Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Feta killar behöver växlar

Post by tolij » 12 Feb 2014 21:31

Image

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 20 Feb 2014 09:45

Har du tagit bort husbilden j2000e? Jag blev nyfiken, hade inte sett ditt hus.

Hoppas du inte blir sur, vi måste ju få driva lite med dig nu när du kommer och köper allt vi önskar vi hade råd med; ) vi andra vita medelklassmän som blir lite avundsjuka:) (refererar till vilka cyklar äger du-tråden)
Har man inget projekt har man inget liv :)

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 20 Feb 2014 14:23

Ingen fara. Jag är en vit, fet, medelålders man. Är dock inte äldre, vitare och fetare än att jag kan lära mig nya saker och/eller förhållningssätt. Jag har nu fått tillräckligt många signaler, här på forumet, om att sättet att njuta frukterna av mitt arbete och att jag visar det här - sticker i ögonen. Om jag är självkritisk så är det klart att för dem som inte känner mig så kan jag lätt/säkerligen framstå som just sinnebilden av en vit, medelålders man. På många sätt är jag just precis det.

Att mina prylar är ackumulerade under ett helt (långt) liv och att jag under många år i princip tagit hand om och samlat på sådant som andra ratat, gamla, omoderna och slitna saker (för att jag inte haft råd med annat), som jag själv sedan renoverat – kan vara svårt att veta och förstå för dem som bara läser denna tråd. Det i kombination med att jag under de senaste åren har fått utdelning av att jag arbetat hårt och därför har haft möjlighet att skaffa nya saker i mina gamla intressen kanske ger en bild av att jag är en stekare som köper sig fram. Jag tar till mig det och därför har jag sanerat min ”skryttråd”. Inga konstigheter.

En vidare personlig reflektion är att jag själv, i mitt huvud och som allmänt förhållningssätt, fortfarande är en fattig, långtidsarbetslös, smal och vältränad kille från miljonprogramsförorten. Det har jag varit avsevärt längre tid av mitt liv än fet, medelålders och arbetande. Vit har jag dock alltid varit. Min lärdom av det som signalerats här är att - det här vet jag och dem som känner mig. Jag är ironiskt nog inte speciellt intresserad av, eller fäst vid prylar. Jag skulle när som helst byta allt mot en enda ny nära vän. Att tro att man kan förvänta sig att andra skall förstå det utifrån min tråd här på fixedgear var naivt och jag tar åt mig min del av det. Jag lär mig.

J”fet, vit, medelålders”E
Grön våg för grå man...

Heljefors
Posts: 193
Joined: 09 Nov 2012 18:06

Feta killar behöver växlar

Post by Heljefors » 20 Feb 2014 14:36

Välformulerat och bra svar.

User avatar
lugosi
Posts: 300
Joined: 27 Sep 2011 06:56
Location: Sthlm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by lugosi » 20 Feb 2014 15:26

Fasen vad trött jag blir på hela priveligerad-resonemanget. Pratar man med någon ny bekantskap om vad man sysslar med får man ofta höra "Fan vad tur du haft!". Som om man inte arbetat arslet av sig utan semester de första åren, pluggat kvällstid utöver heltidsarbete när andra tog sabbatsår eller inte är uppfödd av en ensamstående morsa i gamla hederliga arbetarklassen precis som vem som helst.

Kul för övrigt hur fixedgears egna medborgargardes fördomar skiner igenom så hårt just nu. Ironi!

/rant

Nåja. Jag är faktiskt genuint nyfiken både på klockan och cyklarna. Följde denna tråden med intresse när jag var lite aktivare här.

User avatar
Huliganen
Posts: 1450
Joined: 08 May 2012 12:53
Location: Dalen

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Huliganen » 20 Feb 2014 16:02

Oh please..
F‡$†Λ $†HŁΜ

TARCK'S NOT DEAD
BOMB HILLS NOT COUNTRIES

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Jonatan F » 20 Feb 2014 16:04

Nej, inte massa självcensur, det här var ju en av favvotrådarna precis som den var!

ps fuck jante, låt alla vara nöjda med det de gjort istället!
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Feta killar behöver växlar

Post by tolij » 20 Feb 2014 16:16

Det var ju liksom lite distanslöst att lägga upp bilder på en mindre herrgård i ett cykelforum och kalla det för "sommarstuga", så ja då får man faktiskt tåla en pik. Arbetarklassbakgrund är tyvärr inget som per automatik medför klassmedvetenhet.

User avatar
olebole
Posts: 1952
Joined: 26 Apr 2008 12:56
Location: MALMØ
Contact:

Feta killar behöver växlar

Post by olebole » 20 Feb 2014 16:20

Edit:
Det var alltså inte meningen att skapa en språkdebatt.

Jag hoppas J2000E fortsätter posta i sin tråd, hur blev det med merckx-crossen t.ex?
Last edited by olebole on 20 Feb 2014 18:31, edited 2 times in total.

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Feta killar behöver växlar

Post by tolij » 20 Feb 2014 17:29

Alla dessa ord uttrycker mer eller mindre tydliga skillnader, det är därför vi har olika begrepp för till synes snarlika saker. Jag behöver knappast exemplifiera skillnaden mellan ett "lanthus" och ett "torp". Ord uttrycker konnotationer och beroende på hur man använder ord och strukturerar meningar så ger det uttryck för vitt skilda attityder, och det behöver vi förhoppnigsvis inte wikipedia för att se.
Last edited by tolij on 20 Feb 2014 18:45, edited 1 time in total.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 20 Feb 2014 18:23

Image
Мясо это убийство

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Fredde » 20 Feb 2014 18:40

tolij wrote:Det var ju liksom lite distanslöst att lägga upp bilder på en mindre herrgård i ett cykelforum och kalla det för "sommarstuga", så ja då får man faktiskt tåla en pik. Arbetarklassbakgrund är tyvärr inget som per automatik medför klassmedvetenhet.
Varför då?

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Feta killar behöver växlar

Post by tolij » 20 Feb 2014 19:10

A.) Distanslöst --> Smaklöst: Omedvetenhet el. likgiltighet om sociala missförhållanden samt behov av att hävda dessa i det sociala rummet.


B.) Sociala normer --> Kommunikation
(svar på tal; motreplik; vilja att medvetandegöra och belysa diskrepanser eller missförhållanden - Varför? Varför har vi demokrati, yttrandefrihet, debatt, sociologi, social välfärd?)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Fredde » 20 Feb 2014 19:17

tolij wrote:A.) Distanslöst --> Smaklöst: Omedvetenhet el. likgiltighet om sociala missförhållanden samt behov av att hävda dessa i det sociala rummet.


B.) Sociala normer --> Kommunikation
(svar på tal; motreplik; vilja att medvetandegöra och belysa diskrepanser eller missförhållanden - Varför? Varför har vi demokrati, yttrandefrihet, debatt, sociologi, social välfärd?)
Så, om jag förstår dej rätt, det är helt okej att pika "uppåt" så att säga? Dvs den som har det sämre ställt kan pika den som har det bättre?

(är uppriktigt nyfiken på detta) :)

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Feta killar behöver växlar

Post by tolij » 20 Feb 2014 19:40

Det är irrelevant. Börja med att definiera vad det innebär att "pika upp" eller "pika ned".

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Fredde » 20 Feb 2014 19:50

tolij wrote:Det är irrelevant. Börja med att definiera vad det innebär att "pika upp" eller "pika ned".
Jag skrev: "den som har det sämre ställt kan pika den som har det bättre"?

Var det så du menade eller hur menade du?

Kan förtydliga det ännu mer:
Vad är det som ligger till grund för att man ska "tåla en pik":
a) att man äger en mindre herrgård
b) att man kallar den mindre herrgården sommarstugan
c) annat, nämnligen:

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Rokkoko » 20 Feb 2014 19:56

tolij wrote:Det var ju liksom lite distanslöst att lägga upp bilder på en mindre herrgård i ett cykelforum och kalla det för "sommarstuga", så ja då får man faktiskt tåla en pik. Arbetarklassbakgrund är tyvärr inget som per automatik medför klassmedvetenhet.
Släpp sargen för fan!

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 20 Feb 2014 20:18

Förstår inte grejen med att klaga på någon som skryter i ett forum som faktiskt bygger på skryt. (Visa din cykel, växelcykel, vintercykel etc. "Titta vad jag precis köpte"-trådarna "titta vad duktig jag är på att bygga"-trådarna (och vilka delar jag har råd med) osv osv.) Allt vi gör är skryt, men vafan, vi gillar det ju! Och vi här inne tillhör väll världens rikaste procent. Alla här verkar ha både hem, mat, och internet och pengar över att lägga på förströelse. Vad gjorde je för fel som vi inte själva gör?
Har man inget projekt har man inget liv :)

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Indurain » 20 Feb 2014 20:31

tolij: erkänn, du är så grymt avundsjuk på J2000e´s fina sommarstuga.
J2000e: lägg upp bilderna på huset igen, men varför man ska känna någon sorts skuld vare sig man är fet/vit/medelålders ?.
Rule #242 - More is good ... all is better.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Feta killar behöver växlar

Post by abacaxi » 20 Feb 2014 20:32

det ingår ju i hela skrytgrejen att man kan få diss, då får man skryta ännu bättre eller dissa tillbaka. eller har jag lyssnat för mycket på rap? ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply