Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 26 Feb 2014 13:24

Jag har en 58: a men har tyvärr inte användning för en mindre. Skall fundera...
Grön våg för grå man...

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by magwo » 02 Mar 2014 13:07

Letar också räcer till våren.
Kollar på nåt slags övre mellansegment:

Dolan Tuono SL
Dolan Titan
och
BMC SL01

Som är jävligt snygg tycker jag. Är nog en sucker för vitt och rött.

Några allmäna tips och synpunkter? Finns det något annat snyggt och bra för rimlig summa?

laban
Posts: 286
Joined: 29 Apr 2009 23:52
Location: Vasastan / stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by laban » 02 Mar 2014 16:20

Vet inte så mkt om de cyklarna men rent spontant känns en dolan i titan för 17k o sora varken prisvärt lr lockande, iaf inte för mig. Köp en beggad "fin" titan ram och en bättre grupp. Snyggare, billigare, bättre 2a handsvärde osv i mitt tycke iaf.

Jilster
Posts: 146
Joined: 21 Oct 2008 07:27

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jilster » 04 Mar 2014 10:10


User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by magwo » 04 Mar 2014 11:18

175 cm. Aresen ser fin ut, tack för tipset!

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 06 Apr 2014 09:13

Länge sedan jag skröt något här. Nu är det således dags.

I fredags var jag lite sen hem från arbetet och drog igång datorn strax före midnatt för lite nedvarvning. Slösurfade blocket men piggnade till när jag hittade en speciellt intressant annons. Den var publicerad ganska sent den också - har för mig att det var runt 21. Drog iväg ett mail till annonsören med lydelsen att han skulle ringa mig så att vi kunde träffas och byta pengar mot cykel.

Lång historia lite kortare. Han ringde, vi träffades, jag har nu cykel, verktyg och reservdelar. Säljaren hade haft den sedan 1978 och vunnit Svealandsmästerskapet i lagtempo på den och han hade köpt den av den första ägaren som är svensk mästare. Proveniensen är nu under utredning men jag tvivlar inte på att det är sanning. Det är för lätt att kontrollera helt enkelt. Återkommer i frågan.

Vad är det då för cykel och varför ville jag så gärna ha den? Det är en tidig modell 17.4 - Bianchi Specialissima Professionale från 1974 och med ett lågt serienummer.

Att hitta en sådan är svårt, att hitta en i Sverige är mycket svårt, att hitta en i min storlek ännu värre och för att toppa upp det hela så är den i det närmaste i prefekt skick.

Säljaren skickade dessutom med en laddning Campagnolo verktyg, original bättringsfärgsburken från leverans, Campagnolo fettburk (tidsenlig), nya klingor (hålborrade och ej borrade), ny TTT-stam och nytt Cinelli Criterium styre (gammal logo), oanvända Campagnolo bromsklossar, det ursprungliga TA flaskstället, etc, etc - kika på bilderna.

De som såg annonsen såg också priset. Under alla mina år som tävlingscykelsamlare så är det här det mest prisvärda fyndet jag gjort.

Cykeln är i fantastiskt skick. Efter en tvätt och vaxning kommer ramen vara i det närmaste prefekt. Bakväxel och nav = Pat -73. En variant på sadelstolpe som jag inte sett förut med dubbla uppsättningar "rillor" - långa och korta. En tidig SR som fått extra fräsning eller en one off NR? Cinelli styre och styrstam - gammal logo på båda. Unicanitor sadel. Bromshandtagen av den tidiga modellen med lite mer kurvatur. Silca pump och Bianchi/Campagnolo flaska i celeste. Nya gamla tubdäck i fint skick... Fiamme Ergal i perfekt skick...

Jag kunde fortsätta hur länge som helst men jag tror ni förstår att jag är glad. För en som älskar sextio- och sjuttiotals "top of the line" så är det här ett drömfynd.

Image
Image
Image
Image
Image

Säljarens bilder

Image
Image
Image
Image

PS - De extra vevarmar som syns på bilden med klingorna är ett Ofmega med Legnano-fräsning på den ena - kom från hans tidigare ungdomscykel. Om någon är sugen och har rätt cykel så är det bara att säga till.
Last edited by J2000E on 06 Apr 2014 09:33, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Apr 2014 09:27

Fan vad kul!

User avatar
herr_brun
Posts: 899
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Feta killar behöver växlar

Post by herr_brun » 06 Apr 2014 09:32

grattis, vilket fynd!!!

gjordes det bara en typ av flaskhållare då? nästan alla cyklar jag har sett från den tiden har en sån där :)

User avatar
ravelax
Posts: 3978
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 06 Apr 2014 11:36

Vilken grej! Grattis!

Nomis
Posts: 672
Joined: 20 Jun 2009 20:52
Location: Lkpg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Nomis » 07 Apr 2014 06:15

Grattis


Satt också och funderade på den cyken, utan att egentligen veta vad det röde sig om...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 07 Apr 2014 07:10

herr_brun wrote:grattis, vilket fynd!!!

gjordes det bara en typ av flaskhållare då? nästan alla cyklar jag har sett från den tiden har en sån där :)
Det fanns några olika märken men de såg i princip likadana ut. TA var störst och enligt min erfarenhet det mest hållbara. Idag kan de vara halvsvåra att få tag på utan rost (förkromat stål). Att det här stället plockades av och ersattes av ett till synes likadant beror på att det som sitter på nu är i aluminium - inte lika hållbart men lättare såklart.

Forskat lite mer i den första ägaren. Nicke Welin-Berger. Legendarisk cykeltränare och Svensk mästare i tempo, landsväg, 1975 - om än i veteranklassen "old boys". Skall ringa honom vid tillfälle för att höra mer.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 15 Jul 2015 09:33

Jag har alltid trott att min första (och enda) bancykel skulle vara en helkromad Masi, Cinelli eller Pogliaghi.

Nu har jag lagt ett bud på denna:
http://www.ebay.com/itm/3Rensho-Super-R ... 4d34f502c6

Kommer troligtvis inte få den men det var ändå en tröskel som klevs över. Har länge försökt hitta en 3Rensho landsvägscykel i min storlek och därmed har det blivit att jag kikat på alla auktioner för märket. När nu denna dök upp och är i min storlek kunde jag inte låta bli att göra ett försök. Har kommunicerat med säljaren och han har accepterat att skicka till Sverige om det blir aktuellt.Vi får se...

Den här ser ju trevlig ut men jag gillar inte att den är renoverad. För stor risk att den är ett ihopkok.

http://www.ebay.co.uk/itm/Pogliaghi-pis ... 1703149944?
Grön våg för grå man...

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Alex » 16 Jul 2015 09:12

Vann du?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 16 Jul 2015 14:50

Nix. Hängde med bra men släppte på upploppet. Han ville ha 200 USD för att skicka till Sverige så det hade blivit larvigt dyrt. Får fortsätta vara växelkille ett tag till.
Grön våg för grå man...

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 16 Jul 2015 15:18

J2000E wrote:/.../
Nu har jag lagt ett bud på denna:
[Image]
/.../
Har du blivit smal?

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 16 Jul 2015 15:38

Nej, men jag är frisk och på väg nedåt (i vikt).

viewtopic.php?f=1&t=626&start=8700

Jag har nog inte heller uppfattats som speciellt överfet av så många då jag inte har nämnvärd mage etc. Har tränat mycket kampsport och skivstång i mitt liv så jag är väl mer att betrakta som en gubbstark, medelålders, lite väl matglad och välmående, "pansarvagn". Senast jag testade bänkpress (efter 25 års uppehåll) så gjorde jag en tia på 80 utan större problem. Problemet är om någon ber mig göra ett set till. Samma med cyklingen - jag tar mig fram en gång men sedan gör det j-ligt ont.

Nej, jag kommer alltid behöva växlar när jag cyklar. Även när jag tränade cykling seriöst så var jag för tung för uppförsbackarna. Kunde möjligtvis blivit en bra bansprinter om jag hade börjat cykla i tid - men den tiden upptogs av att följa familjetraditionen med styrke- och kampsporter. Har inte vägt under 85 efter jag fyllde 15.

Att jag vill ha en bancykel är mer för att de är oslagbart vackra. I min samling har jag cyklar från de flesta "normala" cykelrutiner. Allt gammalt förstås. En klassisk touring, en cross, landsväg, tempo, etc. Skaffade även en gammal Bridgestone MB-1 MTB för att jag tycker det bör finnas en sådan i samlingen. Att då inte ha en bancykel vore tråkigt.
Grön våg för grå man...

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Naugas » 16 Jul 2015 16:39

:) Låter bra! Mina nostalgisiffror är att jag vägde kring 78 kg i tjugoårsåldern (för tjugo år sedan), men då sprang jag mycket. 188 cm lång, 42 i vilopuls och 160 i marklyft första gången jag tog i en skivstång. Vilket är lite störigt, för nu klarar jag betydligt mindre än det, medans klasskompisen som tog kring 100 då, nu kör flera set på över 200. Fast han har ju tränat regelbundet under tjugo års tid... medans jag bara har byggt mage.

Vilket fynd Bianchin var! Just det där att få med verktyg och delar, från en som verkligen använt grejerna, sådant uppskattar jag. Det är liksom på riktigt. Snygg var den också.

edit: kul med MB-1:an förresten, den har jag själv beslutat mig för att faktiskt _inte_skaffa...! Inte jaga iallafall, springer jag på en i bra pris så, tja. Har en CB-1, en RB-1, och en XO-1, så den hade väl liksom passat in...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Jul 2015 22:16

Långt inlägg. Hoppa till ”Dags för ämnet” om du inte vill läsa om en massa gammalt sk*t.

Jag är ju bakåtsträvare vad gäller cyklar och det mesta jag har stammar från längre tillbaka i tiden än min egen aktiva ”cykelkarriär”. Mitt normala fokusområde ligger på cyklar från -60 och -70-talet. Det var då Merckx och Fåglum-Pettersson samt en mängd andra ikoniska cyklister härjade och för mig var det då som cyklarna var som vackrast. Nuovo och Super Record var moderna och inget annat existerade egentligen på elitnivå. Columbus SL och Reynolds 531 var rören och nästan alla rören var lödda i vackra muffar. Så – det är därifrån jag närmar mig cykelsporten och hobbyn.

Med det sagt så har det visat sig att jag inte är trögare än att jag kan uppskatta modernare saker. Jag tycker att en del av dagens kolfibercyklar är fantastiskt vackra. Materialet ger möjligheter till former som inte kunde göras förut. Har aldrig provat en kolfibercykel men jag vet att de kan vara lätta och samtidigt mycket vridstyva. Det jag vänder mig emot är däremot en del saker som verkar komma med – storlekarna är numera ganska få att välja på – och helt måttanpassad ram är väl förbehållet eliten (cykel- eller inkomst-). Gillar verkligen inte dagens styrstammar och det verkar som om människans anatomi har ändrats för drop: en blir bara större och större – och konstigt (…!?) nog så verkar styrena bli grundare och grundare. Finns ett samband där någonstans…

När jag cyklade med någorlunda allvar så hade jag inga pengar. Köpte delar som var omoderna (Nuovo och Super Record). Renoverade ramar och delar själv för att få ihop något vettigt med små medel. Till slut drog jag, en termin, en stor del av studielånet på en Colnago Master Piu-ram (1989 tror jag det var). Delarna blev mest begagnade Super Record. Vartefter tiden gick så fick jag tag i lite begagnade C-record och så småningom var väl det mesta utbytt. Sedan följde ett antal år då jag inte cyklade annat än runt på staden och Colnagon fick bli ”vardagscykel”.

När jag sedan blev cykelintresserad igen så upptäckte jag ganska snart att C-record hade blivit samlarprylar. Konstigt - de är ju moderna...

Nåja, det här blev avsevärt längre än vad jag hade planerat. Lång historia – poängen är att jag sedan några år har börjat gilla cyklar som är moderna – för mig. För de flesta av er är de gamla antar jag. Jag kanske ska kalla dem ”moderna”… Jag cyklade väl fram till runt -96 cirka och de cyklar jag nu har börjat vurma för och vill bygga ligger i spannet 1990 till cirka -95. Då hade jag ingen möjlighet och jag vet att jag inte ens tittade efter sådant på den tiden. Det var ingen idé.

>Dags för ämnet<

Rätt långt det med…

Har sedan några år tillbaka ett gäng Merckx MX Leader i Merckx egen variant av Columbus MAX – de kallade dem MXL. Gillar dem verkligen. Tycker om stålramens sista hurra i proffscirkusen. Så när jag hade möjlighet att köpa en Bianchi i MAX-rör på Blocket så slog jag till. Vet att jag visat den här tidigare. Den är verkligen sk*tful! Inte själva ramen – men lacken, den lacken!

Bianchis toppmodell mellan 1987-88 och cirka 1992-93 var Bianchi Proto. Det är en TIG-svetsad ram med MAX-rör. Finns lite broschyrbilder och då sitter det alltid Campagnolo C-record på dem. Googlar man lite så verkar det dock som om de oftast såldes som ram – för utrustningen varierar mycket. De cyklar som man kan anta är någorlunda orörda från tiden har allt från ”vanlig” C-record, C-record Century-färgad, svart Croce d´Aune, Chorus, etc. Man kan även se Chorus-bromsar till en C-record grupp. Plus en del hojar som det är tydligt att de moderniserats vartefter. Det var riktigt dyra ramar/cyklar och i sakens natur ligger att det inte var en storsäljare. Har samlat bilder i några år nu för att se vilka varianter som finns av ramarna – och det är mängder med smådetaljer som skiljer mellan dem. Vajerdragning, flaskställ, bearbetning av svetsfogar m. m. Man kan nog med säkerhet säga att de tillverkades i mycket små serier. De var normalt lackade i celeste blue (Bianchis klassiska ljusgröna kulör – för de historielösa) och har vanligtvis modellnamnet ”Proto” på det horisontella övre ramröret. Det finns också några som är lackade i det som jag tror är Gewiss-stallets teamfärger - celeste-liknande metallic med vit schattering. Dessa har också Proto-dekal.

Så ser det normalt ut men så dyker det upp några Bianchi i MAX-rör som inte passar in i bilden. De verkar vid första anblicken vara Protos med en annan lack och de har modellnamnet Caurus – med tillnamnet Vento. Normalt så är Caurus och Caurus Vento rätt trötta saker. Modellerna har siffernamn – exempelvis ”Caurus 840”. Från det billigaste billiga till mittenmodeller. Nästan alla med ett vidrigt kulörschema – om än i lite olika varianter. Svart och neongrönt, laxrosa med svart, lila med rosa, etc. Fula dekaler. Vidriga. Sedan finns det faktiskt några Caurus med MAX-rör som är lackerade i celeste blue. Sönke hade en ett tag – kanske har fortfarande? Jag har bilder på en tysk Caurus som är likadan som Sönkes. Men de är undantag.

Min är en sådan där vidrig. Och som sagt – vid första anblicken så ser det ut som en Proto-ram. Men ju mer jag tittar på den desto mer blir jag fundersam. Jag har bilder på två ful-lackade Caurus med MAX-rör förutom min – dvs. tre totalt. Två svart-gröna och en rosa-svart. Inom den trojkan verkar det som de svart-gröna är från samma ”batch” och den tredje skiljer sig avsevärt.

Den rosa-svarta har synliga, obearbetade svetsar, dekal på styrhuvudet och saknar en detalj till – som jag återkommer till – vilket gör den likadan som "alla" andra Proto. Min och den andra har mycket fint bearbetade rörmöten. Helt släta – som fillet brazed. De har dessutom en sak till som skiljer dem från alla andra MAX Proto/Caurus. Min har det bevisligen och utifrån bilden på den andra så är jag relativt säker på att den har det också. Dessa två har en muffanvisning på styrhuvudets övre del – se bilder nedan. En liten tunn kant som om det finns en muff. Den tredje (rosa/svart) är lackad som om den har det men har ingen – se bild. Den som är lika min har fästen för dubbla flaskställ – min har för ett ställ.

Vad är det då jag har? Förmodligen en Proto men från en tillverkningsserie med detaljer som skiljer sig från det normala – om man i det här överhuvudtaget kan tala om något normalt. Varför är den annorlunda? Ingen aning och jag kommer aldrig att få veta. Varför lackade de upp ett gäng MAX-cyklar i fulfärger och med budgetmodellnamn? Där kan man ju ha teorier – marknadsföring, etc.

Vad ska jag då göra? Min ursprungliga tanke var att lacka om den i celeste. Nu har jag kikat på ramen noggrannare och det visar sig att originallacken med mycket små medel kan bli i det närmaste perfekt. Dekalerna är hela till 99 %. Det är en ram som förmodligen har en intressant (om än okänd) tävlingshistoria och som – återigen – förmodligen är ganska unik. Protos är ovanliga, Caurus-Protos ännu ovanligare.

Jag har ändrat mig – cykelns lack är fortfarande sk*tful men är det något som jag har lärt mig genom åren så är det att originallack alltid är att föredra. Om 10-20 år kommer någon annars svära ve och förbannelse över mig när de upptäcker att jag lackade om en extremt ovanlig top of the line Bianchi.

Jag får leva med de vidriga dekalerna och den neongröna skräcken.

Exempel på Proto (bilder stulna från nätet):

Generellt gäller att det skiljer på smådetaljer även inom varje grupp. Här tar jag bara upp de större mellan grupperna.

En tidig variant med vajerhöljesringar på överröret och vajerstopp för bakväxeln. Bianchi-dekal på styrhuvudet. Har serienumret F030. Min har F237(? lite osäker på sifforna nu bara för det)

Image
Image
Image
Image

Här är en liten bild på en tidig som gick på ebay. Serienummer F058. Den har en lödd nummerskyltshållare.

Image

En, i vad jag tror är Gewiss team-färger, med bromsvajer genom överröret - med både in- och utgång på ovansidan. Bakväxelvajer genom kedjestaget. Observera svetsskarvarna. Bianchi-dekal på styrhuvudet.

Image
Image

Lite nyare variant (angiven som 1990) - den har bakbromsvajern gående i överröret men har ingång på undersidan. Fortfarande dekal framtill.

Image

Image

Sedan verkar det gå en skiljelinje och dessa ramar är ännu nyare. Vi är nu vid vad jag tror 1992-93. De har bakbromsvajern gående i överröret och har ingång på undersidan. Växelvajerstyrningarna under vevhylsan är nu en separat fastskruvad del. Dessa ramar har också Bianchi-örnen/märket fräst direkt i styrhuvudets rör. Har inte hittat någon bild på en sådan som jag med någorlunda säkerhet kan säga har originallack. Sanningen är att jag inte sett någon med fräst logo, i celeste blue, som har en Proto-dekal. Kan bero på att de alla är omlackerade och att det inte finns någon dekal att köpa - vad jag vet. Eller så hade de helt enkelt inte en dekal från början.

Den här kan ha originallack men säker är jag inte - den har lite extra Bianch-dekaler men det finns alltid avvikelser kring sådant. Framgaffeln hör inte dit - det är ganska säkert.

Image

Image

Image

Nu kommer Caurus-varianterna.

Sönkes(?) med fulstam. :D
Fräst logo.

Image

Tysken. Fräst logo.

Image

Den rosa-svarta utan muff på styrhuvudet och med synliga svetsar. Dekal på styrhuvudet.

Image

Den andra svart-gröna. Fräst logo på styrhuvudet.

Image

Min Caurus med muff och utan synliga svetsskarvar. Fräst logo.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Synpunkter, tillägg och rättelser mottages tacksamt.

PS - jag kallade Sönkes och tyskens för undantag. Kom på att de utgör 40 % av de Caurus med MAX-rör jag känner till. Det kan nog inte kallas undantag.
Last edited by J2000E on 25 Jul 2015 00:33, edited 2 times in total.
Grön våg för grå man...

Alex
Posts: 766
Joined: 19 Dec 2007 01:16
Location: STHLM

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Alex » 25 Jul 2015 00:25

Jag tycker inte att den är så ful. Tvärt om faktiskt!
Kanske för att den påminner mig om min första MTB från tidigt 90-tal.
Jag köper den gärna om du inte står ut... :wink:

User avatar
Gustav
Posts: 2170
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Gustav » 25 Jul 2015 09:53

Bra inlägg! Den andra Caurus-Proto i ditt inlägg är min, fotad när jag bodde i Malmö för några år sedan. Den kom i full C-Record från förste ägaren och som synes som helt koncept med gröna vajrar, grön styrlinda och grön krympslang på växelvajrarna. Styret är intressant nog ett no-name med intern vajerdragning

Har just på grund av problematiken du nämner här ovan om omlackning eller inte låtit min stå orörd i många år. Tyvärr är lacken inte i superbra skick hos min och tillsammans med någon liten "dent" på överröret (som verkar vanlig på tunna MAX-rör) har jag övervägt omlackning.

Det finns i en japansk katalog en intressant helvit Proto med celestedekaler från som jag tycker är tjusig.

Image
Image

Post Reply