Another one bites the dust.

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
ArtLec
Posts: 27
Joined: 24 Feb 2010 16:47
Location: Vasastan.

Another one bites the dust.

Post by ArtLec » 24 Feb 2010 18:27

Hej forumet!

Ny medlem här! Har lurkat lite förut, men reggade konto och tänkte att nu får man allt sluta tjyvläsa...

Av någon outgrundlig anledning har jag blivit helt övertygad om att jag hela mitt cyklande liv (vilket är 34 år långt, men vi kan räkna bort de åren jag inte cyklade, vilket var några tragiska precis i början där...) blivit blåst på cykelupplevelsen. Det var ju en fixie jag skulle haft... Egentligen.

Så här står man. Med en samling diverse MTB:s i cykelförrådet, några år som XC-svetto tillika jobbpendlare och inser att man nu får byta läger. Lika bra bekänna direkt även om det förmodligen är som att svära i kyrkan här. *Väntar på att första ruttna tomaten ska komma flygandes*

Icke desto mindre skulle det vara sweet med lite hjälp från proffsen här på forumet. Målet är att på något vis skaffa en fixiehoj. Är ganska säker på att jag inte vill köra singlespeed utan en schysst fixie med broms. Helst komplett och ready-to-wear då jag sedan nyligen dessvärre inte har någon plats att mecka på (mer än det absolut nödvändigaste). Dessutom verkar det behövas en del kunskap som jag i dagens läge kanske gör bäst i att lära mig på vägen, tror jag. Mecka MTB och justera dämpad framgaffel är inte samma sak...

Frågan är således:
  • Vem/vilka säljer fixiehojar i Sverige/EU och går att lita på? Har kollat tråden med onlinebutikrecensioner men skulle gärna få lite bra aktuella tips. Alltid enklare om någon annan handlat med gott resultat. Hur är SingleSpeedShops förbyggda hojar, t.ex?
  • Är det någon här på forumet rent av som behöver få loss lite pengar till nåt nytt projekt och kan tänka sig dänga av sin hoj till en rimlig peng?
  • Ramstorlekar = finns det nån bra guide? Min XC-hoj är 17" men det säger ju inget i denna värld.
Sorry om ni svarat på dessa frågor 100 ggr förut. Sökte på "nybörjare" i sökverktyget ovan och hittade ingen gammal tråd att återuppliva, så startade en egen. Hoppas det är ok :)

/A.

User avatar
limitedlizard
Posts: 879
Joined: 10 Aug 2008 18:50

Re: Another one bites the dust.

Post by limitedlizard » 24 Feb 2010 18:48

Hade nog slagit till på en Trek T1 om jag skulle köpa en ny färdig hoj.
http://www.cykelfjall.se/produkter/?pro ... &catId=886" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet dock inget om butiken är seriös ...

Eller en Peak som Hommus tipsar om här:
viewtopic.php?f=1&t=4586&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
pistolpete
Posts: 459
Joined: 05 Jan 2009 21:41
Location: Stockholm

Re: Another one bites the dust.

Post by pistolpete » 24 Feb 2010 19:15

David_gbg wrote:Hade nog slagit till på en Trek T1 om jag skulle köpa en ny färdig hoj.
http://www.cykelfjall.se/produkter/?pro ... &catId=886" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet dock inget om butiken är seriös ...
Det är den, ligger i Falun och har bra service!

User avatar
viktor
Posts: 668
Joined: 02 Jul 2009 21:55
Location: Linköping

Re: Another one bites the dust.

Post by viktor » 24 Feb 2010 20:48

David_gbg wrote:Hade nog slagit till på en Trek T1 om jag skulle köpa en ny färdig hoj.
http://www.cykelfjall.se/produkter/?pro ... &catId=886" onclick="window.open(this.href);return false;
Vet dock inget om butiken är seriös ...

Eller en Peak som Hommus tipsar om här:
viewtopic.php?f=1&t=4586&start=20" onclick="window.open(this.href);return false;
Det står att Trek T1 har en "track-specific carbon fork", brukar väl oftast betyda att den inte är borrad för broms vilket ju blir lite problematiskt om man vill ha en broms (vilket alla borde vilja ha om man ska köra i trafik :wink: ). Annars verkar det vara en trevlig cykel.

Om du har en hyffsat välsorterad cykelhandlare i närheten kan du säkert hitta en eller två modeller med fastnav. Till och med i lilla Örebro har handlarna börjat tagit in fastnavscyklar.
Jag kan igen, lite oväntat, rekomendera Crescents modell Valkenburg 1948. Testkörde den och den är hur trevlig som helst. Ingen cool italienare eller spejsad ryss men den gör jobbet.
/Viktor

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Another one bites the dust.

Post by jp » 24 Feb 2010 22:13

tydligen har den bromshål både fram o bak, kolla under Q&A
http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/road/track/t1/" onclick="window.open(this.href);return false;

tydligen ska de sälja ramen separat också. $439.99. Var de ine hiskeligt mycket dyrare när de var röda? Är det samma ram?
Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Another one bites the dust.

Post by Fredde » 24 Feb 2010 22:40

Hej hej!

Det är nog ingen fara med tomaterna, rätt många här som gillar olika typer av cykling, tror till och med det ibland frågas någon växelfråga :)

Nästan alla märken med självaktning har fixies eller singelspeed med flipflip på menyn. Trek, Cannondale, Specialized, Bianchi, m.fl.

Verkar det vara riktigt risigt på beg-marknaden och inte lär det finnas mer när det blir vår.

Vart bor du? och har du ngn "cirka-budget"?

/Fredde

User avatar
springsten
Posts: 41
Joined: 30 Mar 2009 09:13

Re: Another one bites the dust.

Post by springsten » 25 Feb 2010 00:53

Bianchi Pista är ju en väldigt fin fabriks-fixie. http://jibo.jetshop.se/ShowProducts.aspx?prodid=140" onclick="window.open(this.href);return false;

Vet inte om det finns billigare någon annanstans, men det är iallafall i sverige. Lycka Till!
yo

tropfrog
Posts: 212
Joined: 02 Sep 2009 15:17

Re: Another one bites the dust.

Post by tropfrog » 25 Feb 2010 07:57

Som jag förstått det är Pistan i i originalutförande helt bromslös.

Peakcykeln, verkar trevlig, fast svart.

Jag hade nog valt T1an.

MVH
Magnus

boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Re: Another one bites the dust.

Post by boström » 25 Feb 2010 09:27

tropfrog wrote:Peakcykeln, verkar trevlig, fast svart.

MVH
Magnus
Tur att den finns i vitt då också. :)
www.XXIV.se

User avatar
orm
Posts: 47
Joined: 24 Nov 2009 15:05

Re: Another one bites the dust.

Post by orm » 25 Feb 2010 09:48

både http://www.bike-mailorder.de/" onclick="window.open(this.href);return false; & http://www.evanscycles.com/" onclick="window.open(this.href);return false; för att nämna 2 större EU nätbutiker har drösvis med fixies & singlespeeds till rimliga priser

tex: http://www.bike-mailorder.de/shop/Singl ... 20788.html" onclick="window.open(this.href);return false;

eller: http://www.evanscycles.com/products/mon ... e-ec020881" onclick="window.open(this.href);return false;

ja, jag gillar orange :)

User avatar
boon
Posts: 2250
Joined: 07 Jul 2008 21:30
Location: sthlm
Contact:

Re: Another one bites the dust.

Post by boon » 25 Feb 2010 11:32

Kom bara ihåg att du får vad du betalar för...
http://www.boonphotography.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://boonphotography.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/boondking/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://vimeo.com/boonphotograhy" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
ArtLec
Posts: 27
Joined: 24 Feb 2010 16:47
Location: Vasastan.

Re: Another one bites the dust.

Post by ArtLec » 01 Mar 2010 13:56

Tack för alla svar, länkar och tips. Kanon :D

Trevligt problem, detta. Har börjat kika på era tips & webbutiker. Mycket större utbud än jag hade insett... kommer ta sin tid att hitta rätt, men som det ser ut ute just nu är det kanske lika bra.

Angående budget så hade jag tänkt mig något mellan 5-10 000. Man kan ju betala hur mycket som helst när man grottar in sig på djupet i nästan alla ämnen, men för en n00biehoj tycker jag att det borde räcka i alla fall? Sen kanske man vill ha lite budget kvar när man hittar den där sadeln, och den där lindan och styret osv. Om jag känner mig själv rätt så kommer moddningslusten fram rätt fort.

Ännu en tomatfråga då: Om man kikar på onlinehandlarna så brukar fram + bakhjulen vara samma sort (oftast), speciellt ju mer "off the rack" hojarna är, men om man gluttar på många av hojarna ni själva visar upp på forumet så är det ofta så att era fram + bakhjul skiljer sig markant. Är det en estetisk/personlighetsgrej eller fyller det en funktion som en nybörjare kan tänkas vilja beakta?

EDIT:
Den där Valkenburg 1948 såg ju väldans sympatisk ut...

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Another one bites the dust.

Post by ap-ungen » 01 Mar 2010 15:11

Ang. vilken cykel du skall köpa så tycker jag högst personligen att man ska bygga cykeln själv, lite halv ifrån grunden i alla fall. Med det menar jag typ en schysst begagnad ram med vev och styrlager för 3-4 tusen. Brukar dyka upp en del sådana bara på detta forumet.
Att bygga på sen med ett hjulpar, styre, vevparti osv efter egen smak och plånbok. Man lär sig så oerhört mycket mer genom att göra så här tror jag och det är till väldigt stor nytta senare när man vill modifiera sin cykel efter hand. Däremot finns det en tendens att det bli lite dyrare att göra på detta sättet, men som Boon skrev så får man vad man betalar för och jag tror det blir mer roligt, personligt och bra kvalité på detta sättet. Dock inte sagt att fabriksnya cyklar är dåliga, men som sagt...

Ang. att det är olika sorters hjul på forummedlemmarnas cyklar beror väl egentligen mest på estetisk fåfänga tror jag. Sen finns det självklart dom som vill ha t.ex. aerospoke-känslan eller som av andra mer "tekniska" anledningar har två(eller flera) sorters hjul.

Sammanfattningsvis så tycker JAG att man skall bygga sin egen hoj, efter sin egna förutsättningar så klart. Oerhört lärorikt och roligt är det.

User avatar
springsten
Posts: 41
Joined: 30 Mar 2009 09:13

Re: Another one bites the dust.

Post by springsten » 01 Mar 2010 15:55

Håller med ap-ungen. Själva byggandet är halva nöjet, att välja delar och planera utseende, leta runt på nätet och bygga upp förväntningarna inför våren, det är en fin känsla.
yo

logear
Posts: 164
Joined: 09 Nov 2009 23:04
Location: GBG

Re: Another one bites the dust.

Post by logear » 02 Mar 2010 01:00

Nu kanske inte jag har gjort helt "rätt" enligt alla på detta forum, då min är en gammal landsvägshoj av inte häftigaste modell, men!
Jag har köpt en ram för 350.- nu har jag lagt ca 1500:- till på den (då räknar jag allt verktyg, pump, drev osv) och massa timmar.
Det är det roligaste jag gjort på länge, det är ett riktigt budget bygge och jag har fortfarande rost, sliten sadel smutsig stylinda osv. Men min cykel är otroligt vacker, i mina ögon. JAG är jätte stolt för va jag har gjort på 2 månader utan större förkunskaper. Och det roligaste är när man hittat något som man tror passar sin vision och får hem prylen och saker och ting bara faller på plats...

Min hoj är kanske inte den coolaste eller hippaste, men jag har fan renoverat och satt ihop den själv!

Har du lite sug på att börja så tveka inte du kommer inte ångra dig! De där pengarna extra får man räkna med. Jag vet att mitt cykelintresse inte kommer sluta här i kostnader, men vilken hobby slutar kosta pengar?

Mao Instämmer med föregående talare.. :)
________________________
Putsar och skruvar på en:
Raleigh Grand prix
http://fixed.dusten.se/

User avatar
ArtLec
Posts: 27
Joined: 24 Feb 2010 16:47
Location: Vasastan.

Re: Another one bites the dust.

Post by ArtLec » 02 Mar 2010 12:32

Jag var rädd att ni skulle säga nåt sånt, ja...

Onekligen är det ball att hålla på och mecka. Jag har liksom hamnat där med nästan allt jag företagit mig, från bilar till båtar och andra, mer abstrakta fritidsprojekt. Förstår helt vad ni menar med att känslan att sätta ihop något är svår att trumfa med att bara köpa en ready-to-wear grunka. Problemet är att jag riskerar att aldrig bli klar. Ett annat problem är att jag har gått från 3300 kvm tomt + garage med allehända verktyg till typ 20 kvm, nästan inga verktyg alls och lite plats i cykelskjulet om man inte kommer för sent på dan... var meckar ni nånstans? Ok att byta ett hjul på skjulgolvet, men ska man göra det rätt behövs det i alla fall lite grundläggande utrymme.

Men ja, ok, jo... om ni tål 100 noobfrågor till så kanske jag vågar mig på det där ändå. Det är ju det där med stoltheten att ha knådat ihop något på egen hand. Med alla blåmärken det innebär.

logear
Posts: 164
Joined: 09 Nov 2009 23:04
Location: GBG

Re: Another one bites the dust.

Post by logear » 02 Mar 2010 13:27

ArtLec wrote:
Men ja, ok, jo... om ni tål 100 noobfrågor till så kanske jag vågar mig på det där ändå. Det är ju det där med stoltheten att ha knådat ihop något på egen hand. Med alla blåmärken det innebär.
Jag är med nybörjare i det här sammanhanget men får säga att jag tycker att så länge man har vettiga förväntningar på resultatet så klarar man sig bra med råden man får här, + efterforskning och lite vänner som kanske har gjort något liknande.

Mitt bygge har skett nästan uteslutande på mitt vardagsrums golv. På ett gammal täcke, jag har klarat mig på diverse tänger, några mejslar och två skiftnycklar.

Jag har köpt mig en ekernyckel. mitt tips är att köp en vettig från början. Jag köpte på cykelaffärn i byn.. Den va inte bra..

En bra pump är ju ett måste. Men sen är det inte så mycket konstiga verktyg som behövs.

Sanning med modifikation skulle jag tro, eftersom jag inte har brytt mig om att dra mina ekrar med moment osv. Som sagt allt hänger ju på vad du väntar dig för resultat.

Tror nog att du ska fixa att renovera och montera ihop en cykel (notera att jag inte skriver bygga) med lite tålamod.

Sa jag att jag tog premiärturen på min idag och att klingan fram lossna? <- bevis på min kunskaps nivå.. men jag har inte gett upp..
________________________
Putsar och skruvar på en:
Raleigh Grand prix
http://fixed.dusten.se/

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Another one bites the dust.

Post by Busken » 02 Mar 2010 13:47

jag tycker tex INTE att bygget är halva nöjet. Jag finner inget nöje alls i att sitta och ebaya hem grejer. Tycker det är hundra gånger roligare att kötta ute på vägarna i stället! Sen tycker jag det låter dödstrist att cykla runt på en gammal lumpen conversion! Gör dig själv en tjänst, köp dig en banram från början, du kommer ändå bara sukta efter tight geometri och enkelhetens elegans ändå. Vill du cykla på cyklar gjorda för växlar så finns det ju en hel lvg-värld att hämta ifrån!

K-dregg
Posts: 740
Joined: 16 Aug 2009 12:27

Re: Another one bites the dust.

Post by K-dregg » 02 Mar 2010 13:48

Med den budgeten borde det inte vara så svårt att hitta en skaplig ram och delar.. Sen finns det ju inte så mycket att meka med på en fastnavs cykel, det mesta går att ordna i köket,vardags rummet el dyl.. Sen tycker jag det verkar som att köparna av "färdiga" cyklar spenderar en ansenlig summa på att göra dom mer personliga,gör rätt från början istället.. :D

User avatar
ap-ungen
Posts: 411
Joined: 12 Apr 2009 19:27

Re: Another one bites the dust.

Post by ap-ungen » 02 Mar 2010 14:05

Precis som Busken säger så köp en banram direkt, begagnad eller ny. Förutom diverse lager(styr och vev) så är det inte speciellt mycket småpill på en fixie. Jag är 22 och bor fortfarande hemma och allt mitt meckande har skett i mitt rum, utan problem skall tilläggas!

Däremot tycker jag kanske inte att bygget är halva nöjet nu för tiden, när man har lärt sig allt, namn och var det skall sitta, hur det kommer se ut, men för någon ny så är det nog halva nöjet i början då man lär sig massa och spänt väntar på resultatet.

Jag var HELT ny på fixed för lite mer än ett år sedan ungefär men kan säga med gott samvete att jag lärt mig allt(nödvändigt) för att jag idag skall kunna lösa alla problem och frågor som uppstår runt min egen eller någon polares cykel.

Tror jag pratar för de flesta på forumet när jag säger att du är varmt välkommen med alla noob-frågor du har, även om många säkert finns besvarade i tidigare trådar osv.
Jag läste till mig oerhört mycket, vilket man tjänar på då det kan bli en aning frustrerande att vänta på svar från andra och till sist ändå kanske inte förstå helt. Bättre och läsa på själv så man vet var alla delar sitter, hur dom används osv...

Lång text, sorry....

Post Reply