally came from Thord Lönnquists own collection of vintage bikes (along the way he had became one of Sweden’s leading authorities on the subject) that, after his death, was sold among fellow collectors. I am its third owner after Thord. I do believe it has its original parts. As almost all racing bikes in Sweden at that time it was built for its owner and there is no such thing as catalogue correct (I believe there was no catalogue for Champion at the time). I have not had the time to check the hub lock nuts yet but the hubs have the “Record” text. Sorry for the sad looking tires but they do not hold air anymore…

I am really glad I got hold of this bike. I normally only collect bikes in my own size (58-60 c/c) but for this one (57 c/c) I make an exception. I have been trying to get one of Thord´s (or Thordan as he was called) Champion bikes for a long time. Thordan was sort of a character – he had a reputation of being kind of harsh and reserved. The first time I met him, in the mid eighties, I got that impression too. But we soon got to talk about vintage bikes and I – at that time a young and novice collector, soon got to see a passionate and warm person – willing to share and help. I knew him as a fellow collector and we helped each other out with parts and restoration problems many times. I do miss him.

My plan for the bike is a cleanup, lowering the saddle height a little to get it to harmonize better with the frame size, sliding the saddle a little bit forward, a new set of tires and last but not least – adjusting the handlebar lower grips parallel to the ground.

I believe I have one of the nicest examples of early Champion: s known and I will cherish it not only as an example of a nice high quality vintage race bike but also as the legacy of an important man - for me - and for the Swedish bike community.

Image

Image

Image

Bortslipat ramnummer på baksidan av sadelmuffen.

Image

Det här är Campagnolo Record (dvs före Nuovo Record).

Image

Image

Image

Fler bilder här:
https://www.flickr.com/photos/45306161@ ... 7732299410

Edit: Kom på att Legnano kan vara okänt för många här. Det är ett av de mest legendariska märkena. Rekommenderar läsning:
http://condorino.com/2013/04/10/the-history-of-legnano/
http://www.classicrendezvous.com/Italy/ ... istory.htm
http://www.classicrendezvous.com/Italy/ ... o_main.htm
http://www.retrospectivecycles.com/page ... lian-bikes
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 09 Sep 2015 20:43

En riktigt skön historia – på många sätt

Visade tidigare att jag köpt en gammal Bianchi till. Den var väl kamouflerad och bilden i Blocket-annonsen var väl inte direkt säljande. Priset var rätt men säljaren ville inte skicka den (från Malmö). Vi lade ner ett tag men höll kontakten. Säljaren (mycket trevlig) försökte sälja den lokalt men intresset var väl inte hett direkt. Någon vecka gick. Jag lade ut en blänkare här på fixed om hjälp och fick napp. ”Wooria” kunde plocka upp den från säljaren och skicka upp den till Stockholm. Jag kontaktade säljaren och affären blev av. Under tiden hörde ”Slangen” av sig och sade att han ändå skulle köra tur och retur Malmö och kunde hämta upp den. Det här är egentligen helt fantastiskt! Två för mig helt obekanta människor ställer upp och hjälper en för dem främmande människa. Det värmer upp en gammal cyniker. Jag vill här passa på att tacka dessa två gentlemän offentligt. Tack – och ni vet att ni har hjälp av mig närhelst ni behöver det!

Jag hämtade upp cykeln hos Slangen nu i veckan och det visade sig att vi hade många hobbyintressen gemensamt.

Det jag går igång på med dessa riktigt gamla Bianchis är, utöver den fantastiska tävlingshistoria de har, det integrerade styrlagret tillsammans med de kromade muffarna. Det svåra med modellen (...förutom att få tag i en överhuvudtaget och att den också skall vara i rätt storlek...) är att kromet oftast är totalrostigt och har man otur så är dessutom lagerskålarna slut. På denna toppmodell är själva lagret tillverkat av Campagnolo och jag garanterar att man inte hittar reservdelar – då dessa lager inte har något med Campagnolos vanliga styrlager att göra. Jag fick lite extra bilder av säljaren och kromet såg bra ut – lite smånopprigt men inte mer. Nu när den är hemma så kan jag konstatera att jag ännu en gång har haft otrolig tur. Ramen har inga bucklor i rören, kromet är riktigt fint och med ytterst lite polering kommer det se i det närmaste perfekt ut – samt att styrlagret är i toppskick. Ramen har många lacksläpp men det kommer jag bättra med så bra färganpassning som det är möjligt. Dekalerna kommer att lämnas som de är förutom att Vätternrundedekalen (1991) och att den stora runda röda dekalen, som inte har något med cykeln att göra, kommer tas bort.

Jag har varit i kontakt med några experter och min ursprungliga tanke om att det här är en tidigt omlackad Specialissima från 1965 (ramnumret ger det årtalet och dekalerna är senare) är nog fel. Ramen är från 1965 men det visar sig att Bianchi lödde ihop ramarna i ”batcher” och lackade upp/slutförde dem vartefter att de beställdes av cyklister eller handlare. En rad verifierade köp av "65: or" inom tidsperioden 1965-71-72 finns exempel på internationellt. Det ger att denna kan vara såld så sent som ett eller ett par år in på sjuttiotalet. Säljaren angav den till cirka 70-71 och som jag förstått det så har han det från den ursprungliga ägaren och dennes son. Den skall ha tävlats på men på vilken nivå återstår att undersöka. Historien är under utredning och jag har fått deras namn. Dekaler av den här typen dök upp runt 1967. Detta sammantaget gör mig säker på att den inte är omlackad och att dekalerna är de ursprungliga. Spännande – låt oss säga att det är en cirka 1967-1971 Bianchi. I USA kallades denna modell inte för Specialissima utan ”Team”. Det har inget att göra med att det skulle vara riktiga team-ramar då dessa har speciella ramnummer och lite annorlunda lackering. Vad de kallades i Europa vet jag inte men en etta som första siffra i ramnumret var vid denna tid kännetecknet för en Specialissima – toppmodellen. Ramnumret börjar 165 = Specialissima 1965 och sedan det tresiffriga individnumret.

Som jag skrev ovan så kommer den att renoveras genom bättring av lack - men även givetvis genom komplettering av komponenter. De Campagnolo-delar som sitter på kan vara de ursprungliga om tidsramen är 1967-71. Dock så har bromsarna Campagnolo-text och det hade inte de första. Det sägs att texten kom 1969. Bromshandtagen är av tidig modell med mer kurvatur (cirka 1968-73). Vevarmarna har ingen datering vilket betyder att de är tidiga 144 BCD – ännu tidigare var de 151 och bytet av mått skedde cirka 1967. Framväxel av fjärde generationen Record cirka 1967-71. Styrstammen och styret stämmer med tiden. Jag nöjer mig så länge med att datera den grovt = 1967-1971. Att ”fylla upp” cykeln med periodkorrekta delar är inget problem. Finns på hyllan.

Det som känns extra skönt i att ha kommit över den här - är att denna cykel med lite lagom otur kunnat hamna som vardagscykel (den kostade 1200 kr) och rostat bort i något cykelställ utanför en tågstation någonstans. Den har en storslagen historia och med en lite känsligt utförd renovering och komplettering kommer den kunna ha en stolt framtid i vilken bättre cykelsamling/museum som helst – även efter mig. (edit)> Det trevliga med att den är inom det troliga tidsspannet är att den går bra att använda också. Det finns hur mycket reservdelar som helst kvar i världen till Nuovo Record och ramgeometrin är inte alltför trög - samtidigt som den ser riktigt gammal ut <.

Det känns lite som om jag har ”räddat” den.

Återigen – Tack till Wooria och Slangen för all hjälp. Utan er hade jag inte ägt denna Bianchi.

Annonsen:

Image

Dagens "snabba" bilder:

Image

Image

Image

Image

Image
Grön våg för grå man...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Indurain » 10 Sep 2015 10:49

Vilket fynd!

Gällande ramen skulle jag ta bort dom två dekaler du nämner, och sedan tvätta och vaxa endast.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 13 Sep 2015 05:47

Här är en bianchi caurus till salu:

http://www.lfgss.com/conversations/2742 ... nt12508408

Inte nån fin-ram men kanske intressant att se på. Du verkade grävt ner dig i dem för några sidor sedan.

Bankmannen
Posts: 197
Joined: 05 Sep 2011 11:29
Location: Skåneland

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Bankmannen » 13 Sep 2015 22:39

Kul J2000E att du delar med dig av historien och att den hamnade i "rätta" händer, hos ngn som kan ta hand om den!

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 14 Sep 2015 07:47

Ja, kul läsning och fin cykel!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Oct 2015 15:58

Börjar komma i ordning i nya verkstaden.

Pillade lite med en gammal Colnago. Den har fått ny lack och nya dekaler någon gång men årsmodellen är 1973-4. Då fortfarande så arbetade byggaren (vem det nu var) med att tunna ut alla muffar och att detaljera allt ordentligt. En njutning att se. Skall försöka ta lite mer detaljerade bilder. Har kikat och gaffelkronan är inte kromad - vilket är ovanligt och kan tyda på att den är byggd extralätt - och ramen är verkligen mycket lätt. Skall undersöka lite mer. Det kan vara en Mexico - inte en Super.

Har längtat efter att få lacka en Colnago i den "laxrosa" kulören någon gång. Detta kan vara ramen för att göra det med.

Image

Här behöver det plan- och parallellfräsas...

Image

Image

Det här är kulören jag alltid drömt om på en tidig "nago".

Image
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 31 Mar 2016 14:44

Extremt uttråkad. Ett klart i-landsproblem.

Normalt brukar februari och mars vara mina bästa månader ur cykelsamlarperspektiv. På blocket brukar det ramla ut en jämn ström av gamla cyklar som annonsören kallar "vätternrundecykel" och bland dessa finns det alltid något spännande och åtråvärt ur samlarsynpunkt. I år har det varit total torka. Öken. Torrlagt. Inte en enda vettig stålram som fått mig att rysa till av välbehag. Visst - något bojsänke i vattenledningsrör då och då har det varit men inget riktigt smaskigt. Dag efter dag med kolfiber och alu.

Ge mig en Bottecchia SLX i rött, vitt och krom. Ge mig en MAX-ram. Cromovelato, Super Record, C-record... Var är sexet?!

Sur gubbe.
Grön våg för grå man...

User avatar
SåsenFrÅsen
Posts: 478
Joined: 09 Jun 2015 14:04
Location: Stockholm

Feta killar behöver växlar

Post by SåsenFrÅsen » 31 Mar 2016 15:17

Kanske folk i gemen har för stora garage eller sommarställen med tillhörande ekonomibyggnader och att det kommer dröja innan det kommer ut nytt på marknaden?

Överlag känns det som att det bara blir dyrare och dyrare på blocket för vad som är ganska dåligt. I Stockholmsområdet är folk iaf ganska fartblinda ganska ofta.

Blev kanske lite OT

Sönke
Posts: 1330
Joined: 07 Nov 2007 20:19

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Sönke » 31 Mar 2016 15:54

Det är bara komma och hämta;)

garvey
Posts: 45
Joined: 13 Dec 2011 20:59

Re: Feta killar behöver växlar

Post by garvey » 03 Apr 2016 11:29

Fina cyklar! Speciellt Champion Legnanon. Helt i min smak som vanligt.
Torka? Då kanske du har tid att ge lite input på denna Masi som jag hittade i detta tyvärr lite risiga skick. Från januari 1972 enligt stämpel på steerer. 58,5cm c-t. Omlackad hos Fåglumbröderna på Racerdepån. Monark-blå lack kvar på steerern så den har nog varit en Monark tidigare. Monark panto kedjering. Frågan är om detta är en Fåglum Masi? Skulle kunna vara Eriks men han slutade som proffs 1971. Den Masi jag har som varit hans är 58cm. Lite liten för att vara Tomas (Tomas Masi jag har är 60cm). Förra ägaren tyvärr bortgången men sonen visade mig lite bilder där förre ägaren körde med en SCIC tröja vilket ju är ett stall Tomas körde för 1973.
En tredje möjlighet är ju att det varit någon annan Monark/Crescent sponsrad cyklist som fått den som fricykel. Vad tänks?

Image
Image
Image

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 03 Apr 2016 17:08

Amenvafaaan... :( Skulle tillbaks och titta på några klocktips, och så är alla inläggen censurerade och borttagna pga nåt inlägg om skryt som jag helt missat.

Hände precis samma sak på happy för ett tag sedan. En gubbe som skrivit en rackarns massa kul inlägg om ombyggnaden av sin gamla damcykel, vätternrundan, mektips osv, blev sur när hans åsikter kring depression och utbrändhet ifrågasattes, och så raderade han >2000 inlägg av ren jävulskap. Och satte sig att tjura på cykelhistoriska på facebook istället, men där visade det sig mest vara fånar som höll till så han kom tillbaks, tack och lov...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 04 Apr 2016 16:00

Naugas wrote:Amenvafaaan... :( Skulle tillbaks och titta på några klocktips, och så är alla inläggen censurerade och borttagna pga nåt inlägg om skryt som jag helt missat.

Hände precis samma sak på happy för ett tag sedan. En gubbe som skrivit en rackarns massa kul inlägg om ombyggnaden av sin gamla damcykel, vätternrundan, mektips osv, blev sur när hans åsikter kring depression och utbrändhet ifrågasattes, och så raderade han >2000 inlägg av ren jävulskap. Och satte sig att tjura på cykelhistoriska på facebook istället, men där visade det sig mest vara fånar som höll till så han kom tillbaks, tack och lov...
Jepp. Som någon skrev - punkter gör skillnad.
Nej, jag var för det första inte alls sur och för det andra så gjorde jag ingen sorti. Jag hängde kvar men sanerade tråden från skryt och OT. Som jag skrev då så kan jag förstå att om man inte känner mig och om man dessutom är arg, ung och PK på sitt eget hemvävda södermalmsmössevis så var nog tråden rätt jobbig. Det vill jag inte vara skyldig till och håller sedan dess en avsevärt lägre profil - så de hade bevisligen rätt. Ibland gör jag dock come back med Champagne och diamanter men jag spar det till när det verkligen gäller. Som när man bara får gif: ar som svar på varför man är så fel.

Båt-, moped-, klock- och jättehusrådgivning ges numera enbart per PM.
Last edited by J2000E on 04 Apr 2016 16:22, edited 2 times in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 04 Apr 2016 16:10

garvey wrote:Fina cyklar! Speciellt Champion Legnanon. Helt i min smak som vanligt.
Torka? Då kanske du har tid att ge lite input på denna Masi som jag hittade i detta tyvärr lite risiga skick. Från januari 1972 enligt stämpel på steerer. 58,5cm c-t. Omlackad hos Fåglumbröderna på Racerdepån. Monark-blå lack kvar på steerern så den har nog varit en Monark tidigare. Monark panto kedjering. Frågan är om detta är en Fåglum Masi? Skulle kunna vara Eriks men han slutade som proffs 1971. Den Masi jag har som varit hans är 58cm. Lite liten för att vara Tomas (Tomas Masi jag har är 60cm). Förra ägaren tyvärr bortgången men sonen visade mig lite bilder där förre ägaren körde med en SCIC tröja vilket ju är ett stall Tomas körde för 1973.
En tredje möjlighet är ju att det varit någon annan Monark/Crescent sponsrad cyklist som fått den som fricykel. Vad tänks?
Här tänks det att du är en lyckligt lottad person som har två Masi med spännande bakgrund. Du skriver Monark-panto - jag har väldigt liten erfarenhet av Monarks eventuella fräsningar av klingor - finns det flera som har det där M: et? Det är ju inte en Masi-klinga.

Min Monark-Masi har som du vet märkningen F61 - vad står det på din som är 60? Det finns som du vet några som har prefixet "F" och det står väl förmodligen för Ferretti eller Fåglum.

Vad gäller din 58,5 - som jag förstått det så var inte Masi-ramar det som delades ut som fricyklar. Skulle vara intressant att veta mer om den blå färgen - är det en blåmetallic eller en solid lite ljusare blå? Som Ferretti-blå...

Image
Image
Grön våg för grå man...

Post Reply