Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
Enigma
Posts: 51
Joined: 07 Sep 2009 22:04

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Enigma » 02 Mar 2010 09:08

Riktigt fina hojjar du har där :D

User avatar
Panos
Posts: 361
Joined: 01 Dec 2008 11:23
Location: Karlskrona
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Panos » 02 Mar 2010 10:27

Måste hålla med med de andra..Riktigt nice samling du har :D

Mvh
Panos
Moto Garage 371
GT Avalanche 2.0 -11
BIANCHI

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 02 Mar 2010 13:09

Tack alla!
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:50, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ArvidSvensson » 02 Mar 2010 15:18

Nu ska vi se här, vem av er J2000E eller Petrolhead är det som förutom mopeder, vintagecyklar även pysslar med gamla fina motorbåtar? Du har byggt en Intermac för en massa år sedan till en triatlet som pysslar med vatterntorn. Den är min nu. Vi sågs för några år sedan och du gav mig originalgaffeln till Intermacen! Kul att du hittat hit!

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ArvidSvensson » 02 Mar 2010 15:24

ArvidSvensson wrote:Nu ska vi se här, vem av er J2000E eller Petrolhead är det som förutom mopeder, vintagecyklar även pysslar med gamla fina motorbåtar? Du har byggt en Intermac för en massa år sedan till en triatlet som pysslar med vatterntorn. Den är min nu. Vi sågs för några år sedan och du gav mig originalgaffeln till Intermacen! Kul att du hittat hit!
Minnet är kort märker jag. Vi har redan avhandlat detta märker jag. :oops:

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Petrolhead » 02 Mar 2010 15:35

Jag tänkte att jag skulle börja cykla lite och för att inte göra det för lätt och använda min växlade MTB så tänkte jag Fixed, men efter som jag är en gammal och stel fegis så kör jag Footie :-)
Köpte en gamal racer (i andra änden av prisskalan...) och har nu börjat fixa till den lite efter devisen att billigt är bra!
Det kommer bli rost, krom, alu, och vita handtag i en salig blandning...
Innan:
Image

Nu:
Image

Alla bilder finns på:http://www.petrolheads.se/#20.7
___________________________________
http://www.petrolheads.se

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 02 Mar 2010 15:57

Ja, den där Intermacen var/är speciell. Alla vajrar indragna i rören – t o m i vevlagerhylsan. Killen ville inte köra med 26” framhjul för att då skulle han vara tvungen att ha två däcksstorlekar med sig. Under viss tvekan byggde jag den med en 28” gaffel från en Bridgestone RB1. Talade om för honom att det skulle bli lite konstiga vinklar och att vevpartiet skulle komma upp en bit men han tyckte det var OK. Vet att han inte var beredd på att bromsarna skulle vara så effektiva. Han gick runt framlänges på Hornsgatan när han bromsade för en öppnad bildörr.
Får väl erkänna att jag håller på med veteranbåtar också. Och gamla klockor. Ser att jag framstår som en riktig bakåtsträvare….och nörd….. Det underliga i det hela är att jag egentligen inte är så intresserad av prylar. Vet att det kan låta lite konstigt i relation till ovanstående. Mitt enda försvar är att jag aldrig har haft som mål att samla utan jag har bara ändrat/bytt/alternerat intressen och nästan aldrig sålt något. För dem som vill se vidden av vansinnet så rekommenderar jag en titt på hela min photostream på flickr. Vill poängtera att jag har ett liv också. Både arbete, vänner och flickvän.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ArvidSvensson » 02 Mar 2010 20:24

J2000E wrote:Ja, den där Intermacen var/är speciell.
...
JE
Så här såg den ut när jag köpte den av vattentornsmannen.
Image

Några av delarna har fått nya liv. Framgaffeln har kapats ner till 16" och hamnat på sonens footie (28"-gaffeln alltså, inte originalgaffeln jag fick av dig). Styret sitter på stenbergs fixie (hittar ingen bild) och styrstammen blev en frambromsadapter till en BMW. Sadeln sitter på på den här raketen. Ramen ska få bangaffeländar eftersom undertecknad tjockis inte pysslar med växlar.

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Feta killar behöver växlar

Post by 48/16 magnus » 02 Mar 2010 21:14

Hej JE!
Du har en massa fina saker som sagt.
Image
Är armbandet på den här klockan ett campagnolo armband som du köpt på tradera?
Om det är det försökte jag också bli ägare till det :wink:

Det skulle ha kunnat hamna på min piepan istället för din.
Image
/M

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 03 Mar 2010 00:06

ArvidSvensson wrote:Jag kan, jag vill, jag vågar !

:twisted: :wink:
Мясо это убийство

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Mar 2010 01:16

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:52, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 03 Mar 2010 09:20

Campagnolo i sig är ett relativt vanligt produktnamn i Italien och jag tror mer att det är armbandstillverkaren Campagnolo som har gjort den. Om inte det finns någon logga på den som säger något annat. Har själv aldrig hört talas om "Campa" armband.
Мясо это убийство

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Feta killar behöver växlar

Post by 48/16 magnus » 03 Mar 2010 11:12

Ronny wrote:Campagnolo i sig är ett relativt vanligt produktnamn i Italien och jag tror mer att det är armbandstillverkaren Campagnolo som har gjort den. Om inte det finns någon logga på den som säger något annat. Har själv aldrig hört talas om "Campa" armband.
:shock: Hemska tanke! Tänk om det fanns en campabroschyr med campaklockarmband som saknades i ditt pojkrum :wink:

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Mar 2010 11:51

Ja, själva namnet Campagnolo betyder ju "från landet" eller "av landet" och används på allt möjligt - njöt själv en välmatad korv "Campagnolo" i Toscana i somras. Extra god.

Det som gör mig någorlunda säker på att "vårt" Campagnolo på något sätt är inblandat i detta armband - mesh/Milanese är dels att all text har rätt typsnitt och dels har det lösningar som jag inte sett på någon annan länk än denna.

Riktigt säker kan man aldrig vara men jag planerar att göra ett litet besök i Italien nästa sommar igen (bl a ska jag ta mig till Alberto Masi och De Rosa) och detta är väl en sak som bäst undersöks på plats. Det har fungerat förut för mig.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Kneecap » 03 Mar 2010 12:01

Är också en klockotaku.. Tog ett tag innan jag kopplade vart jag sett dina hojar innan.. Sen slog det mig att det var via en länk på TTT...

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: Feta killar behöver växlar

Post by 48/16 magnus » 03 Mar 2010 12:15

J2000E wrote: Det som gör mig någorlunda säker på att "vårt" Campagnolo på något sätt är inblandat i detta armband - mesh/Milanese är dels att all text har rätt typsnitt och dels har det lösningar som jag inte sett på någon annan länk än denna.

Är det inte ett Campa C på spännet? Du har inte en bild?

/M

KvarterenRundt
Posts: 200
Joined: 25 May 2009 22:54
Location: sthlm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by KvarterenRundt » 04 Mar 2010 17:02

Hej J2000E (och alla andra)! Grym samling, tack för att du delar med dig. Jag har lurat omkring här på forumet ett tag och tyckt det varit sjysst, bra koncentration av cykelestetik här.
Alla fastnavscyklar här på Söder gjorde att jag upptäckte gammalt växlat för 4 år sedan, blev något besatt och mer än 20 cyklar har passerat. Mer och mer kräsen, nu går jag mest gång på highendcyklar och komponenter 30-80tal. Lustigt är att jag heller inte är speciellt prylintresserad annars..bara lite specialintressevarning på gamla engelska bilar och motorcyklar.. Är normal annars och fortfarande smal.

Jag skulle uppskatta mer retro-växlat här, och flera andra tror jag, hoppas ingen skulle tycka det var förjävligt.

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jonatan F » 04 Mar 2010 17:30

KvarterenRundt wrote:Hej J2000E (och alla andra)! Grym samling, tack för att du delar med dig. Jag har lurat omkring här på forumet ett tag och tyckt det varit sjysst, bra koncentration av cykelestetik här.
Alla fastnavscyklar här på Söder gjorde att jag upptäckte gammalt växlat för 4 år sedan, blev något besatt och mer än 20 cyklar har passerat. Mer och mer kräsen, nu går jag mest gång på highendcyklar och komponenter 30-80tal. Lustigt är att jag heller inte är speciellt prylintresserad annars..bara lite specialintressevarning på gamla engelska bilar och motorcyklar.. Är normal annars och fortfarande smal.

Jag skulle uppskatta mer retro-växlat här, och flera andra tror jag, hoppas ingen skulle tycka det var förjävligt.
1+ på allt du sagt! :)
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
ArvidSvensson
Posts: 3244
Joined: 08 Nov 2007 20:20
Location: Stockholm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ArvidSvensson » 04 Mar 2010 17:48

KvarterenRundt wrote: ...
Jag skulle uppskatta mer retro-växlat här, och flera andra tror jag, hoppas ingen skulle tycka det var förjävligt.
Det är väl bara att starta en "retroväxlat"-tråd och börja posta. Så länge ventilerna sitter rätt kommer nog ingen bli upprörd. :)

edit: Välkommen!

chrobin

Re: Feta killar behöver växlar

Post by chrobin » 04 Mar 2010 18:09

ArvidSvensson wrote:
KvarterenRundt wrote: ...
Jag skulle uppskatta mer retro-växlat här, och flera andra tror jag, hoppas ingen skulle tycka det var förjävligt.
Så länge ventilerna sitter rätt kommer nog ingen bli upprörd. :)

edit: Välkommen!
och att ALLA gängor är ordentligt smörjda innan montering.

Post Reply