Feta killar behöver växlar
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: Feta killar behöver växlar
Feta killar behöver även en privat skryttråd tydligen
Väldigt fin ram som sagt. Gillar att du valt den masi loggan i bauhaus liknande typsnitt.
Kan man få en liten förklaring till hålen? Har det med luft, styvhet eller något annat att göra?
/M
Väldigt fin ram som sagt. Gillar att du valt den masi loggan i bauhaus liknande typsnitt.
Kan man få en liten förklaring till hålen? Har det med luft, styvhet eller något annat att göra?
/M
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:41, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Kan detta vara nåt
http://www.minegen.net/cyclic/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.minegen.net/cyclic/" onclick="window.open(this.href);return false;
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI
- 48/16 magnus
- Posts: 1490
- Joined: 26 Apr 2008 12:40
Re: Feta killar behöver växlar
Klart du ska ha en egen tråd om du vill det. Det enda som verkar reta folk här är när man startar trådar som redan finns, och din tråd är ju unik i sitt slag (och du har ju oemotsagt fina saker)J2000E wrote:Ja, jag är avsevärt äldre, rikare och på alla sätt fetare än vad de flesta här ..................
Jag vet inte om om du är rikast men jag vet att du varken är äldst eller fetast här på siten. Jag är född 68 så vi är väl typ jämngamla med tanke på att vissa som jag hojar med är 20 år yngre än jag. Många av oss är lite äldre, skulle tro att du är yngre än staine , j galland, surpa tex.
/M
Re: Feta killar behöver växlar
"Ja, jag är avsevärt äldre, rikare och på alla sätt fetare än vad de flesta här .................."
Det var därför jag skrev "valfri smiley" - för att jag är för gammal för att veta vilken smiley som passar till självironiska inlägg.
(valfri smiley)
Mvh
JE
ihoplödd 1964
Det var därför jag skrev "valfri smiley" - för att jag är för gammal för att veta vilken smiley som passar till självironiska inlägg.
(valfri smiley)
Mvh
JE
ihoplödd 1964
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Huruvida hålen styvar upp eller ej är svårt att besvara när man inte har test kört cykeln och haft identisk ram men normala stag. Men jag tror att den bakomliggande tanken var att styva upp när ramen är ifrån en tid när osthålen var poppis men inte på ett så extremt udda ställe som i detta fall. Just baktriangeln är en prekär del att styva upp och jag vet inte hur många fantasifulla konstruktioner det finns vilka få i praktiken är bra. Sen får man ta i beräkning att temporamarna hade en kort livslängd och kortare blev den under andra hälften av 80 talet med böjda rör och annan fantasifull design som skulle vara aero.
Apropå Masi så har jag fått höra något väldigt intressant (i alla fall för mig). Under VM 89 i Frankrike tävlade Sovjetiska landslaget på Masi bancyklar som såg ut så här: " onclick="window.open(this.href);return false;
Vad som är speciellt med dessa Masi är att dem är kopior av det inhemska CCCP märket Takhion.
Jag har aldrig hört talas om dessa Masi från någon Italienare eller galen överentusiatisk Amerikan men nu berättade Vadim Vorontsov som är son till Reginald Vorontsov konstruktören bakom Takhion detta. Masi ramarna beställdes av Kuznetsov från Leningrad som var landslagstränaren. Styrena tillverkades av ITM men ramar och den speciella styranordningen var kopior av Takhion. Dessa cyklar tillverkades endast åt Leningrad teamet (träningscamp) och målet var att inte vara beroende av någon – men vem?
Reginald Vorontsov och Kuznetsov hade en långvarig konflikt som ledde till att de hade inget mer samarbete.
Sovjetiska landslaget hade kontrakt att använda varumärkta cyklar som Masi,Colnago,Cinelli och Rossin som inte var mycket bättre än Takhion i detalj arbete.
Den mest kända Masi som det Sovjetiska landslaget körde på är väl den här:
http://www.wooljersey.com/gallery/d/273 ... Frame2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ska försöka få mer information om dessa Masi ramar och dels ska be Italiensk kompis som står på bra fot med Masi att höra sig för. Självklart måste jag även försöka få tag i en någonstans i Ryssland.
f.ö. är jag från nådens år 66.
Apropå Masi så har jag fått höra något väldigt intressant (i alla fall för mig). Under VM 89 i Frankrike tävlade Sovjetiska landslaget på Masi bancyklar som såg ut så här: " onclick="window.open(this.href);return false;
Vad som är speciellt med dessa Masi är att dem är kopior av det inhemska CCCP märket Takhion.
Jag har aldrig hört talas om dessa Masi från någon Italienare eller galen överentusiatisk Amerikan men nu berättade Vadim Vorontsov som är son till Reginald Vorontsov konstruktören bakom Takhion detta. Masi ramarna beställdes av Kuznetsov från Leningrad som var landslagstränaren. Styrena tillverkades av ITM men ramar och den speciella styranordningen var kopior av Takhion. Dessa cyklar tillverkades endast åt Leningrad teamet (träningscamp) och målet var att inte vara beroende av någon – men vem?
Reginald Vorontsov och Kuznetsov hade en långvarig konflikt som ledde till att de hade inget mer samarbete.
Sovjetiska landslaget hade kontrakt att använda varumärkta cyklar som Masi,Colnago,Cinelli och Rossin som inte var mycket bättre än Takhion i detalj arbete.
Den mest kända Masi som det Sovjetiska landslaget körde på är väl den här:
http://www.wooljersey.com/gallery/d/273 ... Frame2.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag ska försöka få mer information om dessa Masi ramar och dels ska be Italiensk kompis som står på bra fot med Masi att höra sig för. Självklart måste jag även försöka få tag i en någonstans i Ryssland.
f.ö. är jag från nådens år 66.
Мясо это убийство
Re: Feta killar behöver växlar
Det där var mycket intressant! Jag kan kanske forska på mitt håll. Alberto Masi är på semester nu i augusti men när han kommer tillbaka ska jag försöka fråga om han vet något om detta.
Ja, styvare bakram har det gjorts mycket försök till - här kommer ett annat känt exempel - De Rosa "diamante" - helt enkelt lite extra höga och med pressade veck:
Ja, styvare bakram har det gjorts mycket försök till - här kommer ett annat känt exempel - De Rosa "diamante" - helt enkelt lite extra höga och med pressade veck:
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:42, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
hål ger inte en styvare konstruktion, iaf inte i teorin. du vill aldrig ha hål i en konstruktion som du vill göra styv, enda anledningen att pilla dit hål är att lätta på vikten däremot borde de extra höga stagen ge ganska mycket högre böjstyvhet, medan helt cirkulära rör ger högre vridstyvhet, men de höga stagen borde fortfarande ha ett högt vridmotstånd och högt böjmotstånd
Re: Feta killar behöver växlar
Nej, hål i sig ger inte en styvare konstruktion men dessa kedjestag har inte hål utan långsmala rör. Dessa tvärgående rör är absolut inte för att minska vikten då det torde vara självklart att de fem rören väger mer än den metall som tagits bort för att kunna sticka i och löda fast rören. Självklart blir det förstärkta kedjestaget mer vridstyvt med dessa tvärgående rör än ett kedjestag utan. Hur mycket är omöjligt att veta utan lab.tester. OCH totalt ointressant då de oavsett resultat är oslagbart balla.
Citat: "du vill aldrig ha hål i en konstruktion som du vill göra styv"
En sanning med modifikation. Det man vill ha är väl hålrum - dvs man vill ha ett rymdfackverk a la/eller bikaka för att göra en konstruktion lätt och vridstyv. Men jag antar att du menar borrade hål i en solid metallbit?
Mvh
J"Cremona"E
Citat: "du vill aldrig ha hål i en konstruktion som du vill göra styv"
En sanning med modifikation. Det man vill ha är väl hålrum - dvs man vill ha ett rymdfackverk a la/eller bikaka för att göra en konstruktion lätt och vridstyv. Men jag antar att du menar borrade hål i en solid metallbit?
Mvh
J"Cremona"E
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Rackarns vad bra den här tråden blivit, värsta spionfaktan komplett med intriger och annat gött. Hoppas gubben Masi bidrar med något framöver.
Re: Feta killar behöver växlar
det man gjort på din masi är att man har lagt 2 mindre rör istället för 1 större.
det du vill ha så mycket material så långt från tyngdpunkten för högt böjmotstånd, dvs ett rör med så stor diameter som möjligt i cykelsammanhang, men man kan styva upp konstruktionen på samma vis som herr masi gjort på din ram, genom att lägga in mer gods mha två rör istället för ett, vilket ökar vikten och böjstyvheten
givetvis håller jag med om att det ser väldigt coolt ut, men jag tror inte det har någon annan funktion, men köper man en ram för att den ska vara snygg så räcker väl det?
*extrafakta* om du nu är sanslöst intresserad av hur den flexar kan du alltid lära dig FEM och rita upp din cykel och beräkna bäst du vill, du måste inte ha ett labb
det du vill ha så mycket material så långt från tyngdpunkten för högt böjmotstånd, dvs ett rör med så stor diameter som möjligt i cykelsammanhang, men man kan styva upp konstruktionen på samma vis som herr masi gjort på din ram, genom att lägga in mer gods mha två rör istället för ett, vilket ökar vikten och böjstyvheten
givetvis håller jag med om att det ser väldigt coolt ut, men jag tror inte det har någon annan funktion, men köper man en ram för att den ska vara snygg så räcker väl det?
*extrafakta* om du nu är sanslöst intresserad av hur den flexar kan du alltid lära dig FEM och rita upp din cykel och beräkna bäst du vill, du måste inte ha ett labb
Re: Feta killar behöver växlar
Ovanstående text är helt obegriplig. Driver du med mig eller har det bara slagit över?perp wrote:det man gjort på din masi är att man har lagt 2 mindre rör istället för 1 större.
det du vill ha så mycket material så långt från tyngdpunkten för högt böjmotstånd, dvs ett rör med så stor diameter som möjligt i cykelsammanhang, men man kan styva upp konstruktionen på samma vis som herr masi gjort på din ram, genom att lägga in mer gods mha två rör istället för ett, vilket ökar vikten och böjstyvheten
Mvh
JE
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
^ +1 hehe
När vi ändå håller på med styva bakändar så vill jag visa min Benotto, som har något Cinelli tog fram. Alltså dubbla stag vilket Cinelli själva blott använde på några knepiga lasers som troligen mest var dekor än funktionella cyklar. Men Benotto och någon annan tillverkade spann vidare på temat som synes. Denna ram är enormt vridstyv och den lär ha körts av proffs men är fortfarande enormt styv utan det bekymmersamma flexet i baktriangeln som är så vanligt. Man kan även testa hur styv en ram är i bakgaffel med blott handkraft men förstås det säger inte allt men ger en fingervisning om hur vridstyv en ram är. I praktisk cykling tillkommer många andra faktorer. Vad som förvånar mig är det denna "dubbla" detalj inte var mer använt.
Nu finns det en del hippa amerikanska rambyggare som använder sig av en del detaljer som cinelli tog fram men även andra byggare från förr, men det är nog mera ett plagiat och krampaktig effektsökeri än någon djupare tanke bakom konstruktionerna. Speciellt när de flesta cyklarna byggs ett fåtal ex. av och körts av klena hippa killar.
edit: är De Rosa "diamante" din ram?
ok fotot här:
När vi ändå håller på med styva bakändar så vill jag visa min Benotto, som har något Cinelli tog fram. Alltså dubbla stag vilket Cinelli själva blott använde på några knepiga lasers som troligen mest var dekor än funktionella cyklar. Men Benotto och någon annan tillverkade spann vidare på temat som synes. Denna ram är enormt vridstyv och den lär ha körts av proffs men är fortfarande enormt styv utan det bekymmersamma flexet i baktriangeln som är så vanligt. Man kan även testa hur styv en ram är i bakgaffel med blott handkraft men förstås det säger inte allt men ger en fingervisning om hur vridstyv en ram är. I praktisk cykling tillkommer många andra faktorer. Vad som förvånar mig är det denna "dubbla" detalj inte var mer använt.
Nu finns det en del hippa amerikanska rambyggare som använder sig av en del detaljer som cinelli tog fram men även andra byggare från förr, men det är nog mera ett plagiat och krampaktig effektsökeri än någon djupare tanke bakom konstruktionerna. Speciellt när de flesta cyklarna byggs ett fåtal ex. av och körts av klena hippa killar.
edit: är De Rosa "diamante" din ram?
ok fotot här:
Мясо это убийство
Re: Feta killar behöver växlar
Kan inte J2000E bara fråga herr Masi om dom där stagen. Så slipper alla experter spekulera. Är själv nyfiken.
Re: Feta killar behöver växlar
.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:42, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Det är just det som grejen....om man frågar A Masi idag om en sak som gjordes för 40 år sedan så får man ett svar. Flera har frågat. Flera har fått svar. Sällan samma.chrobin wrote:Kan inte J2000E bara fråga herr Masi om dom där stagen. Så slipper alla experter spekulera. Är själv nyfiken.
Som jag skrev tidigare - de sägs vara för att styva upp tempo- och bancyklar men de kan också varit marknadsföring och revirkiss. Och allt däremellan och allt samtidigt - i olika grad på en glidande skala. Att rören blir extra styva är klart, men har de någon praktisk betydelse - det är som Ronny skrev - man måste ha en likadan ram utan hålen för att få veta.
Egentligen en rätt skön sak....ponera att du i ditt arbete kommer på en skruvad sak och genomför den. 40 år senare klurar folk fortfarande på varför. Och du bara går omkring och ler i lönndom åt deras vånda. Då och då eldar du på dem med halvkvädna visor och mystiska mumlanden. Det är så legender skapas.
Mmmmmmm - underbart!
Grön våg för grå man...
Re: Feta killar behöver växlar
Han svarar som typiska Italienare av den äldre generationen. Sanningen för dem är inte vad vi svenskar anser vara korrekt. Det är sådant jag gillar att svaret man får från en Italienare och många gånger desto mer söder ut dem lever desto fler bli versionerna.
Eddyn är fin och jag haft en sådan men tyvärr lider jag av en grav eddy fobi sen 80talet och klarar inte av att äga en under längre tid eller ens cykla på en. Sålde min till en australiensare som blev hysterisk glad.
Vet att dem är mycket styva och en del proffs som ogillade lättvikstramarna mjukhet föredrog styva saker som eddyn eller andra ramar i max.
Eddyn är fin och jag haft en sådan men tyvärr lider jag av en grav eddy fobi sen 80talet och klarar inte av att äga en under längre tid eller ens cykla på en. Sålde min till en australiensare som blev hysterisk glad.
Vet att dem är mycket styva och en del proffs som ogillade lättvikstramarna mjukhet föredrog styva saker som eddyn eller andra ramar i max.
Мясо это убийство
Re: Feta killar behöver växlar
Just det glömde ju detta fotot som J2000E postade med Eddy Merckx säger väl allt.
När ett proffs av hans kaliber och kvalité som tempocyklist, använde dessa kedjestag så bör de har varit styvare. Troligen kände Eddy skillnad och ett proffs riskerar inte att förlora tid på en tempoetapp med oprövade grejer.m.m.
När ett proffs av hans kaliber och kvalité som tempocyklist, använde dessa kedjestag så bör de har varit styvare. Troligen kände Eddy skillnad och ett proffs riskerar inte att förlora tid på en tempoetapp med oprövade grejer.m.m.
Мясо это убийство
Re: Feta killar behöver växlar
Dum fråga, jag har antagligen blivit förblindad av de otroligt vackra bilderna men jag ser inga vajerhöljesstopp uppe vid styrröret. Hur hade du tänkt fixa det?J2000E wrote:Ja, vad ska man säga......den har anlänt och mina initialer står på vevlagerhylsan. Känns stort.
Mvh
J2000E
För hela bilden av beställningen och paketöppningen kika på:
http://www.flickr.com/photos/45306161@N ... 536225450/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här kommer smakprov:
Flera fina bilder på riktig italiensk stålporr/mästerhantverk
Johan