KCR i FALUDROMEN RESA 2

Välkommen till FIXEDGEAR.SE!
User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

KCR i FALUDROMEN RESA 2

Post by Hommus » 16 Feb 2010 22:15

KOMET CLUB ROULEUR I FALUDROMEN.

Två minibussar, tolv personer och tolv cyklar lämnade klubblokalen på fredagseftermiddagen för en lång roadtrip till Falun där velodromen äntligen fått klartecken att öppna. En brandinspektion satte abrupt halt för ursprungsresan så att äntligen komma iväg två veckor senare var mäktigt. Vägen till Falun är dessvärre så in i helvete mycket längre än Velodromen som är 190 meter lång, fem meter bred och lutar 51 grader i kurvorna. Ett sofistikerat hemmabygge, löst på ett beundransvärt sätt med små medel. Inte så att Georg Haupt blivit imponerad av snideriet men passningen mellan de ryska björksjoken är tillräckligt för att bjuda på tight och actionfylld cykling. Fortfarande pudrad med byggdam blev introduktionskursen en blodig inledning på den första dagens cyklande. Brant, kärv och bitvis facetterad på grund av den snäva radien, gör konstruktionen till en skönt bråkig upplevelse där centrifugalkraften i hög hastighet gör att du verkligen får kämpa för att hålla en linje. En otroligt upplevelse att pressa in i kurvan i 50km/h och känna kroppen pressas ner mot den då tillsynes lodräta väggen. Fem timmars grundkurs på lördagen och mer eller mindre fri lek på söndagen var ett bra upplägg om än alldeles för kort. Att det inte går att göra skillnad på folk och folk är självklart men teoridelen av introkursen var lite väl basal för oss i KCR som sedan länge brottats med fastnavscykling. Den rullande teorin var där emot vettig och spännande. På riktigt som att lära sig cykla på nytt. De första varven på Cote d'azur var skönt pirriga och det var under dessa halva gänget nervöst for i backen på den dammiga banan. Efter att nästan ha peppat ihjäl oss i ett halv år kändes vistelsen på plyfan som sekunder. Med antalet varv ökade också själförtoendet och efter en timme var det bara till att kötta upp och ner längs den tighta banan trots att vi på söndagen var fler än 20 personer samtidigt på banan. Att KCR ännu inte har en anläggning som denna är inget vi gråter över. Tids nog kommer göteborg att ha en 250 metersbana i gamla Prippsbryggeriet och då kommer YA Arena att vara vårt själklara facit. Nu när Björn fått en sådan fin Komet Club Rouleur flagga med marmorfot, limmad med tublim, kanske han kan tänka tid att konsultera oss. Två velodromer är bättre än en men än så länge får Falun stå till tjänst.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Fler och större bilder här: http://www.flickr.com/photos/hisingenho ... 324156405/" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by Hommus on 22 Nov 2010 18:32, edited 1 time in total.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Ronny » 16 Feb 2010 22:32

Sköna bilder! Lårkakan är din förstås.
Мясо это убийство

User avatar
snarkus
Posts: 941
Joined: 06 Apr 2008 10:54
Location: Malmø

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by snarkus » 16 Feb 2010 22:32

Gott snack!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by klasolsson » 16 Feb 2010 22:54

Bosse var ju med också!

Image

grosshandlarn

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by grosshandlarn » 16 Feb 2010 22:55

Så fina!

User avatar
48/16 magnus
Posts: 1490
Joined: 26 Apr 2008 12:40

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by 48/16 magnus » 16 Feb 2010 22:59

Härligt!
/M

( Har även googlat Georg Haupt nu)

User avatar
Hommus
Posts: 437
Joined: 20 Aug 2008 14:29
Location: Zurich

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Hommus » 16 Feb 2010 23:07

Bosse: Va fan , vart tog du vägen? Bra att du hittade honom igen Klas. Sorry!
Ronny: Anton mfl. bjöd på Blod.
48/17: Dra till Stockholmsslott och kolla in Haupt, han är mäktig.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Fredde » 16 Feb 2010 23:38

Erik, du har oroväckande feta lår... ;)

Snygga bilder! :D

/Fredde

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by aeiouy » 17 Feb 2010 01:00

Ah, ACKE! Haha, fan vad fräscht!

Och ni verkar ha haft en kanonhelg däruppe, skoj som fan! Trevlig läsning och bilder!

User avatar
Teodor
Posts: 585
Joined: 10 Oct 2008 13:21
Location: Göteborg

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Teodor » 17 Feb 2010 01:17

Fick man inte köra med clips, eller var alla bara sugna på nymodiga pedaler?

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Elmer » 17 Feb 2010 09:10

Teodor wrote:Fick man inte köra med clips, eller var alla bara sugna på nymodiga pedaler?
De flesta råkade nog ha någon typ av cliplesspedaler i sin ägo, vill minnas att clips och rem skulle vara fullt godkänt.

Tack för bilderna och helgen!

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by klasolsson » 17 Feb 2010 09:16

Kan tillägga att det var första gången nånsin jag cyklade med SPD...

boström
Posts: 226
Joined: 07 May 2009 16:11
Location: Göteborg

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by boström » 17 Feb 2010 09:45

klasolsson wrote:Kan tillägga att det var första gången nånsin jag cyklade med SPD...
+1. Men det var gött som fan.
Tack för bilderna, fan va lökig man ser ut.
www.XXIV.se

User avatar
jensrasmus
Posts: 144
Joined: 20 Sep 2008 17:59
Location: malmö
Contact:

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by jensrasmus » 17 Feb 2010 10:08

Ser ju hur kul ut som helst. Långärmat verkar vara en smart idé om man skulle crasha antar jag. Hade dock förväntat mig( :wink: ) en cykelrelaterad tatuering under den där bortskavda tröjan på en av bilderna. Kanske inte OSringar som Chris Hoy när han crashade i Kph förra året men i a f...

_Finns det några tider/resultat/hastigheter(såg en cykeldator skymta förbi)?

_Vad hade Fuji´n (lånecykeln) för utväxling?

Kan inte någon som körde en Fuji recensera hojen (@ anton eller någon annan)

Och vad kostade kalaset och hur länge fick man köra, vad var bägrensningarna för egna grejer/cyklar/skor?

När Pista Malmö tar sig ovenför hallandsåsen nästa gång, blir det sannolikt i riktning Falun om jag får bestämma...

KCR leder vägen, gott snack!

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by AndreasVH » 17 Feb 2010 11:17

jensrasmus wrote:... vad var bägrensningarna för egna grejer/cyklar/skor?
Klarade alla medtagna cyklar man ser på bilderna kraven som ställts gällande höjd från golv till vevarm/vevlagerhylsa?
Pflanzgarten stole my virginity

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Elmer » 17 Feb 2010 11:18

jensrasmus wrote:Ser ju hur kul ut som helst. Långärmat verkar vara en smart idé om man skulle crasha antar jag. Hade dock förväntat mig( :wink: ) en cykelrelaterad tatuering under den där bortskavda tröjan på en av bilderna. Kanske inte OSringar som Chris Hoy när han crashade i Kph förra året men i a f...

_Finns det några tider/resultat/hastigheter(såg en cykeldator skymta förbi)?

_Vad hade Fuji´n (lånecykeln) för utväxling?

Kan inte någon som körde en Fuji recensera hojen (@ anton eller någon annan)

Och vad kostade kalaset och hur länge fick man köra, vad var bägrensningarna för egna grejer/cyklar/skor?

När Pista Malmö tar sig ovenför hallandsåsen nästa gång, blir det sannolikt i riktning Falun om jag får bestämma...

KCR leder vägen, gott snack!
Ska du ta med egen cykel så bör du vara safe så länge det är en riktig banram. De hade ett krav på 105mm från backen till undersida vevarm som verkar lite godtyckligt och jag tror inte att några av våra hojar egentligen uppfyllde det. Min har 105mm till pedalaxeln. Bakåtriktade gaffeländar är ett krav. Liksom bock.

Det är dock saftigt brant i kortsidorna (50 grader?) så 165 vevar kan nog vara vettigt, men framför allt ett par pedaler med bra frigång.

Fujin hade 48/15, vilket de flesta verkade tycka kändes som en bra utväxling.
Nu körde jag min egen cykel men jag tror det är svårt att hitta nåt att invända på angående Fujin. Med största sannolikhet är de betydligt mer kompetenta än stålstaketen vi tog med om än inte lika estetiskt tilltalande.

Kunde tycka att de släppte på för många cyklister på banan på söndagen, speciellt när så många är orutinerade. Det blev lite otäcka situationer ibland.

Med detta sagt så kan jag varmt rekomendera att åka dit, riktigt, riktigt kul var det. Men skippa Golden Beer.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Ronny » 17 Feb 2010 11:35

Var det någons pedal/vev som hade närkontakt med banan?
Мясо это убийство

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by klasolsson » 17 Feb 2010 12:22

Ronny wrote:Var det någons pedal/vev som hade närkontakt med banan?
Nope.

Elmer
Posts: 398
Joined: 05 May 2008 10:15
Location: Göteborg
Contact:

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by Elmer » 17 Feb 2010 12:26

Ronny wrote:Var det någons pedal/vev som hade närkontakt med banan?
Nej, inte förutom de tre som la sig. Och det var inte därför de la sig.

Image

Här ser man nog så nära vi kom med pedalen. Både min (rosa) och hommus (svart...) uppe till höger har veven ca kl 6. Detta är på 12 graders lutning och med cykeln uprätt.
Men jag inte tänka mig att vi klarat hålla så låg hastighet genom kortsidan att det skulle bli ett problem.

42Hz
Posts: 41
Joined: 13 Sep 2009 20:31

Re: KCR i FALUDROMEN - BILDSPECIAL.

Post by 42Hz » 17 Feb 2010 12:41

Såg ut som ni hade riktigt skoj susandes runt på banan!

Kul att se bekanta ansikten från Tour de Retard. :)

Dök tyvärr upp lite sent och hann inte ta så mycket bilder som jag hade hoppats, det var ju inte den optimalaste belysningen heller så det tog ett tag innan jag hittade någorlunda vettiga inställningar på kameran.

Några bilder blev blev något sådär användbara i alla fall, finns tillgängliga via min blog: http://flatulated.blogspot.com/2010/02/velodrome.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ni vet väl själva vilka ni är som fastnade på bild, jag har ruskigt dåligt koll på namn!
Image

Post Reply