Feta killar behöver växlar

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Rokkoko » 07 Jan 2012 17:04

Klart att du ska behålla den som den är. Den är ju snygg!

aderklint
Posts: 28
Joined: 02 Mar 2011 13:56
Location: Gothenburg
Contact:

Re: Feta killar behöver växlar

Post by aderklint » 07 Jan 2012 18:35

Nu må jag inte vara mer än en handfull dagar äldre än 25 (och därmed saknar legimitet i frågan), MEN en ram med det färgschemat och i det skicket behöver inte och borde inte lackas om. Den duger som den är och den är faktiskt läcker.

Om det skulle betyda något, så kommer du inte vara ensam om att cykla VR på en eddy i lustigt färgschema. Även jag kommer svettas runt pölen på en i "Tutti frutti". (saxat från nätet):

http://velospace.org/node/37426

/a

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 07 Jan 2012 20:04

aderklint wrote:Nu må jag inte vara mer än en handfull dagar äldre än 25 (och därmed saknar legimitet i frågan), MEN en ram med det färgschemat och i det skicket behöver inte och borde inte lackas om. Den duger som den är och den är faktiskt läcker.

Om det skulle betyda något, så kommer du inte vara ensam om att cykla VR på en eddy i lustigt färgschema. Även jag kommer svettas runt pölen på en i "Tutti frutti". (saxat från nätet):

http://velospace.org/node/37426

/a
Det kan ha smugit sig in ett missförstånd. Jag har dragit runt pölen ett antal gånger, även Mälaren - men med VR menade jag virtual reality trainer. Körde första tre milen på Flandern runt igår. Mycket platt men med rena väggar till backar då och då. Jag kommer aldrig mer köra Vättern - för många som inte är vana att köra i grupp. Mörker, amatörer och trötthet är ingen bra kombo.
Det lutar åt att fulmerckxen får vara som den är. Tack för input.
Mvh
JE
Grön våg för grå man...

Kneecap
Posts: 727
Joined: 22 Aug 2008 12:38

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Kneecap » 07 Jan 2012 21:59

J2000E wrote:Påkommen....ett helskotta när folk sitekorsar! Till mitt försvar påpekar jag att mitt eget förslag var Crescent-orange. Inte den diskretaste av kulörer. Jag har inget mot att sticka.ut. vill bara inte göra det.med kombinationen blekt pissgult, meslila och dassrött.
MvhJE
Tjena!

Vi har ju ett flertal gemensamma intressen: Gamla cyklar, gamla mopeder och klockor.. Sen har du ju träbåt, vilket jag skulle vilja ha, men jag vet att jag inte har disciplin nog att ta hand om den på rätt sätt .. Jag håller mig till glasfiberbåt från 60 talet istället.. Men det är fasiken nära nog..
Sen ligger iofs nivån på dina prylar lite högre än hos mig, men jag har några år på mig att komma ikapp.. ;)
Får ta och bjucka på nått gott att dricka när jag är i storstan nästa gång.. Misstänker att diskussionsunderlaget inte kommer ta slut i första taget.. :mrgreen:

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 07 Jan 2012 23:14

Trevligt! Vi tar en sittning vid tillfälle. Mvh JE
Grön våg för grå man...

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Re: Feta killar behöver växlar

Post by joohan » 08 Jan 2012 20:00

Jag tycker att det är gaffeln som ställer till det vad gäller skrikigheten. Skaka fram en klassisk kromad gaffel, matcha med den färggladaste cykeltröjan du har i garderoben och kör.

/Johan

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 16 Jan 2012 10:23

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:24, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 16 Jan 2012 14:45

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:25, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
Håkan
Posts: 1743
Joined: 20 Feb 2008 14:00
Location: Stockholm, Freakshow Hornsberg

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Håkan » 16 Jan 2012 20:43

J2000E wrote:För dem med ventilfetish - som ni ser så har jag inga slangar monterade. Det är för att jag inte fått tag på slangar med kort ventil. Det verkar bara finnas för djupa fälgar nu? Tips mottages tacksamt.
Hur långa är för långa ventiler?
36mm är väl helt ok?
Själv gillar jag Michelins A1 AirComp-Ultralight-slangarna.
Här finns de med 36mm-ventil: http://www.bike-components.de/products/ ... ight-.html
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Feta killar behöver växlar

Post by Muffat Stål » 16 Jan 2012 21:49

J2000E wrote: Reglerna för inköp av bancykel/ram:
1 - Masi, Pogliaghi, De Rosa, Cinelli, Colnago - i den ordningsföljden.
2 - Tillverkad mellan 1960 och 1975-6
3 - Kromad (hellre patina än för fin)
En kromad Cinelli från den tiden finns inte. Däremot finns det en Atala ute på interwebben just nu. Grymt fin ram med lika mycket renommé som de du listar här uppe. Krom, patina - it's all there! Till "vrakpris" dessutom. Osäker på din storlek men den här passar ju de flesta:

http://www.ebay.com/itm/Atala-Track-fra ... 460wt_1247
The thigh's the limit

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 20 Jan 2012 17:27

Hej J2000E, hur går det med Göstas Masi?
Lite nya bilder vore fantastiskt trevligt. :D
Yesterday's Technology Today

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 21 Jan 2012 11:40

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:25, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 21 Jan 2012 12:00

Tackar för nya bilder. Riktigt kul att se de efterbearbetade delarna.
Om det nu inte är Masi och det finns urtagna hjärtan i stora klingan, är det då Ugo som är framme igen?
Fast De Rosa brukar ha flata ändar vid sadelmuffen, men efter lite googling så finner man lätt att så inte alltid är fallet: http://www.flickr.com/photos/9011299@N07/3339989352/

Och googlar man "De Rosa chainrings" så får man klingor som påminner mycket om de som sitter på.

I alla sammanhang jag stött på Göstas cyklar så har de ofta kallats Göstas Masi. Det har styrt mitt antagande, torts övrig karakteristika. Intressant om Gösta även hade andra mästares ramar.

När det gäller populära byggare med toppkvalitet vid den här tiden så finns det inte så många att välja på.
Yesterday's Technology Today

J2000E
Posts: 709
Joined: 01 Mar 2010 18:02

Re: Feta killar behöver växlar

Post by J2000E » 21 Jan 2012 12:06

.
Last edited by J2000E on 20 Feb 2014 01:26, edited 1 time in total.
Grön våg för grå man...

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 21 Jan 2012 18:00

Ok ok, du vet säkerligen och du har inte visat styrstammen.
Om det inte är Göstas så finns det bara ett alternativ kvar, Tomas Petterssons Masi.
28 ekrar i framhjulet och Tomas var sprintspecialist.
Hur länge ska du suga på karamellen? :D

Så här såg den ut sommaren 2011:
Image

Kanske lite ojuste att posta sommarbilden, men sedan såg jag att du redan postat sidan av cykeln här för länge sedan: "Plus en helt vanlig M........från 1971" 8)
viewtopic.php?p=119589#p119589
Last edited by d'epoca on 24 Jan 2012 20:40, edited 2 times in total.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 22 Jan 2012 17:52

Ett annat synsätt för att inte måla om Eddy Merckx MX Leader

De flesta cyklar ser för hemska ut och det är en av anledningarna till att jag är här. För att kunna få vetskap om hur man finner något vettig alternativ. I vardagen ser en hel del ut som om det kom till av en slump. Det är vi vana vid och därmed är en ram som är prydligt ommålad mer iögonfallande än Leader i "Tutti Frutti".

Jag skulle vilja påstå att alla dina ramar förutom Leader är extremt iögonfallande, just för att less is more. Större omsorg, renare ytor och fint detaljarbete.

Jämför med skor, många detaljer = vardag, få detaljer = lackskor till smoking.
Last edited by d'epoca on 24 Jan 2012 18:39, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Feta killar behöver växlar

Post by abacaxi » 22 Jan 2012 18:34

vardag: vans, cykling: vans, smoking: vans. vad menar du? ;-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 22 Jan 2012 18:42

abacaxi wrote:vardag: vans, cykling: vans, smoking: vans. vad menar du? ;-)
Garavade lite, jo det är ju ett alternativ. Ofta uppskattat, tyvärr har ingen haft varken modet och eller självdistansen att köra det på Nobels prisutdelning.
Last edited by d'epoca on 22 Jan 2012 23:25, edited 1 time in total.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 22 Jan 2012 21:06

Har sett flera gamla bilder på bröderna Pettersson och ofta är det endast Tomas som har röd linda på styret och lindat "hela vägen". Och eftersom att det var Gösta och Tomas som körde för Monark och J2000E säger att det inte är Göstas. Well well ...

Exemeplvis denna bild, där Tomas syns längst fram. Dock ser det ut att vara en Flygstålsdekal på sadelröret på den ramen:
Image
Velo Pages Crescent MCB catalog 1973
Last edited by d'epoca on 24 Jan 2012 20:41, edited 3 times in total.
Yesterday's Technology Today

User avatar
d'epoca
Posts: 344
Joined: 29 Dec 2011 16:48

Re: Feta killar behöver växlar

Post by d'epoca » 24 Jan 2012 18:46

Hur är läget J2000E? Hoppas att mina utläggningar ovan inte var till besvär. Och jag hoppas nästan att jag har fel i min analys av Monarkens härkomst, vore ju kul med något helt annat svar på gåtan.

Ser fram emot nästa inlägg av dig!
Yesterday's Technology Today

Post Reply