Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Sv: Re: Feta killar behöver växlar

Post by RZ-1 » 14 Nov 2012 19:56

Jonatan F wrote:Undrar om inte Crescent hade sådana pumpar med (men på en helt annan kvalitativ nivå misstänker jag)

Sedan är väll zeus ganska duktiga på att sätta logor på saker? Än så länge på min cykel är ju alla växlar, sadel, styre, styrstam, nav zeus-märkta. Återstår sadelstolpe (vet inte om det finns? och vevar+klingor som jag vet finns i zeus) Men de gjorde ju å andra sidan både cyklar o växlar.
De gjorde sadelstolpar, har hållt i en 27,0 fluted som dessvärre var kapad till typ 10 cm...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 14 Nov 2012 20:43

abacaxi wrote:
J2000E wrote:citationstecken (eller situationstecken som alla under 40 envisas med att kalla dem..hrmf!)
eller citattecken som de flesta av oss som jobbar med text kallar dem. :-)
Vi som inte jobbar med text och är lite lätt anala (skitnödiga som det kallas ibland) tar gärna det krångligare alternativet - för då har vi alltid chans att trycka till populasen. 8)

Självklart använder jag därför "situationstecken" så mycket jag kan och gärna kombinerat med en "ironisk lutning" på huvudet och förstärkt med båda händernas pek- och långfingrar farandes upp och ned i "hemmagjort teckenspråk".

Hehehe.. :lol:

SAOL
Image

Mvh
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 15 Nov 2012 11:50

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 00:59, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 20 Nov 2012 23:54

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 00:59, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Feta killar behöver växlar

Post by hagard » 21 Nov 2012 12:36

Fina ramar! Hur kom det sig att du blev så hooked på Masi just? Har knappt hört namnet någon annanstans, även om jag har förstått att de är högkvalitativa.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 21 Nov 2012 18:37

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:00, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

hagard
Posts: 245
Joined: 28 Jan 2011 10:03

Re: Feta killar behöver växlar

Post by hagard » 21 Nov 2012 22:17

Tack för ett väldigt intressant och informativt svar! Garanterat en generationsfråga.Själv sneglar man ju snarare åt väster i sin jakt på cykelbyggare att upphöja till gudar, hur långt ifrån sportens kärna dessa hantveksmässiga traditionsbärare än har drivit.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Feta killar behöver växlar

Post by ravelax » 21 Nov 2012 23:55

Mycket intressant berättelse, bra sammanfattning för en historielösa kids som jag själv! Ger perspektiv på saker och ting.

User avatar
Petrolhead
Posts: 42
Joined: 08 Dec 2009 10:10
Location: Farsta/Sthlm
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Petrolhead » 22 Nov 2012 08:27

När jag började bli intresserad av cyklar och cykling så var det bland annat i beundran av hårda cykelmän. Merckx var gud och alla som var aktiva under sextio- och sjuttiotalet var halvgudar
Men då måste du har fastnat för cyklar ganska sent i livet, typ 40+?!? :lol:

//JOhan
___________________________________
http://www.petrolheads.se

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 22 Nov 2012 20:26

Jag är gammal - men inte så gammal....j-la mopedligist (Petrolhead och jag känner varandra - så jag får svära åt honom)!
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 22 Nov 2012 20:28

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:00, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Nov 2012 00:47

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:01, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Indurain » 24 Nov 2012 08:41

Otrolig cykel, han hade nog kunnat ta dubbla priset.
Rule #242 - More is good ... all is better.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Ronny » 24 Nov 2012 09:17

Intressant läsning men det där med namnet som byggt ramen är givetvis inte alltid vad man trott. Flera rambyggare av de du nämnt har haft s.k. terzisti och Colnago är den som är mest känd för att använt de som bl.a. arbetat åt åtskilliga märken med diverse delar under något som kan liknas vid ackord. Ibland med en en sämre kvalité både i delar som ramar. Även om det är stora berömda märken som nämns så finns det fler mindre rambyggare som är lika stora i skicklighet som hantverkare som någon Ernesto, Alberto eller Ugo. Marknadsföring går inte alltid i hand med skickligheten att bygga ramar. Speciellt Alberto/ Masi har jag fått mycket info. om efter ett besök hos Pelizzoli samt pratat med några ägare till bl.a. såväl nya som gamla Masi i Italien. All tillverkning sker hos andra och det är blott inte bara alu.
Pelizzoli tillverkar samtliga stålramar som Alberto får beställningar av. Detta har skett under många års tid och numera renoverar och säljer blott Alberto så ingen tillverkning i Milano. Pelizzoli visa mig flera Masi ramar och muffar samt även Campagnologaffeländar som en Japan hade skickat till Alberto för sin nya Masi.
Dels såg jag råa slitsade framgafflar sen en pista ram med perforerad bakgaffel. Den var inget som tillverkade under Masi logga utan var ett custombygge åt en egen kund. Jag hade före besöket fått indentikationer på att Pelizzoli tillverkade stålramarna åt Masi samt lackerade. Nere i Italien är sådana här saker känt och givetvis inget nytt utan en tradition.
Här en länk från eroicacicli som innehavs av Alessandro och Andrea. Den förstnämnda arbetar hos Pellizoli och sköter all korrespondens, kundkontakt,foto m.m.
http://www.eroicacicli.com/blog/masi-sl ... ys-design/ (nytillverkad ram)
Dem där märkliga ¨pursuitramarna¨ som tillverkades åt det Sovjetiska landslaget under slutet av 80-talet tillverkades av Masi USA (trist). Vilket jag anade med tanke på tangerören.
Image
Image
Image
Мясо это убийство

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 24 Nov 2012 12:21

Tack Ronny. Självklart kan man nästan aldrig veta vem som byggt en ram om man inte stått där och tittat på medan det skett. Och vem säger att en ram byggts av bara en person - det är säkerligen flera inblandade på varje ram. Lika självklart finns det fler stora rambyggare som inte varit lika lyckosamma, som de av mig nämnda - och förblivit okända för den stora massan. Pelizzoli är en av dem. Picchio en annan. Plus alla dem som vi aldrig har hört talas om alls.

Du har givetvis rätt i stort och min text var heller inte skriven som en heltäckande redogörelse för den italienska kulturen (oavsett del - gubbars egon, cykelbygge eller varumärkesbyggande), utan som ett svar på hur det kom sig att jag blivit ”hooked”. Ur det perspektivet är mystiken kring namnen – både på byggarna och användarna - allt. Jag förklarade att bakom namnen på ramarna stod oftast en annan tillverkare och så är det ju – på den tiden som jag beskriver (60 tidigt 70) så byggde de män jag nämner faktiskt ramar. Givetvis stod de inte ensamma och gjorde det så jag menar inte att det automatiskt måste vara just Sante, Ugo, Ernesto, Faliero eller Alberto som byggt en sådan ram bara för att den passar in i tidsramen.

Går man framåt i tiden så blir det mer och mer tydligt. Är man framgångsrik så är det svårt att möta efterfrågan utan att skaffa sig fler anställda eller lägga ut arbete på underentreprenörer. Det är naturligt. Ernesto Colnago slutade tidigt att bygga ramar, Sante blev gammal, likaså Faliero. De Rosa-familjens verksamhet har vuxit enormt men flera av dem verkar ha bra kontakt med hantverket fortfarande.

Alberto Masi byggde givetvis inte alla ramar själv tidigare heller (under den period som jag beskrev och upp till slutet på åttiotalet) utan det gjordes av flera – både på plats och på annan ort. Sedan dess (nittiotalet och framåt) kan man med säkerhet säga att han inte tillverkat många ramar alls. Det är väl just där, dock, jag inte riktigt kan hålla med dig helt – du skriver att ”samtliga” stålramar tillverkas av Pelizzoli. Med ödmjukhet vill jag framhålla att även Pelizzoli är en äldre italiensk gentleman och som sådan har han ett stort ego och därmed även sin egen agenda… Du har bra kontakt med honom och jag har bra kontakt med Alberto. Vi får nog vara medvetna om att de båda säger det de tror att vi vill höra. Jag har med egna ögon sett att Alberto bygger ramar (dock ej min egen) fortfarande.

Det är rätt kul egentligen – mitt svar på den ursprungliga frågan handlade om att märket på ramen inte överensstämde med vem det var som tillverkat den. Nu talar vi om vem som tillverkade åt den som tillverkade åt den som tillverkade…, etc, etc. Till slut kommer vi till den som bröt malmen för att göra rören. Eller till den som gjorde verktygen till den som bröt malmen…, osv.

I slutänden är rätt många ändå nöjda. De som ”vet” att cykeln hette ”Eddy Merckx” och var orange är glada, de som vet att det egentligen var en Masi, Pogliaghi, Colnago, De Rosa, Kessel är glada och de som förstår att bakom dessa namn fanns det en hel kader av andra människor är också glada – kanske gladast – för det är dessa som förstår att uppskatta hantverket oavsett vad det står på ramen. Där är vi (om jag får vara så fräck att jag buntar ihop oss).

Om man tar mina Masi så ökar sannolikheten att det är Alberto som byggt dem ju äldre de är. Den från 1971 – någorlunda sannolikt, de från 1978 ”50/50”, den från 2010 – inte omöjligt och han säger att han gjorde ett undantag – men riktigt säker kan jag som sagt inte vara. Skulle det vara Pelizzoli som gjort det är jag glad. Är det någon av Pelizzoli: s anställda är jag glad, osv, osv.

Faktum är att min ram har en del övrigt att önska vad gäller en del saker (filning av överflödigt lod runt muffar och placering av bakbromsbrygga) – och det gör mig mer benägen att tro att det är Alberto som gjort det. Det är gjort av någon som har haft j-ligt bråttom och/eller som inte gör det varje dag – eller har tröttnat lite. Jag känner igen känslan i mig själv från mina fordonshobbys (framför allt båtar) – jag vet precis hur det skall göras och tidigare var jag extremt noggrann men nu när jag är äldre så orkar jag inte riktigt vara fullt lika anal. ÄR det Pelizzoli som gjort min ram så skulle jag bli besviken. Inte för att det är han utan för att jag har större förväntningar på just honom.

Vem vet – i framtiden kanske någon kommer argumentera stenhårt för att det är en Pelizzoli (för att det är opportunt - då) och ironin blir då att någon annan kommer argumentera mot det p g a kvalitetsbristerna… - vilken tvist – eller hur!?
Mvh
JE

(och sadeln är inte framtippad - det är bara perspektivet som stökar)
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:01, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 26 Nov 2012 23:35

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:02, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 01 Dec 2012 20:27

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:02, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 02 Dec 2012 21:30

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:03, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
detsamma
Posts: 165
Joined: 20 Oct 2012 08:56
Location: Malmö

Re: Feta killar behöver växlar

Post by detsamma » 02 Dec 2012 21:57

Oerhört vackra cyklar JE. Nybörjare som jag är funderar jag på hur man enklast får bort gamla dekaler? Och hur gör du för att få de nya helt korrekt placerade? Mäter du ut och tejpar eller liknande?

Jag undrar då jag har en Alan i verkstaden som jag för tillfället håller på att renovera. Dekalerna på den ser ordentligt risiga ut. Vissa är nästan helt avskavda.

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 03 Dec 2012 11:28

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:03, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

Post Reply